Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

IJwit (brouwerij 't IJ) - Hoe brouw ik dit?

Gestart door Procion, 27-02-2021 23:54 u

Vorige topic - Volgende topic

hansHalberstadt

Citaat van: L.win op 28-02-2021  21:58 uTja.. de gist in fles is volgens mij een bottelgist, aan de echte originele gist gaan wij niet komen.
Hoe kom je tot die conclusie?
Voor zover ik weet was enkele jaren terug het ijwit een kloonbier van het ONK, en werd aangegeven dat de gist opgekweekt kon worden uit het bier van dezelfde brouwerij. Wat heeft het anders voor zin om dat op het ONK te doen als je niet aan de gist kunt komen?

Hopfenfox

Gist schijnt inderdaad op te kweken te zijn. Van Ijwit las ik ergens dat deze tegenwoordig wordt gepasteuriseerd maar dat staat niet op het etiket. Ik weet dat van de Natte en Zatte op te kweken is. Ik vroeg me af of het met de andere bieren ook kan en of ze voor al hun bieren (zoals ze zelf beweren) dezelfde gist gebruiken. Lijkt me bijzonder om een Belgische gist (zoals past bij Ijwit, Zatte en Natte) ook te gebruiken voor bijvoorbeeld een IPA.

Jacques

Citaat van: Gerb op 04-03-2021  18:07 uHebben we het nu nog over brouwerij ''t Ij of de Texelse?

Oeps, daar ging ik inderdaad even de mist in...  :o

Hopfenfox

Ik heb de brouwerij gemaild over de gisten en een net antwoord terug gekregen.

Onder andere Ijwit, Zatte, Natte en Blondie gebruiken de eigen stamgist. De Biri is een ondergister, en de Flink maakt gebruik van Nottingham Ale gist. Toch weer iets wijzer geworden!

hansHalberstadt

Citaat van: Hopfenfox op 05-03-2021  15:20 uOnder andere Ijwit, Zatte, Natte en Blondie gebruiken de eigen stamgist.

Ik heb die gist op reincultuur. Dus als er mensen hem willen hebben kunnen ze mij een PB sturen. kost je dan 2.50 voor een mini buisje slurry van 2 ml voor portokosten en het werk.

Jacques

Citaat van: Hopfenfox op 05-03-2021  15:20 uOnder andere Ijwit, Zatte, Natte en Blondie gebruiken de eigen stamgist.

Wat ik begrepen heb is dat de eigen giststam afkomstig is van De Konink uit Antwerpen. Deze gist wordt sporadisch te koop aangeboden door Wyeast.

Hopfenfox

Als dat zo is zou dat goed nieuws zijn, want dan is die gist dus permanent beschikbaar voor de opkwekers onder ons. Ik ga het komende week eens proberen.

hansHalberstadt

Citaat van: Hopfenfox op 06-03-2021  13:46 uAls dat zo is zou dat goed nieuws zijn, want dan is die gist dus permanent beschikbaar voor de opkwekers onder ons.
Bedoel je dan opkweken uit flesje van de Konink?

Hopfenfox

Citaat van: hansHalberstadt op 06-03-2021  14:18 uBedoel je dan opkweken uit flesje van de Konink?

Nee, uit Ijwit, Zatte, Natte of Blondie. Die zijn in onze supermarkt gewoon verkrijgbaar. Uit de Koninck zou vast ook kunnen, maar die hebben ze hier niet altijd liggen.

hansHalberstadt

Citaat van: Hopfenfox op 06-03-2021  14:22 uNee, uit Ijwit, Zatte, Natte of Blondie. Die zijn in onze supermarkt gewoon verkrijgbaar. Uit de Koninck zou vast ook kunnen, maar die hebben ze hier niet altijd liggen.
ok. Ik heb hem zelf uit flesje ijwit opgekweekt.

tdp

Citaat van: hansHalberstadt op 06-03-2021  15:48 uok. Ik heb hem zelf uit flesje IJwit opgekweekt.

Ze pasteuriseren het IJwit sinds een jaar, 2 jaar. Heb vorig 1,5 jaar terug ook eens geprobeerd op te kweken, maar zonder succes.

En inderdaad wordt het al aangegeven, maar de gist zou afstammen van de Koninck, welke ze nu zelf ergens anders ondergebracht hebben.

middelaersch

Citaat van: Hopfenfox op 06-03-2021  14:22 uUit de Koninck zou vast ook kunnen, maar die hebben ze hier niet altijd liggen.

Kan zijn dat ik het mis heb, maar volgens mij is De Koninck gefilterd e/o gepasteuriseerd. Niet opkweekbaar dus.

Zal ook eens een paar flesjes van 't IJ proberen te scoren. Daar zou je dan dus ook een Speciale Belge mee moeten kunnen brouwen....  :biersmile:

hansHalberstadt

Citaat van: tdp op 06-03-2021  21:15 uZe pasteuriseren het IJwit sinds een jaar, 2 jaar. Heb vorig 1,5 jaar terug ook eens geprobeerd op te kweken, maar zonder succes.

En inderdaad wordt het al aangegeven, maar de gist zou afstammen van de Koninck, welke ze nu zelf ergens anders ondergebracht hebben.
Om de een of andere reden kweek ik steeds net de gist of net voordat ze besluiten om te gaan pasteuriseren. Zo ook bij de IJwit. Blijkbaar komt pasteuriseren steeds meer in de mode, dus ik zou zeggen als je een mooi bier hebt met originele gist: stel die gist veilig nu het nog kan.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 06-03-2021  21:27 uBlijkbaar komt pasteuriseren steeds meer in de mode...

Bij gekoudhopte bieren is dat handig. Je krijgt alleen last van hopcreep als er actieve gist in het bier aanwezig is...
Een andere optie is steriel filteren.

Professionele brouwerijen hebben meer mogelijkheden dan de gemiddelde hobbybrouwer om hopcreep buiten de deur te houden.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 06-03-2021  21:46 uBij gekoudhopte bieren is dat handig. Je krijgt alleen last van hopcreep als er actieve gist in het bier aanwezig is...
Een andere optie is steriel filteren.

Professionele brouwerijen hebben meer mogelijkheden dan de gemiddelde hobbybrouwer om hopcreep buiten de deur te houden.
Maar niet handig voor ons dus als je de originele gist uit de flesjes wilt opkweken.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 06-03-2021  22:00 uMaar niet handig voor ons dus als je de originele gist uit de flesjes wilt opkweken.

Klopt, maar dat is iets wat commerciële brouwerijen niet erg vinden...  ;D

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 06-03-2021  22:05 uKlopt, maar dat is iets wat commerciële brouwerijen niet erg vinden...  ;D
Ja dat zal duidelijk zijn, maar dat wetende dus mijn voorstel om alles te doen om op tijd de originele gisten te kunnen redden. Dus gebruik makend van ieders info om te kijken welke gisten op dit moment nog wel de opkweekbae hoofdgist is.

Hopfenfox

Ik meende dat het tegenwoordig op het etiket staat als er gepasteuriseerd wordt? Op de Ijwit is dat niet het geval. En anders probeer ik een van de andere genoemde bieren van 't Ij. Ik laat het weten.

Brouwerij KOR

Ik wil wel een buisje van je kopen Hans! Stuur je wel een pb. Ga ik ook eens een poging wagen tot eiwit ;)

Gr Ruud

vanderhoeve

Ik ga straks toch nog even proberen of ik een gistdepot op kan kweken uit een flesje toch nieuwsgierig of het lukt :D

tdp

hansHalberstadt

Hoewel ik de gist al heb op reincultuur toch vandaag nog even een flesje gekocht om te zien of de gist nog steeds opkweekbaar is.

Hopfenfox

Brouwerij De Stichting

hansHalberstadt

Citaat van: Brouwerij De Stichting op 08-03-2021  16:51 uLeuk gedaan met die elastiekjes  :)
Zo maak je automatisch een overdruk klepje en zie je gelijk of het actief is als je het een beetje optilt.

Vergelijkbare Topics (7)

43745

Reacties: 4
Gelezen: 1358

41710

Reacties: 35
Gelezen: 8096

44613

Gestart door Kokkebil

Reacties: 12
Gelezen: 1402

31939

Gestart door Tuur

Reacties: 22
Gelezen: 10827

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.