Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Toevoeging van suiker tijdens koken

Gestart door Op de Fles, 30-01-2021 07:35 u

Vorige topic - Volgende topic

Op de Fles

Een vraag wat betreft het toevoegen van suiker tijdens het koken:
Wat voor verschil krijgt een bier, of kan het krijgen wanneer ik suiker toevoeg met begin kook of bijvoorbeeld 10-15 minuten voor einde kook ?

Bvk1983

Volgens mij meer kans op karameliseren bij lange kook.

drik79

Citaat van: Bvk1983 op 30-01-2021  08:46 uVolgens mij meer kans op karameliseren bij lange kook.

Ik denk dat het karameliseren wel meevalt, dit gebeurt bij hogere temperaturen.

Rinus

brouwerwaldonk

De gist zal eerst de suiker aanpakken en de moeilijke suikers laten voor wat ze zijn.
Ik doe de suiker erbij tijdens de hoofdgisting nadat het al een dag of 3 heeft gegist, dan zijn de moeilijke suikers al grotendeels vergist.

Ansius

Als je toevoegd tijdens het koken kan je je begin sg goed meten.
Toevoegen later is altijd rekenwerk.

Niet erg maar wat minder nauwkeurig.

SVB

Zijn vraag is toch niet of het bij het koken of bij het gisten moet... zijn vraag is of het bij minuut 1 moet of bij minuut 50 en of daar een verschil in zit.

Ik verwacht dat je meer Maillard producten krijgt bij toevoegen aan het begin en dat je zo dus meer verkleuring krijgt...

Ansius

Citaat van: SVB op 30-01-2021  11:03 uZijn vraag is toch niet of het bij het koken of bij het gisten moet... zijn vraag is of het bij minuut 1 moet of bij minuut 50 en of daar een verschil in zit.

Ik verwacht dat je meer Maillard producten krijgt bij toevoegen aan het begin en dat je zo dus meer verkleuring krijgt...

Je hebt gelijk.
Te snel op andere reactie gereageerd.

Volgens mij is het zo dat hoe eerder je suiker toevoegt, hoe donkerder de kleur.

Op de Fles

Citaat van: SVB op 30-01-2021  11:03 uZijn vraag is toch niet of het bij het koken of bij het gisten moet... zijn vraag is of het bij minuut 1 moet of bij minuut 50 en of daar een verschil in zit.

De vraag is inderdaad niet zozeer wanneer het moet, ik voeg de suiker altijd toe tijdens het koken.
in het ene recept wordt de suiker de volledige kooktijd mee gekookt, bij de ander de laatste 10 - 15 minuten.
Ik ben benieuwd naar de verschillen die deze afwijkende tijden aan het bier geven.

SVB

Zelfde bier twee keer brouwen, 1x gehele kooktijd en 1x 10 minuten... geeft het beste antwoord wat je kan wensen.

Gehele kooktijd zal een gekleurder bier opleveren (en gok ook op een andere smaak, hoe erg dat afwijkt, geen idee... zal ook liggen aan de suiker stort)

Op de Fles

Citaat van: SVB op 30-01-2021  12:38 uZelfde bier twee keer brouwen, 1x gehele kooktijd en 1x 10 minuten... geeft het beste antwoord wat je kan wensen.

Mee eens.
Echter hoop ik dat iemand al met dit bijltje gehakt heeft en dit wil delen.

William

Als je suiker volledige tijd mee laat koken:

• meer kans op bruinkleuring. In lichtgekleurde bieren niet gewenst. In donkere bieren zal het minder uitmaken. Altijd meer schoonmaakwerk als je verhittingsspiralen in de ketel hebt
  • minder hopextractie door de hogere viscositeit, dus mogelijk iets minder bitterheid dan is berekend

Ik zou het de laatste 10 minuten laten meekoken

Jacques

Citaat van: William op 30-01-2021  15:15 uAls je suiker volledige tijd mee laat koken:

• meer kans op bruinkleuring. In lichtgekleurde bieren niet gewenst. In donkere bieren zal het minder uitmaken. Altijd meer schoonmaakwerk als je verhittingsspiralen in de ketel hebt
  • minder hopextractie door de hogere viscositeit, dus mogelijk iets minder bitterheid dan is berekend

Ik zou het de laatste 10 minuten laten meekoken

In commerciƫle brouwerijen wordt vaak om bovengenoemde redenen de suiker op het einde van het koken toegevoegd. Op hobbybrouwschaal maakt het iets mindere rendement van de bitterstoffen niet zo veel uit.

Rinus

Citaat van: Ansius op 30-01-2021  10:44 uAls je toevoegd tijdens het koken kan je je begin sg goed meten.
Toevoegen later is altijd rekenwerk.

Niet erg maar wat minder nauwkeurig.
Ik zou ook wel eens willen weten hoe je dit kan uitrekenen, valt buiten dit topic maar heeft iemand suggesties waar te zoeken?
[edit] Ik heb het denk ik al op dit forum) gevonden; 2.6 gram per liter voor elke punt SG verhoging. Dus wil je van 1040 naar 1045 dan moet je 13 gram suiker toevoegen...

William

Citaat van: Rinus op 31-01-2021  10:18 uIk zou ook wel eens willen weten hoe je dit kan uitrekenen, valt buiten dit topic maar heeft iemand suggesties waar te zoeken?
[edit] Ik heb het denk ik al op dit forum) gevonden; 2.6 gram per liter voor elke punt SG verhoging. Dus wil je van 1040 naar 1045 dan moet je 13 gram suiker toevoegen...

Ja, 13 gram per liter.

Vergelijkbare Topics (7)

30017

Reacties: 17
Gelezen: 6168

19455

Reacties: 5
Gelezen: 2102

1144

Reacties: 8
Gelezen: 10519

32802

Gestart door Hai

Reacties: 4
Gelezen: 1790

23268

Reacties: 18
Gelezen: 4469

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.