Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hoe best bottelsuiker toevoegen?

Gestart door Kristof.Anthonis, 06-06-2020 13:58 u

Vorige topic - Volgende topic

Kristof.Anthonis

Ik zou rechtstreeks uit dit gistvat willen bottelen.
https://www.anvilbrewing.com/-p/anv-fv-4gal.htm

Wat is de beste manier om bottelsuiker toe te voegen? Ik ben een conisch gistvat gewoon waar we de dode gist gewoon kunnen uithalen langs de onderkant. Dus hier lossen we de suiker op in water en voegen we het simpelweg toe aan het jongbier.
Als ik dat bij dit gistvat zou doen roer ik de dode gistcellen toch mee in het bier denk ik? Wat natuurlijk niet de bedoeling is...

jake99

Citaat van: Kristof.Anthonis op 06-06-2020  13:58 uIk zou rechtstreeks uit dit gistvat willen bottelen.
https://www.anvilbrewing.com/-p/anv-fv-4gal.htm

Wat is de beste manier om bottelsuiker toe te voegen? Ik ben een conisch gistvat gewoon waar we de dode gist gewoon kunnen uithalen langs de onderkant. Dus hier lossen we de suiker op in water en voegen we het simpelweg toe aan het jongbier.
Als ik dat bij dit gistvat zou doen roer ik de dode gistcellen toch mee in het bier denk ik? Wat natuurlijk niet de bedoeling is...

Ik breek Tiense suikerblokjes in 2, dit is ongeveer 3 gram per stukje.
Tot nu toe komt dit altijd goed uit op 33 cl flesjes en men brouwsels.

rfrins

Ik denk dat je de suiker dan het beste per flesje kunt verdelen.

Ik hevel zelf over naar een bottelemmer en voeg daar de gekookte(en afgekoelde)en opgeloste suiker aan toe.

Linksom of rechtsom, het blijft mijn inziens evenveel werk.

Ik heb er ook wel eens over nagedacht rechtstreeks vanuit het gistvat te bottelen, maar 60 flesjes precies afvullen met suiker klinkt als veel werk, wellicht toch eens proberen volgende batch

TeVeHa

Indien je niet met een bottelemmer werkt of niet wilt overhevelen, dien je de bottelsuiker oftewel rechtstreeks in de flesjes te doseren met scheppertjes of lepeltjes, oftewel los je hem op in wat water en gebruik je een doseerspuit, niet roeren in je gistvat.

Kristof.Anthonis

Citaat van: jake99 op 06-06-2020  17:20 uIk breek Tiense suikerblokjes in 2, dit is ongeveer 3 gram per stukje.
Tot nu toe komt dit altijd goed uit op 33 clflesjes en men brouwsels.

Dat komt dan uit op 9 g/l ? Dat vind ik persoonlijk wat veel :P ...

Citaat van: TeVeHa op 06-06-2020  18:50 uIndien je niet met een bottelemmer werkt of niet wilt overhevelen, dien je de bottelsuiker oftewel rechtstreeks in de flesjes te doseren met scheppertjes of lepeltjes, oftewel los je hem op in wat water en gebruik je een doseerspuit, niet roeren in je gistvat.

Oplossen lijkt me wel haalbaar, maar dat dan samen met de bottelgist en effe uittellen hoeveel er per flesje in moet alvorens verder af te vullen met bier ;-) ...

rfrins

Waarom bottelgist?
Neem aan dat alles nu aan het vergisten is? Dan zou enkel de suiker voldoende moeten zijn.

Gezien dit de eerste keer is zou ik het gemakkelijk houden.
Even op uitrekenen hoeveel g suiker je per flesje nodig hebt. Flesjes schoon klaar zetten, suiker in alle flesjes en daarna tappen maar!

hansHalberstadt

Citaat van: rfrins op 06-06-2020  20:44 uWaarom bottelgist?
Een bottelgist is meestal een gist die mooi vast op de bodem van je flesje gaat zitten. En heeft ook geen hoge vergistingsgraad zodat er geen suikers vergist kunnen worden die door de hoofdgist niet vergist konden worden.
Dus kan voordelen hebben met uitschenken. Zelf echter nog nooit een bottelgist gebruikt. Voor mij niet echt nodig. 

BergBrew

Ik vergis ook in een conisch vat waarbij ik het opgevangen gist na de hoofdvergisting verwijder. Ik heb er weinig over kunnen vinden, maar hoeveel vitaal gist blijft er in je bier zweven om het suiker om te zetten naar bubbels? Vanaf wanneer is het een idee na te denken over bottelgist?

tdp

Heb in de afgelopen +/- 100 brouwsels nog nooit bottelgist gebruikt, bieren tussen de 3% en 10% alcohol.

hansHalberstadt

Ik denk dat we nu spraakverwarring hebben over al dan niet toevoegen van gist (zelfde als hoofdgist) bij het bottelen of het gebruiken van een speciale bottelgist bij het bottelen.

TeVeHa

Citaat van: tdp op 09-06-2020  15:39 uHeb in de afgelopen +/- 100 brouwsels nog nooit bottelgist gebruikt, bieren tussen de 3% en 10% alcohol.

Dààr gaat het niet om, heb je van die honderd brouwsels dus nooit plat bier gehad? Want zo jà had je hem wel moeten gebruiken natuurlijk.

hansHalberstadt

Mijn laatste bier zat tegen de 11% alcohol. Zelfs met verse bottelgist is hij nu na een maand nog niet helemaal op druk en neemt nog zeer langzaam toe. Dus waarschijnlijk tegen de alcohol limiet van de gist.

Dund

Dat had ik ook onlangs met een 12.1% heb uiteindelijk na drie maanden alle flessen geopend en een mini schepje cider gist erbij gedaan. Binnen twee weken volledig op druk. Super bier geworden. Helaas wel jammer dat ie dus pas na de winter op druk was met dit weer drink ik liever wat lichters.

JanDeGraaff

Even terug op het onderwerp, hoe bottelsuiker toe te voegen ipv waarom bottelgist:
Ik voeg 6 g/l bottelsuiker toe door middel van een injectiespuit van 3 ml.
Als ik 10 liter bier heb, moet ik 60 gram bottelsuiker hebben. In 10 liter bier zitten iets meer dan 33 flesjes van 0,3 liter.
33 x 3ml is 99 ml, dus ik heb 99 ml suikeroplossing nodig.

Ik ben erachter gekomen (door schade en schande) dat X gram suiker opgelost in 1,1X ml gekookt water precies de hoeveelheid geeft die ik nodig heb. Dus, voor 99 ml suikeroplossing (met 60 gram suiker) heb ik 70 ml water nodig om op 99 ml (eigenlijk 100) uit te komen. Dan spuit ik met mijn spuitje van 3 ml steeds een hoeveelheid suikeroplossing in het flesje. Gaat eigenlijk altijd goed.

Maar goed, ik zit nu mijn hoofd te breken over hoe je dit in een bruikbare formule moet gaan omzetten. Het voorbeeld kwam wel heel mooi uit en ik brouw altijd ±10 liter, dus dit gaat wel op voor mij. Vaak tenminste ;)

Kristof.Anthonis

Citaat van: JanDeGraaff op 09-06-2020  22:06 uEven terug op het onderwerp, hoe bottelsuiker toe te voegen ipv waarom bottelgist:
Ik voeg 6g/l bottelsuiker toe door middel van een injectiespuit van 3 ml.
Als ik 10 liter bier heb, moet ik 60 gram bottelsuiker hebben. In 10 liter bier zitten iets meer dan 33 flesjes van 0,3 liter.
33 x 3ml is 99 ml, dus ik heb 99 ml suikeroplossing nodig.

Ik ben erachter gekomen (door schade en schande) dat X gram suiker opgelost in 1,1X ml gekookt water precies de hoeveelheid geeft die ik nodig heb. Dus, voor 99 ml suikeroplossing (met 60 gram suiker) heb ik 70 ml water nodig om op 99 ml (eigenlijk 100) uit te komen. Dan spuit ik met mijn spuitje van 3 ml steeds een hoeveelheid suikeroplossing in het flesje. Gaat eigenlijk altijd goed.

Maar goed, ik zit nu mijn hoofd te breken over hoe je dit in een bruikbare formule moet gaan omzetten. Het voorbeeld kwam wel heel mooi uit en ik brouw altijd ±10 liter, dus dit gaat wel op voor mij. Vaak tenminste ;)

Met een spuitje lijkt me inderdaad de beste manier.
Maar ik gebruik ook bottelgist omdat die mooi aan de bodem blijft plakken. Gistdeeltjes in mijn glas vind ik er niet zo smakelijk uitzien.
Maar best die bottelgist ook in de suikeroplossing dan want die kan ik ook moeilijk op voorhand in het gistvat gaan gooien...

Jacques

Citaat van: BergBrew op 09-06-2020  14:37 uIk vergis ook in een conisch vat waarbij ik het opgevangen gist na de hoofdvergisting verwijder. Ik heb er weinig over kunnen vinden, maar hoeveel vitaal gist blijft er in je bier zweven om het suiker om te zetten naar bubbels? Vanaf wanneer is het een idee na te denken over bottelgist?

Ik werk ook zo.

Als je niet langer wacht met bottelen dan 1 nadat het SG gelijk is gebleven heb je geen bottelgist nodig. Zeker niet als je je bier na het bottelen wegzet bij 25 ºC.

Bottelgist heb ik in de 40 jaar dat ik brouw slechts 2 keer gebruikt om het effect te testen.
Mijn bieren zijn in de regel zo'n 2 weken na het bottelen op druk. Als ik een bier gebrouwen heb met koudhop duurt het langer omdat ik rekening houd met het hop creep effect. Dat is eerlijk gezegd een beetje zoeken wat optimaal is.

Als ik een zwaar bier brouw houd ik rekening met de alcoholtolerantie van de gist.

Als ik bottel dan tap ik mijn CCT leeg via een kraan halverwege de conus. Aan de kraan bevestig ik een slang die tot de bodem van mijn bottelemmer reikt. Vervolgens weeg ik de emmer zodat ik precies weet hoeveel bier ik heb. Daarna bereken ik de benodigde hoeveelheid bottelsuiker. Deze kook ik met twee keer het gewicht aan water. De suikeroplossing giet ik heet via de wand in de bottelemmer. Vervolgens roer ik heel voorzichtig de suikeroplossing door het bier. Op deze wijze heeft elk flesje dezelfde hoeveelheid bottelsuiker en kan ik de hoeveelheid bottelsuiker heel precies doseren.

tdp

Citaat van: TeVeHa op 09-06-2020  18:10 uDààr gaat het niet om, heb je van die honderd brouwsels dus nooit plat bier gehad? Want zo jà had je 'm wel moeten gebruiken natuurlijk.

Nee, ik heb nog nooit plat bier gehad. :) Maar ik snap je punt, had het wat duidelijker kunnen verwoorden.

Denk dat je al een heel eind komt met voldoende gist te gebruiken, en wanneer je bier uitvergist is snel gaat bottelen.

On topic: Ik voeg per flesje een schepje suiker toe, een borrellepeltje, of een niet theelepeltje. Met een borrellepeltje kom ik ongeveer op 4,5/5 gram per liter uit, wat ik zelf een prettig resultaat vind geven. Bottel rechtstreeks uit mijn gistvat.

hansHalberstadt

Citaat van: tdp op 11-06-2020  16:30 uIk voeg per flesje een schepje suiker toe, een borrellepeltje, of een niet theelepeltje. Met een borrellepeltje kom ik ongeveer op 4,5/5 gram per liter uit, wat ik zelf een prettig resultaat vind geven. Bottel rechtstreeks uit mijn gistvat.
Doe je de suiker dan eerst in je flesje of nadatje het hebt gevuld. ik zou het denk ik op de bodem doen en dan vullen, zodat tijdens het vullen (vanaf de bodem met slangetje ion mijn geval) schuim vrijkomt door de suiker en dan tijdens het vullen alle lucht verdrijft zodat bij vol flesje je kopruimte alleen koolzuur is.

tdp

Citaat van: hansHalberstadt op 11-06-2020  17:14 uDoe je de suiker dan eerst in je flesje of nadatje het hebt gevuld. ik zou het denk ik op de bodem doen en dan vullen, zodat tijdens het vullen (vanaf de bodem met slangetje ion mijn geval) schuim vrijkomt door de suiker en dan tijdens het vullen alle lucht verdrijft zodat bij vol flesje je kopruimte alleen koolzuur is.

Ik voeg eerst de suiker toe, en vul dan het flesje af met een bottelpijpje.

ArnoSB

Ik gebruik altijd een injectiespuit van 10 ml. Kan je zeer nauwkeurig doseren en eenvoudig kiezen hoeveel suiker oplossing je wilt doseren per fles. Voor 20 ltr bier maak ik een suiker oplossing van 130 g suiker en 150 ml water. Hiermee doseer je 0,565 g suiker/ml oplossing. Heb je meer bier, dan gebruik je evenredig meer suiker en water. Eenvoud siert de mens 😊. Laat even weten als je meer info nodig hebt.

Kristof.Anthonis

Citaat van: ArnoSB op 15-06-2020  18:02 uIk gebruik altijd een injectiespuit van 10 ml. Kan je zeer nauwkeurig doseren en eenvoudig kiezen hoeveel suiker oplossing je wilt doseren per fles. Voor 20 ltr bier maak ik een suiker oplossing van 130 g suiker en 150 ml water. Hiermee doseer je 0,565 g suiker/ml oplossing. Heb je meer bier, dan gebruik je evenredig meer suiker en water. Eenvoud siert de mens 😊. Laat even weten als je meer info nodig hebt.

En wat met evt. bottelsuiker, gaat dat mee in de oplossing?

Theo Mol

Citaat van: ArnoSB op 15-06-2020  18:02 uIk gebruik altijd een injectiespuit van 10 ml. Kan je zeer nauwkeurig doseren en eenvoudig kiezen hoeveel suiker oplossing je wilt doseren per fles.
...
Laat even weten als je meer info nodig hebt.

Dat het nauwkeurig kan neem ik zo van je aan en het lijkt me wel wat.
Maar ik heb een paar vragen, het lijkt me omslachtig om steeds precies 10 ml op te zuigen. Moet je dan steeds op de maatstreepjes letten of heb je een andere manier om te doseren? En heb je twee handen nodig voor de dosering?
Ik brouw een kleine 20 liter, dat zou betekenen dat ik meer dan zestig keer nauwkeurig op de juiste dosis moet letten. Ik vraag me af of dat nog te doen is.
Misschien heb je foto's of een filmpje waarmee duidelijk is hoe het werkt met een injectiespuit.

ArnoSB

De suikeroplossing maak ik apart aan en doseer na het vullen met bier per fles een bepaalde hoeveelheid suiker oplossing. Met een spuit van 10 ml kan je maximaal 2 flessen a 5 ml suiker oplossing doseren of 3 flessen a 3,3 ml of 4 flessen a 2,5 ml oplossing of alles daartussen. Bij bijvoorbeeld 60 flessen moet ik inderdaad vaak de spuit opnieuw vullen.

Griebelienus

Er zijn vele wegen naar Rome....  (met of zonder mondkapje, maar dat terzijde)

Ook ik heb een CCT en vanalles geprobeerd, maar de manier waarop Jacques het doet, werkt voor mij ook het beste. Eerst (voor 2e keer tijdens de gisting) onderin gist aftappen. Dan via het aftapkraantje naar een ander vat al het wort overbrengen. Dat scheelt veel ongewenst bezinksel, maar neemt toch voldoende gist mee. Dan bepalen hoeveel wort je hebt (ik heb maatstreepjes op n  bottelvat) en de juiste hoeveelheid suiker oplossen (afhankelijk van het type bier) in 400 ml kokend water. (lukt altijd voor 20 liter). Dan koel ik dit suikermengesel wel eerst in een pan met een paar ijsblokjes af naar ongeveer 25 graden en voeg dat aan het bottelvat toe. Vervolgens dit bottelvat op 1,80 meter hoogte zetten (regelmatig naar de sportschool dus, of ff met z'n 2-en) en aan het kraantje een bottelpijpje koppelen (superhandig en spotgoedkoop). Dan kan ik staande aan het aanrecht in mijn keukentje fluitend bottelen en ben met 20 liter ongeveer in 1,5 uur klaar, inclusief flessen omspoelen, bottelvat ontsmetten en doppen reinigen met Oxi en een mooie play-list uitzoeken voor de achtergrondmuziek op mijn blauwe-tanden speakertje.

Allemaal gedoe met spuitjes of schepjes suiker kost veel tijd en concentratie en daar was ik uiteindelijk meer tijd mee kwijt. Zo'n plastic bottelvat (gistvat) met kraantje kost maar een paar 10-jes, dus als je ruimte hebt om het op te bergen... dan is dat wel een hele makkelijke oplossing.
 :degroeten:  :proost:

Dund

Ik heb zelf twee ccts van 65 liter en inmiddels al alles geprobeerd. Het belangrijkst voor mij is het voorkomen van zuurstof inslag. Ik brouw veel neipas dus ik doe tijdens het proces alles eraan om dit te voorkomen. Direct bottelen uit de cct is daarom de enige oplossing.

Dus: cct op het aaanrecht,  flessen afvullen met een bottelpijpje en dan met een repeteerspuit 5ml toevoegen aan de fles met kracht. Het bier schuimt dan op tot aan de rand. Vervolgens dop erop en dichtpersen.

Ik heb deze spuit die kan je met een slangetje voeden op een vooraf aangemaakte suikeroplossing in een erlenmeyer.

https://wolfederatie.nl/webshop/contents/nl/p326_FERRO-MATIC-INJECTIESPUIT-3-OF-5-ML.html

Je moet ff goed zoeken want ze zijn er ook voor minder geld.

Mijn suikeroplossing is altijd 1 liter afhankelijk van het type bier gaat hier tussen de 250 en 600 gram suiker in. Hierdoor kan je altijd 5 ml toevoegen.

Doordat je die repeteerspuit met reservoir hebt kan je super snel al je flessen van suiker voorzien. Geen gedoe met schepjes of hevelen gewoon clean en snel. Naderhand kan dat spuitje uit elkaar en even in het schoonmaakmiddel en klaar.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.