Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Brewdog Tokyo*

Gestart door Bvk1983, 15-05-2020 16:08 u

Vorige topic - Volgende topic

Bvk1983

Citaat van: Schanulleke op 19-03-2023  23:41 uIk wil het feestje niet verstoren,

Misschien moet je het hier bij laten. Voor sommige brouwers is dit nou eenmaal een uitdaging die ze graag aan willen gaan.

Kapau

Citaat van: Schanulleke op 19-03-2023  23:41 uIk wil het feestje niet verstoren, maar Ik zit altijd met kromme tenen naar dit soort recepten te kijken. De kans dat het mislukt of niet te hachelen wordt, is aanzienlijk.

Ach dat maakt het des te leuker als het een keertje wel lukt. En anders kan je het altijd nog eisbocken :)

Schanulleke

Citaat van: Bvk1983 op 20-03-2023  08:10 uMisschien moet je het hier bij laten. Voor sommige brouwers is dit nou eenmaal een uitdaging die ze graag aan willen gaan.

Desalniettemin ben ik erg benieuwd naar het resultaat smile

Jacques

Citaat van: Schanulleke op 19-03-2023  23:41 uIk wil het feestje niet verstoren, maar Ik zit altijd met kromme tenen naar dit soort recepten te kijken. De kans dat het mislukt of niet te hachelen wordt, is aanzienlijk.

En waarom is dat volgens jou?

Schanulleke

Ik zie hier toch wel met enige regelmaat een gestokte vergisting voorbij komen. Maar ok, je kan er altijd nog een sorbet van maken of een likeurtje. En het blijft een hobby, dus waarom niet een keer een gokje wagen.

Jacques

Citaat van: Schanulleke op 20-03-2023  21:29 uIk zie hier toch wel met enige regelmaat een gestokte vergisting voorbij komen. Maar ok, je kan er altijd nog een sorbet van maken of een likeurtje. En het blijft een hobby, dus waarom niet een keer een gokje wagen.

Bij dergelijke hele zware donkere bieren dien je een tussentijdse beluchting uit te voeren.

Op dit moment ben ik ook een heel zwaar bier aan het vergisten met een begin SG van 1102. Ik had een overmaat aan gist gegeven (35 g), desondanks kreeg een gestokte vergisting bij een SG van 1048. Na een beluchting door te roeren met een opengewerkte rvs roerstok tot een laag schuim op het bier stond ging de vergisting weer snel aan de gang. Het SG zit nu op 1026.
De gist bestaat uit een mengsel van S-33 en Windsor. De laatste gist heb ik vooral gegeven omdat die een hoge alcoholtolerantie kent.

Schanulleke

Een eind SG van 1026 na een begin SG van 1102 is wel netjes, ondanks het feit dat beide gisten niet bekend staan om een hoge vergistingsgraad. Kennelijk heb je gezorgd voor een goed vergistbare wort: relatief weinig maltotriose en dextrines.

Jacques

Citaat van: Schanulleke op 21-03-2023  09:44 uEen eind SG van 1026 na een begin SG van 1102 is wel netjes, ondanks het feit dat beide gisten niet bekend staan om een hoge vergistingsgraad. Kennelijk heb je gezorgd voor een goed vergistbare wort: relatief weinig maltotriose en dextrines.

Gestart bij 64°C, snel laten oplopen naar 66 voor 40 minuten. Daarna naar 72°C voor 20 minuten. Een volmout bier met veel donkere tot zeer donkere mouten. Maar wel veel gist geënt. Het verbaasde mij dat een stokkende vergisting had. Dat was heel lang geleden voor mij.
De ervaring die leden van het forum gedeeld hebben met Engelse gisten heeft mij gebracht tot het roeren en beluchten van het jongbier. Het resultaat was verbluffend. Het waterslot werkte een aantal uren heel hard en het SG dook naar beneden. Op dit moment zakt het SG mondjesmaat. Ik zit nu op 1025. Nog een week tot 10 dagen wachten denk ik voor ik kan bottelen.

tdp

Gaan we dan de strijd met de Engelse gisten winnen? ;)

Schanulleke

Zeker, we gaan ze steeds beter begrijpen. Ik heb er trouwens 5 besteld bij Brewlab, dus die ga ik de komende tijd eens goed aan de tand voelen. smile

Jacques

Citaat van: tdp op 21-03-2023  16:07 uGaan we dan de strijd met de Engelse gisten winnen? ;)

Daar gaat het wel op lijken. Dank je wel voor de gedeelde inzichten. Het is steeds duidelijker dat elke gist zijn eigen behandeling vereist.

Kapau

Week na het overhevelen van de Tokyo clone met extra beluchting van het bier met extra suiker toevoegen en wat champagnegist kwam er nog weinig actie in het gistvat. Vat staat op 22c en is afgelopen dinsdag nog met een startertje van Flevosap + zakje EC-1118 gepitched. Lijkt nu heel langzaam iets van actie te komen. Meting was 1.028 voor het toevoegen extra suikers en 1.050 erna. Hopelijk eindigen we ergens rond de 1.021 maar dat zal nog wel even duren op dit tempo, hoop dat de gist het een beetje volhoudt.

Bvk1983

Citaat van: Kapau op 06-04-2023  10:46 uWeek na het overhevelen van de Tokyo clone met extra beluchting van het bier met extra suiker toevoegen en wat champagnegist kwam er nog weinig actie in het gistvat. Vat staat op 22c en is afgelopen dinsdag nog met een startertje van Flevosap + zakje EC-1118 gepitched. Lijkt nu heel langzaam iets van actie te komen. Meting was 1.028 voor het toevoegen extra suikers en 1.050 erna. Hopelijk eindigen we ergens rond de 1.021 maar dat zal nog wel even duren op dit tempo, hoop dat de gist het een beetje volhoudt.

1.028 is een goed eind SG voor dit recept hoor.

Kapau

Citaat van: Bvk1983 op 06-04-2023  11:05 u1.028 is een goed eind SG voor dit recept hoor.

Jawel, maar de toevoeging van suikers zaten er dan nog niet bij. Abv. zat op ~12,5% voor de toevoeging van suikers geloof ik. Ik kon geen degelijke gist vinden die het betrouwbaar boven de 14% deed, dus opteer ik voor extra suiker + champagnegist in nagisting. Wat lastig blijkt te zijn  :-X

Ik heb een paar van die Brewdog BYO recepten in Brewfather gegooid en merk eigenlijk dat er weinig van klopt qua begin/eind SG, bitterheid en dergelijke. Weet niet of er meer mensen hier naar hebben gekeken, bijv. de Tokyo Black klopt heel weinig van.

Bvk1983

Citaat van: Kapau op 06-04-2023  11:26 uJawel, maar de toevoeging van suikers zaten er dan nog niet bij. Abv. zat op ~12,5% voor de toevoeging van suikers geloof ik. Ik kon geen degelijke gist vinden die het betrouwbaar boven de 14% deed, dus opteer ik voor extra suiker + champagnegist in nagisting. Wat lastig blijkt te zijn  :-X

Heb je wel WLP099 gebruikt? Want los van dat het sowieso lastig is om donkere zware bieren te vergisten kán WLP099 tot 25%.

Jan de Graaff

Citaat van: Kapau op 06-04-2023  11:26 uIk heb een paar van die Brewdog BYO recepten in Brewfather gegooid en merk eigenlijk dat er weinig van klopt qua begin/eind SG, bitterheid en dergelijke. Weet niet of er meer mensen hier naar hebben gekeken,
Ja, dat was mij ook al opgevallen.

Ik verklaar dat voor de bitterheid (IBUs) voornamelijk door verschillen in alfazuurpercentages tussen wat zij gebruikten en wat ik heb. Dat kan per jaar, per gebied, per oogstdatum, per teler (soms enorm) verschillen. Daarnaast is het spelen met de tijd van toedienen tijdens de kook. Brewdog geeft begin/midden/eind aan, wat niet heel erg exact is. Ik speel daar ook mee, met wanneer ik de hop moet toedienen. Op 20 minuten of 10 minuten toedienen kan al erg verschillen. Ik hou hun IBU waarde aan als leidraad, maar niet als einddoel. Als ik er 5 (+ of -) naast zit, vind ik het al gauw prima; dat proef je niet snel.

Begin/eind SG hangt natuurlijk af van je brouwzaalrendement. Mijn rendement is, vanzelfsprekend, lager dan die van hen, dus ik compenseer met meer mout zodat ik met mooie ronde getallen zo'n beetje rond hun SG uitkom.

De link voor wie de Brewdog – DIY Dog recepten nog niet kent.

Kapau

Citaat van: Bvk1983 op 06-04-2023  11:28 uHeb je wel WLP099 gebruikt? Want los van dat het sowieso lastig is om donkere zware bieren te vergisten kán WLP099 tot 25%.

Nee, ik had van de recensies gelezen dat WLP099 de helft van de tijd niet goed op gang komt. Daarom heb ik de vergisting gestart met Mangrove Jack's New World Strong Ale. Dat ging op zich prima, die ging tot z'n max. Daarna was het plan een kilo suiker en de champagnegist bij te gooien, zodat die em verder door kan trekken. Op papier een redelijk plan

Vergelijkbare Topics (2)

44426

Reacties: 3
Gelezen: 804

26986

Reacties: 47
Gelezen: 26141

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.