Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Kloon Jopen mooie Nel

Gestart door Jos Duurland, 14-11-2019 18:48 u

Vorige topic - Volgende topic

Takkie83

Nog een reden om gewoon lekker te roeren in een pannetje op het fornuis  :police:

Hopfenfox

Die discussie ga ik hier niet oprakelen. Ik snap het wel hoor, maar aangezien ik hier moet werken in de bijkeuken of elektrisch fornuis is het vasthouden van de temperatuur een drama. De ketel werkt prima, en omdat ik er de hele tijd bij blijf, bijstuur en de geur opsnuif komt het best in de buurt van zelf doen  :-X

Takkie83

Lekker toch  :) Laat je weten hoe die is geworden je session-Nel?  :P

jazon1963

Citaat van: Takkie83 op 09-12-2020  11:44 uNog een reden om gewoon lekker te roeren in een pannetje op het fornuis  :police:

Hier ook door ruimtegebrek een Klarstein Mundschenk, maar de ervaring hier leert wel dat in deze ketel  af en toe roeren helpt...!

Hopfenfox

Dus tijdens het rondpompen af en toe de pomp uit, topplaat er af en doorroeren? Zal het eens proberen.

En weer on-topic: ik laat straks zeker weten hoe ie smaakt. Waterslot borrelt er op los en de geur doet verlangen naar een slok.

jazon1963

Citaat van: Hopfenfox op 09-12-2020  14:09 uDus tijdens het rondpompen af en toe de pomp uit, topplaat er af en doorroeren? Zal het eens proberen.

Yep zo doe ik het inderdaad...

reinardvdwal

Ziet er uit als een mooi recept... Op welke temperatuur heb gelagerd alvorens in 5 dagen te coldcrashen?

ger van lierop

Hoi Jos,

Ik volg dit draadje als beginner met grote interesse ;)
Ik wil het recept zeker ook binnenkort gaan proberen, maar vraag me even af:
Na het gisten in het vat bottel jij het in een Keg met koolzuur.
Ik wil het op flesjes gaan bottelen en vraag me af of er dan voldoende koolzuur zal zijn en hoe je dat indien nodig dan kunt aanpassen?

Alles tips zijn uiteraard welkom.

grt

Ger

JanDeGraaff

Citaat van: ger van lierop op 03-01-2021  13:56 uIk wil het op flesjes gaan bottelen en vraag me af of er dan voldoende koolzuur zal zijn en hoe je dat indien nodig dan kunt aanpassen?
Ja hoor, als je voldoende bottelsuiker gebruikt. Over bottelsuiker zijn er heel veel discussies te vinden op dit forum. Standaard is ± 6 gram bottelsuiker per liter bier. En dit kan gewoon kristalsuiker uit de keuken zijn.

Je kunt de hoeveelheid koolzuur zelf regelen door meer of minder bottelsuiker toe te voegen.
[Edit] Dit kan dus alleen op voorhand; naderhand is het niet meer bij te stellen.

Ook over hoe je het beste bottelsuiker kunt toevoegen aan je bier zijn veel discussies te vinden. Een veel gebruikte methode is suiker afwegen en in een flesje scheppen. 2 gram suiker voor 33 cl flesje, uitgaande van 6 g/l bottelsuiker.

Voor een tripel gebruik je meestal rond de 10, 11 g/l omdat je daarin meer koolzuur wilt. Voor een IPA zou je er tussenin kunnen gaan zitten.

ger van lierop

Dankjewel Jan,

Ik heb nu als eerste brouwsel een Tripel van Brew Monk staan die nu in de emmer staat te vergisten. Daar moet voor het bottelen ca. 6 gram suiker per liter bij voor hergisting op de fles.
Vandaar dat ik me afvroeg of dat ook nodig is voor deze IPA.
Ik denk dat ik voor de eerste IPA een 10 liter batch ga maken in de Grainfather (Daarvoor heb ik een 10 L Micro pipe work erbij genomen) zodat ik wat kan experimenteren daarmee.

Hopfenfox

Heb dit recept een paar weken geleden gebrouwen. Smaak en kleur zijn fantastisch en komen heel dicht in de buurt van het origineel. Alleen is er net bij dat brouwsel iets misgegaan (vinger nog niet op kunnen leggen) waardoor begin SG veel te laag uit kwam. Enige keer dat ik de nummers niet haal. Alcoholpercentage daarom maar 5%. Maar hoe dan ook heerlijk bier, die ik nog een keer ga maken maar dan hopelijk met juiste SG.

ger van lierop

Citaat van: Hopfenfox op 03-01-2021  21:14 uHeb dit recept een paar weken geleden gebrouwen. Smaak en kleur zijn fantastisch en komen heel dicht in de buurt van het origineel. Alleen is er net bij dat brouwsel iets misgegaan (vinger nog niet op kunnen leggen) waardoor begin SG veel te laag uit kwam. Enige keer dat ik de nummers niet haal. Alcoholpercentage daarom maar 5%. Maar hoe dan ook heerlijk bier, die ik nog een keer ga maken maar dan hopelijk met juiste SG.

Goed om te lezen! (Jammer uiteraard dat het percentage alcohol wat laag uitvalt maar och, reden temeer het nog eens te doeb)
Ik las op diverse plekken dat het soms wat helpt als je tijdens de maisch toch nog handmatig de boel wat omwoelt, (ondanks het gebruik van een automatische ketel, althans... die ik besteld heb)

Heb je het in flessen gebotteld of met een CO2 tapvat?
Als het flesjes zijn zou ik graag horen hoeveel suiker je voor het bottelen heb toegevoegd om de koolzuur in de flessen te krijgen?

Grt
Ger

Hopfenfox

Citaat van: ger van lierop op 04-01-2021  13:59 uIk las op diverse plekken dat het soms wat helpt als je tijdens de maisch toch nog handmatig de boel wat omwoelt, (ondanks het gebruik van een automatische ketel, althans... die ik besteld heb)

Als het flesjes zijn zou ik graag horen hoeveel suiker je voor het bottelen heb toegevoegd om de koolzuur in de flessen te krijgen?

Ja dat omroeren doe ik nu ook tijdens eerste halfuur van de maisch. Daarna laat hem met rust voor een stabiel filterbed. Voorheen zonder roeren kwam ik ook goed uit, maar net bij dit brouwsel niet. Filteren ging ook veel te snel dus ik vermoed een schrootprobleem.

Ik heb ze op fles gebotteld, en zoals bijna altijd met 6 gram per liter. Koolzuur zat er al heel rap op. In tegenstelling tot een tripel die al 4 weken op een schuimkraag en bubbels wacht  >:(

Takkie83

Bij een tripel zou ik tussen de 7-10 g suiker per liter gaan zitten Ger, 6 is erg karig. Zorg er wel voor dat je bier goed is uitgegist voor je bottelt. Anders even eigen draadje openen?

Weer on topic dan; Jos zijn er nog nieuwe ontwikkelingen?  :proost:

ger van lierop

Citaat van: Takkie83 op 04-01-2021  18:43 uBij een tripel zou ik tussen de 7-10 g suiker per liter gaan zitten Ger, 6 is erg karig. Zorg er wel voor dat je bier goed is uitgegist voor je bottelt. Anders even eigen draadje openen?

Weer on topic dan; Jos zijn er nog nieuwe ontwikkelingen?  :proost:

Hoi Takkie,

Dankjewel voor je reactie over de Tripel, maar het ging juist om de hoeveelheid suiker tbv de IPA-kloon van Jos indien je die (in tegenstelling tot Jos) daarna op een flesje ipv een CO2 vat zet ;-)

Takkie83

Citaat van: ger van lierop op 05-01-2021  10:28 uHoi Takkie,

Dankjewel voor je reactie over de Tripel, maar het ging juist om de hoeveelheid suiker tbv de IPA-kloon van Jos indien je die (in tegenstelling tot Jos) daarna op een flesje ipv een CO2 vat zet ;-)

In dat geval is 6 g/l wel een mooie hoeveelheid ja  :)

6-7 g/l is gemiddeld. Wil je meer koolzuur->meer suiker. Maar kijk uit boven de 8 en zeker boven de 10 gram. Je flessen kunnen maar beperkte druk aan en er is een grens...

ger van lierop

Citaat van: Jos Duurland op 06-05-2020  20:38 uWeer even een update.
Ik had wat wijzigingen in het recept doorgevoerd.

-----------------------------------------------------------------------
¦                       BrouwVisie Receptrapport                       ¦
-----------------------------------------------------------------------

Basis------------------------------------------------------------------
Naam recept                  : Mooie Nel kloon poging 2
Kenmerk                      : IPA
Brouwdatum                   : 31-3-2020
Biertype                     : Pale Ale (American)
Aantal liters                : 22
Gewenst begin SG             : 1066 (7,3 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement           : 70.0%

Algemeen---------------------------------------------------------------
Totaal benodigd brouwwater   : 32,90 liter
Maischdikte                  : 3,20 l/kg
Maischwater                  : 22,58 liter
Spoelwater                   : 10,31 liter
Kooktijd                     : 60 minuten
Berekende kleur              : 20 EBC(Randy Mosher)
Berekende bitterheid         : 64 EBU(Glenn Tinseth)

Mout storting----------------------------------------------------------
SWAEN©ALE                    92,2 %         6,505 kg       7 EBC                                                                 
platinumswaen@oat            5,0 %          0,350 kg       3 EBC                                                                       
Goldswaen@classic            2,8 %          0,200 kg       130 EBC                                                                       

Massa hop--------------------------------------------------------------
Citra                        14,3 %    25 gr          0 Min.         0 EBU                                                     
Simcoe®                      11,7 %    20 gr          60 Min.        25 EBU                                                         
Cascade                      7,4 %     25 gr          0 Min.         0 EBU                                                       
Citra                        14,3 %    35 gr          Koud hop       0 EBU                                                       
Cascade                      7,4 %     35 gr          Koud hop       0 EBU                                                         
Citra                        14,3 %    25 gr          8 Min.         11 EBU                                                     
Cascade                      7,4 %     25 gr          8 Min.         6 EBU                                                       
Cascade                      7,4 %     15 gr          20 Min.        7 EBU                                                       
Citra                        14,3 %    15 gr          20 Min.        14 EBU                                                       
Simcoe®                      11,7 %    35 gr          Koud hop       0 EBU                                                         

Opmerkingen     : Werkwijze hoppen:
Bitterhop toevoegen zoals normaal
Hopgiften 20-8 minuten zoals normaal
Vervolgens een whirlpool hopgift bij 75 graden,
Wort koelen tot 75 graden. Hop toevoegen in hopspider. Whirlpool aan (pomp en whirlpoolarm), 30 minuten laten draaien.

Koudhop direct na de hoofdgisting gedurende 4 dagen in een hopzakje.

Gist-------------------------------------------------------------------
Gistsoort                    : Fermentis Safale S-04

Opmerkingen     : -

Maischschema-----------------------------------------------------------
Maischschema naam: 1 staps maischschema (1)
Stap 1: 65°C      60 Min.      3,2 l/kg
Stap 2: 73°C      15 Min.      3,2 l/kg
Stap 3: 78°C      5 Min.      3,2 l/kg

Dit is het resultaat: Links origineel, rechts kloon

De kleur is nu nagenoeg gelijk, na de coldcrash is net bier ook helderder. Echter de whirlpool hop gift breng niet wat ik verwacht had. geur smaak en aroma zijn achteruit gegaan tov de eerste versie en tegenover het origineel mis ik vooral de citrus. misschien omdat CO2 in de nagisting de aroma's heeft meegenomen. Dus whirlpool hop gift laten vallen, weer meer hop giften en de koudhop terug naar de lagering met een groter aandeel citra. De bitterheid is wel wat zachter.
Het bier is zoeter ook, minder ver door gegist, dus ik moet maischema (droger,  65 min 67 graden en dan uitmaischen?) veranderen en/of een andere gist (US05?) kiezen. eind sg was 1012 met een vergistingsgraad van 82% (fermentis 75%).
Verder is dit bier niet hergist op een fles maar gecarboniseerd in een KEG  bij 6 graden en 2 bar. rechtstreeks getapt met een compensatie tapkraan. Luxe Joh! CO2 proeft gelijk aan het origineel.

De Grolsch was tegen de dorst, voor het proeven :proost:

Misschien lees ik er helemaal overheen,  :o maar hoe lang is het geheel nu eigenlijk totaal in het gistvat gebleven?
Ik lees dat je 10 dagen na de hoofdvergisting een laatste koudhop erbij hebt gedaan voor een periode van 4 dagen. Uitgaande van een hoofdvergisting van 3 dagen zou dat dus totaal zo'n 3 + 10 + 4 = 17 dagen zijn geweest.
Heb je toen een coldcrash gedaan en laten bezinken?

ger van lierop

Citaat van: Jos Duurland op 11-05-2020  10:09 uGist S-04 vervangen door US-05 Oplopende gisttemperatuur. start 19 graden, na hoofdgisting (3 dagen?) elke dag 1 graad omhoog tot 24 graden. Coldcrash er weer uit.

Dus als ik het goed heb begrepen, ga je dus na het bereiken van die 24 graden (dus per dag een graad omhoog tot ca. dag 8) continue op de 24 graden laten nagisten tot je SG niet meer daalt?

Sjoerd

Citaat van: ger van lierop op 19-01-2021  16:56 uDus als ik het goed heb begrepen, ga je dus na het bereiken van die 24 graden (dus per dag een graad omhoog tot ca. dag 8) continue op de 24 graden laten nagisten tot je SG niet meer daalt?
Klopt, dat wordt hier bedoeld

ger van lierop

Citaat van: KirstenBradley op 08-12-2020  09:51 uIk heb van de week je recept na proberen te brouwen Ik ben nog een beginnend brouwer en heb dus nog nooit 'gekoudhopt'. Het is mij dan ook niet helemaal duidelijk hoe dit in zijn werk gaat.

Hoi Kirsten,

Ik ben er ook als beginnend brouwer mee begonnen. Hoe gaat het op dit moment met je brouwsel?

Hopfenfox

De mijne staat al heel wat weken op fles en is ontzettend lekker. Een vergelijking naast het origineel heb ik niet gedaan, maar dat komt nog wel. Hoe dan ook ga je van dit recept geen spijt krijgen. Ik kwam 1,5% alcohol tekort en nog steeds het lekkerste bier dat ik zelf heb gebrouwen.

ger van lierop

Citaat van: Hopfenfox op 20-01-2021  08:52 uDe mijne staat al heel wat weken op fles en is ontzettend lekker. Een vergelijking naast het origineel heb ik niet gedaan, maar dat komt nog wel. Hoe dan ook ga je van dit recept geen spijt krijgen. Ik kwam 1,5% alcohol tekort en nog steeds het lekkerste bier dat ik zelf heb gebrouwen.

Klinkt hoopvol  :duimop:, ben benieuwd of ik dat ook kan als beginner, maar wie niet waagt wie niet wint...

Heb je nog enig idee hoe lang de vergistingen bij jou hebben geduurd en bij welke temperaturen?

Hopfenfox

Ik ben ook een absolute beginner. Oktober gestart en dit was mijn vijfde brouwsel. Kan echt niet mis gaan hoor. Ik heb twee weken vergist (standaard bij alles behalve een tripel bij mij) in de keuken. Ongecontroleerd dus. Sinds kort gebruik ik een iSpindel en kan daar goed zien dat tijdens de hoofdvergisting de temperatuur meestal tot zo'n 22 graden oploopt. Na de hoofdvergisting gaat ie snel naar beneden en varieert dan tussen de 18 en 20 graden afhankelijk van de tijd van de dag en de temperatuur in de keuken. Dit jaar ga ik het gecontroleerd proberen, benieuwd naar het verschil. Maar zelfs dit levert al lekkere bieren op. Koudhoppen na en week gedaan. Zo'n muslin zakje en 5 knikkers gekookt. Hop er in, dichtknopen en in het vat laten zinken. Ik bottel na twee weken en dan heeft de hop er een week in gezeten. Lang genoeg om alle smaak af te geven en kort genoeg om geen kwaad te doen. Ik zou zeggen, maak het je niet meteen te moeilijk en pak gaandeweg steeds een variabele aan. Dan kom je uiteindelijk op laboratorisch brouwen uit. Voor nu vind ik dat niet belangrijk en de resultaten zijn ontzettend bemoedigend.

ger van lierop

Citaat van: Hopfenfox op 20-01-2021  09:07 uIk ben ook een absolute beginner. Oktober gestart en dit was mijn vijfde brouwsel. Kan echt niet mis gaan hoor. Ik heb twee weken vergist (standaard bij alles behalve een tripel bij mij) in de keuken. Ongecontroleerd dus. Sinds kort gebruik ik een iSpindel en kan daar goed zien dat tijdens de hoofdvergisting de temperatuur meestal tot zo'n 22 graden oploopt. Na de hoofdvergisting gaat ie snel naar beneden en varieert dan tussen de 18 en 20 graden afhankelijk van de tijd van de dag en de temperatuur in de keuken. Dit jaar ga ik het gecontroleerd proberen, benieuwd naar het verschil. Maar zelfs dit levert al lekkere bieren op. Koudhoppen na en week gedaan. Zo'n muslin zakje en 5 knikkers gekookt. Hop er in, dichtknopen en in het vat laten zinken. Ik bottel na twee weken en dan heeft de hop er een week in gezeten. Lang genoeg om alle smaak af te geven en kort genoeg om geen kwaad te doen. Ik zou zeggen, maak het je niet meteen te moeilijk en pak gaandeweg steeds een variabele aan. Dan kom je uiteindelijk op laboratorisch brouwen uit. Voor nu vind ik dat niet belangrijk en de resultaten zijn ontzettend bemoedigend.

Klinkt goed.
Haha, laat ik nou ook net een iSpindel hebben aangeschaft. Hopelijk komt hij deze week binnen.
Ik heb het nu in een relatief breed vergistingsvat (Groen deksel vat van Unibrew gekocht) maar daar kan de iSpindel niet in dobberen (te laag niveau).
Ik heb inmiddels ook een 20L Speidel erbij gekocht zodat het niveau hoger is en de iSpindel erbij kan.

Ik wilde het aankomend weekend dan voorzichtig overhevelen naar die nieuwe smalle en kleinere Speidel , de eerste koudhop toevoegen en het proces met de iSpindel gaan volgen bij het verhogen naar de 24 graden voor de navergisting.

De temperatuur is nu strak 19 graden (in de badkamer in het bad, waar het nu gelukkig wat kouder is met het open raampje) en hij staat op een verwarmingsmat met een Inkbird aangesloten mocht het te koud worden. Ik vind het ook steeds zo zonde om tussendoor een 100ml (heb maar 12 Liter netto gedaan omdat het de eerste keer was om vanaf schroten alles zelf te doen) weg te kieperen alleen om het SG te meten voor het verloop. (Dat doe ik aan het einde wel om te zien wat het alcohol-percentage ongeveer is geworden.)

Heb jij overigens nog (bottel)suiker-water toegevoegd voor het bottelen om wat koolzuur in het biertje te krijgen?

Hopfenfox

Haha dat van die iSpindel herken ik. Ik maak 10 liter per keer en in zo'n 30 liter emmer of vat raakt de iSpindel de bodem. Ik heb een 25 liter emmer van  Arsegan zonder deksel in de 30L emmer (met deksel en waterslot) gezet en dat werkt prima. In het 30l vat met de groene deksels gaat dat niet, daar is de hoogte net niet toereikend.

Uiteraard bottelsuiker. Ik hevel op de botteldag naar een schone emmer en voeg aan die emmer vrijwel meteen 6 gram/liter suiker toe voor een IPA. Toevoegen aan wat water en even koken. Als je het er meteen bij doet zorgt de werveling bij het hevelen er namelijk voor dat het netjes wordt opgelost in de 10 liter bier. Prima koolzuur en schuim op de IPA's. De blonde en tripels hebben last van matig schuim, waarschijnlijk is 6 gram dan te weinig en zitten er te veel hoge alcoholen in de bieren. Maar ik wijk af. Bottelen met een bottelpijpje in de flesjes. Gaat prima.

Vergelijkbare Topics (7)

31031

Reacties: 7
Gelezen: 4314

5044

Reacties: 197
Gelezen: 86200

37894

Gestart door MarcelF

Reacties: 10
Gelezen: 4860

1727

Reacties: 61
Gelezen: 50285

26986

Reacties: 47
Gelezen: 26067

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.