Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Beginnersvragen

Gestart door sander77, 11-12-2017 16:41 u

Vorige topic - Volgende topic

sander77

Beste allemaal,

Ook ik heb besloten om zelf is een biertje te brouwen. Ik heb mij een beetje ingelezen en om het simpel te houden wil ik als eerste met een 'brouwblik' aan de slag gaan.
Omdat ik hier niet meteen te veel geld aan wil uitgeven (misschien vind ik het wel niks), heb ik een 2dehands basic bierbrouw setje aangeschaft.
Ik heb alles vanmiddag uitgepakt en kwam tot de conclusie dat er een aantal kleine krasjes op de bodem van het gistingsvat zitten, deze zijn redelijk oppervlakkig en zijn amper te voelen met de hand.
Ik vraag mij nu af of het nog verstandig is om dit gistingsvat te gebruiken in verband met de hygiëne. Ik ben natuurlijk wel van plan om het vat goed schoon te maken alvorens het te gebruiken.

Daarnaast heb ik op dit forum het een en ander gelezen of het desinfecteren en reinigen van het vat.
Zo heb ik gelezen dat het verstandig is om het vat eerst goed uit te soppen, daarna te desinfecteren met bijvoorbeeld verdunde bleek, en als laatste te reinigen met Chemipro Oxi (deze was meegeleverd).
Klopt dit ook daadwerkelijk of vergeet ik iets belangrijks?

Als laatste vraag ik mij af of de aanschaf van een hydrometer nodig is, volgens mij kan je een prima biertje brouwen zonder deze?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Groetjes

Sander

CeesM

Als je goed reinigt en ontsmet kan er niet veel gebeuren door die krasjes.

De chemipro oxi is om te reinigen. Ontsmetten kan met een chlooroplossing (2 eetlepels op 4,5 liter water). Sommigen zullen zeggen dat de chloorlucht/smaak in je bier gaat zitten. Heb ik zelf nooit ondervonden. De meesten hier zweren bij Star San (of de iets goedkopere Puro San van Brouwmarkt).

Een hydrometer met passende maatglas is wel nodig. Je moet je SG kunnen meten of het aan de juiste of gewenste waarde zit.
Ook moet je na de hoofdgisting de SG meten om te kijken of je bier uitgegist of gestokt is. Je kan ook kiezen voor een refractometer.

sander77

Bedankt voor het snelle antwoord!,

Dan heb ik nog een vraagje, ik heb nog even gezocht en kwam erachter dat ik nog een hydrometer had liggen, alleen er zit onderin een klein barstje en er missen een paar stukjes glas. Dit gebrek bevind zich onderin, tegen het massieve zwarte 'blokje' aan, er kan dus geen water de hydrometer inlekken. Zou ik deze nog kunnen gebruiken of kan ik beter een nieuwe kopen?

groetjes

Sander

JamMasterJustin

Zet de hydrometer in water en kijk of er 1,000 SG wordt aangegeven. Dan zou hij  nog accuraat moeten zijn. Je kunt overigens best een prima bier maken zonder hydrometer. Het is alleen natte vinger werk om te bepalen of de gisting is afgelopen en (daarmee) wat je alcoholpercentage is. En als je niet uitgegist bier gaat bottelen, heb je het risico op bierbommen (ontploffende flesjes)

In dit topic

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=32920.0

Wordt gesteld dat 2,5 gram suiker per liter water 1 SG is. Je kunt dan aan de hand daarvan je hydrometer testen

Stel er gaat 100 ml water in je hydrometer, dan kun je 0,25 gram suiker toevoegen en zou je hydrometer dus SG 1,001 moeten aangeven (even daargelaten dat ook suiker ruimte inneemt). Ik zou zeggen: neem een liter water in een pannetje/bakje, voeg daaraan 100 gram suiker toe (= 2,5 gram x 40 SG punten). Roer het geheel goed door elkaar, neem daarvan 100ml en meet het met de houder en je hydrometer. Je zou dan rond de SG 1,040 moeten zitten

Jeroen85

Goedenavond,

Ik ben samen met mijn schoonvader ook van plan om in de garage bier te brouwen. Om te beginnen ben ik van plan om een startset te kopen. Ik ben op zoek naar een leuke set om kleinschalig mee te beginnen, maar om wel het hele proces zelf te doorlopen en te experimentern. Ik kwam onderstaande set tegen. Is dit een verstandige keuze? Ik kan weinig reviews of input vinden tav starterskits. Alvast bedankt voor jullie hulp!

https://www.Brouwmarkt.nl/startset-graanbrouwen-pro-gas.html

Grt,

Jeroen

bjorri

Welkom Jeroen, misschien was het slimmer geweest een eigen draadje te starten.
Je kan daar mee brouwen. Ik heb wel wat kritische kanttekeningen.

De platenkoeler is wat krap bemeten, die ga je vervangen of dezelfde erbij kopen en in serie plaatsen.
Pvc slang mag alleen bij koude vloeistoffen gebruikt worden. In de praktijk is silicone slang prettiger.
De moutmolen die erbij zit is minder geschikt dan een walsenmolen.
Heb je die brander echt nodig? Kan dat niet op het fornuis of elektrisch?
De brander moet ook nog gas in, extra kosten dus.
Er zit maar één pan bij, dat kost je een hoop tijd extra tussen maischen en koken omdat je wort dan erg afkoelt tijdens het spoelen en het schoonmaken van die pan. Heb je twee pannen dan kan je tijdens het koelen al beginnen met aan de kook brengen.
Een refractometer werkt toch een stuk handiger dan die hydrometer (hoewel die als second opinion erbij hebben wel slim is).
Mis ook een elektronische thermometer, glazen breken wel eens maar batterijen kunnen ook leeg.

Ik zou liever zelf zelf een set samenstellen. Maar daarvoor moet je iets beter weten wat je wel  en niet wilt. Vooral die schijvenmolen vind ik zonde dat het geen walsenmolen is, de rest gebruik je toch wel een keer. Koop er wel nog een 'Menno'pan bij (http://www.hobbybrouwshop.nl).

Rich

Jullie zouden ook eens kunnen kijken naar het 'Brew in a Bag' brouwen (linkje Brouwland), dit heeft een relatief lage instap maar wel direct mout en kan fantastische bieren opleveren. Je kan later dan investeringen doen om naar een klassieke setup te gaan.

tdp

Citaat van: Rich op 12-12-2017  09:28 uJullie zouden ook eens kunnen kijken naar het 'Brew in a Bag' brouwen (linkje Brouwland), dit heeft een relatief lage instap maar wel direct mout en kan fantastische bieren opleveren. Je kan later dan investeringen doen om naar een klassieke setup te gaan.

Eens!

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.