Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Donkere aanslag bij gisten

Gestart door dvansevenant, 16-08-2017 14:31 u

Vorige topic - Volgende topic

dvansevenant

Hallo, na het brouwen van een saison een denkfoutje gemaakt en voor de gisting overgetapt in een te klein vat. Daardoor ging bij het gisten (Fermentis T-58) een deel door het waterslot met wat opkuiswerk als gevolg. Om een nieuwe overstroming te vermijden heb ik een deel van het wort overgetapt (via communicerende vatenprincipe, dus zonder pomp) van het gistvat in een andere. De gisting in het originele gistvat is terug verwoed verder gegaan, de gisting in het andere gistvat sloeg niet aan. Ik heb bij deze een nieuw zakje T-58 gegoten in de hoop de gisting te laten starten. Snel zag ik zwarte vlekken aan de rand van de gisting, samen met een gistingsaanslag. Wat denken jullie van deze zwarte aanslag? Bier wegkappen of niet?

PP

Jacques

Kunnen ook hopharsen zijn.

Het bier uit laten gisten en proeven. Vervolgens het bier uit de twee gistvaten gescheiden houden en apart bottelen.
Na een paar weken onderling vergelijken. Daarna kun je alsnog het bier weggieten.

dvansevenant

Ok bedankt, ik ben eerder geneigd te geloven dat het inderdaad schimmel is doch ik geef het nog een kans :) Bedankt beiden voor de reactie. Santé!

Jacques

Citaat van: dvansevenant op 17-08-2017  16:45 uOk bedankt, ik ben eerder geneigd te geloven dat het inderdaad schimmel is doch ik geef het nog een kans :) Bedankt beiden voor de reactie. Santé!

Dit soort donkere schimmel op bier heb ik nog nooit eerder gezien op het forum. Een reden voor mij om daar niet van uit te gaan. Maar dat betekent niet dat het niet zou kunnen.
Donkere aanslag/vlekjes zijn echter heel gebruikelijk. Vandaar mijn twijfel. De foto is eerlijk gezegd niet erg scherp waardoor het niet goed te zien is.
Vandaar mijn advies. Het zou jammer zijn als je bier waar niet zo veel mis mee is weggiet.

Serge VL

Wat ook een mogelijkheid is dat het achtergebleven Star San of resten van oxi zijn die naar beneden gedrupt zijn en je gistrand verkleurt hebben. (Tenminste als je die middelen gebuikt hebt.)

BrouwVos

Ik heb onlangs voor het eerst met mijn nieuwe (tweedehands) Easybrew 30 brouwketel (welke ik overigens meerdere keren heb schoongemaakt en heb laten koken of goed te reinigen) en mijn nieuwe Easybrew 30 vergistingsvat een hoppige pale ale gebrouwen. Ik kwam vandaag ook een donkere rand bij de vergisting tegen, zie foto's.

Voorheen brouwde ik altijd kleiner en met plastic vaten en ben dit nog nooit tegen gekomen.
Aangezien dit de eerste keer was dat ik dit vergistingsvat heb gebruikt, vraag ik me ook af of iemand op het forum misschien bekend is met deze zwarte rand... Is het schimmel of is het gewoon inderdaad een rest oxi of starsan? Ik heb beide gebruikt en de vergistingsvat hiermee schoongemaakt.

Ik heb geen dryhop gedaan maar wel een flinke hoptoevoeging voor de whirlpool en zag dat er toch nog aardig wat hopresten door de filter in de vergisting terecht zijn gekomen. Ook duidelijk zichtbaar op de rand van het vat samen met de gist en de zwarte aanslag(?)

Het bier rook prima en het was verder niet zichtbaar in flesjes.

Iemand een idee wat deze zwarte aanslag is? Ik zal wat foto's toevoegen.

papier.jpg Rand.jpg Rand2.jpg Vergisting.jpg Rand3.jpg     

Snelbier

Citaat van: BrouwVos op 19-02-2023  18:10 u...
...
Hopharsen.  Is normaal.  Heb dat ook in plasic gistvaten en emmers.
Kan taai spul zijn.  Soms lost het weer op in je jongbier en zakt naar de bodem, dan zie je het niet.
Proost, Snelbier

ExPeteriment

Citaat van: BrouwVos op 19-02-2023  18:10 uIk heb onlangs voor het eerst met mijn nieuwe (tweedehands) Easybrew 30 brouwketel (welke ik overigens meerdere keren heb
Citaat van: BrouwVos op 19-02-2023  18:10 uIk heb onlangs voor het eerst met mijn nieuwe (tweedehands) Easybrew 30 brouwketel (welke ik overigens meerdere keren heb schoongemaakt en heb laten koken of goed te reinigen) en mijn nieuwe Easybrew 30 vergistingsvat een hoppige pale ale gemaakt. Ik kwam vandaag ook een donkere rand bij de vergisting tegen, zie foto's.

Voorheen brouwde ik altijd kleiner en met plasticvaten en ben dit nog nooit tegen gekomen.
Aangezien dit de eerste keer was dat ik dit vergistingsvat heb gebruikt vraag ik me ook af of iemand op het forum misschien bekend is met deze zwarte rand.. Is het schimmel of is het gewoon inderdaad een rest oxi of starsan? Ik heb beide gebruikt en de vergistingvat hiermee schoongemaakt.

Ik heb geen dryhop gedaan maar wel een flinke hoptoevoeging voor de whirlpool en zag dat er toch nog aardig wat hopresten door de filter in de vergisting terecht zijn gekomen. Ook duidelijk zichtbaar op de rand van het vat samen met de gist en de zwarte aanslag(?)

Het bier rook prima en het was verder niet zichtbaar in flesjes.

Dat zijn gewoon aangekoekte resten van de schuimlaag, heb ik ook altijd, niets mis mee.

Jacques

Citaat van: ExPeteriment op 19-02-2023  19:08 uDat zijn gewoon aangekoekte resten van de schuimlaag, heb ik ook altijd, niets mis mee.

Ik zie naast de beige aanslag die gebruikelijk is, ook een zwarte aanslag en dat is zeker niet normaal...

Geen idee wat dit is. Hoe is het gistvat schoongemaakt? En is na het schoonmaken het vat goed nagespoeld?

Kapau

Toevallig heb ik zoiets laatst ook gezien bij een vriend van me waar we hebben gebrouwen. RVS vaten geloogd en daarna goed schoongespoeld met kraanwater. Donkerpaarse aanslag aan de zijkant van het vat. Kwamen er ook niet achter wat het was, bier zelf was niets op aan te merken qua geur en smaak. Vergistingsgraad normaal.

BrouwVos

Citaat van: Jacques op 19-02-2023  20:37 uIk zie naast de beige aanslag die gebruikelijk is, ook een zwarte aanslag en dat is zeker niet normaal...

Geen idee wat dit is. Hoe is het gistvat schoongemaakt? En is na het schoonmaken het vat goed nagespoeld?

Het gaat mij inderdaad ook om de zwarte aanslag..

Schoongemaakt met Oxi pro, nagespoeld en toen daarna met Starsan (ik weet niet of ik het daarna nog heb nagespoeld eigenlijk, misschien even vluchtig..)

BrouwVos

Misschien te lang in oplossing van Oxi of Starsan laten staan?

PP

Citaat van: Kapau op 20-02-2023  07:41 uToevallig heb ik zoiets laatst ook gezien bij een vriend van me waar we hebben gebrouwen. RVS vaten geloogd en daarna goed schoongespoeld met kraanwater. Donkerpaarse aanslag aan de zijkant van het vat. Kwamen er ook niet achter wat het was, bier zelf was niets op aan te merken qua geur en smaak. Vergistingsgraad normaal.

Ik twijfel sterk of je te maken hebt met een schimmel.
Een donker paarse kleur doet me denken aan Chroomzouten: Chroomchloride kan paarsgekleurde kristallen vormen.
Ook zwarte aanslag is waarschijnlijk afkomstig van Chroom/ IJzer-zouten.
Het metaaloppervlakte is waarschijnlijk op plaatsen aangetast door chemicaliën; mogelijk bevat de brouwketel verschillende soorten metaal: RVS, Chroomkraan.
Zowel Fe als Cr kunnen met andere ionen (zoals Chloride) verschillende gekleurde zouten vormen.
De meeste van deze zouten zijn slecht wateroplosbaar (= voordelig) daar m.n. opgelost Cr niet echt gezond is. 

Opvallend: deeltjes bevinden zich op het grensvlak van de vloeistof. De combinatie: zure pH, koolzuur en diverse organische zuren/ zouten en metalen kan een complex aan stoffen opleveren. 

Hoe verder? Persoonlijk zou ik de ketel met een warme zuur oplossing behandelen (bijv. fosforzuur).
En het bier? Dank u.

Groet, Paul.

Jacques

Citaat van: BrouwVos op 20-02-2023  10:52 uHet gaat mij inderdaad ook om de zwarte aanslag..

Schoongemaakt met Oxi pro, nagespoeld en toen daarna met Starsan (ik weet niet of ik het daarna nog heb nagespoeld eigenlijk, misschien even vluchtig..)

Ik raad je aan het vat nogmaals te reinigen en daarna te passiveren. Daar is al veel over geschreven op dit forum. Gebruik de zoekfunctie en zoek op "passiveren". Je krijgt dan heel wat resultaten.

Passiveren kan met Star San (bevat fosforzuur). Vul het gistvat geheel met een warme San San oplossing minimaal 15 minuten inwerken en daarna goed naspoelen...

BrouwVos

Dankje Jacques, dat ga ik dan maar proberen. Toch vind ik het raar aangezien ik het wel al met star san heb gereinigd.. Hopelijk blijft het na het passiveren de volgende keer weg!
Het gebottelde bier kan ik weggooien?

Jacques

Citaat van: BrouwVos op 20-02-2023  12:59 uHet gebottelde bier kan ik weggooien?

Dat is wel het veiligste.

hansHalberstadt

Citaat van: dvansevenant op 16-08-2017  14:31 uDaardoor ging bij het gisten (Fermentis T-58) een deel door het waterslot met wat opkuiswerk als gevolg. Om een nieuwe overstroming te vermijden heb ik een deel van het wort overgetapt (via communicerende vatenprincipe, dus zonder pomp) van het gistvat in een andere. De gisting in het originele gistvat is terug verwoed verder gegaan, de gisting in het andere gistvat sloeg niet aan.
Op zich al vreemd dat een bier wat je overhevelt tijdens of vlak na de vergistingspiek niet aanslaat. Dat kan eigenlijk al niet want het zit vol met actieve gist of het zou op dat moment al compleet uitgegist moeten zijn of vergiftigd door desinfectiemiddelen.

ps zag net pas dat het om 2 verschillende forumleden gaat, dus 2 verschillende brouwsels.

biking rebel

Citaat van: hansHalberstadt op 20-02-2023  15:32 uOp zich al vreemd dat een bier wat je overhevelt tijdens of vlak na de vergistingspiek niet aanslaat. Dat kan eigenlijk al niet want het zit vol met actieve gist of het zou op dat moment al compleet uitgegist moeten zijn of vergiftigd door desinfectiemiddelen.
Of er vind wel vergisting plaats maar niet zichtbaar door lek gistvat, etc. Eerst duidelijk krijgen wat er aan de hand is.

hansHalberstadt

Citaat van: biking rebel op 20-02-2023  16:48 uEerst duidelijk krijgen wat er aan de hand is.
Precies. Want een al gistende wort is nog knap lastig om te besmetten. Ik heb wel eens de blow off opgevangen in een emmer die zo uit de tuin kwam en voor de grap verder laten gisten. En geen probleem. Weggooien kan altijd nog. Nu kun je er nog van leren door het te volgen als het op de fles zit. 

hansHalberstadt

Citaat van: BrouwVos op 19-02-2023  18:10 uRand.jpg Rand2.jpg
ik heb een aantal keren naar het plaatje gekeken maar wat zie ik nu eigenlijk hier. wat voor rand heb je het over? en waar zit dat pijpje normaal gesproken?

hansHalberstadt

Citaat van: PP op 20-02-2023  11:43 uEen donker paarse kleur doet me denken aan Chroomzouten: Chroomchloride kan paarsgekleurde kristallen vormen.
Het metaaloppervlakte is waarschijnlijk op plaatsen aangetast door chemicaliën; mogelijk bevat de brouwketel verschillende soorten metaal: RVS, Chroomkraan.
We hebben het hier toch over een product waarover is nagedacht door de fabrikant neem ik aan? Wat jij noemt komt hooguit voor op slecht ontworpen systemen waar niet is nagedacht over gebruik van verschillende metalen. komt op mij dus over als een minder voor de hand liggende theorie, maar waar wel al snel conclusies over getrokken worden over hoe je het moet oplossen. dus grote kans dat er hier problemen worden opgelost via passiveren die er helemaal niet zijn en ook al bier weggegooid op basis van paniekvoetbal.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 20-02-2023  14:47 uDat is wel het veiligste.
Maar waarschijnlijk onnodig dan iets weggegooid wat niet had gehoeven en waar je ipv weggooien nog veel van had kunnen leren door het te blijven volgen. Juist van de dingen die niet goed gaan moet je leren en daarom juist niet voortijdig weggooien.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 20-02-2023  19:47 uMaar waarschijnlijk onnodig dan iets weggegooid wat niet had gehoeven en waar je ipv weggooien nog veel van had kunnen leren door het te blijven volgen. Juist van de dingen die niet goed gaan moet je leren en daarom juist niet voortijdig weggooien.

Citaat van: PP op 20-02-2023  11:43 uEen donker paarse kleur doet me denken aan Chroomzouten: Chroomchloride kan paarsgekleurde kristallen vormen.

Ik zou er in dit geval niet op gokken dat het voor je gezondheid geen kwaad kan.
Eerder hebben een discussie gehad over koper in bier, maar het gaat hier niet over koper...

Dat het bier uitgist, schuim zal hebben en dergelijk twijfel ik overigens niet. Maar proeven is een ander verhaal.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 20-02-2023  20:51 umaar het gaat hier niet over koper...
Maar dat is niet meer dan een theorie en zeer twijfelachtig of dat inderdaad is wat er aan de hand is. Ik ga er even vanuit dat je een gistingsvat wat voor dat doel op de markt is niet moet verdenken van het vrijkomen van zware metalen.
Zo ja dan moet de hele serie via een terughaalactie terug naar de fabrikant omdat het dan een gezondheidsrisico zou zijn wat bij normaal gebruik ontstaat.     

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.