Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Leffe Blond kloon

Gestart door langewout, 10-05-2017 14:40 u

Vorige topic - Volgende topic

tdp

Takkie83

Citaat van: tdp op 19-02-2020  09:39 uLeesvoer.

Ik had natuurlijk eerst moeten zoeken voor ik die vraag stelde, maar dank!  :biersmile:

Citaat van: Jacques op 05-02-2018  22:53 uAls je brouwt met mout is steeping niet nodig. Je kunt de donkere mouten mee maischen.

Dat is eigenlijk alles wat ik wilde weten  :)

lier

Citaat van: Takkie83 op 19-02-2020  09:52 uIk had natuurlijk eerst moeten zoeken voor ik die vraag stelde, maar dank!  :biersmile:

Dat is eigenlijk alles wat ik wilde weten  :)

Met hele donkere mouten zoals carafa I II en III doe ik het wel tbv een wat mildere smaak / bitterheid.

Takkie83

Citaat van: lier op 19-02-2020  14:46 uMet hele donkere mouten zoals carafa I II en III doe ik het wel tbv een wat mildere smaak / bitterheid

Dan hang je ze dus geschroot en al in zo'n zak aan het eind van het koken?

lier

Citaat van: Takkie83 op 19-02-2020  15:19 uDan hang je ze dus geschroot en al in zo'n zak aan het eind van het koken?

Ik schroot ze en laat ze 24 uur weken in koud water, daarna zeven en beetje spoelen en vloeistof voeg ik toe tijdens de kook.

Takkie83

Ok nou ik kijk eerst wel hoe de smaak wordt als ik meemaisch. Maar van donkere caramouten is bij Leffe toch geen sprake  :D

lier

Nee ik zou het hier ook niet doen, het is een methode die ook door extractbrouwers gebruikt wordt om speciaalmouten te kunnen gebruiken. Dat zijn wij in Nederland niet gewoon maar in de VS gebeurt het veel.

De Schelm

De beginvraag in het topic ging over welke gist te gebruiken.
Ik geloof dat er ooit bevestigt is door een ex medewerker van inbev, dat de Leffe blond eigelijk een weizen is. Maar dan kraakhelder.
Dus met een weizen gist kom ga je waarschijnlijk in de juiste richting.  :)

Takkie83

Ja dat staat ook in het topic dat eerder in dit topic is aangehaald, vergelijkbaar met een kristalweizen. Een Wyeast of Whitelabs gist van Weihenstephan of de WB-06 gebruiken dus en vergisten op 17 graden

Edit: overigens wordt t-58 ook genoemd in recepten maar ik denk dat ik toch voor een van de weizengisten zou gaan

tdp

Niet zozeer een poging tot een Leffe kloon, maar in dit topic 3 verschillende gisten gebruikt. Ik zou, wanneer ik voor een Leffe kloon zou gaan, kiezen voor de T-58, sowieso niet de WB06.

Takkie83

Niet? Maar wb-06 is toch een weizengist en t-58 niet?

Heb hem zelf nog niet geprobeerd te klonen hoor dus ik kan nog niet uit ervaring spreken  :)

tdp

Citaat van: Takkie83 op 20-02-2020  09:57 uNiet? Maar wb-06 is toch een weizengist en t-58 niet?

Heb hem zelf nog niet geprobeerd te klonen hoor dus ik kan nog niet uit ervaring spreken  :)

De T-58 kan een mooi kruidnageltje geven wanneer je deze juist gebruikt, de WB06 minder in mijn optiek. Vind de WB-06 persoonlijk meer geschikt voor een Witbier dan een Weizen. Sterker nog, wanneer ik een Weizen zou willen brouwen en moet kiezen uit een van die 2 gisten, zou ik denk ik voor de T-58 gaan.

Jacques

Citaat van: De Schelm op 19-02-2020  22:20 uDe beginvraag in het topic ging over welke gist te gebruiken.
Ik geloof dat er ooit bevestigt is door een ex medewerker van inbev, dat de Leffe blond eigelijk een weizen is. Maar dan kraakhelder.
Dus met een weizen gist kom ga je waarschijnlijk in de juiste richting.  :)

Grote kans dat het een witbiergist is in plaats van een eigen weizen gist. De nodige jaren geleden is de Hoegaarden brouwerij overgenomen door AB Inbev. De Leffe tripel is hetzelfde bier als Hoegaarden Grand Cru (dat ik niet meer in de schappen zie). En de Hoegaarde Grand Cru is in feite niets anders dan een zwaardere variant van Hoegaarden Wit...

Omdat de witbier gist van Hoegaarden veel gebruikt wordt binnen deze biergigant is het zeer waarschijnlijk dat de gist van Leffe Blond ook een witbier gist is.

chthon

Ik heb hierbij succes gehad met de Mangrove Jack's M20, en de vergisting gestart bij 20 à 21°C. Na de hoofdvergisting wel overgedaan in een tweede vat en een maand laten lageren om het bier helder te krijgen (lees: om een kristallweizen te bekomen, eigenlijk naar aanleiding van een opmerking van Serge VL op het Vlaamse hobbybrouwforum).

Na het bottelen en conditioneren had ik de mogelijkheid om verse Leffe te proeven bij de slijterij, de dag nadat ik het eerste flesje had geopend. Wel, de Leffe smaakte krek hetzelfde als wat ik had gebrouwen.

Takkie83

Citaat van: tdp op 20-02-2020  10:13 uVind de WB-06 persoonlijk meer geschikt voor een Witbier

Citaat van: Jacques op 21-02-2020  12:07 uOmdat de witbier gist van Hoegaarden veel gebruikt wordt binnen deze biergigant is het zeer waarschijnlijk dat de gist van Leffe Blond ook een witbier gist is.

Als ik deze twee beweringen naast elkaar leg hebben we voor de Leffe blond kloon dus wel de wb-06 nodig  :P

CiteerDe Leffe tripel is hetzelfde bier als Hoegaarden Grand Cru (dat ik niet meer in de schappen zie).

Heb ik het in het grand gru kloon topic ook met tdp over gehad en ze liggen beide in m'n koelkast te wachten tot ik ze met elkaar ga vergelijken. De grand cru is bij AH XL bij mij gewoon verkrijgbaar, maar:

Hoegaarden Grand Cru: € 1,59
Leffe tripel: € 1,29

:weetniet:

Edit: in het Hoegaarden flesje zit 330, in de Leffe 300 ml

sjreggel

Vandaag deze gebrouwen met WB-06, ben benieuwd hou hij gaat worden  :brouwen:
Hij staat nu net een uurtje in de gistkast op 19 graden, maar op welke temperatuur kan ik hem eigenlijk het beste zetten  :weetniet:

Wat voor vergistingsprofiel / temperatuur houden jullie aan?

lier

Citaat van: chthon op 21-02-2020  18:48 uIk heb hierbij succes gehad met de Mangrove Jack's M20, en de vergisting gestart bij 20 à 21°C. Na de hoofdvergisting wel overgedaan in een tweede vat en een maand laten lageren om het bier helder te krijgen (lees: om een kristallweizen te bekomen, eigenlijk naar aanleiding van een opmerking van Serge VL op het Vlaamse hobbybrouwforum).

Na het bottelen en conditioneren had ik de mogelijkheid om verse Leffe te proeven bij de slijterij, de dag nadat ik het eerste flesje had geopend. Wel, de Leffe smaakte krek hetzelfde als wat ik had gebrouwen.

Dan zijn we benieuwd naar het recept

chthon

Zie bijlagen. Eerste bijlage is mijn eigen brouwspreadsheet, maar daar staat niets in over de hop. Dat zit in het bijgevoegde BeerXML bestand. En blijkbaar heb ik ook mijn water aangepast tot 150 ppm Cl and 50 ppm SO4.

lier

Takkie83

Citaat van: sjreggel op 21-02-2020  20:20 uVandaag deze gebrouwen met WB-06, ben benieuwd hou hij gaat worden  :brouwen:
Hij staat nu net een uurtje in de gistkast op 19 graden, maar op welke temperatuur kan ik hem eigenlijk het beste zetten  :weetniet:

Wat voor vergistingsprofiel / temperatuur houden jullie aan?

17 graden hoofdvergisting, nagisting 20, hergisting 20

Welk recept heb je gebruikt?

sjreggel

Citaat van: Takkie83 op 21-02-2020  23:51 uWelk recept heb je gebruikt?

https://www.twortwat.nl/per.auteur?article_id=1294855644

Citaat van: Takkie83 op 21-02-2020  23:51 u17 graden hoofdvergisting, nagisting 20, hergisting 20

Is 17 graden niet te laag voor deze gist? Volgens de datasheet heeft hij het liever iets warmer:
FERMENTATION: ideally 18-24°C (64-75°F)

Takkie83

Citaat van: sjreggel op 22-02-2020  08:28 uhttps://www.twortwat.nl/per.auteur?article_id=1294855644

Is 17 graden niet te laag voor deze gist? Volgens de datasheet heeft hij het liever iets warmer:
FERMENTATION: ideally 18-24°C (64-75°F)

Volgens Zainasheff is 17 graden de ideale temperatuur voor een Weizengist als Wb-06, maar de vraag is of je ook dat karakter in je kloon terug wilt proeven. Ik heb zelf nog geen ervaring met hetzelfde brouwsel bij verschillende temperaturen Wb-06, dus ben benieuwd naar je bevindingen  :biersmile:

Overigens staat er nu bij mij een weizen te hergisten op fles waarbij ik ook de Wb-06 heb gebruikt en op 20 graden heb vergist. Kan je de resultaten daarvan laten weten maar dat is dan weer geen Leffe kloon  ::)

Robert1968

Een Leffe Blond moet het hebben van zijn gistproefiel, te weten kruidig/fenolisch (4VG).

Dit kun je bereiken door de WB-06 gist bij lagere temperatuur te vergisten. In ieder geval onder de 20 ºC, hoe lager hoe meer kruidigheid.

Neetje

Citaat van: chthon op 21-02-2020  18:48 uIk heb hierbij succes gehad met de Mangrove Jack's M20, en de vergisting gestart ...

M20 is dezelfde gist als WB06. Krek hetzelfde  :)

Jacques

Citaat van: Takkie83 op 21-02-2020  19:36 uDe grand cru is bij AH XL bij mij gewoon verkrijgbaar, maar:

Hoegaarden Grand Cru: € 1,59
Leffe tripel: € 1,29

Ik zag hem gisterenmiddag ook in een Belgische supermarkt...
Op de prijs heb ik niet gelet.

Vergelijkbare Topics (7)

32402

Reacties: 5
Gelezen: 3006

39750

Gestart door Hans88

Reacties: 4
Gelezen: 1989

15015

Reacties: 14
Gelezen: 10219

19091

Gestart door koffie

Reacties: 58
Gelezen: 23227

35454

Reacties: 4
Gelezen: 2987

1181

Reacties: 173
Gelezen: 101146

17201

Gestart door NewLine

Reacties: 1
Gelezen: 4363

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.