Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Leffe Blond kloon

Gestart door langewout, 10-05-2017 14:40 u

Vorige topic - Volgende topic

langewout

Allen,

Gisteren heb ik onderstaand recept gebrouwen, het doel was een kloon te maken van de Leffe Blond.
Persoonlijk vind ik dit een heerlijk biertje en wou deze graag zelf kunnen brouwen.

Storting:

Pilsmout          3,7 kg     2-3 EBC
Carapilsmout   0,75 kg   1-3 EBC
Tarwemout      1,56 kg   3-5 EBC
Zuurmout        0,09 kg  3-6 EBC
Maizena           0,75 kg
Rietsuiker        0,66 kg

Maischema

40 ºC 15 min
44 ºC 15 min
52 ºC 10 min
63 ºC 10 min
73 ºC 30 min
77 ºC 5 min

Hopsoorten

East Kent Golding   5,5%    34,8 gram  60 minuten meekoken
Haltetau Mittelfrüh  2,55%  15 gram     laatste 15 minuten van de kook

Gist
Wyeast Weihenstephan

Water
Maischwater 30 liter
Spoelwater   15 liter

Kooktijd 60 minuten
Begin SG voor vergisting was 1054 SG

Hij staat nu lekker te vergisten!

Ik sta zeer zeker open voor jullie op en/of aanmerkingen

Groet,
Lange Wout

jpt

Ziet er goed uit. Ik weet alleen niet of Mittelfrüh de hop is die je zoekt. Ik ben zelf met die hop aan het experimenteren geweest om het oude Grolsch recept eens af te stoffen. De gist kun je overigens prima opkweken uit een flesje.

jpt

Ik zou nog een handje haver toevoegen tijdens het koken.

Jacques

Citaat van: jpt op 10-05-2017  17:15 uIk zou nog een handje haver toevoegen tijdens het koken.

Waarom?

jpt

Citaat van: Jacques op 10-05-2017  22:39 uWaarom?
Om er een zacht smaakje aan te geven.

Slayer1965

Ik heb dit recept al een paar keer gebruikt ( 't Wort Wat ) wel vergist met Safale WB06. Erg goed gelukt en 1 van mijn favorieten geworden.

ciesvandekwis

Los van de vraag waarom je Leffe zou nabrouwen: waarom maizena? Dan krijg je toch een onfilterbare klomp pap?

Jacques

Citaat van: jpt op 10-05-2017  23:27 uOm er een zacht smaakje aan te geven.

Dan is het gebruik van calciumchloride en wat minder hop geven veel effectiever.

Robert1968

Haver geeft wel degelijk een zachtere smaak, die je (natuurlijk) niet kunt evenaren met een paar ml calcium chloride of wat minder hop.

En terzijde:
http://gertvanlangendonck.blogspot.de/2010/03/10-redenen-om-geen-Leffe-te-drinken.html

Jacques

Citaat van: Robert1968 op 11-05-2017  18:04 uHaver geeft wel degelijk een zachtere smaak, die je (natuurlijk) niet kunt evenaren met een paar ml calcium chloride of wat minder hop.

En terzijde:
http://gertvanlangendonck.blogspot.de/2010/03/10-redenen-om-geen-Leffe-te-drinken.html

Maar met een handje haver tijdens het koken ga je niet veel bereiken.
Zoals ik al geschreven heb zijn er ook andere manieren om een zachte smaak te krijgen. Het effect van calciumchloride is erg groot overigens. Zeker als je dat gebruikt om op smaak te sturen en er meer van gebruikt dan volgens de brouwsoftware zou moeten.

Robert1968

Ik heb met brouwzouten al aardig wat geëxperimenteerd. Leuk testje: voeg verschillende brouwzouten toe aan gewoon drinkwater in verschillende hoeveelheden. Dit geeft al een indruk van het effect van brouwzouten in je uiteindelijke bier.

Een handvol haver zal je niet proeven in je uiteindelijke bier. En ik zou het afraden het tijdens koken toe te voegen  :D
Maar 5-10% in de stort geeft een fluweel-zachte smaak die anders is dan met brouwzouten kan worden bereikt.

Jacques

Citaat van: Robert1968 op 11-05-2017  22:20 uIk heb met brouwzouten al aardig wat geëxperimenteerd. Leuk testje: voeg verschillende brouwzouten toe aan gewoon drinkwater in verschillende hoeveelheden. Dit geeft al een indruk van het effect van brouwzouten in je uiteindelijke bier.

Een handvol haver zal je niet proeven in je uiteindelijke bier. En ik zou het afraden het tijdens koken toe te voegen  :D
Maar 5-10% in de stort geeft een fluweel-zachte smaak die anders is dan met brouwzouten kan worden bereikt.

Ook ik heb veel geëxperimenteerd met brouwzouten en ontdekt dat het effect veel groter is dan menigeen denkt. Met name op de beleving van de hardheid van de smaak van je bier.

We zijn het met elkaar eens dat een handje haver tijdens het koken niet veel doet buiten het toevoegen van zetmeel die niet meer afgebroken wordt.

In Leffe tripel kloon kan haver in de stort zeker geen kwaad. Het zou mij niet verbazen dat ook in het origineel ook een beperkte hoeveelheid haver gebruikt wordt.

HopSwiers

Citaat van: jpt op 10-05-2017  17:06 uDe gist kun je overigens prima opkweken uit een flesje.

Ik denk niet de Leffe hergist is op fles? Bij mijn weten is het gefilterd om het achteraf te kunnen bij zoeten.

jpt

Citaat van: HopSwiers op 12-05-2017  09:28 uIk denk niet de Leffe hergist is op fles? Bij mijn weten is het gefilterd om het achteraf te kunnen bij zoeten.
Er kan iets veranderd zijn in de tussentijd, maar ik heb er nooit problemen mee gehad (toegegeven Derek Walsh heeft me eens een flesje uit zijn speciale collectie gegeven en dat werkte prima). Ik denk dat het tripelgist hetzelfde is als het gist voor de blond, maar ik weet het niet zeker.
http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=gist:opkweken_uit_commercieel_bier

jpt

Citaat van: Jacques op 11-05-2017  23:01 uOok ik heb veel geëxperimenteerd met brouwzouten en ontdekt dat het effect veel groter is dan menigeen denkt. Met name op de beleving van de hardheid van de smaak van je bier.

We zijn het met elkaar eens dat een handje haver tijdens het koken niet veel doet buiten het toevoegen van zetmeel die niet meer afgebroken wordt.

In Leffe tripel kloon kan haver in de stort zeker geen kwaad. Het zou mij niet verbazen dat ook in het origineel ook een beperkte hoeveelheid haver gebruikt wordt.
Ik denk dat je gelijk hebt dat je het beter bij de stort kan toevoegen. Wat dacht je van de maizena? Ik heb het zelf nooit geprobeerd en heb geen idee van het effect.

Brouwerij Troost experimenteert volgens mij wel met aardappelzetmeel, en noemt het resultaat dan aardappelbier. Tja.

langewout

Zouden jullie dit recept ook lageren? En hoe doen jullie dit?

Voorheen hevelde ik over naar een ander vat nadat er geen "bubbels" meer te zien waren en voegde ik suiker toe en ging vervolgens gelijk bottelen.

Lageren zou ik als volgt doen:
- als er geen "bubbels" meer in het waterslot te zien zou ik overhevelen naar een ander vat.
- in dit nieuw vat zou ik het bier dan 3 week laten rusten op een temperatuur van 18 graden. Vat Inclusief waterslot.
- vervolgens overhevelen naar een ander vat en daarin 6 gram suiker per liter toevoegen en vervolgens bottelen.
- hierna nog 3a4 week laten staan in de koelkast.

HopSwiers

Citaat van: jpt op 12-05-2017  13:10 uEr kan iets veranderd zijn in de tussentijd, maar ik heb er nooit problemen mee gehad (toegegeven Derek Walsh heeft me eens een flesje uit zijn speciale collectie gegeven en dat werkte prima). Ik denk dat het tripelgist hetzelfde is als het gist voor de blond, maar ik weet het niet zeker.
http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=gist:opkweken_uit_commercieel_bier

De tripel is hergist op fles. Leffe blond zeker niet. Of dat de tripel vergist is met dezelfde gist als de blonde zou ik niet kunnen zeggen, dan kan inderdaad. Maar ik weet ook niet of dat de bottelgist van de tripel de gist is die ze gebruiken voor de vergisting zelf.
Bij grote brouwerijen is het trouwens meer de regel dan de uitzondering aan 't worden. Duvel bijvoorbeeld gebruikt andere bottelgist dan de gist voor de vergisting op fles.

Jacques

Citaat van: jpt op 12-05-2017  13:13 uIk denk dat je gelijk hebt dat je het beter bij de stort kan toevoegen. Wat dacht je van de maizena? Ik heb het zelf nooit geprobeerd en heb geen idee van het effect.

Maïsmeel wordt vooral gebruikt omdat het weinig kleur geeft. Dat is ontvet.
Met maïsvlokken heb ik wel wat ervaring. Met maizena niet.

springerke

Citaat van: ciesvandekwis op 11-05-2017  10:18 uwaarom maizena? Dan krijg je toch een onfilterbare klomp pap?
Met bijna 2 pakjes maizena denk ik, krijg je toch schelletjes bier  :o

Kokkebil

Welke Wyeast gist kan ik het beste gebruiken voor deze kloonpoging en welke vergistingstemp. hou ik aan?

Ik heb een paar ( Engelstalige) recepten op internet gevonden.
Heeft iemand een goed recept hiervoor?
Ik kon hier niks vinden.

Oscar

Citaat van: Kokkebil op 02-01-2018  16:43 uIk kon hier niks vinden.

Heb je gezocht op het forum dan?

topic Leffe blond kloon   :-\

Kokkebil

Citaat van: Oscar op 02-01-2018  17:27 uHeb je gezocht op het forum dan?

topic Leffe blond kloon   :-\

Inderdaad gezocht maar er overheen gekeken, sorry!

Esterenbrouw

Van heel veel bieren staat er als topic-naam: ..... -kloon

Maar wat is de waarde hiervan?!
Heel vaak is het zo dat een "beginner" dit topic start, er komt van allerlei kanten advies (voor wat dat waard is),
ooit zie je dan een aangepast recept, maar vaak zie het uiteindelijke recept niet.
Meestal zie je aan het einde van het topic geen reactie van de brouwer met een oordeel over het eindresultaat en
wat is de waarde van dat oordeel. Velen vinden van zichzelf dat ze een goed bier gebrouwen hebben,
maar komt het wel echt dichtbij het gekloonde origineel? ???

Marcel_k

Citaat van: Esterenbrouw op 02-01-2018  19:22 uVelen vinden van zichzelf dat ze een goed bier gebrouwen hebben,
Maar komt het wel echt dichtbij het gekloonde origineel? ???
Helemaal mee eens. ik lees zelden dat iemand zijn eindprodukt nou ook echt (met een aantal mensen) heeft vergeleken met het origineel.  Dus Kokkebil, bij deze de oproep om dit even op je actielijstje te zetten  :) :)

Kokkebil

Citaat van: Marcel_k op 03-01-2018  13:16 uHelemaal mee eens. ik lees zelden dat iemand zijn eindprodukt nou ook echt (met een aantal mensen) heeft vergeleken met het origineel.  Dus Kokkebil, bij deze de oproep om dit even op je actielijstje te zetten  :) :)

Hee Marcel,

Kloonbrouwsels pakken bij mij eigenlijk altijd anders uit als gehoopt, ondanks de vele kloonrecepten welke ik van internet heb afgeplukt in de afgelopen jaren.
Maar soms heb je mazzel!
Enige jaren geleden heb ik een kloon gebrouwen van La Chouffe. Deze heb ikzelf en ook aan " derden" blind laten proeven, met de mededeling dat het een originele La Chouffe was en een kloon. Beide in een origineel La Chouffe glas om het visueel echt te laten lijken.

Men kon geen verschil proeven en wist niet welke de echte was.
Mijn gist had ik destijds van de Zeeuwse gistbank.
Helaas is het recept verloren gegaan bij een PC crash!

Nu heb ik deze week een Jopen Mooie Nel gebotteld, wat een heeeeeerlijk bier is deze Mooie Nel ( origineel dan natuurlijk)!
Bij het bottelen zat er een hele mooie grapefruit smaak aan, dus ik ben reuze benieuwd.

Marcel_k

Citaat van: Kokkebil op 04-01-2018  14:03 uHee Marcel,

Kloonbrouwsels pakken bij mij eigenlijk altijd anders uit als gehoopt, ondanks de vele kloonrecepten welke ik van internet heb afgeplukt in de afgelopen jaren.
Maar soms heb je mazzel!
.....

Bij het bottelen zat er een hele mooie grapefruit smaak aan, dus ik ben reuze benieuwd.
Heej Kokkebil,
Bedankt, leuk om te lezen.
Ik heb zelf onlangs een Westmalle Tripel gekloond, en aan 2 personen blind laten proeven: we konden geen verschil in smaak vinden :-)  wel een beetje in het aroma, en het origineel is (uiteraard) veel beter gefilterd.

Hopelijk krijgen we veel navolging, en wordt het 'laten weten wat het geworden is' een standaard gewoonte van iedereen hier. :)

grt

Kokkebil

Citaat van: Marcel_k op 04-01-2018  15:01 uHeej Kokkebil,
Ik heb zelf onlangs een Westmalle Tripel gekloond, en aan 2 personen blind laten proeven: we konden geen verschil in smaak vinden :-)  wel een beetje in het aroma, en het origineel is (uiteraard) veel beter gefilterd.

Hopelijk krijgen we veel navolging, en wordt het 'laten weten wat het geworden is' een standaard gewoonte van iedereen hier. :)

grt

Waar blijft dat recept? :proost: :proost: :proost: ;D ;D ;D

Kokkebil

Ik heb een paar recepten van internet geplukt en nu valt mij een ding op!

Vergistingstemereatuur is zo hoog!
Een recept geeft aan om te starten bij 25  ºC  en dan verhogen naar 28!
Ik wil de Wyeast 1214 gebruiken en die loopt van 20-25!

Jacques

Citaat van: Kokkebil op 04-01-2018  16:41 uIk heb een paar recepten van internet geplukt en nu valt mij een ding op!

Vergistingstemereatuur is zo hoog!
Een recept geeft aan om te starten bij 25  ºC  en dan verhogen naar 28!
Ik wil de Wyeast 1214 gebruiken en die loopt van 20-25!

Leffe Blond heeft veel esters. Enten met weinig gist en bij een hogere temperatuur vergisten bevorderen dat.

De gist zal het bij 28 ºC nog steeds doen. Zelf zou ik een dergelijke temperatuur niet snel aanhouden. Je kunt ook te veel esters hebben. In zou eerder wat minder gist enten (en het wort beluchten).

Esterenbrouw

Maar Kokkebil en Marcel_K, bijna iedere brouwer vindt dat zijn kloon heel erg op het origineel lijkt!
Wat heb ik aan zo'n oordeel?

Fermon

Citaat van: Esterenbrouw op 04-01-2018  23:19 uMaar Kokkebil en Marcel_K, bijna iedere brouwer vindt dat zijn kloon heel erg op het origineel lijkt!

Dan heb je mijn kloon nog niet geproefd  :nut:

seed7

Citaat van: Jacques op 04-01-2018  22:55 uLeffe Blond heeft veel esters. Enten met weinig gist en bij een hogere temperatuur vergisten bevorderen dat.

Enten met zeer veel gist en roeren tijdens de gisting ook, bij een "normale" temperatuur.

@Kokkebil, ergens op dit forum wordt Leffe blond vergeleken met Weihenstphan Weizen Kristall  en ik denk geheel terecht. Die Weihenstphan wordt niet bij hele hoge temperaturen vergist, eerder het tegendeel zoals eigenlijk alle bij Weizen.

Ingo

Esterenbrouw

Fermon, ik denk dat je commercieel moet gaan.

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: Marcel_k op 04-01-2018  15:01 uHeej Kokkebil,

grt

Marcel dus jij hebt je bevindingen in het Westmalle Kloon topic gepost? Met recept?

Marcel_k

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 05-01-2018  09:56 uMarcel dus jij hebt je bevindingen in het Westmalle Kloon topic gepost? Met recept?
Haha, gewetensvraag. :-)
Ik doelde eigenlijk meer op de eerste poster van een topic, dat ie ook even netjes laat weten wat het geworden is.
Maar je hebt een punt, dus zal ik doen!

Marcel_k

Citaat van: Esterenbrouw op 04-01-2018  23:19 uMaar Kokkebil en Marcel_K, bijna iedere brouwer vindt dat zijn kloon heel erg op het origineel lijkt!!!
nou, in mijn geval, ik laat het altijd weten hoor, als het nergens op lijkt! maar je hebt gelijkt, de slager die zijn eigen vlees keurt, Wij van WC-Eend , moet je dat allemaal geloven?
daarom vind ik ook dat je minstens met 2 andere personen de 'kloon'  moet vergelijken, en dat moet melden in je eigen topic.

Kokkebil

Citaat van: Esterenbrouw op 04-01-2018  23:19 uMaar Kokkebil en Marcel_K, bijna iedere brouwer vindt dat zijn kloon heel erg op het origineel lijkt!!!
Wat heb ik aan zo'n oordeel???

Dan behoor ik waarschijnlijk tot de uitzonderingen, zie mijn eerdere posting hier, waarin ik aangeef dat het meestal niet lukt en je heeeeel soms mazzel hebt.

Jacques

Citaat van: seed7 op 04-01-2018  23:28 uEnten met zeer veel gist en roeren tijdens de gisting ook, bij een "normale" temperatuur.

Ik heb bij mijn tests regelmatig een flinke overmaat aan gist gegeven. De bieren hadden niet veel esters, eerder minder. Wel proef je eerder een autolysesmaak. Nog meer gist geven zou kunnen maar dat is niet aan te bevelen vanwege de negatieve kant van zo'n grote gistgifte.

Kokkebil

Citaat van: Jacques op 05-01-2018  20:16 uIk heb bij mijn tests regelmatig een flinke overmaat aan gist gegeven. De bieren hadden niet veel esters, eerder minder. Wel proef je eerder een autolysesmaak. Nog meer gist geven zou kunnen maar dat is niet aan te bevelen vanwege de negatieve kant van zo'n grote gistgifte.

Wat is het nadeel van een grote gistgifte.
Als ik het goed begrijp, geeft ik dus eigenlijk altijd teveel gist.
Bij ca.30 ltr. ent ik altijd met een flinke conservenpot ( 1 ltr.) slurry.

Na een paar dagen is de hoofdvergisting dan voltooid!
Niet meer doen dus? Hoeveel slurry gebruiken?

Jacques

Citaat van: Kokkebil op 06-01-2018  15:05 uWat is het nadeel van een grote gistgifte.
Als ik het goed begrijp, geeft ik dus eigenlijk altijd teveel gist.
Bij ca.30 ltr. ent ik altijd met een flinke conservenpot ( 1 ltr.) slurry.

Na een paar dagen is de hoofdvergisting dan voltooid!
Niet meer doen dus? Hoeveel slurry gebruiken?

Aan de hand van de gegevens die jij geeft kan ik niet beoordelen of je te veel gist ent. De hoeveelheid benodigde gist is niet alleen afhankelijk van de hoeveelheid wort maar ook van de zwaarte.
Bij het gebruik van slurry heb je veel gistcellen met een lage vitaliteit. Beter is het je gist in conditie te brengen door met een gedeelte van de slurry een giststarter te maken.

Overigens is het niet ongebruikelijk dat je hoofdgisting in een paar dagen is voltooid.

Het grote nadeel van een overmaat aan gist is dat je bier minder body heeft en dat je eerder autolysesmaakjes krijgt.

lier

Citaat van: langewout op 12-05-2017  13:31 uZouden jullie dit recept ook lageren? En hoe doen jullie dit?

Voorheen hevelde ik over naar een ander vat nadat er geen "bubbels" meer te zien waren en voegde ik suiker toe en ging vervolgens gelijk bottelen.

Lageren zou ik als volgt doen:
- als er geen "bubbels" meer in het waterslot te zien zou ik overhevelen naar een ander vat.
- in dit nieuw vat zou ik het bier dan 3 week laten rusten op een temperatuur van 18 graden. Vat Inclusief waterslot.
- vervolgens overhevelen naar een ander vat en daarin 6 gram suiker per liter toevoegen en vervolgens bottelen.
- hierna nog 3a4 week laten staan in de koelkast.

Ik zou hem voor dat de vergisting helemaal stopt over hevelen naar een schoon lager vat, zo heb je nog CO2 productie en voorkom je oxidatie.
Dan uit laten gisten en daarna naar een veel lagere temperatuur brengen dan 18 graden, zeg 4 tot 6 graden maar iets zegt me dat Leffe niet gelagerd is en eigenlijk zou ik de moeite niet nemen.

chthon

Ik heb al een tijdje zitten nadenken over een Leffe kloon, zitten zoeken op het Vlaams Hobbybrouw Forum, andere recepten gemaakt en wat dingen gedaan met weizen gist. Na het drinken van een ander blond abdijbier een paar weken geleden kwam ik tot de conclusie dat ik snapte hoe het werd gebrouwen.

Mijn belangrijkste conclusie om dit recept na te brouwen, is dat ik het wel zou lageren, om toch nog een groot deel van de gist kwijt te raken. Je wil een Leffe kloon brouwen, geen weizen bier. Je wil wel de esters en smaken van de gist, maar niet de gist zelf.

seed7

Er staan op dit forum drie lange draden van Hopmans over het klonen van Leffe, zeer het lezen waard. Het beschrijft de hele weg met allehande aannames tot de uiteindelijke conclusie dat Leffe Blond een wat sterkere Kristallweizen is.

Gebruik de zoekfunctie: "Leffe blond kloonpoging"

Daarnaast kan ik iedereen aanraden zelf eens het proefje te doen, Leffe Blond naast Weihenstephan Kristallweizen.

Ingo

Takkie83

Citaat van: Jacques op 06-01-2018  17:21 uHet grote nadeel van een overmaat aan gist is dat je bier minder body heeft en dat je eerder autolysesmaakjes krijgt.

Kan ik voor mijn circa 10 L brouwsels dan ook beter minder korrelgist gebruiken dan gewoon een heel zakje (gehydrateerd)?

Neetje

Als je een zakje netjes open knipt en halveert, weer dicht plakt met een stukje tape, is de gist geruime tijd later nog te gebruiken. (Wel droog houden/droge omgeving en lucht er goed uitdrukken).
Dus zeker doen.

Jacques

Citaat van: Takkie83 op 15-02-2020  00:02 uKan ik voor mijn circa 10 L brouwsels dan ook beter minder korrelgist gebruiken dan gewoon een heel zakje (gehydrateerd)?

Ja. Het hydrateren van gedroogde gist is overigens niet nodig. Dit wordt tegenwoordig onderkend door de gistleveranciers. Fermentis zegt dat ze E2U gisten hebben. Dat wil zeggen korrelgisten die niet gehydrateerd hoeven te worden. Zij adviseren om je gistvat voor een derde deel te vullen, de gist over het wort te strooien en daarna de rest van het wort in het gistvat te doen. Uit ervaring weet ik dat je ook gewoon de gist kunt uitstrooien over het wort als alle wort in het gistvat zit.

Het mooiste is het als je een restje korrelgist vacumeert. In ieder geval moet je zorgen dat er geen vocht bij kan komen.

lier

Volgens mij staat er in 'Brewing Classic Styles' een redelijke kloon van Leffe blond

Takkie83

Citaat van: lier op 15-02-2020  22:44 uVolgens mij staat er in 'Brewing Classic Styles' een redelijke kloon van Leffe blond

Oh volgens mij staan er geen kloonrecepten in hoor, maar ik heb ook nog niet alles gelezen.

Dank trouwens & Neetje en Jacques voor de tips  :biersmile:

lier

Ik denk dat je met 'Lefty blond' een heel eind komt

Takkie83

Citaat van: lier op 19-02-2020  09:01 uIk denk dat je met 'Lefty blond' een heel eind komt

OMG ik zie hem  ;D

Nu we het er toch over hebben.. wat zijn in vredesnaam "steeping grains?"  Ik brouw 'gewoon' met granen. Kan ik die steeping grains niet gewoon meemaischen dan?  :-\

tdp

Takkie83

Citaat van: tdp op 19-02-2020  09:39 uLeesvoer.

Ik had natuurlijk eerst moeten zoeken voor ik die vraag stelde, maar dank!  :biersmile:

Citaat van: Jacques op 05-02-2018  22:53 uAls je brouwt met mout is steeping niet nodig. Je kunt de donkere mouten mee maischen.

Dat is eigenlijk alles wat ik wilde weten  :)

lier

Citaat van: Takkie83 op 19-02-2020  09:52 uIk had natuurlijk eerst moeten zoeken voor ik die vraag stelde, maar dank!  :biersmile:

Dat is eigenlijk alles wat ik wilde weten  :)

Met hele donkere mouten zoals carafa I II en III doe ik het wel tbv een wat mildere smaak / bitterheid.

Takkie83

Citaat van: lier op 19-02-2020  14:46 uMet hele donkere mouten zoals carafa I II en III doe ik het wel tbv een wat mildere smaak / bitterheid

Dan hang je ze dus geschroot en al in zo'n zak aan het eind van het koken?

lier

Citaat van: Takkie83 op 19-02-2020  15:19 uDan hang je ze dus geschroot en al in zo'n zak aan het eind van het koken?

Ik schroot ze en laat ze 24 uur weken in koud water, daarna zeven en beetje spoelen en vloeistof voeg ik toe tijdens de kook.

Takkie83

Ok nou ik kijk eerst wel hoe de smaak wordt als ik meemaisch. Maar van donkere caramouten is bij Leffe toch geen sprake  :D

lier

Nee ik zou het hier ook niet doen, het is een methode die ook door extractbrouwers gebruikt wordt om speciaalmouten te kunnen gebruiken. Dat zijn wij in Nederland niet gewoon maar in de VS gebeurt het veel.

De Schelm

De beginvraag in het topic ging over welke gist te gebruiken.
Ik geloof dat er ooit bevestigt is door een ex medewerker van inbev, dat de Leffe blond eigelijk een weizen is. Maar dan kraakhelder.
Dus met een weizen gist kom ga je waarschijnlijk in de juiste richting.  :)

Takkie83

Ja dat staat ook in het topic dat eerder in dit topic is aangehaald, vergelijkbaar met een kristalweizen. Een Wyeast of Whitelabs gist van Weihenstephan of de WB-06 gebruiken dus en vergisten op 17 graden

Edit: overigens wordt t-58 ook genoemd in recepten maar ik denk dat ik toch voor een van de weizengisten zou gaan

tdp

Niet zozeer een poging tot een Leffe kloon, maar in dit topic 3 verschillende gisten gebruikt. Ik zou, wanneer ik voor een Leffe kloon zou gaan, kiezen voor de T-58, sowieso niet de WB06.

Takkie83

Niet? Maar wb-06 is toch een weizengist en t-58 niet?

Heb hem zelf nog niet geprobeerd te klonen hoor dus ik kan nog niet uit ervaring spreken  :)

tdp

Citaat van: Takkie83 op 20-02-2020  09:57 uNiet? Maar wb-06 is toch een weizengist en t-58 niet?

Heb hem zelf nog niet geprobeerd te klonen hoor dus ik kan nog niet uit ervaring spreken  :)

De T-58 kan een mooi kruidnageltje geven wanneer je deze juist gebruikt, de WB06 minder in mijn optiek. Vind de WB-06 persoonlijk meer geschikt voor een Witbier dan een Weizen. Sterker nog, wanneer ik een Weizen zou willen brouwen en moet kiezen uit een van die 2 gisten, zou ik denk ik voor de T-58 gaan.

Jacques

Citaat van: De Schelm op 19-02-2020  22:20 uDe beginvraag in het topic ging over welke gist te gebruiken.
Ik geloof dat er ooit bevestigt is door een ex medewerker van inbev, dat de Leffe blond eigelijk een weizen is. Maar dan kraakhelder.
Dus met een weizen gist kom ga je waarschijnlijk in de juiste richting.  :)

Grote kans dat het een witbiergist is in plaats van een eigen weizen gist. De nodige jaren geleden is de Hoegaarden brouwerij overgenomen door AB Inbev. De Leffe tripel is hetzelfde bier als Hoegaarden Grand Cru (dat ik niet meer in de schappen zie). En de Hoegaarde Grand Cru is in feite niets anders dan een zwaardere variant van Hoegaarden Wit...

Omdat de witbier gist van Hoegaarden veel gebruikt wordt binnen deze biergigant is het zeer waarschijnlijk dat de gist van Leffe Blond ook een witbier gist is.

chthon

Ik heb hierbij succes gehad met de Mangrove Jack's M20, en de vergisting gestart bij 20 à 21°C. Na de hoofdvergisting wel overgedaan in een tweede vat en een maand laten lageren om het bier helder te krijgen (lees: om een kristallweizen te bekomen, eigenlijk naar aanleiding van een opmerking van Serge VL op het Vlaamse hobbybrouwforum).

Na het bottelen en conditioneren had ik de mogelijkheid om verse Leffe te proeven bij de slijterij, de dag nadat ik het eerste flesje had geopend. Wel, de Leffe smaakte krek hetzelfde als wat ik had gebrouwen.

Takkie83

Citaat van: tdp op 20-02-2020  10:13 uVind de WB-06 persoonlijk meer geschikt voor een Witbier

Citaat van: Jacques op 21-02-2020  12:07 uOmdat de witbier gist van Hoegaarden veel gebruikt wordt binnen deze biergigant is het zeer waarschijnlijk dat de gist van Leffe Blond ook een witbier gist is.

Als ik deze twee beweringen naast elkaar leg hebben we voor de Leffe blond kloon dus wel de wb-06 nodig  :P

CiteerDe Leffe tripel is hetzelfde bier als Hoegaarden Grand Cru (dat ik niet meer in de schappen zie).

Heb ik het in het grand gru kloon topic ook met tdp over gehad en ze liggen beide in m'n koelkast te wachten tot ik ze met elkaar ga vergelijken. De grand cru is bij AH XL bij mij gewoon verkrijgbaar, maar:

Hoegaarden Grand Cru: € 1,59
Leffe tripel: € 1,29

:weetniet:

Edit: in het Hoegaarden flesje zit 330, in de Leffe 300 ml

sjreggel

Vandaag deze gebrouwen met WB-06, ben benieuwd hou hij gaat worden  :brouwen:
Hij staat nu net een uurtje in de gistkast op 19 graden, maar op welke temperatuur kan ik hem eigenlijk het beste zetten  :weetniet:

Wat voor vergistingsprofiel / temperatuur houden jullie aan?

lier

Citaat van: chthon op 21-02-2020  18:48 uIk heb hierbij succes gehad met de Mangrove Jack's M20, en de vergisting gestart bij 20 à 21°C. Na de hoofdvergisting wel overgedaan in een tweede vat en een maand laten lageren om het bier helder te krijgen (lees: om een kristallweizen te bekomen, eigenlijk naar aanleiding van een opmerking van Serge VL op het Vlaamse hobbybrouwforum).

Na het bottelen en conditioneren had ik de mogelijkheid om verse Leffe te proeven bij de slijterij, de dag nadat ik het eerste flesje had geopend. Wel, de Leffe smaakte krek hetzelfde als wat ik had gebrouwen.

Dan zijn we benieuwd naar het recept

chthon

Zie bijlagen. Eerste bijlage is mijn eigen brouwspreadsheet, maar daar staat niets in over de hop. Dat zit in het bijgevoegde BeerXML bestand. En blijkbaar heb ik ook mijn water aangepast tot 150 ppm Cl and 50 ppm SO4.

lier

Takkie83

Citaat van: sjreggel op 21-02-2020  20:20 uVandaag deze gebrouwen met WB-06, ben benieuwd hou hij gaat worden  :brouwen:
Hij staat nu net een uurtje in de gistkast op 19 graden, maar op welke temperatuur kan ik hem eigenlijk het beste zetten  :weetniet:

Wat voor vergistingsprofiel / temperatuur houden jullie aan?

17 graden hoofdvergisting, nagisting 20, hergisting 20

Welk recept heb je gebruikt?

sjreggel

Citaat van: Takkie83 op 21-02-2020  23:51 uWelk recept heb je gebruikt?

https://www.twortwat.nl/per.auteur?article_id=1294855644

Citaat van: Takkie83 op 21-02-2020  23:51 u17 graden hoofdvergisting, nagisting 20, hergisting 20

Is 17 graden niet te laag voor deze gist? Volgens de datasheet heeft hij het liever iets warmer:
FERMENTATION: ideally 18-24°C (64-75°F)

Takkie83

Citaat van: sjreggel op 22-02-2020  08:28 uhttps://www.twortwat.nl/per.auteur?article_id=1294855644

Is 17 graden niet te laag voor deze gist? Volgens de datasheet heeft hij het liever iets warmer:
FERMENTATION: ideally 18-24°C (64-75°F)

Volgens Zainasheff is 17 graden de ideale temperatuur voor een Weizengist als Wb-06, maar de vraag is of je ook dat karakter in je kloon terug wilt proeven. Ik heb zelf nog geen ervaring met hetzelfde brouwsel bij verschillende temperaturen Wb-06, dus ben benieuwd naar je bevindingen  :biersmile:

Overigens staat er nu bij mij een weizen te hergisten op fles waarbij ik ook de Wb-06 heb gebruikt en op 20 graden heb vergist. Kan je de resultaten daarvan laten weten maar dat is dan weer geen Leffe kloon  ::)

Robert1968

Een Leffe Blond moet het hebben van zijn gistproefiel, te weten kruidig/fenolisch (4VG).

Dit kun je bereiken door de WB-06 gist bij lagere temperatuur te vergisten. In ieder geval onder de 20 ºC, hoe lager hoe meer kruidigheid.

Neetje

Citaat van: chthon op 21-02-2020  18:48 uIk heb hierbij succes gehad met de Mangrove Jack's M20, en de vergisting gestart ...

M20 is dezelfde gist als WB06. Krek hetzelfde  :)

Jacques

Citaat van: Takkie83 op 21-02-2020  19:36 uDe grand cru is bij AH XL bij mij gewoon verkrijgbaar, maar:

Hoegaarden Grand Cru: € 1,59
Leffe tripel: € 1,29

Ik zag hem gisterenmiddag ook in een Belgische supermarkt...
Op de prijs heb ik niet gelet.

Takkie83

Citaat van: Neetje op 22-02-2020  14:58 uM20 is dezelfde gist als WB06. Krek hetzelfde  :)

Dit topic wordt steeds leuker  :pan:

chthon

Mangrove Jack's specificeert slechts 8% alcohol tolerantie voor hun M20, terwijl die voor de WB06 blijkbaar op 10% ligt.

middelaersch

Citaat van: Neetje op 22-02-2020  14:58 uM20 is dezelfde gist als WB06. Krek hetzelfde  :)

Waar baseer je dat op?

Neetje

Merendeel info andere brouwers en fora,
Mangrove Jack is een herverpakker.

Volgens info uit mijn zoektochten zijn Fermentis WB06 - MangroveM20 - Homebrew B6 - WLP380 - WY 3333 - WeihenStephan 66  en Lallemand Munich Wheat dezelfde gist. STA1+.

Hierbij heb ik niet gekeken naar de "Brewing_yeast_family_tree" van Kristoffer Krogerus.

Neetje

Citaat van: chthon op 22-02-2020  18:05 uMangrove Jack's specificeert slechts 8% alcohol tolerantie voor hun M20, terwijl die voor de WB06 blijkbaar op 10% ligt.

Spec. =>Probeer eens uit.

Takkie83

Citaat van: Robert1968 op 22-02-2020  11:08 uEen Leffe Blond moet het hebben van zijn gistproefiel, te weten kruidig/fenolisch (4VG).

Dit kun je bereiken door de WB-06 gist bij lagere temperatuur te vergisten. In ieder geval onder de 20 ºC, hoe lager hoe meer kruidigheid.

Ik vrees dat je gelijk hebt. Ik heb een weizen op 20 graden vergist met de WB-06 en nu weliswaar veel te vroeg een flesje opengetrokken, maar de indruk is veel meer witbier dan weizen. Wie weet verandert dat nog. En anders volgende keer ofwel lager vergisten of misschien toch een andere gist gebruiken..

Sprenkel-

Ik weet dat dit een oud bericht is, maar ben dat zo een beetje aan het doorlezen.
Als je haver toevoegt, bedoel je dat havermout (uit de supermarkt) of hele haverkorrels?
Er haal je die dan eerst door de schrootmolen of gewoon heel bij de stort toevoegen?
(Nog niet zo veel gebrouwen, net begonnen)

tdp

Gewoon de havervlokken uit de supermarkt, hoef je niet te schroten, kan zo mee de maischketel in.

chthon

Technisch: de reden dat je de havervlokken zo in de maisch kunt doen, is omdat de ongemoute haverkorrels eerst worden gestoomd (dus tot 100° C), voordat ze worden gewalst. Dit heeft hetzelfde effect als ongemoute haverkorrels eerst zelf koken.

nevermind

Citaat van: sjreggel op 21-02-2020  20:20 uVandaag deze gebrouwen met WB-06, ben benieuwd hou hij gaat worden  :brouwen:

Hopelijk heb je deze ondertussen geproefd. Kun je ons laten weten hoe goed het biertje geworden is? Heeft het gist de smaken opgeleverd die je zocht? Ik ben heel benieuwd!

Sprenkel-

Top, dank jullie wel.
Ik heb het recept nagebrouwen en moet zeggen dat het aardig gelukt is.
Niet echt een Leffe, maar dat zal ook wel met de gebruikte gist te maken hebben, maar is wel een erg lekker biertje geworden die goed in de smaak is gevallen.

Brouwerij KOR

Nog iemand resultaten met weizen gist?

chthon

Ja, met de Mangrove Jack's M20. 30% tarwe en 60% gerst, 10% lichte caramelmout (20-30 EBC), bitterhop voor 28 IBU.

Laten vergisten, laten bezinken en nog wat laten lageren om zoveel mogelijk gist kwijt te raken.

Ik had deze gebrouwen in 2018, en een week na een eerste te proeven, had ik de gelegenheid om in de slijterij een verse Leffe van het vat te proeven. Wat mij betreft waren ze niet te onderscheiden. Het is de kruidnagel die het 'em doet.

Niet bang zijn met de M20 om evt wat warmer te vergisten. Ik had in het voorjaar een weizen gebrouwen, en die was vergist op een nogal warme plaats. Geen bijsmaakjes.

Markie Mark

Ik heb in augustus van dit jaar een Leffe Blondkloon gebrouwen met Wyeast 3068 maar dat was zeker geen succesnummer.
De kleur, bitterheid en geur waren perfect maar het was zwaar alcoholisch uitgevallen doordat het eind SG tot 1003 door ging en het uiteindelijke alcoholpercentage op 8,1% kwam.

Recept was gebaseerd op het forumrecept waarbij aangegeven werd dat het iets zoeter mocht. Hierop had ik een kleine toevoeging Brewbody toegepast. Maar zoals gezegd werd het resultaat bij mij te alcoholisch en branderig (wodka-achtig hoorde ik ook als feedback).

Recept: 52.7% pilsmout, 24% tarwemout, 9.6% maïsvlokken, 5,5% cara20, 4.7% kandijsuiker en hierbij nog de 3.5% Brewbody.
1 hopgift Hallertauer Mittelfrüh 60' tot 16 IBU.
Maischschema:
15' @ 44°C
10' @ 52°C
15' @ 65°C
30' @ 72°C
5' @ 78°C

1.2 liter giststarter WY 3068 gemaakt uit slurrie.
Gecontroleerd vergist op 17°C en laten oplopen na 4 dagen tot en met 23°C.

Begin SG was 1070 (te hoog) en eind SG  was 1003 (veel lager dan verwacht).

Brouwerij KOR

Ik kom op Leffe blond kloon recepturen ook een aantal keer de Wyeast 1214 tegen (Chimay gist), heeft iemand hier ervaring mee?
Ik heb de t58 en Wyeast 1214 in huis dus wil wellicht een van deze gisten gebruiken en op lage temperatuur vergisten voor kruidnagel.

middelaersch

Citaat van: chthon op 23-12-2020  12:35 uJa, met de Mangrove Jack's M20. 30% tarwe en 60% gerst, 10% lichte caramelmout (20-30 EBC), bitterhop voor 28 IBU.

Laten vergisten, laten bezinken en nog wat laten lageren om zoveel mogelijk gist kwijt te raken.

Ik had deze gebrouwen in 2018, en een week na een eerste te proeven, had ik de gelegenheid om in de slijterij een verse Leffe van het vat te proeven. Wat mij betreft waren ze niet te onderscheiden. Het is de kruidnagel die het 'em doet.

Niet bang zijn met de M20 om evt wat warmer te vergisten. Ik had in het voorjaar een weizen gebrouwen, en die was vergist op een nogal warme plaats. Geen bijsmaakjes.

28 IBU klopt niet, volgens Kevin Verstrepen is Leffe Blond 12 IBU.

Dat er een flink deel tarwe of tarwemout inzit, en dat het met weizengist vergist is lijkt me wel waarschijnlijk. Dat proef je, en er zijn al meerdere draadjes hier waarin dat ook gesuggereerd wordt. Ik denk dat jouw recept, op de bitterheid na, inderdaad wel eens dicht bij het origineel zou kunnen komen.  :biersmile:

middelaersch

Citaat van: Rootsman op 23-12-2020  18:58 uIk kom op Leffe blond kloon recepturen ook een aantal keer de Wyeast 1214 tegen (Chimay gist), heeft iemand hier ervaring mee?
Ik heb de t58 en Wyeast 1214 in huis dus wil wellicht een van deze gisten gebruiken en op lage temperatuur vergisten voor kruidnagel.

In Chimay proef ik niks van Leffe blond. Met T58  heb ik wel eens een blond gebrouwen, dat gaat wel een beetje die kant op.
Maar ik zou toch eerder een echte weizengist proberen.

Takkie83

Ik heb net een paar weken de Lefty Blond uit Brewing Classic Styles op fles zitten. Die is vergist met T-58. Ik heb hem nog niet naast het origineel geproefd maar mijn indruk is dat deze droger en minder kruidig is dan het origineel, en meer gehopt. Ik zal eens een flesje in huis halen om een goede vergelijking te kunnen maken.

Robert1968

De Heineken H41 die Heineken eenmalig op de markt heeft gebracht leek erg op de Leffe Blond. Beide gebruikte gisten produceren het stofje 4VG, wat een kruidnagel aroma/smaak geeft. Ook een Weizengist doet dat, maar er zijn er meer van deze "Pof+" gisten.
Ik denk dat je daar op moet focussen.

Tip: ga er maar vanuit dat massaproducten van grote brouwerijen geen complexe recepten gebruiken met vele moutsoorten, hoppen, kruiden etc.: 1 of 2 moutsoorten, waarschijnlijk maar 1 hop(extract), suiker en zo nodig bijkleuren met kleurstof.

chthon

Citaat van: middelaersch op 23-12-2020  22:14 u28 IBU klopt niet, volgens Kevin Verstrepen is Leffe Blond 12 IBU.

Dat er een flink deel tarwe of tarwemout inzit, en dat het met weizengist vergist is lijkt me wel waarschijnlijk. Dat proef je, en er zijn al meerdere draadjes hier waarin dat ook gesuggereerd wordt. Ik denk dat jouw recept, op de bitterheid na, inderdaad wel eens dicht bij het origineel zou kunnen komen.  :biersmile:

Ik ga eigenlijk nooit onder 24 IBU voor gelijk welk bier. De 28 kan wat lager uitgevallen zijn, evt. door verminderde alfa waarden. Maar in mijn geval is bijna zeker tussen 20 en 28 IBU.

Brouwerij KOR

Ik ga het met de T58 proberen vandaag. Zie hier mijn receptuur. Mochten jullie nog opmerkingen hebben hoor ik het graag!

Robert1968

In mijn optiek wordt het met de T58 te zoet (zeker met het aandeel cara in de stort), krijg je te weinig 4VG (kruidnagel) en grote kans op een slechte schuimhoudbaarheid.

Maar ga je gang.

Brouwerij KOR

Citaat van: Robert1968 op 24-12-2020  14:46 uIn mijn optiek wordt het met de T58 te zoet (zeker met het aandeel cara in de stort), krijg je te weinig 4VG (kruidnagel) en grote kans op een slechte schuimhoudbaarheid.

Maar ga je gang.
Ik kan ook kiezen voor 1214 Chimay gist, zou dat in jouw optiek een beter resultaat geven?

Brouwerij KOR

Citaat van: Rootsman op 24-12-2020  15:03 uIk kan ook kiezen voor 1214 Chimay gist, zou dat in jouw optiek een beter resultaat geven?
Of een La Trappe opkweek.

middelaersch

Zowel met La Trappe opkweek als met 1214 Chimay denk ik dat het een lekkerder bier wordt dan met T58.
Maar dat kruidnageltje van Leffe blond krijg je daarmee denk ik niet. Dat heeft T58 wel een beetje.
Ik ben geen fan van T58...

Brouwerij KOR

Citaat van: Robert1968 op 24-12-2020  14:46 uIn mijn optiek wordt het met de T58 te zoet (zeker met het aandeel cara in de stort), krijg je te weinig 4VG (kruidnagel) en grote kans op een slechte schuimhoudbaarheid.

Maar ga je gang.
Wat is de reden van slechte schuimstabiliteit?

Jacques

Citaat van: Rootsman op 25-12-2020  09:30 uWat is de reden van slechte schuimstabiliteit?

Gist heeft grote invloed op de schuimhoudbaarheid door de vorming van gistingsnevenproducten. Met name hogere alcoholen zijn zeer schuimnegatief. De ene gist maakt meer hogere alcoholen aan dan de andere. Ook de vergistingstemperatuur en mate van beluchten spelen een rol. Door te vergisten bij een hogere temperatuur en meer te beluchten krijg je meer hogere alcoholen.

Brouwerij KOR

Citaat van: Jacques op 25-12-2020  11:49 uGist heeft grote invloed op de schuimhoudbaarheid door de vorming van gistingsnevenproducten. Met name hogere alcoholen zijn zeer schuimnegatief. De ene gist maakt meer hogere alcoholen aan dan de andere. Ook de vergistingstemperatuur en mate van beluchten spelen een rol. Door te vergisten bij een hogere temperatuur en meer te beluchten krijg je meer hogere alcoholen.
Bedankt Jaques,

Ik heb gelezen dan de t58 bij lage temp vergist moet worden om meer kruidnagel te verkrijgen. Ik vergist het bij 18 graden. Wellicht valt de negatieve schuimstabiliteit dan wel mee bij deze gist in combinatie met lage temperatuur. Ben benieuwd aar resultaat!

Groet Ruud

Robert1968

Ik ben ook reuze benieuwd. Wil je het resultaat posten?

Brouwerij KOR

Citaat van: Robert1968 op 25-12-2020  15:34 uIk ben ook reuze benieuwd. Wil je het resultaat posten?
Ja ga ik doen!

Takkie83

Citaat van: Takkie83 op 24-12-2020  00:25 uIk heb net een paar weken de Lefty Blond uit Brewing Classic Styles op fles zitten. Die is vergist met T-58. Ik heb hem nog niet naast het origineel geproefd maar mijn indruk is dat deze droger en minder kruidig is dan het origineel, en meer gehopt. Ik zal eens een flesje in huis halen om een goede vergelijking te kunnen maken.

Zoals beloofd hier een vergelijkend warenonderzoek, mét foto  :) Links het origineel, rechts de "lefty blond" uit Brewing Classic Styles. De kleur is nagenoeg gelijk, alleen mijn brouwsel is acht weken na bottelen nog steeds niet helemaal lekker uitgevlokt. Ik geef de schuld gewoon aan T-58. Schuim gedraagt zich identiek en ook de hoeveelheid koolzuur is gelijk.

De geur dan; Leffe ruikt zoeter en intenser. De "lefty" geur lijkt op het origineel maar minder intens en wat droger. Jullie vinden Leffe naar kruidnagel ruiken, maar ik heb m'n potje kruidnagel erbij gepakt en dat is toch echt andere koek.

Last but not least; de smaak. Zoals ik al verwachtte is het origineel vooral zoeter. Hoewel mijn bier een hoger alcoholpercentage heeft dan het origineel smaakt die laatste toch voller. Het kan ook te maken hebben met de bitterheid. Lefty blond zit op 26 IBU (24,5 volgens recept) en dat is niet veel, maar zo te proeven wel meer dan het origineel.

Conclusie: Lefty Blond ligt in het verlengde van het origineel, maar is iets droger en minder geurig. Wellicht dat een gist met een lagere vergistingsgraad dichter bij het origineel komt. Ik denk dat als ik bij mijn brouwsel de IBU's en de moutstort wat omlaag schroef en een deel suiker vervang door mout dat ik aardig in de buurt kom, mét T-58. En anders zou ik M21 wel eens willen proberen  :biersmile:

Jacques

Qua kleur zit je dicht in de buurt.
De smaak kan ik jammer genoeg op afstand niet waarnemen.

Voor een goede kloon zijn meestal meerdere pogingen nodig. Ga dus vooral door.

Takkie83

Citaat van: Jacques op 27-12-2020  22:27 uDe smaak kan ik jammer genoeg op afstand niet waarnemen.

Bedoel je te zeggen dat je hem graag wilt proeven?  ;D

Ik heb twee bieren waarvan ik het origineel zo goed mogelijk wil benaderen; Leffe Blond en Tripel Karmeliet, dus dit was zeker niet m'n laatste poging en vervolgbrouwsels zullen met aangepast recept ook hier gepost worden  :biersmile:

Jacques

Citaat van: Takkie83 op 27-12-2020  22:38 uBedoel je te zeggen dat je hem graag wilt proeven?  ;D

Ik heb twee bieren waarvan ik het origineel zo goed mogelijk wil benaderen; Leffe Blond en Tripel Karmeliet, dus dit was zeker niet m'n laatste poging en vervolgbrouwsels zullen met aangepast recept ook hier gepost worden  :biersmile:

Wat ik bedoel is dat je via het toetsenbord en het scherm niet kunnen mee proeven. Dat is jammer want dat zou kunnen helpen bij het klonen van een bier. Twee of drie proevers proeven meer dan 1.

Het is heel mooi dat je ons meeneemt in jouw pogingen om deze bieren te klonen.

Takkie83

Citaat van: Jacques op 27-12-2020  23:26 uWat ik bedoel is dat je via het toetsenbord en het scherm niet kunnen mee proeven. Dat is jammer want dat zou kunnen helpen bij het klonen van een bier. Twee of drie proevers proeven meer dan 1.

Het is heel mooi dat je ons meeneemt in jouw pogingen om deze bieren te klonen.

Graag gedaan  :proost2:

Als ik tevreden ben stuur ik er wel eentje naar je op  ;)

Jacques

Citaat van: Takkie83 op 27-12-2020  23:39 uGraag gedaan  :proost2:

Als ik tevreden ben stuur ik er wel eentje naar je op  ;)

Leuk. Ik kan dan een echte vergelijking doen als tweede proever...  ;)

Brouwerij KOR

Citaat van: Takkie83 op 27-12-2020  17:25 uZoals beloofd hier een vergelijkend warenonderzoek, mét foto  :) Links het origineel, rechts de "lefty blond" uit Brewing Classic Styles. De kleur is nagenoeg gelijk, alleen mijn brouwsel is acht weken na bottelen nog steeds niet helemaal lekker uitgevlokt. Ik geef de schuld gewoon aan T-58. Schuim gedraagt zich identiek en ook de hoeveelheid koolzuur is gelijk.

De geur dan; Leffe ruikt zoeter en intenser. De "lefty" geur lijkt op het origineel maar minder intens en wat droger. Jullie vinden Leffe naar kruidnagel ruiken, maar ik heb m'n potje kruidnagel erbij gepakt en dat is toch echt andere koek.

Last but not least; de smaak. Zoals ik al verwachtte is het origineel vooral zoeter. Hoewel mijn bier een hoger alcoholpercentage heeft dan het origineel smaakt die laatste toch voller. Het kan ook te maken hebben met de bitterheid. Lefty blond zit op 26 IBU (24,5 volgens recept) en dat is niet veel, maar zo te proeven wel meer dan het origineel.

Conclusie: Lefty Blond ligt in het verlengde van het origineel, maar is iets droger en minder geurig. Wellicht dat een gist met een lagere vergistingsgraad dichter bij het origineel komt. Ik denk dat als ik bij mijn brouwsel de IBU's en de moutstort wat omlaag schroef en een deel suiker vervang door mout dat ik aardig in de buurt kom, mét T-58. En anders zou ik M21 wel eens willen proberen  :biersmile:

Interessant! Welke vergistingstempetatuur heb je aangehouden met de T58? Ik heb nu ook een Leffe kloon in mijn vergistvat met T58 en ben deze op 18 graden aan het vergisten.

Gr Ruud

Takkie83

Citaat van: Rootsman op 09-01-2021  08:53 uInteressant! Welke vergistingstempetatuur heb je aangehouden met de T58? Ik heb nu ook een Leffe kloon in mijn vergistvat met T58 en ben deze op 18 graden aan het vergisten.

Gr Ruud

Ik heb deze niet temperatuurgecontroleerd vergist, omdat ik nog geen gistkast heb voor mijn 35 liter vat.

Natlip

Citaat van: langewout op 10-05-2017  14:40 uAllen,

Gisteren heb ik onderstaand recept gebrouwen, het doel was een kloon te maken van de Leffe Blond.
Persoonlijk vind ik dit een heerlijk biertje en wou deze graag zelf kunnen brouwen.

Storting:

Pilsmout          3,7 kg     2-3 EBC
Carapilsmout   0,75 kg   1-3 EBC
Tarwemout      1,56 kg   3-5 EBC
Zuurmout        0,09 kg  3-6 EBC
Maizena           0,75 kg
Rietsuiker        0,66 kg

Maischema

40 ºC 15 min
44 ºC 15 min
52 ºC 10 min
63 ºC 10 min
73 ºC 30 min
77 ºC 5 min

Hopsoorten

East Kent Golding   5,5%    34,8 gram  60 minuten meekoken
Haltetau Mittelfrüh  2,55%  15 gram     laatste 15 minuten van de kook

Gist
Wyeast Weihenstephan

Water
Maischwater 30 liter
Spoelwater   15 liter

Kooktijd 60 minuten
Begin SG voor vergisting was 1054 SG

Hij staat nu lekker te vergisten!

Ik sta zeer zeker open voor jullie op en/of aanmerkingen

Groet,
Lange Wout

Ben vandaag weer eens me brouwerijtje ingedoken en heb het recept van Theo van de Voorde ook maar eens nagebrouwen.
SG kwam uit op 1.060.
Ben benieuwd.🤤

Brouwerij KOR

Ik heb mijn kloon gisteren na 3 weken afgevuld op fles, ik heb deze vergist bij 18 graden met T58 en laatste paar dagen temperatuur op laten lopen.
Alhoewel ik en ook anderen in deze discussie bedenkingen hadden bij T58 ben ik erg tevreden over het resultaat tot nu toe. Het bier is wel iets minder ver uitvergist dan gepland.
Van 1,065 naar 1,020. Gisteren bij afvullen even geproefd en mede door het vergisten op lage temperatuur zit er een aardige dosis kruidnagel smaak aan. Ben benieuwd naar het eindresultaat na vergisten op de fles en lageren!

Brouwerij KOR

Citaat van: Jacques op 27-12-2020  23:43 uLeuk. Ik kan dan een echte vergelijking doen als tweede proever...  ;)

Ook ik zou het leuk vinden om een fles op te sturen :) Takkie ook met jou zou ik wel een fles uit willen wisselen!

middelaersch

Citaat van: Rootsman op 14-01-2021  19:24 uHet bier is wel iets minder ver uitvergist dan gepland.
Van 1,065 naar 1,020.

Dat is 69% SVG, verbaast mij ook een beetje, temeer je ook 8% suiker hebt gebruikt.
Volgens Fermentis doet deze gist 72 tot 78%. De keren dat ik T58 heb gebruikt kwam ik ook flink boven de 70%, een keer zelfs boven 80%. Ik kan me ook niet goed voorstellen dat hij na drie weken nog niet is uitgegist.

Die 'pale wheat' in je recept, is dat tarwe of tarwe-mout? En ik maisch altijd langer op 63/65 graden, meestal 40 minuten, en ook langer op 72 graden (30 minuten). Ik weet niet of het daaraan ligt, maar dat zijn wel de verschillen die ik zie.

Takkie83

Citaat van: Rootsman op 14-01-2021  19:27 uOok ik zou het leuk vinden om een fles op te sturen :) Takkie ook met jou zou ik wel een fles uit willen wisselen!

Ik denk eerlijk gezegd dat Jacques een geintje maakte  :)

Maar lijkt me interessant om een flesje te ruilen! Stuur me ff een PM. Ik ben regelmatig op de weg voor werk dus misschien ben ik een keer in de buurt  :biersmile:

1,020 zit denk ik qua eind SG dichter bij het origineel dan mijn kloon, al verbaast het mij dat die T-58 hem bij jou niet verder door trekt. En wat Middelaersch zegt; je zou verwachten dat 'ie na drie weken wel klaar is..

Jacques

Citaat van: Rootsman op 14-01-2021  19:27 uOok ik zou het leuk vinden om een fles op te sturen :) Takkie ook met jou zou ik wel een fles uit willen wisselen!

Ik zal je een persoonlijk bericht sturen. Hier in de plaatselijke super hebben ze Leffe blond voor de vergelijking.

Brouwerij KOR

Citaat van: middelaersch op 14-01-2021  21:25 uDat is 69% SVG, verbaast mij ook een beetje, temeer je ook 8% suiker hebt gebruikt.
Volgens Fermentis doet deze gist 72 tot 78%. De keren dat ik T58 heb gebruikt kwam ik ook flink boven de 70%, een keer zelfs boven 80%. Ik kan me ook niet goed voorstellen dat hij na drie weken nog niet is uitgegist.

Die 'pale wheat' in je recept, is dat tarwe of tarwe-mout? En ik maisch altijd langer op 63/65 graden, meestal 40 minuten, en ook langer op 72 graden (30 minuten). Ik weet niet of het daaraan ligt, maar dat zijn wel de verschillen die ik zie.
Er was inderdaad al een week geen activiteit meer. Pale wheat is inderdaad tarwemout.
Wat maischtijd betreft duurt het opwarmen van 63 naar 72 graden ook een half uur.

Brouwerij KOR

Ik heb net eerste biertje getapt uit mijn keg en ik ben erg enthousiast! Ik ga een volgende keer weer T58 gebruiken voor deze kloon. Mijn bier is uiteraard wat troebel vergeleken met origineel door gebruik van tarwe en ongefilterd vs gefilterd maar qua smaak kan ik het bijna niet onderscheiden. Mijn EBC is wel wat hoger uitgevallen, daar ga ik in volgende brouwsel wat aan aanpassen.

Snelbier

Citaat van: Rootsman op 16-01-2021  17:33 u.. EBC is wel wat hoger uitgevallen, daar ga ik in volgende brouwsel wat aan aanpassen.
Bedoel je echt EBC (Color) en niet ibu (bitter).. ??
Kleur kan alle kanten opgaan als de gistwaas weg is.   Bitter kunnen we van afstand helaas niet meeproeven.
En zelfs bitter kan worden beïnvloed door gist-rest..  Succes,, Snelbier

Brouwerij KOR

Citaat van: Snelbier op 17-01-2021  08:19 uBedoel je echt EBC (Color) en niet ibu (bitter).. ??
Kleur kan alle kanten opgaan als de gistwaas weg is.   Bitter kunnen we van afstand helaas niet meeproeven.
En zelfs bitter kan worden beïnvloed door gist-rest..  Succes,, Snelbier
Ik bedoel de kleur inderdaad, ik heb de meeste afgevuld in fles en die zien er ook stuk helderder uit.

Gr Ruud

Snelbier

Citaat van: Rootsman op 17-01-2021  08:23 uIk bedoel de kleur inderdaad, ik heb de meeste afgevuld in fles en die zien er ook stuk helderder uit.
Duidelijk.  Dan zie ik geen reden om kleur aan te passen, maar ben niet kritisch als het bier lekker is.

Natlip

Ik moet nog 4 weken wachten voordat ik mijn Leffe blond kloon kan proeven. Ik zal ook laten weten of ie in de buurt komt.

middelaersch

Citaat van: Rootsman op 16-01-2021  17:33 uIk heb net eerste biertje getapt uit mijn keg en ik ben erg enthousiast! Ik ga een volgende keer weer T58 gebruiken voor deze kloon. Mijn bier is uiteraard wat troebel vergeleken met origineel door gebruik van tarwe en ongefilterd vs gefilterd maar qua smaak kan ik het bijna niet onderscheiden. Mijn EBC is wel wat hoger uitgevallen, daar ga ik in volgende brouwsel wat aan aanpassen.

Mooi dat je er nu al zo dicht bij zit! Wat je voor een volgende batch zou kunnen overwegen is om een gesplitste batch te maken: een deel met T58 en een deel met weizengist vergisten.
V.w.b. de kleur: jouw versie lijkt donkerder dan hij is doordat hij nog troebel is, ik denk dat ze qua kleur dicht bij elkaar zitten. Dus ik zou eerst even afwachten en geen overhaaste conclusies trekken.

Interessant draadje dit!

Takkie83

Citaat van: middelaersch op 17-01-2021  21:24 uWat je voor een volgende batch zou kunnen overwegen is om een gesplitste batch te maken: een deel met T58 en een deel met weizengist vergisten.

Welke weizengist zou jij aanraden? Of vind je dat dat niet veel uitmaakt?

CiteerV.w.b. de kleur: jouw versie lijkt donkerder dan hij is doordat hij nog troebel is, ik denk dat ze qua kleur dicht bij elkaar zitten. Dus ik zou eerst even afwachten en geen overhaaste conclusies trekken.

Eens met bovenstaande. Die T-58 heeft gewoon een paar weken, zo niet maanden nodig, maar uiteindelijk vlokt hij uit en wordt de smaak nog beter  :proost:

middelaersch

Citaat van: Takkie83 op 17-01-2021  21:30 uWelke weizengist zou jij aanraden? Of vind je dat dat niet veel uitmaakt?

Ik denk dat voor Leffe blond een weizengist wordt gebruikt. Maar welke? Geen idee. Dat denk ik omdat ik een paar draadjes daarover gelezen heb, en omdat ik als ik een Leffe drink denk 'het lijkt wel een weizen' en andersom.

Zie dit draadje b.v.: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,4751.0.html
en dit: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,12036.0.html

Takkie83

Citaat van: middelaersch op 17-01-2021  22:12 uIk denk dat voor Leffe blond een weizengist wordt gebruikt. Maar welke? Geen idee. Dat denk ik omdat ik een paar draadjes daarover gelezen heb, en omdat ik als ik een Leffe drink denk 'het lijkt wel een weizen' en andersom.

Zie dit draadje b.v.: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,4751.0.html
en dit: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,12036.0.html

Ja ik heb het ook in meerdere topics voorbij zien komen en ik ga Leffe Blond ook een keer naast Weihenstephan's Kristallweizen proeven, maar vroeg me af of het nog uitmaakt welke weizengist dan wordt gebruikt.

Op zich geen gekke gedachte dat Leffe Blond met een weizengist wordt gebrouwen trouwens. Leffe Tripel is immers hetzelfde als Hoegaarden Grand Cru  :)

Brouwerij KOR

Citaat van: middelaersch op 17-01-2021  21:24 uMooi dat je er nu al zo dicht bij zit! Wat je voor een volgende batch zou kunnen overwegen is om een gesplitste batch te maken: een deel met T58 en een deel met weizengist vergisten.
V.w.b. de kleur: jouw versie lijkt donkerder dan hij is doordat hij nog troebel is, ik denk dat ze qua kleur dicht bij elkaar zitten. Dus ik zou eerst even afwachten en geen overhaaste conclusies trekken.

Interessant draadje dit!
Vind ik ook een interessante test. Ga ik de volgende keer doen! :)
Denk inderdaad ook dat de kleur nog goed komt. Ben benieuwd, houd jullie op de hoogte.

Arthur B

Citaat van: middelaersch op 17-01-2021  22:12 u...omdat ik als ik een Leffe drink denk 'het lijkt wel een weizen' en andersom.

Die associatie heb ik ook. Ik heb een proef met de Mangrove Jack's M20 op de planning staan...

tdp

Ik denk dat je bijna elke weizengist wel kan gebruiken, in de basis liggen ze vaak wel dicht bij elkaar.

De Wyeast 3068 (Vloeibaar/ Lallemand Munich Classic (korrel) zou mijn eerste keuze zijn.

Takkie83

Kleur en smaak zijn hier inmiddels verder verbeterd. Lekker biertje geworden!  :proost:

Binnenkort nog maar eens vergelijken met het origineel.

Natlip

Citaat van: Natlip op 12-01-2021  16:24 uBen vandaag weer eens me brouwerijtje ingedoken en heb het recept van Theo van de Voorde ook maar eens nagebrouwen.
SG kwam uit op 1.060.
Ben benieuwd.🤤

Vandaag gebotteld. 20 liter met 140 gram suiker.
Eind sg kwam uit op 1.010
Hij was nog behoorlijk misty bij het bottelen. Maar de smaak was al goed.
Nu nog ff nagisten....weeknof 2.5. Nu al dorst.

Jacques

Er waren twee topics over hetzelfde onderwerp met zelfs exact dezelfde titel...
De topics zijn nu samengevoegd.

Brouwerij KOR

Ik ga vandaag een nieuwe poging doen. Ik houd dezelfde receptuur aan als de vorige keer echter splits ik de batch op in 2 vergistingsvaten. Gebruik T58 en W34/70 weizengist.

Brouwerij KOR

Citaat van: Rootsman op 30-01-2021  13:09 uIk ga vandaag een nieuwe poging doen. Ik houd dezelfde receptuur aan als de vorige keer echter splits ik de batch op in 2 vergistingsvaten. Gebruik T58 en W34/70 weizengist.

Brouwerij KOR

Inmiddels is mijn vorige poging ook mooi helder geworden. Kleur is vergelijkbaar met originele Leffe blond.

Natlip

Die van mij ging echt mistig de fles in. Zal mij benieuwen.

Brouwerij KOR

Citaat van: Natlip op 30-01-2021  16:02 uDie van mij ging echt mistig de fles in. Zal mij benieuwen.
Wat was jouw receptuur?

Markie Mark

Citaat van: Rootsman op 30-01-2021  13:09 uIk ga vandaag een nieuwe poging doen. Ik houd dezelfde receptuur aan als de vorige keer echter splits ik de batch op in 2 vergistingsvaten. Gebruik t58 en w34/70 weizengist.

In het kader van managing expectations is het misschien goed om te melden dat de W34/70 een lager/pilsen gist is en geen weizengist. Zal dus een beduidend ander smaakprofiel opleveren dan een weizengist.

Natlip

Ingrediënten

Pilsmout

1,23 kg

Carapils mout

0,25 kg

Tarwemout

0,52 kg

Maizena

0,12 kg

Rietsuiker

0,22 kg

East Kent Goldingshop 4,68 % α

11,6 gram

begin koken

Hallertau Perle hop 6,9 % α

5 gram

laatste 15 min.

Gist:

1 zakje Safale WB06.

Maischschema

Inmaischen bij 40 °C gevolgd door een rust van 15 min, dan 15 min. op 44 °C, gevolgd door 10 min op 52 °C, 10 min. op 63 °C en 30 min op 73 °C. Eindigen met 5 min. op 77 °C.

Overige karakteristieken

Begin SG: 1064,

Eind SG 1012,

EBC 10, EBU 15,

Recept van twort wat, the van voorde

Brouwerij KOR

Citaat van: Markie Mark op 30-01-2021  17:09 uIn het kader van managing expectations is het misschien goed om te melden dat de W34/70 een lager/pilsen gist is en geen weizengist. Zal dus een beduidend ander smaakprofiel opleveren dan een weizengist.
Oh goed dat je het zegt! Kan dan beter de wb-06 pakken, die heb ik toevallig ook in huis.
Op de verpakking van 34/70 stond Weihenstephanergist dus ging er vanuit dat dit weizengist zou zijn.

Markie Mark

Citaat van: Rootsman op 30-01-2021  17:29 uOh goed dat je het zegt! Kan dan beter de wb-06 pakken, die heb ik toevallig ook in huis.
Op de verpakking van 34/70 stond Weihenstephanergist dus ging er vanuit dat dit weizengist zou zijn.

Helemaal goed. WB-06 is vaker gebruikt in Leffe Blond en een logischer keuze.

Jacques

Citaat van: Rootsman op 30-01-2021  17:29 uOp de verpakking van 34/70 stond Weihenstephanergist dus ging er vanuit dat dit weizengist zou zijn.

Weihenstephan is een begrip in Duitsland. Ze beweren de oudste brouwerij van de wereld te zijn.
Naast de weizen, die je in Nederland kunt drinken, brouwen ze veel andere bierstijlen waaronder pils.
De pilsgist van deze brouwerij wordt door heel veel andere brouwerijen wereldwijd gebruikt.

De brouwerij is eigendom van de deelstaat Beieren en is verbonden aan de universiteit van München. Het onderdeel van de academische studie bierbrouwen...

https://www.hswt.de/studium/studiengaenge/bg.html
https://www.weihenstephaner.de/

De W34/70 is absoluut niet geschikt voor een Leffe Blond kloon. De gist van Leffe Blond is duidelijk een zogenaamde POF gist. Dat wil zeggen dat deze gist een fenolische kruidnagelsmaak geeft. Dat doet W34/70 absoluut niet.

De T-58 is een veel logische keuze omdat dit wel een POF gist is.

Brouwerij KOR

Ik heb de kloon poging gesplitst met T58 en WB06. Inmiddels een week vergist in de vergistkast bij 18 graden.

Ik had 2x 20 liter en daarvoor had ik aan elk gistvat van 20 liter 2 pakjes droge gist toegevoegd en een half uur belucht met bruissteentje.
Wat ik erg opvallend vind is dat het gistvat met T58 maar nauwelijks activiteit heeft getoond in het waterslot en een stevige zwavelgeur heeft. Vandaag even gemeten en is in een week tijd al van 1,066 naar 1,020. Dit is tevens het geplande eind sg. Het lijkt wel alsof deze al in een dag vergist is aangezien ik alleen de eerste dag het waterslot heb zien bubbelen. Zou ik teveel gist hebben toegevoegd? Of wat zou een oorzaak kunnen zijn?

Gr Ruud

Jacques

Citaat van: Rootsman op 06-02-2021  23:23 uIk heb de kloon poging gesplitst met T58 en WB06. Inmiddels een week vergist in de vergistkast bij 18 graden.

Ik had 2x 20 liter en daarvoor had ik aan elk gistvat van 20 liter 2 pakjes droge gist toegevoegd en een half uur belucht met bruissteentje.
Wat ik erg opvallend vind is dat het gistvat met T58 maar nauwelijks activiteit heeft getoond in het waterslot en een stevige zwavelgeur heeft. Vandaag even gemeten en is in een week tijd al van 1,066 naar 1,020. Dit is tevens het geplande eind sg. Het lijkt wel alsof deze al in een dag vergist is aangezien ik alleen de eerste dag het waterslot heb zien bubbelen. Zou ik teveel gist hebben toegevoegd? Of wat zou een oorzaak kunnen zijn?

Gr Ruud

1 zakje was al genoeg geweest als je belucht...

Als het waterslot maar weinig geblupt heeft kan dat duiden op het niet goed afsluiten van het waterslot. Maar door de overmaat aan gist kan het zijn dat de vergisting heel snel verlopen is.

lier

Een snelle vergisting gebeurt vaker dan je denkt.
Het wordt inzichtelijk bij het gebruik van een ispindel of iets soortgelijks.
Dat gezegd hebbende staat de T58 er niet bekend om.

middelaersch

Brouwerij KOR

Citaat van: Jacques op 06-02-2021  23:41 u1 zakje was al genoeg geweest als je belucht...

Als het waterslot maar weinig geblupt heeft kan dat duiden op het niet goed afsluiten van het waterslot. Maar door de overmaat aan gist kan het zijn dat de vergisting heel snel verlopen is.
Bedankt voor je reactie.
Ik heb vergist in een rvs vergistingsvat van Blichmann, de sluiting heb ik gisteren ook even getest met koolzuurdruk en lekt niet.

Brouwerij KOR

Citaat van: middelaersch op 06-02-2021  23:55 uT58 doet de hoofdgisting vrij vlot, zie grafiekje in deze post:

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,39118.msg593902.html#msg593902
Interessant experiment! Ik heb ook meer dan 1gr/l gist. Kan dit de vergisting ook aanzienlijk versnellen? Mijn vorige Leffe blond kloon was ook met t58 en deze is gewoon in 2 weken vergist.

middelaersch

Citaat van: Rootsman op 07-02-2021  06:57 uInteressant experiment! Ik heb ook meer dan 1gr/l gist. Kan dit de vergisting ook aanzienlijk versnellen? Mijn vorige Leffe blond kloon was ook met t58 en deze is gewoon in 2 weken vergist.

Ja, als je meer gist ent gaat de vergisting sneller.
Zie ook de reactie van Jacques.

Jacques

Citaat van: Rootsman op 07-02-2021  06:54 uBedankt voor je reactie.
Ik heb vergist in een rvs vergistingsvat van Blichmann, de sluiting heb ik gisteren ook even getest met koolzuurdruk en lekt niet.

Dan is de vergisting snel verlopen...
Zie https://fermentis.com/en/tips-n-tricks/for-you-brewers/ voor de kinetiek van deze gist.
Daaruit blijkt dat deze gist meestal al binnen 3 dagen klaar is met de vergisting.

Brouwerij KOR

Citaat van: Jacques op 07-02-2021  21:53 uDan is de vergisting snel verlopen...
Zie https://fermentis.com/en/tips-n-tricks/for-you-brewers/ voor de kinetiek van deze gist.
Daaruit blijkt dat deze gist meestal al binnen 3 dagen klaar is met de vergisting.
Bedankt :)

Brouwerij KOR

Inmiddels mijn Leffe blond kloon weer geproefd. Waar ik vorige keer enthousiast was over T58 ben ik dat nu een stuk minder. Wellicht ook oorzaak dat deze al binnen 1 dag zo goed als vergist was maar mijn 2e kloonpoging is veel kruidiger.

Hopfenfox

Citaat van: Rootsman op 13-03-2021  11:09 uInmiddels mijn Leffe blond kloon weer geproefd. Waar ik vorige keer enthousiast was over T58 ben ik dat nu een stuk minder. Wellicht ook oorzaak dat deze al binnen 1 dag zo goed als vergist was maar mijn 2e kloonpoging is veel kruidiger.

Die tweede is je split batch met WB-06?

Brouwerij KOR

Citaat van: Hopfenfox op 13-03-2021  11:26 uDie tweede is je split batch met WB-06?

Klopt, zal deze vanavond eens goed vergelijken

Brouwerij KOR

Heb gisteren het volgende vergeleken:

- eerste Leffe blond kloon T58 fles
- tweede kloon splitbatch T58 fles
- tweede kloon splitbatch WB06 fles
- tweede kloonT58 tap

Heb met drie mensen geproefd en we waren het samen eens dat de WB06 best uit de test kwam. Deze was voller, ''romiger'' minder kruidig/peper, goede kruidnagelsmaak.

Verder was het opvallend dat we het bier van de tap het minst lekker vonden. Deze had een vlakke smaak met een soort van ijzer bijsmaak. Hoe zou dit te verklaren zijn?

Gr Ruud

Arthur B

Interessant. Dank voor de update!

Natlip

Citaat van: Natlip op 30-01-2021  17:14 uIngrediënten

Pilsmout

1,23 kg

Carapils mout

0,25 kg

Tarwemout

0,52 kg

Maizena

0,12 kg

Rietsuiker

0,22 kg

East Kent Goldingshop 4,68 % α

11,6 gram

begin koken

Hallertau Perle hop 6,9 % α

5 gram

laatste 15 min.

Gist:

1 zakje Safale WB06.

Maischschema

Inmaischen bij 40 °C gevolgd door een rust van 15 min, dan 15 min. op 44 °C, gevolgd door 10 min op 52 °C, 10 min. op 63 °C en 30 min op 73 °C. Eindigen met 5 min. op 77 °C.

Overige karakteristieken

Begin SG: 1064,

Eind SG 1012,

EBC 10, EBU 15,

Recept van twort wat, the van voorde

Staat nu zo'n 5 weken te rijpen op fles bij kamertemperatuur. Af en toe gaat er eentje in de koelkast om te proeven. Heul lekker geworden met volle smaak en fruitig richting limoen. Mijn vrouw proefde in de verte een radler🥴 maar toch niet helemaal. Binnenkort ff een flesje Leffe blond ernaast drinken. Geslaagd biertje derhalve.

Brouwerij KOR

Ik wil weer een nieuwe Leffe Kloon poging doen, ik zou graag een vloeibare gist van Wyeast willen testen omdat ik eigenlijk voor al mijn bieren Wyeast gebruik. Iemand een suggestie voor een Wyeast die kruidnagel geeft?

3068 Wyeast (weihenstephaner) ?

Gr Ruud

Jacques

Citaat van: Rootsman op 20-05-2021  21:31 uIk wil weer een nieuwe Leffe Kloon poging doen, ik zou graag een vloeibare gist van Wyeast willen testen omdat ik eigenlijk voor al mijn bieren Wyeast gebruik. Iemand een suggestie voor een Wyeast die kruidnagel geeft?

3068 Wyeast (weihenstephaner) ?

Gr Ruud

Dat lijkt mij een prima gist voor een Leffe blond/tripel kloon.

Brouwerij KOR

Citaat van: Jacques op 20-05-2021  22:45 uDat lijkt mij een prima gist voor een Leffe blond/tripel kloon.
Welke vergistingstemperatuur zou je aanraden? Is het altijd zo dat bij lagere vergistingstemperatuur meer kruidnagel ontstaat?

Jacques

Citaat van: Rootsman op 22-05-2021  23:29 uWelke vergistingstemperatuur zou je aanraden? Is het altijd zo dat bij lagere vergistingstemperatuur meer kruidnagel ontstaat?

De meest optimale vergistingstemperatuur schijnt 19,5 ºC te zijn.
Zie het artikel Enhancing the levels of 4-vinylguaiacol and 4-vinylphenol in pilot-scale top-fermented wheat beers by response surface methodology

Brouwerij KOR

Ik heb inmiddels eerste fles geprobeerd die ik met de weizengist heb vergist maar ben niet tevreden. Het is echt een weizen geworden in plaats van blond en heb ook geen typische kruidnagel smaak of geur. Volgende keer toch msar weet t58 of wb06.

seed7

Citaat van: Rootsman op 25-06-2021  21:36 uIk heb inmiddels eerste fles geprobeerd die ik met de weizengist heb vergist maar ben niet tevreden. Het is echt een weizen geworden in plaats van blond en heb ook geen typische kruidnagel smaak of geur. Volgende keer toch msar weet t58 of wb06.

Even los van het klonen. Weizen gisten zijn lastig. Minimaal gecultiveerd, of juist misschien wel heel erg veel. Weizen wordt vaak als een beginners bier aangemerkt, maar het is een van de moeilijkste stijlen om echt goed en reproduceerbaar te brouwen. Temperatuur, vorm van de gistkuip, open, dicht, hoeveelheid gist cellen spelen op brouwerij schaal een belangrijke rol. Schalen naar onze minimale hoeveelheden maakt het alleen maar moeilijker. Dan de geringe hoeveelheden hop die weer voor zurige problemen kunnen zorgen.

Voordat je een bier gaat klonen met een dergelijke gist zul je die gist door en door moeten kennen. Snel een andere gist voor een "beter" resultaat gaat hem niet worden. "Hit and miss", maar je kunt mazzel hebben,

Ingo

middelaersch

Citaat van: Rootsman op 25-06-2021  21:36 uIk heb inmiddels eerste fles geprobeerd die ik met de weizengist heb vergist maar ben niet tevreden. Het is echt een weizen geworden in plaats van blond en heb ook geen typische kruidnagel smaak of geur. Volgende keer toch msar weet t58 of wb06.

Ik weet niet of je La Trappe blond lekker vindt, maar wat je ook zou kunnen proberen is opkweek La Trappe gist gebruiken. Ik heb daar van het voorjaar een blond mee gebrouwen, en die vind ik prima smaken. Dit geeft beter resultaat dan T58! (In het begin heb ik verschillende brouwsels met T58 vergist, maar die gebruik ik niet meer...)

La Trappe gist is heel eenvoudig opkweekbaar uit een blond of een dubbel.

Andre van Dissel

Beetje ernstig laat maar toch nog ff een reactie op Leffe Blond gist. Al een paar keer gebrouwen en laag in temp vergist met Wyeast 3068 (banaan), Whitelabs labs 300 (meer in de richting) en Whitelabs 380, Hefe weizen IV. De laatste met glucose stroop ipv kristalsuiker. Nou.... Dit komt aardig in de buurt. Beetje kruidig, weinig banaan.

Brouwerij KOR

Bedankt voor je toevoeging, zal deze ook eens testen.

Brouwerij KOR

Ik wil dit weekend weer een poging doen en wil vooral verschillende gisten testen.

Ik heb de volgende gisten op de planning:
- T-58 (lage temperatuur van 16 graden)
- Wyeast 1762 Rochefort
- Wyeast 3787 Westmalle
- Wyeast 3068 weihenstephaner

Heeft iemand de 1762 en 3787 weleens geprobeerd in een blond met lage dichtheid/alcoholgehalte? Alhoewel dit meer gisten zijn voor hoog alcoholische bieren ben ik benieuwd naar het resultaat.

Juindorper

Citaat van: Brouwerij KOR op 07-01-2022  17:08 uHeeft iemand de 1762 en 3787 weleens geprobeerd in een blond met lage dichtheid/alcoholgehalte? Alhoewel dit meer gisten zijn voor hoog alcoholische bieren ben ik benieuwd naar het resultaat.
Ja, met beide gisten heb ik eens blonde bieren gebrouwen met een SG van tussen de 1045 en 1050.
Met de Westmalle gist gaf dit uitstekende resultaten maar de Rochefort versies vielen tegen. Die is wat mij betreft toch geschikter voor donkere bieren.

biking rebel

Citaat van: Brouwerij KOR op 07-01-2022  17:08 uIk wil dit weekend weer een poging doen en wil vooral verschillende gisten testen.

Ik heb de volgende gisten op de planning:
- Wyeast 1762 Rochefort
- Wyeast 3787 Westmalle

Heeft iemand de 1762 en 3787 weleens geprobeerd in een blond met lage dichtheid/alcoholgehalte? Alhoewel dit meer gisten zijn voor hoog alcoholische bieren ben ik benieuwd naar het resultaat.

Jazeker! Voor een Westmalle Extra kloon van 5%. Duidelijke Westmalle smaak, maar dan light.  ;D Ik vond het een lekkere doordrinker met meer karakter dan een goede pils.

Rinus

Citaat van: Brouwerij KOR op 07-01-2022  17:08 uIk heb de volgende gisten op de planning:
- Wyeast 1762 Rochefort
- Wyeast 3787 Westmalle

Waarom de T-58 specifiek op 16 graden? en houd je hem daar dan ook constant op?

Voor Rochefort en Westmalle kan je ook eens proberen zelf op te kweken mocht je dat nog nooit eerder gedaan hebben, dat is best een leuke bezigheid en geeft net weer een ander karakter aan je bier (is mijn ervaring).

Ik splits ook altijd mijn brouwsels op in 2 delen, waarbij ik steeds een andere gist uitprobeer.
Laatst een Weizen gebrouwen, met de ene helft SP3068 en de andere een T-58.
Resultaat was erg goed; een Weizen met lichte banaan en een lichte gemakkelijke doordrinkbare tripel (op mijn verjaardag in de zomer waren ze snel op...).
De tripel was zelfs ook nog eens minder troebel dan de Weizen, dus dat was een dikke prima!

Brouwerij KOR

Citaat van: Rinus op 08-01-2022  10:10 uWaarom de T-58 specifiek op 16 graden? en houd je hem daar dan ook constant op?

Voor Rochefort en Westmalle kan je ook eens proberen zelf op te kweken mocht je dat nog nooit eerder gedaan hebben, dat is best een leuke bezigheid en geeft net weer een ander karakter aan je bier (is mijn ervaring).

Ik splits ook altijd mijn brouwsels op in 2 delen, waarbij ik steeds een andere gist uitprobeer.
Laatst een Weizen gebrouwen, met de ene helft SP3068 en de andere een T-58.
Resultaat was erg goed; een Weizen met lichte banaan en een lichte gemakkelijke doordrinkbare tripel (op mijn verjaardag in de zomer waren ze snel op...).
De tripel was zelfs ook nog eens minder troebel dan de Weizen, dus dat was een dikke prima!
Ik heb ooit ergens gelezen dat dit een groter effect heeft op de kruidnagelsmaak. Ga de link naar deze discussie even proberen te zoeken.

Brouwerij KOR

Hopfenfox

Citaat van: biking rebel op 07-01-2022  23:17 uJazeker! Voor een Westmalle Extra kloon van 5%. Duidelijke Westmalle smaak, maar dan light.  ;D Ik vond het een lekkere doordrinker met meer karakter dan een goede pils.

Hier ook, Patersbier met opgekweekte Westmalle. Lekker licht maar erg smaakvol. Geen probleem dus.

Brouwerij KOR

Citaat van: Brouwerij KOR op 08-01-2022  10:12 uIk heb ooit ergens gelezen dat dit een groter effect heeft op de kruidnagelsmaak. Ga de link naar deze discussie even proberen te zoeken.
https://www.homebrewersassociation.org/forum/index.php?topic=12632.0

Markie Mark

Citaat van: Brouwerij KOR op 09-01-2022  17:45 u

Had je de bieren al op de fles en een eerste proefsessie gedaan? Ik ben wel benieuwd naar deze testreeks.

Brouwerij KOR

Ik heb ze toevallig afgelopen weekend voor het eerst zelf geproefd. 18 februari heb ik een proeverij georganiseerd met meerdere mensen dus kom daarna even op terug!

Mijn eigen favoriet is de 1214 Wyeast gevolgd door T58. De vergisting op lage temperatuur heeft er naar mijn mening voor gezorgd dat er meer kruidnagel smaak aan zit. Maar aangezien ik bevooroordeeld ben ik benieuwd hoe anderen daar over denken

Firematch

Citaat van: Brouwerij KOR op 08-02-2022  20:19 uIk heb ze toevallig afgelopen weekend voor het eerst zelf geproefd. 18 februari heb ik een proeverij georganiseerd met meerdere mensen dus kom daarna even op terug!

18 februari van welk jaar?  :nut:

Jeltuh

Arthur B

Heb een WB-06 variant gemaakt die nog een klein beetje tijd nodig heeft. Ben benieuwd...

Brouwerij KOR

Sorry voor de late reactie, 1214 en t58 waren het lekkerst. T58 leek het meest op Leffe maar het recept is nog geen kloon te noemen.

Vergelijkbare Topics (7)

19091

Gestart door koffie

Reacties: 58
Gelezen: 23229

35454

Reacties: 4
Gelezen: 2988

1181

Reacties: 173
Gelezen: 101160

17201

Gestart door NewLine

Reacties: 1
Gelezen: 4363

32402

Reacties: 5
Gelezen: 3007

39750

Gestart door Hans88

Reacties: 4
Gelezen: 1989

15015

Reacties: 14
Gelezen: 10220

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.