Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bepalen van verzadiging bier

Gestart door Hai, 21-01-2017 09:49 u

Vorige topic - Volgende topic

Hai

Beste brouwer

Op dit moment ben ik mij aan het verdiepen om de juiste verzadiging van het bier te bepalen.
Dus bij hoeveel bar en welke temperatuur, hiervoor heb ik verschillende tabellen gevonden.
Echter nog geen heldere tabel die met Celsius en Bar werkt, wel Fahrenheit en PSI.

Weet iemand een goede tabel in Celsius en Bar?

Verder loop ik er tegenaan dat er natuurkundig/rekenkundige begrippen gebruikt worden, ik heb helaas nooit natuurkunde gehad :(
Zo wordt er bijv. in BrouwVisie over 0,45 gew% gesproken, in de tabellen wordt over bijv. over 2.20-2.60 volumes gesproken.
1 volume koolzuur is 1,98 g/l afgerond 2 g/l.

Hoe kan ik gew % omrekenen naar volumes, en visa versa?
Of is er een andere manier waar ik niet aan gedacht heb?

Alvast bedankt

hansHalberstadt

Gebruik bv de CO2 calculator uit Bierpro

http://www.triple-w.org/index.php/downloads/viewdownload/6-hulpprogramma-s/3-bierpro-free
1 VOL betekent dat je in 1 liter bier 1 liter koolzuurgas (omgevingsdruk) oplost. Dat is dus 1.98 gram koolzuur opgelost in ca 1020 gram bier. (bij eind SG=1020) en dat is dan dus 1.98/1020=0.0019 x 100=0.19 gew%
dus 2.2 VOL=0.42 gew% 2.6 VOL=0.49 gew% het verband tussen VOL en gew% is dus een heel klein beetje afhankelijk van je eind SG.

Henielma

In mijn praktijk komt het er bij mijn tapbier op neer dat ik deze een week bij 6 ºC op 1,1 bar CO2 druk zet en dat ze daarna mooi tappen en een mooie hoeveelheid koolzuur hebben. BrouwHulp heeft hier ook een mooi rekentool voor maar uiteindelijk kies ik voor bovenstaande waarden. 

Hai

Citaat van: Henielma op 21-01-2017  10:26 uIn mijn praktijk komt het er bij mijn tapbier op neer dat ik deze een week bij 6 ºC op 1,1 bar CO2 druk zet en dat ze daarna mooi tappen en een mooie hoeveelheid koolzuur hebben. BrouwHulp heeft hier ook een mooi rekentool voor maar uiteindelijk kies ik voor bovenstaande waarden.
Dus 0.56 gew% volgens het tooltje van Hans. Er wordt gezegd dat je niet meer dan 0.45 gew% in de fust moet hebben om dat je dat problemen met tappen krijgt. Maar volgens jou bevindingen dus niet :degroeten:

Hai

Citaat van: hansHalberstadt op 21-01-2017  10:10 uGebruik bv de CO2 calculator uit Bierpro

http://www.triple-w.org/index.php/downloads/viewdownload/6-hulpprogramma-s/3-bierpro-free
1 VOL betekent dat je in 1 liter bier 1 liter koolzuurgas (omgevingsdruk) oplost. Dat is dus 1.98 gram koolzuur opgelost in ca 1020 gram bier. (bij eind SG=1020) en dat is dan dus 1.98/1020=0.0019 x 100=0.19 gew%
dus 2.2 VOL=0.42 gew% 2.6 VOL=0.49 gew% het verband tussen VOL en gew% is dus een heel klein beetje afhankelijk van je eind SG.
Hans bedankt voor het tooltje en heldere uitleg :groots:

hansHalberstadt

Citaat van: Henielma op 21-01-2017  10:26 uIn mijn praktijk komt het er bij mijn tapbier op neer dat ik deze een week bij 6 ºC op 1,1 bar CO2 druk zet en dat ze daarna mooi tappen en een mooie hoeveelheid koolzuur hebben. BrouwHulp heeft hier ook een mooi rekentool voor maar uiteindelijk kies ik voor bovenstaande waarden.
Ik zit ongeveer op 7 ºC 1 BAR. Komt niet super kritisch. Hangt ook een beetje van je tapsysteem af of je last krijgt van te veel schuim.   

Vergelijkbare Topics (7)

36192

Reacties: 22
Gelezen: 4047

16100

Gestart door rutger

Reacties: 38
Gelezen: 19466

31219

Reacties: 4
Gelezen: 2430

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.