Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Samenvatting Arsegan Tripel 20 ltr

Gestart door freelive, 29-06-2016 11:42 u

Vorige topic - Volgende topic

freelive

Hallo Mede Brouwers

Ik ga binnenkort mijn eerste tripeltje brouwen en heb van de gebruiksaanwijzing een uittreksel gemaakt
 een vraag klopt dit of zijn er aanpassingen nodig

Hoor jullie graag

BROUW SCHEMA: Arsegan Tripel

Beslagwater:................... 20 liter
maischschema:
62oC............................ 45 minuten
72oC............................ 20 minuten
78oC.............................. 5 minuten
Spoelwater:
Spoelen tot een totaal van 24 ltr. wort
Totale kooktijd van het wort:
90 minuten
Hop en Kruiden toevoegen na:
Hopzakje 1:............Na 5 minuten
Hopzakje 2:............Na 20 minuten
Hopzakje 3:............Na 83 minuten
UltraMoss®............Na 80 minuten
Vergisting:
Hoofdvergisting:....................19oC
Nagisting:..............................22oC
Type biergist:
Fermentis S-04
Biercategorie: C
Bottelen:
8 gr/ltr voor hergisting op fles
Begindichtheid:.....................1070
Einddichtheid: ...................... 1008
Alcoholgehalte:....................8,3%
Kleur:................................. 15 EBC
Bitterheid:..........................24 IBU
Ingrediënten:*
Pilsmout
Tarwemout Licht
Aromatic/Ambermout
Kandijsuiker
Gebruikte Hopsoorten:
Tettnanger
Saaz
Extra Ingrediënten:
Koriander
UltraMoss®

1.    giststarter maken
      Strooi de gist Fermentis S-04 in minimaal 10 keer zijn gewicht in gekookt water of             
      wort bij 27 ° C ± 3 ° C. Laat rusten 15 tot 30 minuten.
       Roer gedurende 30 minuten,

2.    Mout schroten  /     

3.    Beslag maken
      20 ltr water in ketel
      water 64 graden
      geschrote mout in ketel

4.    Maischen
      temp beslag moet zijn                 62 gr   gedurende 45 min
      temp verhogen 1gr per min tot    72 gr   gedurende 20 min
      temp verhogen 1gr per min tot    78 gr   gedurende 5 min
      pH waarde tijdens maischen ca 5,5  event bijsturen met enkele ml melkzuur

5.     Filtreren en spoelen

Wort spoelen en filteren tot ca 24ltr
       dichtheid meten

6.     Koken op temp brengen daarna totale kooktijd 90 min
       Hop en Kruiden toevoegen na:
       Hopzakje 1:............Na 5 minuten
       Hopzakje 2:............Na 20 minuten
       Hopzakje 3:............Na 83 minuten
       UltraMoss®............Na 80 minuten

7.      Eiwit-rust ca 10 min
       Hop zakjes verwijderen
       na koken kandy suiker toevoegen

8.     Koelen  (koeler 10 min meekoken)
       tot ca 20 gr

9.     Dichtheid meten
       SG meten tussen 1050 en 1100
       wort overhevelen     let op hygiene

10.     Giststarter toevoegen / doorroeren
        waterslot plaatsen
        fermentatievat in temp kast plaatsen
        tot max 6 uur regematig ca 15 min beluchten

11.    Controleren:
       begindichtheid                            ca 1070
       eind dichtheid meten                      ca 1008 
       hoofdvergisting         19 gr  5 tot 7 dagen
       navergisting             22 gr  afhankelijk activiteit waterslot
                                       en meting

12.    Lageren
       Lageren ca 10 dagen rond de 15 gr
       Begin soortelijk gewicht   Aanbeveling weken lagertijd
       1040 - 1060   1 – 3 weken
       1060 - 1080   2 – 4 weken
       1080 - 1100   2 – 4 weken

13.    Bottelen
       schone flessen
       ca 7 gr suiker per liter

14.    Bierfles ca 10 dagen op kamer temp

15.    Eindelijk... proeven!

Battum80

Hoi

Stap 1 mag je overslaan. Je gebruikt korrelgist, deze kan je direct op het afgekoelde wort strooien.

Stap 7 even goed roeren zodat een wirlpool ontstaat. Ik zou de suiker of 5 min voor einde koken toevoegen of pas na de hoofdvergisting opgelost in 2 keer zoveel water als suiker.

Stap 10 Beluchten is niet per se nodig met korrelgist geloof ik.

Stap 11 niet te vaak controleren, je loopt risico op infectie. Vertrouw dat je gist zijn werk doet en als het waterslot stop (na een dag of 10) neem je een meeting

Succes

DLB

En ik zie dat je 8 g/L (later 7) suiker toevoegt bij het bottelen. Dit is erg veel voor een tripel, die hoort niet zo heel veel koolzuur te bevatten. Ik zou voorstellen dit met 3-4 g/L maximaal te doen.

Bij het aanmaken van de giststarter kan je er ook voor kiezen om moutextract aan het water toe te voegen voor het koken. Dan afkoelen en gist er bij. Volgende dag afdecanteren en toevoegen aan het wort.

De kandijsuiker kan er aan het begin van het koken al gewoon bij, dan weet je in ieder geval zeker dat alles goed is opgelost.

En proeven na 7 dagen op kamertemperatuur kan altijd. Ik denk alleen dat het nog wel iets langer duurt voordat hij echt goed op smaak is.

Succes er mee in ieder geval!

abroeders

Citaat van: DLB op 29-06-2016  11:52 uEn ik zie dat je 8 g/L (later 7) suiker toevoegt bij het bottelen. Dit is erg veel voor een tripel, die hoort niet zo heel veel koolzuur te bevatten. Ik zou voorstellen dit met 3-4 g/L maximaal te doen.

Ik vind dat een tripel juist veel koolzuur hoort te bevatten. 3-4 g/L levert naar mijn mening een plat bier op. 7-8 g/l is niet ongewoon hoor.

Citaat van: DLB op 29-06-2016  11:52 uDe kandijsuiker kan er aan het begin van het koken al gewoon bij, dan weet je in ieder geval zeker dat alles goed is opgelost.

Beter de kandijsuiker op het einde van het koken toe te voegen. Ik voeg altijd in de laatste 10 minuten toe en de kandij is dan altijd opgelost hoor. Voeg je de suiker toe aan het begin van het koken dan krijg je veel meer Maillard reacties

JanEric

Tripel bevat wel veel koolzuur. 7 tot 8 gram per liter kan wel. Je hebt het over een giststarter maar je bedoelt eigenlijk het hydrateren van de gist. Dat kun je doen zoals je het beschreven hebt. Suiker 10 minuten meekoken. Niet na het koken toevoegen ivm infectie gevaar.

Underdike

Wat betreft beluchten:
Er werd gezegd dat dit niet nodig zou zijn ivm gebruik van korrelgist... dit lijkt me onjuist.
Tijdens het koken verdwijnt nagenoeg alle zuurstof uit het wort, en ook korrelgist heeft gewoon zuurstof nodig. Goed beluchten lijkt me dus noodzakelijk, helemaal bij een zwaarder bier waar flink wat SG vanaf moet...

Ben het ook met enkelen hierboven eens dat een Tripel goed in het schuim moet zitten  ;)

Brouwerke94

Citaat van: Underdike op 29-06-2016  13:15 uen ook korrelgist heeft gewoon zuurstof nodig.

Ligt eraan of er gistgroei nodig is.
Om alcohol te maken heeft gist juist geen zuurstof nodig.

Emanuel

Je gist kan je ook toevoegen aan een halve liter afgekoeld wort en dan even flink doorschudden in een gesloten fles. Dit doe ik ook altijd. Na het schudden kan je de gistoplossing bij de rest van het wort in het gistvat gieten.

Juindorper

Hoeveel gist zit er eigenlijk bij dat pakket?
Voor 20 liter met een SG van 1070 zul je aan 1 zakje van 11,5g net te kort komen. Indien er twee bij zitten kun je het na het koelen tot 19 graden gewoon over het wort strooien en is beluchten niet nodig. En doorroeren sowieso niet.

Underdike

Ik zit de laatste tijd veel podcasts te beluisteren, en heb 2 keer verslagen gehoord van uitgebreide tests met betrekking tot beluchten.
Degene die ik gisteren beluisterde was met korrelgist, batch gekookt en in 4 gesplitst, en de volgende actie's waren ondernomen :
- 1x geheel niet belucht.
- 1x belucht direct na koelen daarna korrelgist gegeven.
- 1x belucht direct na koelen, korrelgist toegevoegd, en 6 uur later nogmaals belucht.
- 1x gekoeld, gist toegevoegd, en pas 6 uur later belucht.

Resultaat was overduidelijk:
Alle 4 smaakten anders, slechts ééntje was echt slecht: degene die geheel niet belucht was.
Die zonder beluchting benoemde ze als een gekookte groenten-lucht, de andere 3 die op verschilden onderling, waarbij degene met 3 keer beluchten een beetje prominente alcoholen & scherpe fruit-toontjes had.

Ik ben geen expert... don't kill the messenger... was de Basic Brewing podcast

Juindorper

Citaat van: Underdike op 29-06-2016  21:49 uIk zit de laatste tijd veel podcasts te beluisteren, en heb 2 keer verslagen gehoord van uitgebreide tests met betrekking tot beluchten.
Degene die ik gisteren beluisterde was met korrelgist, batch gekookt en in 4 gesplitst, en de volgende actie's waren ondernomen :
- 1x geheel niet belucht.
- 1x belucht direct na koelen daarna korrelgist gegeven.
- 1x belucht direct na koelen, korrelgist toegevoegd, en 6 uur later nogmaals belucht.
- 1x gekoeld, gist toegevoegd, en pas 6 uur later belucht.

Resultaat was overduidelijk:
Alle 4 smaakten anders, slechts ééntje was echt slecht: degene die geheel niet belucht was.
Die zonder beluchting benoemde ze als een gekookte groenten-lucht, de andere 3 die op verschildennonderking, waarbij degene met 3 keer beluchten een beetje prominente alcoholen & scherpe fruit-toontjes had.

Ik denk dat je beter een stukje muziek kunt luisteren. ;D ;D
Ik kan me in dit verhaal niet vinden. Beluchten doe ik alleen met vloeibare of zelf opgekweekte gisten.
Die groentelucht heb ik echt nog nooit gehad.

Jacques

Citaat van: Underdike op 29-06-2016  21:49 uResultaat was overduidelijk:
Die zonder beluchting benoemde ze als een gekookte groenten-lucht, de andere 3 die op verschildennonderking, waarbij degene met 3 keer beluchten een beetje prominente alcoholen & scherpe fruit-toontjes had.

Gekookte groente smaak heeft te maken met te kort koken van het wort in combinatie met langzaam koelen na het koken. Bij lage temperatuur verdampen de voorlopers van DMS (de aanduiding voor de stof die verantwoordelijke is voor gekookte groente smaak) onvoldoende. Beluchten van het afgekoelde wort heeft daar weinig invloed op.

Zelf belucht ik het wort maar heel beperkt als ik een korrelgist gebruik. Het enige wat ik doe is dat het wort van enige hoogte in een opvangemmer opvang en van enige hoogte de inhoud van die emmer in mijn CCT giet. In de praktijk is dat voldoende. Zoals al in dit topic is geschreven is zuurstof vooral van belang voor de gistgroei. Wanneer je voldoende gedroogde gist ent heb je maar weinig gistgroei nodig voor een vlotte en goed verlopende vergisting.

freelive

Hallo Brouwers

Bedankt voor alle input sommige dingen kan ik wat mee de rest moet gewoon ervaring worden Doen is tenslotte de beste leermeester

Is inderdaad 11.5 gram gist maar neem  aan dat dit voldoende is
 in een pakket
 Gr C

Vergelijkbare Topics (7)

45737

Reacties: 46
Gelezen: 1744

19396

Reacties: 33
Gelezen: 13536

7185

Gestart door Schaepekop

Reacties: 19
Gelezen: 6422

43582

Gestart door jooprules

Reacties: 17
Gelezen: 2399

36333

Reacties: 16
Gelezen: 3260

32936

Reacties: 2
Gelezen: 1265

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.