Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Wanneer bevriest bier?

Gestart door bierfan, 20-01-2016 21:09 u

Vorige topic - Volgende topic

bierfan

Mijn tapkast staat in mijn brouwhok. In mijn brouwhok is als het vriest aardig koud.
Gisteren was het in mijn tapkast -2.6 graden. Het bier was toen nog niet bevroren, maar wanneer doet het dat ongeveer wel?

Anders moet ik misschien toch maar een warmtelamp erin hangen.

Heuvinger brouwerij

Hmm, de gelegenheid om een mooie eisbock te maken?

brouwmus

Die vraag is in het verleden ook al eens gesteld en het antwoord van Adrie was toen de volgende formule:

===================================
Het vriespunt van bier kun je berekenen met de volgende formule:

-0.42 * AlBW + 0.04 * SGP + 0.2

AlBW = alcoholpercentage (gewichtspercentage)
SGP = startdichtheid in graden plato.

AlBW bereken je met: ABV * 794 / FG

Waarin ABV = alcoholpercentage (volumepercentage)
FG = einddichtheid (in g/l)
===================================

Bedankt Adrie!

Groet,
John

P.S. Ik heb dit eergisteren ook nagezocht maar omdat de vrieskou niet doorzette, heb ik nog niets met de formule gedaan, eerlijk gezegd. Ik was van plan deze in een rekenblad te zetten zodat na het invullen van de bekende variabelen, de "bevriezingsgevarenzone" bekend werd... Binnenkort eens voor gaan zitten :)

Oscar

Citaat van: bierfan op 20-01-2016  21:09 uHet bier was toen nog niet bevroren, maar wanneer doet het dat ongeveer wel?

bierfan

@Brouwmus, bedankt voor de formule. Ik zal eens gaan rekenen.

@Oscar, dat is makkelijk. In welke BrouwVisie staat dit? Niet in degene die ik heb.

Ronnie

Citaat van: bierfan op 20-01-2016  21:09 uGisteren was het in mijn tapkast -2.6 graden. Het bier was toen nog niet bevroren, maar wanneer doet het dat ongeveer wel?
Niet vergeten dat het ook nog een hele tijd duurt eer een volume als een vat van 30 liter zoveel gezakt is.

bierfan

Dat klopt inderdaad. Ik heb vaatjes van 11 liter, die ook niet allemaal vol zijn. En er staan ook nog wat flesjes in. Geen van allen waren bevroren.
Bij een echte strenge winter zet ik de tapkoelkast toch maar in de garage denk ik.

brouwmus

Het verbaasde mij dat de temperatuur relatief hoog ligt, ik dacht dat bijvoorbeeld pils al wel een aantal dagen bijv. -4 kon hebben, en bier met een hoger alcoholgehalte als tripel wel meer.

Ook ik ga voortaan beter opletten als de temperatuur langdurig onder het vriespunt komt, ook al vriest het niet streng.

Rekenblad is bijgevoegd trouwens.

Brusteph

De hierboven weergegeven berekening berekent m.i. op welke temperatuur de bevriezing start. Enkel het water zal echter bevriezen en de alcohol zal zich concentreren in de overblijvende vloeistof, waarvan de vriestemperatuur dan weer daalt. Het bevriezen van vaten bier is dan ook een manier om de alcoholconcentratie van een bier op te drijven, voor degenen die zouden streven naar een extreem alcoholisch bier. Uiteraard moet je dan ook de lengte van je aanvoerbuis inkorten.

EvdBroek

Ik ben van mening dat je bier niet moet laten bevriezen maar gewoon op moet drinken :)

Ronnie

Citaat van: Brusteph op 21-01-2016  15:05 uHet bevriezen van vaten bier is dan ook een manier om de alcoholconcentratie van een bier op te drijven, voor degenen die zouden streven naar een extreem alcoholisch bier.

Al gedaan met wijn veel jaren geleden, dat lukt wel goed, gewoon bovenaan de  schilfers of brokjes ijs oogsten gedurende enkele dagen.
MAAR! serieuze smaakverandering naast de alcoholtoename, dat is nogal wiedes, niet alleen de alcoholconcentratie neemt toe, maar ook de concentratie van zouten en allerlei  bestanddelen van het recept nemen toe.

brouwmus

De Eisbock die ik vorige week voor het eerst dronk, had inderdaad wel wat weg van port/madeira. Niet vervelend, maar niet "puur bier".

Mij ging het vooral om de vraag wanneer ik actie zou moeten ondernemen als de temperatuur in de schuur te lang te laag is -> kratten verplaatsen.

Oscar

Citaat van: bierfan op 21-01-2016  10:55 u@Oscar, dat is makkelijk. In welke BrouwVisie staat dit? Niet in degene die ik heb.

Versie 2.27  :)

Vergelijkbare Topics (7)

7070

Reacties: 5
Gelezen: 2980

22839

Gestart door alrikdew

Reacties: 12
Gelezen: 5231

11719

Reacties: 12
Gelezen: 5973

43570

Reacties: 8
Gelezen: 973

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.