Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Kleur

Gestart door GJ, 24-11-2013 17:46 u

Vorige topic - Volgende topic

GJ

Hallo allemaal,

Binnenkort gaat het dan echt gebeuren: brouwen vanuit mout. Tijdens mijn opleiding heb ik bier gebrouwen en er is mij daarvan bijgebleven dat je veel meer vrijheidsgraden hebt dan wanneer je een bierkit gebruikt, waar overigens niks mis mee is (eigen ervaring).

Het bier dat ik gebrouwen heb tijdens mijn opleiding was het volgende:
1400 gram Munich (17 EBC)
26 gram Caramout (150 EBC)
26 gram Aromamout (150 EBC)
Bitterhop (Northern Brew 6.9%)
Aromahop (Saaz 4.5%)
Eind volume ca. 5 liter

Nou is de uitdaging dat het alfazuurgehalte in de hop afwijkt van hetgeen we toen gebruikt hebben. Na een lange zoektocht op het forum blijkt dat ik dit lineair mag aanpassen. Is dit correct?

Verder heb ik andere moutsoorten (ander EBC). Berekeningen met BrouwHulp laten zien dat als ik onderstaande mout verhouding gebruik ik een kleur krijg van 21 EBC t.o.v. 29 EBC tijdens mijn opleiding.
1400 gram Pils mout (3 EBC)
50 gram Caramout (120 EBC)
50 gram Aromamout (150 EBC)

Kan ik meer Caramout en Aromamout toevoegen in dezelfde verhouding om tot de 29 EBC te komen of raden jullie dit af in verband met negatieve effecten op de smaak?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groet,

GJ

William

Succes met het eerste moutbrouwsel GJ ;-)

Inderdaad mag je lineair extrapoleren als je de dezelfde kooktijd aanhoudt. Zo niet dan is het beter om er met brouwsoftware naar te kijken (bijvoorbeeld BrouwHulp of on-line tools)

Ik zou me met de mouten iets minder focussen op kleur maar meer op de procentuele verhouding tussen de mouten.  Nu hebben we het in jouw geval maar over 3 a 4% caramelmouten zodat hier de effecten niet zo groot van zijn. Jouw tweede recept kan prima.

Ik zou wel iets meer maken dan 5 liter als de installatie het toelaat. Met maar 5 liter heb je veel verliezen, temperatuur is moeilijker in de hand te houden, en het belangrijkste, het bier is zo op. Ik zou voor minimaal 10 liter gaan.

GJ

Hallo William,

Hartelijk dank voor je antwoord. Wees maar niet bang: het wordt 15 liter eindvolume. Ik zal wat voor je meenemen als ik klaar ben.

Als je logisch beredeneerd wordt het bier uiteindelijk te bitter als er veel caramelmout wordt gebruikt, maar is er een "maximum" voor het gebruik van caramelmout?

Groet,

Gerrit Jan

William

Mout staat los van bitterheid.

Mout bepaald vooral de kleur. Verschillende mouten hebben verschillende maximale percentages waarbij je ze kunt gebruiken, afhankelijk van het biertype dat je wilt maken. Vaak staat in de brouwsoftware ook al het maximale percentage (als indicatie).

Jacques

Citaat van: William op 24-11-2013  18:26 uMout staat los van bitterheid.

Niet helemaal. De voornaamste leverancier van bitterheid in bier is hop, maar ook zeer donkere mouten kunnen een bitterheid geven.

William

Citaat van: Jacques op 24-11-2013  20:51 uNiet helemaal. De voornaamste leverancier van bitterheid in bier is hop, maar ook zeer donkere mouten kunnen een bitterheid geven.

Maar geef toe, in dit recept doet het niet ter zake.

Jacques

Citaat van: William op 24-11-2013  20:58 uMaar geef toe, in dit recept doet het niet ter zake.

In dit recept zit er in verhouding niet veel donkere mout. De aromamout 150 EBC kan wel voor wat moutbitterheid zorgen. Het is een mout met behoorlijk veel smaakinvloed.

William

Citaat van: Jacques op 24-11-2013  21:35 uIn dit recept zit er in verhouding niet veel donkere mout. De aromamout 150 EBC kan wel voor wat moutbitterheid zorgen. Het is een mout met behoorlijk veel smaakinvloed.

Ik zal het tzt voor jou proeven ;)

Jacques

Citaat van: William op 24-11-2013  22:01 uIk zal het tzt voor jou proeven ;)

Omdat er in verhouding niet zo veel aromamout in zit zal het allemaal meevallen. (En dat bedoelde je toch.)

William

Citaat van: Jacques op 24-11-2013  22:28 uOmdat er in verhouding niet zo veel aromamout in zit zal het allemaal meevallen. (En dat bedoelde je toch.)

Mijn opmerking
Citaat van: William op 24-11-2013  18:26 uMout staat los van bitterheid.

was vooral richting Gerrit Jan die net z'n eerst recept aan het beredeneren is. :)

Jacques

Citaat van: William op 24-11-2013  22:40 uMijn opmerking
was vooral richting Gerrit Jan die net z'n eerst recept aan het beredeneren is. :)

En mijn reactie was om te zorgen dat er geen verkeerd beeld ontstaat over het gebruik van donkere mouten en de aanwezigheid van moutbitterheid in een bier.  :)

luftie

Fijn dat jullie dat weer uitgepraat hebben... ::)

Maar je recept is prima, in je brouwsoftware staat ook aangegeven hoeveel je maximaal van 1 mout kan storten.

ik kan je aanraden om een boek te kopen met wat voorbeeld recepten er in. Daar staan allemaal leuke voorbeelden in en een uitleg wat je dan kan verwachten.

Dan zie je ook wat bepaalde mouten doen en waarom je van bepaalde mouten niet te veel of juist wel veel kan toepassen.

Verders welkom.

GJ

Allemaal hartelijk dank voor het beantwoorden van mijn vragen. Het is me helaas nog niet duidelijk hoe ik in BrouwHulp de maximale moutstort van een bepaalde moutsoort kan zien, maar ik zal dit separaat met William bespreken.

@Luftie: heb je tips omtrent welk boek aan te schaffen?

Dirtbag

Citaat van: GJ op 26-11-2013  21:10 uAllemaal hartelijk dank voor het beantwoorden van mijn vragen. Het is me helaas nog niet duidelijk hoe ik in BrouwHulp de maximale moutstort van een bepaalde moutsoort kan zien, maar ik zal dit separaat met William bespreken.

Ik ben Luftie niet echter kan ik je deze aanraden: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,18808.0.html

mvg

db

GJ

Hallo,

Allemaal hartelijk dank voor jullie reacties.

Het boek "Verander Water in Bier" besteld en nu lekker aan het doorbladeren. Interessant naslagwerk met veel leuke recepten.

GJ

luftie

Citaat van: GJ op 26-11-2013  21:10 uAllemaal hartelijk dank voor het beantwoorden van mijn vragen. Het is me helaas nog niet duidelijk hoe ik in BrouwHulp de maximale moutstort van een bepaalde moutsoort kan zien, maar ik zal dit separaat met William bespreken.

Goed boek al gekocht zie ik.
En bij Brouwmarkt kan je dat volgens mij zien bij de moutsoorten.

Vergelijkbare Topics (7)

37949

Reacties: 18
Gelezen: 4472

14866

Reacties: 6
Gelezen: 3154

44821

Reacties: 25
Gelezen: 2211

42991

Reacties: 5
Gelezen: 1170

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.