Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Biergisten versus wijngisten versus broodgisten

Gestart door gisten, 04-01-2013 15:42 u

Vorige topic - Volgende topic

gisten

Hallo iedereen,

Ik ben bezig met een profielwerkstuk en ik heb een vraag,

Wat zijn nou de echte verschillen tussen de bier-, brood- en wijngisten van het geslacht Saccharomyces?
En waarom worden die dan gebruikt en geen andere gisten?

Groeten Pelle

De-Geert

Goede vraag, ik hoop dat je het antwoord vindt en hier post.

Succes!

seed7

RobinB

Ik zou beginnen met Wikipedia en dan een en ander uitdiepen met goede bronnen. Succes!

gisten

Ik heb al op wikipedia en andere sites gezocht, maar ik heb er geen duidelijk antwoord op kunnen vinden.

Groeten mij

RobinB

Wat heb je al wel gevonden dan?
Het is natuurlijk wel de bedoeling dat jíj wat onderzoek doet voor jóuw studieopdracht...

Herman

De antwoorden zijn zeker op internet te vinden. We zijn niet te beroerd om te helpen, maar doen het werk uiteraard niet voor je.

Pizzabakker

Ik ga zo maar eens een brood bakken met wat S-33 slurry.
Bedankt voor het idee, hoe gaat het met je werkstuk Gisten?

Gerlachus

Brood bakken met biergist... dan word je na het eten van een bammetje zo zat als een aap!

Mij lijkt dat je moet zoeken naar de verschillen:

- bakkerijgist dient voor zoveel mogelijk luchtigheid in het brood, dus snel veel CO2 zonder vervelende bijsmaak
- wijngist bevindt zich toch al op/in de druiven? Dus die hoef je dan niet toe te voegen
- biergist dient voor de smaak en de alcohol en is in die zin dus heel anders dan bakkersgist, bijna het tegenovergestelde

Tip van de dag: zoek eens met Engelse zoektermen, dan vind je vast veel meer info. Gewoon je vraag heel kort in Google intikken zoals: difference yeast beer wine bread. Google is your friend.
Maar tik je werkstuk niet over van de interwebs, wees creatief en vraag ook eens bij een bakker. Meestal is niet het antwoord zelf maar de weg naar het antwoord belangrijk voor de waardering van je werkstuk!

RobinB

Citaat van: Gerlachus op 07-01-2013  13:14 uBrood bakken met biergist... dan word je na het eten van een bammetje zo zat als een aap!

Nee hoor, zat als een aap zal zeker niet gebeuren.
Meer kan ik er uiteraard niet over zeggen ivm het werkstuk... ;)

bjorri

Brood in de bakmachine met de slurrie van Brewferm trippel ging in ieder geval prima, de meeste lol heb je ervan tijdens het bakken, ruikt heerlijk. Wel ff opletten hoeveel vocht je nog moet toevoegen.

Gewoon proberen en het resultaat bij je werkstuk inleveren :-)

ciesvandekwis

Citaat van: bjorri op 07-01-2013  15:14 uBrood in de bakmachine met de slurrie van Brewferm trippel ging in ieder geval prima, de meeste lol heb je ervan tijdens het bakken, ruikt heerlijk. Wel ff opletten hoeveel vocht je nog moet toevoegen.

Gewoon proberen en het resultaat bij je werkstuk inleveren :-)

Ooit eens pizzadeeg met overschotje slurry vergist: was NIET lekker. Rijzen deeg was geen probleem, het ruikt alleen zurig en smaakt bitter, helemaal niet zoals brood of deeg zou moeten smaken, bweeks.

RobinB

Bitter kan kloppen, ik maak dan ook liever een opkweek speciaal voor brood dan een bier-slurry.
Zuur klopt niet, daar is iets fout gegaan waarschijnlijk.

Pizzabakker

CiteerBrood bakken met biergist... dan word je na het eten van een bammetje zo zat als een aap!

Tijdens experimenten met pizzadeeg bleek er na 72 uur op kamertemperatuur een lichte alcoholzweem in de smaak van het rauwe deeg te zitten. Na het bakken blijft daar niks van over.

Biergistbrood was lekker, de lichte hoptoets deed het leuk met mijn donker notenbrood.

Ronnie

Voor alle duidelijkheid:
broodgist IS BIERGIST, bijv broodgist van Bruggeman (die nu Fermentis noemt en in Langerbrugge (= deelgemeente van Gent) gefabriceerd wordt, IS biergist, of het nu verse of korrelgist is.

Ook voor distillatie voor jenever bij Filliers in Deinze wordt het beslag (bestaande uit rogge die men mout, vervolgens gemengd met bleke mout) in lijn gemaischt, vervolgens met granen er in vergist en in lijn verstookt. Met poepsimpele bakkersgist.
zie ook hier

Maar echt lekker bier zal je met broodgist niet kunnen maken.

RobinB

Ronnie, we kunnen hier natuurlijk tot in detail beschrijven wat de relatie tussen bier, brood en wijngist is, maar dát is nu net de studieopdracht van "Gisten".
Lijkt me niet dat wij hier zijn werkstuk moeten gaan maken, toch?
Misschien kan je je bericht nog wat aanpassen...?

Ronnie

Oh is dat nodig?
hij kan verder hé.
Ook es de latijnse naam v d gisten bekijken, Pelle, dat zegt ook al veel. Maar we moeten het toch niet allemaal gaan inlepelen hé.

gisten

Wij hebben onze proef allang uitgevoerd, wij hebben een suikeroplossing gemaakt en hier verschillende gisten bij gegooid en dit gedestilleerd. Hier kwam bij brood gisten ong 18% uit. lijkt on heel sterk dat dat zo veel is. Dit was een deel vraag van ons. Wij hebben al in het engels gezocht en we werkten al vanaf het begin met de latijnse namen dus het Geslacht en de soort. Wij hebben ons vooral geconcentreerd op het geslacht Saccharomyces en daar bepaalde gisten van gezocht en besproken maar er valt zoals we zeiden niet veel over te vinden, en daarom hadden we dit forum gemaakt om te kijken of ze hier ons verder konden helpen.

groeten

RobinB

Dan nogmaals:
Citaat van: RobinB op 05-01-2013  23:24 uWat heb je al wel gevonden dan?
Er is namelijk wèl veel over te vinden en je vragen zijn simpel te beantwoorden...

bjorri

Citaat van: Ronnie op 07-01-2013  17:51 uMaar echt lekker bier zal je met broodgist niet kunnen maken.
Maar brood met biergist / slurrie wel.

Citaat van: Ronnie op 07-01-2013  18:19 ulatijnse naam

Citaat van: gisten op 07-01-2013  21:10 uhet geslacht Saccharomyces

Kijk, nou gaat er bij mij een lampje branden. Maar ja, ik weet er gewoon (nog) nix van.

Twonky

Citaat van: RobinB op 07-01-2013  21:43 uDan nogmaals:Er is namelijk wèl veel over te vinden en je vragen zijn simpel te beantwoorden...

Goed van je Robin, dat je Gisten zo stimuleert in zijn studie opdracht  >:D

Wel kan ik verklappen dat ik wel eens een lekkere vlierbloesem "champagne" gemaakt hebt met broodgist ;-)

En wat ik ook wel leuk vind is dat ik niet de enige ben die brood gist net zo beschouwd als bier gist....

Maar wat me ook op viel is dat gisten hier niet heel veel post....

Vergelijkbare Topics (4)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.