Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Van 1068 naar 1020 in 3 dagen?

Gestart door ZzemutaHh, 05-01-2012 11:22 u

Vorige topic - Volgende topic

ZzemutaHh

Ik heb zaterdag 18 liter tripel gebrouwen, met daarin 2 zakjes S33 korrelgist en 2 gram Wyeast gistvoeding. Dat is qua gist wat aan de ruime kant, maar zou geen probleem moeten zijn volgens Jacques de Korrelman.

Bij het overhevelen naar het gistingsvat mat ik een SG van 1068.

De vergisting kwam goed op gang, maar na 2 dagen was de hoofdvergisting al voorbij, zo lijkt het. Mijn waterslot geeft nu af en toe nog een plopje (het is zo'n grote dikke witte plastic, op een 30 liter vat, dus die gaan al wat minder snel dan die doorzichtige gekronkelde).

Na 3 dagen mat ik een SG van 1020. Dat zou wel verklaren waarom die vergisting inmiddels rustig gaat, maar ...

Kun je in 3 dagen van 1068 naar 1020 gaan? Ik heb de meting 2 keer uitgevoerd, met 2 keer hetzelfde resultaat.

nembrionic

Citaat van: ZzemutaHh op 05-01-2012  11:22 uIk heb zaterdag 18 liter tripel gebrouwen, met daarin 2 zakjes S33 korrelgist. Dat is qua gist wat aan de ruime kant, maar zou geen probleem moeten zijn volgens Jacques de Korrelman.

Bij het overhevelen naar het gistingsvat mat ik een SG van 1068.

De vergisting kwam goed op gang, maar na 2 dagen was de hoofdvergisting al voorbij, zo lijkt het. Mijn waterslot geeft nu af en toe nog een plopje (het is zo'n grote dikke witte plastic, op een 30 liter vat, dus die gaan al wat minder snel dan die doorzichtige gekronkelde).

Na 3 dagen mat ik een SG van 1020. Dat zou wel verklaren waarom die vergisting inmiddels rustig gaat, maar ...

Kun je in 3 dagen van 1068 naar 1020 gaan? Ik heb de meting 2 keer uitgevoerd, met 2 keer hetzelfde resultaat.

Ja hoor, dat kan best. Ik ben vorige week van 1064 naar 1012 gegaan in nog geen 3 dagen.
SG is/was sindsdien ook niet meer veranderd dus was ook gewoon helemaal klaar en was er tevreden mee.

Ligt aan de gist, de temperatuur etc.

Ik had nu de Belgian Trappist  High Gravity nr. 3787 maar ook bij de S33 een keer eenzelfde gehad als jij.

Ronald_

Citaat van: nembrionic op 05-01-2012  11:37 uSG is/was sindsdien ook niet meer veranderd dus was ook gewoon helemaal klaar en was er tevreden mee.

Ja dat kan, maar toch heeft het gist waarschijnlijk meer tijd nodig dan die 3 dagen om bepaalde producten weer op te ruimen.

Een hevige vergistnig is op zich goed, maar het kan volgens mij ook té zijn.. 

nembrionic

Citaat van: Ronald_ op 05-01-2012  11:44 uJa dat kan, maar toch heeft het gist waarschijnlijk meer tijd nodig dan die 3 dagen om bepaalde producten weer op te ruimen.

Een hevige vergistnig is op zich goed, maar het kan volgens mij ook té zijn..

Ik heb gisterochtend pas gebotteld dus trek je conclusie :)
-edit- brouwen was nog iets eerder. Ben de dagen een beetje kwijt de laatste tijd :P

Ik zeg ook niet dat de gisting van ZzemutaHh compleet is.

ZzemutaHh

Ik denk niet, en wil ook niet suggereren dat, mijn gisting nu compleet is. Ik heb zaterdag gebrouwen, het is dus vandaag al 5 dagen aan het gisten. Die meting is alweer van een paar dagen terug, maar dat getal bleef maar door mijn hoofd spoken.
Ik ga denk ik vanavond of morgenavond overhevelen naar mijn mandfles voor de nagisting. Op dat moment nog'ns meten.

Ben in elk geval gerustgesteld dat mijn hydrometer niet per se kapot is: in 3 dagen van 1068 naar 1020 valt dus binnen de definitie van normaal.

Dank mannuh.

Oscar

Citaat van: ZzemutaHh op 05-01-2012  11:22 uKun je in 3 dagen van 1068 naar 1020 gaan??? Ik heb de meting 2 keer uitgevoerd, met 2x hetzelfde resultaat.

Gezien het feit dat je dit gemeten hebt beantwoordt dit dus jou vraag al. Lijkt mij een prima vergisting. Heb je de temperatuur niet te hoog laten oplopen?

ZzemutaHh

Citaat van: Oscar op 05-01-2012  12:38 uGezien het feit dat je dit gemeten hebt beantwoordt dit dus jou vraag al. Lijkt mij een prima vergisting. Heb je de temperatuur niet te hoog laten oplopen ??

Denk het niet. Hij stond in de kelder waar het 17 graden is, ik had een paar oude truien over het vat gelegd, de LCD temperatuurstrip aan de buitenkant stond op 22-23 graden. Volgens mij super dus.

Overigens: als-ie 3 dagen geleden op 1020 stond, zou het zomaar kunnen dat ie morgen al op 1014 o.i.d. staat. Dan heeft nagisting op mandfles niet zo veel zin meer, denk je wel (ik bedoel: wat een moeite voor nog slechts enkele dagen nagisting) ? Zou ik dan niet beter gewoon nóg een paar dagen kunnen wachten en bij 1010-1012 meteen bottelen ?

Ronald_

Citeermaar toch heeft het gist waarschijnlijk meer tijd nodig dan die 3 dagen om bepaalde producten weer op te ruimen

nembrionic

Citaat van: ZzemutaHh op 05-01-2012  13:33 uDenk het niet. Hij stond in de kelder waar het 17 graden is, ik had een paar oude truien over het vat gelegd, de LCD temperatuurstrip aan de buitenkant stond op 22-23 graden. Volgens mij super dus.

Overigens: als-ie 3 dagen geleden op 1020 stond, zou het zomaar kunnen dat ie morgen al op 1014 o.i.d. staat. Dan heeft nagisting op mandfles niet zo veel zin meer, denk je wel (ik bedoel: wat een moeite voor nog slechts enkele dagen nagisting) ? Zou ik dan niet beter gewoon nóg een paar dagen kunnen wachten en bij 1010-1012 meteen bottelen ?

LCD temp strip?

RobinB

Mja, het zijn wel "vloeibare kristallen" en je kan het zien als een display, dus geheel incorrect is het niet. :)

nembrionic

Citaat van: RobinB op 05-01-2012  19:51 uMja, het zijn wel "vloeibare kristallen" en je kan het zien als een display, dus geheel incorrect is het niet. :)

ah, net zoiets dus:

ZzemutaHh

Ehrm... what is your point:

dat LCD kristallen, of ze nu € 3 bij Brouwland of €40 euro bij Blichmann kosten, altijd significante afwijkingen vertonen?  :groots:

RobinB

Nee, dat hij onder LCD een ander scherm verstaat dan de vloeibare kristallen in een temperatuurstrip... ;)

nembrionic

Citaat van: RobinB op 05-01-2012  20:49 uNee, dat hij onder LCD een ander scherm verstaat dan de vloeibare kristallen in een temperatuurstrip... ;)

Ik denk ook dat 'ie dat bedoelt.

Jacques

Citaat van: ZzemutaHh op 05-01-2012  11:22 uKun je in 3 dagen van 1068 naar 1020 gaan?

Naar aanleiding van deze vraag heb ik de cursus blikbrouwen aangepast zodat beginnende brouwers een beter idee hebben van de duur van de hoofdgisting.

ZzemutaHh

Citaat van: Jacques op 05-01-2012  21:14 uNaar aanleiding van deze vraag heb ik de cursus blikbrouwen aangepast zodat beginnende brouwers een beter idee hebben van de duur van de hoofdgisting.

Ik ben brouw inmiddels met de vol mout bezig hoor Jacques!  ;)

Jacques

Citaat van: ZzemutaHh op 05-01-2012  21:58 uIk ben inmiddels met de volmout bezig hoor Jacques!  ;)

Dat is natuurlijk prima. In de cursus blikbrouwen staat nu in ieder geval het antwoord op jouw vraag. Veel beginnende brouwers worstelen namelijk met deze vraag heb ik gemerkt.
Over een tijdje zal ik de volmoutcursus moutbrouwen ook weer aanpassen. Ook die cursus is een levend document.

KC

Ik gebruik 1 zakje s-33 op 16 liter en is altijd binnen de week klaar. Niks overhevelen, hoofd en na in 1 fles. Dus 2 zakjes zal wel sneller gaan. Prima gist met het beste resultaat als je onder de 7,5 % blijft.
Moet hij trouwens nog veel lager worden? Ik denk dat 1018 wel een beetje max is of je moet hem paar weken laten staan?

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.