Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Westmalle tripel eerste poging

Gestart door MO, 27-11-2004 16:33 u

Vorige topic - Volgende topic

HansvV

Ik wil deze week de Westmalle Tripelkloon brouwen. De giststarter is nu goed actief (opkweek uit flesjes, op moutextract), ik maak een starter van ca. 2 liter voor een batch van 20liter. Twee vragen:
1. is het recept (met besproken varianten) bovenaan dit topic nog steeds een goed uitgangspunt?
2. ik las in één van de reacties dat Westmalle zelf één week vergist (hoofdvergisting, op > 21 graden?) en dan de boel overzet op een ander vat om in ca. 5 weken bij 10 graden C te rijpen. Is dat door jullie ook zo gedaan, die twee stappen vergisting met een dergelijk groot temperatuurverschil?

RoodeLeeuwVenlo

Ik weet niet meer waar ik het heb gelezen, maar volgens mij vergist Westmalle een week of twee na op zo'n 15 C. Dan worden de zwavelverbindingen mooi afgebroken. Daarna koude lagering.

Koen S

Ik citeer van de website van Westmalle:
- "De hoofdgisting duurt een week en de gistingstemperatuur bedraagt 19 tot 20°C."
- "Daarna pompen we het brouwsel naar lagertanks voor een langzame rijping bij een temperatuur van 10°C. Daarbij zet de gist de resterende suiker om in alcohol en koolzuurgas. De lagertanks zijn luchtdicht, waardoor dit gas onmiddellijk oplost in het bier.  De Dubbel en Tripel van Westmalle laten we meerdere weken langzaam rijpen. Op het einde van die periode klaart het bier op een natuurlijke, niet geforceerde manier op. De gist en de eiwitten zakken daarbij spontaan naar de bodem van de tank."

Ik heb zelf onlangs nog eens een tripel gebrouwen met opkweek Westmalle. Eerste vergisting 4 dagen op 20°C, daarna temperatuur elke dag wat verhoogd tot 24°C. Na een tweede gisting van nog eens 10 dagen heb ik de temperatuur verlaagd naar 10°C en 5 dagen later gebotteld.

HansvV

Citaat van: Koen S op 20-11-2018  16:21 uIk citeer van de website van Westmalle:
- "De hoofdgisting duurt een week en de gistingstemperatuur bedraagt 19 tot 20°C."
- "Daarna pompen we het brouwsel naar lagertanks voor een langzame rijping bij een temperatuur van 10°C. Daarbij zet de gist de resterende suiker om in alcohol en koolzuurgas. De lagertanks zijn luchtdicht, waardoor dit gas onmiddellijk oplost in het bier.  De Dubbel en Tripel van Westmalle laten we meerdere weken langzaam rijpen. Op het einde van die periode klaart het bier op een natuurlijke, niet geforceerde manier op. De gist en de eiwitten zakken daarbij spontaan naar de bodem van de tank."

Ik heb zelf onlangs nog eens een tripel gebrouwen met opkweek Westmalle. Eerste vergisting 4 dagen op 20°C, daarna temperatuur elke dag wat verhoogd tot 24°C. Na een tweede gisting van nog eens 10 dagen heb ik de temperatuur verlaagd naar 10°C en 5 dagen later gebotteld.

Dat had ik dus ook gelezen. 1 week bij ca.20 graden. Maar daarna dus de rest van de vergisting op 10, én luchtdicht. Daar wijk je dan wat van af. Waar stuur je jouw perioden op, op SG verloop?  Op welk SG kwam je dan uit vóór het bottelen?

Koen S

Citaat van: HansvV op 20-11-2018  16:48 uDat had ik dus ook gelezen. 1 week bij ca.20 graden. Maar daarna dus de rest van de vergisting op 10, én luchtdicht. Daar wijk je dan wat van af. Waar stuur je jouw perioden op, op SG verloop?  Op welk SG kwam je dan uit vóór het bottelen?
Start sg 1079. De eerste vergisting was voorbij na 4 dagen, toen zat ik op 1010 (het door BrouwHulp voorspelde eind sg), dat was ook het eind sg vóór het bottelen. Verhoging van de temperatuur heb ik gedaan om er zeker van te zijn dat het jongbier uitgegist was.
Luchtdicht: ik vergist niet onder druk, maar ik heb tussendoor niet overgeheveld, enkel op het einde naar de bottelemmer.

HansvV

Juist. Met hoeveel gist (starter opkweek?) ben je begonnen?

Koen S

Ik heb 3 depots van tripel opgekweekt in wat appelsap, na 4 dagen een giststarter gemaakt met 50 g moutextract, 500 ml water, 1 g gistvoeding, Westmalle-gist toegevoegd (met appelsap) en op magneetroerder geplaatst. Na 2 dagen stond de giststarter goed te schuimen, weer 50 g moutextract, 500 ml water gekookt, afgekoeld en toegevoegd en nog enkele uren op magneetroerder geplaatst.
De volgende dag gekoeld tot 3°C en de dag daarna afgegoten, dat was de brouwdag.

HansvV

Koen S

Citaat van: HansvV op 20-11-2018  19:24 uDuidelijk. Dankjewel!
Graag gedaan. De grootte van je giststarter kan je best berekenen met een programma zoals BrouwHulp of Mr. Malty.

HansvV

Dat klopt, alleen krijg ik al lezende op al deze topics toch soms het idee dat zoveel zielen zo veel meningen er zijn, en ieder het toch weer een beetje anders doet, vaak gebaseerd op zijn ervaring met zijn installatie. Dus dan maar vragen (en vervolgens bedenken wat je met de antwoorden gaat doen). Ik ga deze week gewoon een Westmalle Tripel b(r)ouwen: met BrouwHulp, Jouwhulp en die van vele anderen in dit topic. We gaan het zien.

remolen

Waar staat nu precies het recept van deze kloon? Want ik raak door de informatie de weg een beetje kwijt.
Morgen haal ik nieuwe grondstoffen en wilde ook eens een Westmalle tripel kloon maken maar kan niet echt vinden wat ik zoek help1

KC

http://www.candisyrup.com/uploads/6/0/3/5/6035776/westmalle_tripel_-_041.pdf

Een beetje "gekleurde" commercie, maar meerdere mensen waren te spreken over dit recept. Ook op dit forum.

remolen

Citaat van: KC op 13-12-2018  23:06 uhttp://www.candisyrup.com/uploads/6/0/3/5/6035776/westmalle_tripel_-_041.pdf

Een beetje "gekleurde" commercie, maar meerdere mensen waren te spreken over dit recept. Ook op dit forum.

Vergisting bij 24 graden klopt dit wel?
Lijkt me extreem hoog|! ?

brouwerwaldonk

Citaat van: remolen op 13-12-2018  20:00 uWaar staat nu precies het recept van deze kloon? Want ik raak door de informatie de weg een beetje kwijt.
Morgen haal ik nieuwe grondstoffen en wilde ook eens een Westmalle tripel kloon maken maar kan niet echt vinden wat ik zoek help1
Uit goede bron (een werknemer) heb ik vernomen dat de tripel gemaakt wordt met 84,7% pilsmout en 15,3% suiker (vloeibaar in de vorm van stroop)
Begin SG 1077
Vergisten 5 dagen bij 22 - 23°
Nagisten bij 15° tot SG 1010
Schijnbare vergistingsgraad 86,5%
Vóór het bottelen wordt het bier over een centrifuge gefilterd (niet coldcrashen)
Eind SG bij het bottelen 1010
Alcohol gehalte 9,5%

remolen

Citaat van: brouwerwaldonk op 15-12-2018  07:14 uUit goede bron (een werknemer) heb ik vernomen dat de tripel gemaakt wordt met 84,7% pilsmout en 15,3% suiker (vloeibaar in de vorm van stroop)
Begin SG 1077
Vergisten 5 dagen bij 22 - 23°
Nagisten bij 15° tot SG 1010
Schijnbare vergistingsgraad 86,5%
Vóór het bottelen wordt het bier over een centrifuge gefilterd (niet coldcrashen)
Eind SG bij het bottelen 1010
Alcohol gehalte 9,5%

Wow ... die vergistingstemperaturen zijn best hoog! Dat ben ik alleen bij weizen gewend. maar geeft niet.. Ga het proberen. :)

Henielma

Interessante info brouwerwaldonk. Fijn dat je die deelt met ons.

Die temperaturen bij Westmalle geloof ik direct maar wij als hobbybrouwers moeten er rekening mee houden dat we veel kleinere hoeveelheden vergisten. Hierdoor staat er minder druk op het jongbier (30 cm hoogte ) in plaats van bijvoorbeeld 4 meter hoogte van het bier in de CCT. Bij meer druk produceert gist minder esters bij een bepaalde temperatuur. Bij hobbybrouwers betekent dit dat we de hoofdvergisting 1 a 2 ºC  graden lager moeten uitvoeren dan brouwerijen om vergelijkbaar resultaat te krijgen.

Jacques

Citaat van: Henielma op 15-12-2018  09:19 uDie temperaturen bij Westmalle geloof ik direct maar wij als hobbybrouwers moeten er rekening mee houden dat we veel kleinere hoeveelheden vergisten. Hierdoor staat er minder druk op het jongbier (30 cm hoogte ) in plaats van bijvoorbeeld 4 meter hoogte van het bier in de CCT. Bij meer druk produceert gist minder esters bij een bepaalde temperatuur. Bij hobbybrouwers betekent dit dat we de hoofdvergisting 1 a 2 ºC  graden lager moeten uitvoeren dan brouwerijen om vergelijkbaar resultaat te krijgen.

Mee eens. Om niet te veel esters te krijgen is het verstandig om bij een lagere temperatuur te vergisten.

Jacques

Vergelijkbare Topics (7)

15015

Reacties: 14
Gelezen: 10219

40265

Reacties: 0
Gelezen: 1174

25244

Reacties: 3
Gelezen: 5111

32009

Reacties: 6
Gelezen: 4869

26200

Reacties: 1
Gelezen: 5101

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.