Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Aard van het (bier)beestje

Gestart door henri87, 05-10-2009 23:34 u

Vorige topic - Volgende topic

henri87

Lieden,
Ik gebruik graag de brouwplanner van Ronnie (http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,11849.0.html). Deze excelsheet bevat ook drie maischschema's welke hij ophoest na het aangeven van de aard van het bier. De sheet onderscheid droog, medium en zacht. Hoe zachter het bier des te lager de begin SG, en hoger de eind SG. Ik ben een beginnende brouwer en heb steeds het "droge" maischschema gebruikt. Ik ben bang dat dit schema mijn bockbier zijn body heeft onthouden. Wat zijn jullie ervaringen met droge en zachte bieren? Voor welke biersoorten is het raadzaam welk maischschema te hanteren? Alvast Bedankt!

Henri

PS: mijn volgende bier wordt een barley wine

Droog

β amylase >           62 °C      25 min.
Gemengde amylase   67 °C      25 min.
α amylase >           72 °C      20 min.

medium

β amylase >            63 °C   25 min.
α amylase >            72 °C   20 min.

zacht

β amylase >            63 °C   15 min.

α amylase >            72 °C   30 min.

Jacques

De beleving van een bier is van heel wat meer factoren afhankelijk dan alleen het maischschema.
De gebruikte gist en hop zijn bijvoorbeeld belangrijke factoren maar ook de gebruikte moutsoorten en de manier van spoelen van de bostel hebben hun invloed.

Langdurig maischen bij 60 tot 63 ºC geeft droge bieren. Kort maischen bij deze temperaturen geeft wat zoetere bieren.
Voor meer hierover verwijs ik naar de zoekfunctie van het forum en naar de tags.

Vergelijkbare Topics (7)

30963

Reacties: 10
Gelezen: 2838

20523

Reacties: 6
Gelezen: 2493

1907

Reacties: 11
Gelezen: 9339

45215

Reacties: 27
Gelezen: 1008

24533

Reacties: 11
Gelezen: 5466

8204

Reacties: 246
Gelezen: 76257

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.