Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Overhevelen tbv lageren of niet?

Gestart door André_84, 14-12-2016 07:59 u

Vorige topic - Volgende topic

André_84

Afgelopen zondag een gerookte porter gebrouwen (zie discussie recepten), de activiteit in het waterslot is inmiddels (nu al?) flink afgenomen. Wat is nu verstandiger? Laten lageren in het gistvat of overhevelen naar een apart vat voor het lageren? Bij welke temperatuur zetten we deze het beste weg?

Haagse Wouter

Lageren is niet echt nodig denk ik. Een paar dagen rond de 0 graden zetten om vaste delen uit te laten zakken en bottelen maar.

Overigens is het stilvallen van het waterslot geen garantie voor het klaar zijn van de vergisting. Beter SG meten, drie dagen wachten en weer SG meten.

Edwarff

Oei. Hier heb ik al heul veul discussie over gelezen op dit forum.  Als je de zoekfunctie gebruikt zal je ongetwijfeld een hoop wellis nietis tegen komen.

Ik hevel niet (meer) over. Een voordeel waar ik waarde aan hecht is dat ik mijn vat dicht hou en dus minder kans op infectie of oxidatie.

Maar anderen zien weer een gevaar van 'dode gistcellen'.

En zo zijn er meer plussen en minnen. Een eenduidig advies zal je hier niet krijgen :-)

André_84

Haha, die welles nietes topics hebben ertoe geleid dat ik maar mijn eigen topic opende. ik vond inderdaad geen eenduidig antwoord in de andere topics.

Conclusie: het kan beide en zelf maar testen / voorkeur voor het een of andere ontwikkelen?

André_84

Citaat van: Haagse Wouter op 14-12-2016  08:24 uLageren is niet echt nodig denk ik. Een paar dagen rond de 0 graden zetten om vaste delen uit te laten zakken en bottelen maar.

Overigens is het stilvallen van het waterslot geen garantie voor het klaar zijn van de vergisting. Beter SG meten, drie dagen wachten en weer SG meten.

0 graden? of is er een getalletje weggevallen?

tdp

Zie ook de tags door Jacques aangemaakt, en zoek zelf uit wat voor jou het beste past.

Haagse Wouter

Citaat van: André_84 op 14-12-2016  11:34 u0 graden? of is er een getalletje weggevallen?

Ja 0 graden Celsius. Bier bevriest nog niet op die temperatuur. En dan zakt alle gist uit.

Wellicht is het handig als je jezelf de vraag stelt, waarom wil ik lageren? Of bedoel je de nagisting? Lageren is optioneel maar nagisting doet die altijd.

Edwarff

Citaat van: André_84 op 14-12-2016  11:33 uhaha, die welles nietes topics hebben ertoe geleid dat ik maar mijn eigen topic opende. ik vond inderdaad geen eenduidig antwoord in de andere topics.

Conclusie: het kan beide en zelf maar testen / voorkeur voor het een of andere ontwikkelen?
Inderdaad je eigen weg zoeken en kijken welke plussen en minnen voor jou belangrijk zijn.

In mijn 'brouwerij' is de hoofdgisting altijd na enkele dagen klaar en ruim binnen twee weken de nagisting ook. Omdat ik snel bottel, denk ik dat de impact van dode gistcellen minder groot is.

Maar voor jou kan dat anders zijn. 

Niet hevelen heeft voor mij als bijvangst dat ik ook minder werk heb, waar onder schoonmaakwerk [emoji3]

EvdBroek

Citaat van: André_84 op 14-12-2016  11:33 uConclusie: het kan beide en zelf maar testen / voorkeur voor het een of andere ontwikkelen?

JA!!!

jaapz

Citaat van: Edwarff op 14-12-2016  08:32 uIk hevel niet (meer) over. Een voordeel waar ik waarde aan hecht is dat ik mijn vat dicht hou en dus minder kans op infectie of oxidatie.

Maar anderen zien weer een gevaar van 'dode gistcellen'.

Heeft de brulosopher een mooi artikel over geschreven.

Een korte quote:

CiteerAgain, in no way am I saying people should ferment in primary-only, just that doing so doesn't appear to negatively impact the finished beer in any significant way.

Wat ik lees op amerikaanse fora is toch dat de meeste thuisbrouwers daar het hier wel aardig mee eens zijn.

Marksbrew

Citaat van: Edwarff op 14-12-2016  17:57 uInderdaad je eigen weg zoeken en kijken welke plussen en minnen voor jou belangrijk zijn.

In mijn 'brouwerij' is de hoofdgisting altijd na enkele dagen klaar en ruim binnen twee weken de nagisting ook. Omdat ik snel bottel, denk ik dat de impact van dode gistcellen minder groot is.

Maar voor jou kan dat anders zijn. 

Niet hevelen heeft voor mij als bijvangst dat ik ook minder werk heb, waar onder schoonmaakwerk [emoji3]

Ik ben ook nog aan het zoeken. Laatste keer heb ik vanuit mijn 30l vat wel in een aantal gistflessen geheveld en dat leverde veel minder troep in de flesjes op uiteindelijk. Ik ent altijd ruim, gevolg is dat ik een flinke laag gist in mijn vat heb zitten. Hoe voorkom je dat je deze meeneemt met bottelen. Heb je daar nog goede trucs voor?

Jacques

Citaat van: André_84 op 14-12-2016  11:33 uHaha, die welles nietes topics hebben ertoe geleid dat ik maar mijn eigen topic opende. ik vond inderdaad geen eenduidig antwoord in de andere topics.

Er is heel veel over geschreven...
Waarom denk je dat als jij een nieuw topic opent je wel een eenduidig antwoord krijgt? ???

Het kan beide. Gezien het feit dat een stijging van de pH een indicatie is voor autolyse en de pH omhoog gaat na de hoofdgisting ben ik een voorstander om over te hevelen terwijl het bier bezig is met nagisting. Je raakt zo veel gist kwijt die zorgt voor autolyse. Er wordt dan ook nog koolzuur gevormd die je bier beschermd tegen oxidatie.
Als echter de nagisting is afgelopen kun je beter niet overhevelen. Het overhevelen kan in die situatie leiden tot oxidatie en dat is zeer ongewenst. Overigens gaat de hoofdgisting geleidelijk over in de nagisting en is dat volledig onafhankelijk van wel of niet overhevelen. Lang lageren (dat is het bier laten staan zonder dat er sprake is vergisting van enige betekenis) is niet nodig. Wel kan het raadzaam zijn om het bier kort koud te lageren om zo de gist versneld te laten bezinken. Hoe minder gist in je fles na het bottelen des te beter het is om autolysesmaakjes zo veel mogelijk te voorkomen.

Maar alles was al geschreven...

André_84

Het onderzoek net gelezen. Uit dat onderzoek met o.a. een blinde test met 16 personen lijkt geen overduidelijke conclusie voor te komen in het voordeel van de ene of de andere methode. De uitkomt lijkt zelfs eerder te hellen naar het niet overhevelen.

Ik kan me voorstellen dat wanneer je voor langere tijd lagert/laat rijpen (b.v. omdat je er houtsnippers bij gooit, weet ik het), dat het dan meer uit gaat maken, maar dat het bij een korte lagerduur allemaal niet zoveel uitmaakt...

Serge VL

Citaat van: jaapz op 14-12-2016  21:47 uHeeft de brulosopher een mooi artikel over geschreven.

Een korte quote:

Wat ik lees op amerikaanse fora is toch dat de meeste thuisbrouwers daar het hier wel aardig mee eens zijn.
Typisch van brulosophy, om een kleine smaakafwijking/verschil te evalueren ga je een rogge bier (en dan nog wat andere mouten met een overheersende smaak) een grote dossis hop en dryhop gebruiken en dan even blind testen  :lol: :lol:  :stom:

EBC

Citaat van: Jacques op 14-12-2016  22:55 uHoe minder gist in je fles na het bottelen des te beter het is om autolysesmaakjes zo veel mogelijk te voorkomen.

De gist die in de fles achterblijft na hergisting heeft het eeuwig leven en autolyseert nooit. Ik blijf het niet begrijpen.
Maar ja, ik heb dan ook nooit last van autolyse.
Wat mij betreft is overhevelen een zinloze bezigheid die enkel infecties kan veroorzaken.

Jacques

Citaat van: EBC op 15-12-2016  22:38 uDe gist die in de fles achterblijft na hergisting heeft het eeuwig leven en autolyseert nooit. Ik blijf het niet begrijpen.
Maar ja, ik heb dan ook nooit last van autolyse.
Wat mij betreft is overhevelen een zinloze bezigheid die enkel infecties kan veroorzaken.

Als je gelijk hebt zou je gist eeuwig opkweken uit de fles...
Wanneer je kijkt naar de commerciële bieren met hergisting op de fles zie je dat daar veel minder gist in zit dan de nodige jaren geleden.

Met infecties valt het allemaal mee. Als dat niet het geval is zou je ook niet kunnen bottelen zonder infecties. Bier is gelukkig veel minder ontvankelijk voor infecties dan wort. De pH is veel lager, er is alcohol gevormd en bier bevat koolzuur. Er zijn gelukkig niet veel micro-organismen die in deze omstandigheden zich kunnen ontwikkelen. Neemt echter niet weg dat je wel de nodige maatregelen moet treffen dat je spullen schoon en gedesinfecteerd zijn als je overhevelt.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.