Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

pH van elektrode bewaarvloeistof

Gestart door DenMaarten, 13-02-2015 18:28 u

Vorige topic - Volgende topic

DenMaarten

Vandaag heb ik de originele bewaarvloeistof van mijn pH meter vervangen. In het verleden zette ik de meter wel eens aan en zag ik dat de pH van de vloeistof ca. 4 was. De nieuwe KCL bewaarvloeistof van Brouwmarkt geeft nu pH ca. 7 aan. Moet ik me zorgen maken?

William

Een KCl oplossing zou een pH van rond de 7 moeten hebben, dus no worries.

DenMaarten

Citaat van: William op 13-02-2015  19:06 ueen KCl oplossing zou een pH van rond de 7 moeten hebben, dus no worries.

Top! Ben ik weer gerust gesteld. [emoji4]

Jacques

Citaat van: DenMaarten op 13-02-2015  18:28 uVandaag heb ik de originele bewaarvloeistof van mijn pH meter vervangen. In het verleden zette ik de meter wel eens aan en zag ik dat de pH van de vloeistof ca. 4 was. De nieuwe KCL bewaarvloeistof van Brouwmarkt geeft nu pH ca. 7 aan. Moet ik me zorgen maken?

Er is laatst een discussie geweest over het schoonmaken van pH-elektroden. Daaruit bleek dat een elektrode schoongemaakt hoort te worden met zoutzuur. Bij mijn pH-meter die ik niet zo lang geleden aangeschaft heb wordt geadviseerd om de buffer 4.0 te gebruiken als bewaarvloeistof. Dit betekent echter niet dat dit de beste oplossing is bij alle pH-meters.

Oscar

Citaat van: Jacques op 15-02-2015  00:28 uBij mijn pH-meter die ik niet zo lang geleden aangeschaft heb wordt geadviseerd om de buffer 4.0 te gebruiken als bewaarvloeistof.

Raar advies... en zal inderdaad specifiek voor die pH meter zijn. Standaard electoden voor een pH meter bewaar je in een 3 tot 4 Molair KCL oplossing (= 224 - 298 g/liter KCL)

Jacques

Citaat van: Oscar op 15-02-2015  00:35 uRaar advies... en zal inderdaad specifiek voor die pH meter zijn. Standaard electoden voor een pH meter bewaar je in een 3 tot 4 Molair KCL oplossing (= 224 - 298 g/liter KCL)

Omdat elektroden gereinigd worden met zoutzuur is het denk ik niet zo'n raar advies.

William

Citaat van: Jacques op 15-02-2015  21:37 uOmdat elektroden gereinigd worden met zoutzuur is het denk ik niet zo'n raar advies.
'

Een pH 4 buffer wordt aangeraden als je geen electrode bewaarvloeistof hebt. De laatste is vaak een 3M KCl oplossing. De pH 4 buffer heeft als voordeel boven een pH 7 buffer dat deze minder gevoelig is voor groei van micro-organismen. Een KCl oplossing heeft ook een pH van 7 maar door de hoge concentratie wil hier niets in groeien.

Maar bovenal, volg de aanwijzingen van de fabrikant van de electrode.

Jacques

Citaat van: William op 15-02-2015  21:52 uEen pH 4 buffer wordt aangeraden als je geen electrode bewaarvloeistof hebt. De laatste is vaak een 3M KCl oplossing. De pH 4 buffer heeft als voordeel boven een pH 7 buffer dat deze minder gevoelig is voor groei van micro-organismen. Een KCl oplossing heeft ook een pH van 7 maar door de hoge concentratie wil hier niets in groeien.

Maar bovenal, volg de aanwijzingen van de fabrikant van de elektrode.

Bij mijn pH-meter wordt expliciet een pH 4 buffer aanbevolen...

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.