Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Opkweken Westmalle, onmiddellijk actief?

Gestart door jooprules, 11-01-2023 13:25 u

Vorige topic - Volgende topic

jooprules

Hallo Brouwers,

Ik ben vandaag voor het eerst Westmalle-gist aan het opkweken. Twee Westmalle dubbels met pijn in het hart aan de gootsteen toevertrouwd (jaja, dry january), de bodempjes samengegoten en nog 10 cl appelsap erop gedaan. Ik heb er een ballon op gedaan en die stond eigenlijk meteen al strak. Betekent dat dat het goed gaat? Flesjes waren van botteldatum 22 oktober 2022, vrij recent dus.
Ik heb het eerder zo gedaan met La trappe dubbel en nog een keer met Rochefort 6 en toen gebeurde er helemaal niets, dus ben wel verrast.

Groeten,

Joop

Hopfenfox

Hmm dat heb ik ook wel eens gehad maar vrij rap hingen ze weer slap. Geef het een dag of twee/drie de tijd met geregeld schudden, en dan zie je wel schuim ontstaan en blijft de ballon doorlopend opgeblazen. Zo rap lijkt me sterk. Bij La Trappe duurde het nog langer en had ik de hoop opgegeven, maar ineens was ie er. Vier, vijf dagen.

Snelbier

Jaar geleden Westmalle opgekweekt uit flesje Dubbel. Duurde bijna 3 dagen tot actief..
Deel kweek ingevroren. Duurt ook steevast 2-3 dagen tot deze weer actief wordt..
Opkweek gekoeld, zelfs na 3 weken is wél binnen enkele uren weer actief.
Zal zo een verzameling losse ervaringen worden, maar gist uit flesje zo snel weer actief  :weetniet: lijkt me sterk.

Misschien een restje CO2 in je gist-slurry dat nu door hogere temperatuur verdampt?
Succes, Snelbier.

Jacques

Laat de ballon weg en gebruik in plaats daarvan een prop watten. Er kan dan zuurstof bij je starter en aan het schuim dat op het jongbier komt kun je zien dat de starter werkt.

middelaersch

Citaat van: jooprules op 11-01-2023  13:25 uHallo Brouwers,

Ik ben vandaag voor het eerst Westmalle-gist aan het opkweken. Twee Westmalle dubbels met pijn in het hart aan de gootsteen toevertrouwd (jaja, dry january), de bodempjes samengegoten en nog 10 cl appelsap erop gedaan. Ik heb er een ballon op gedaan en die stond eigenlijk meteen al strak. Betekent dat dat het goed gaat? Flesjes waren van botteldatum 22 oktober 2022, vrij recent dus.
Ik heb het eerder zo gedaan met La trappe dubbel en nog een keer met Rochefort 6 en toen gebeurde er helemaal niets, dus ben wel verrast.

Groeten,

Joop

Gootsteen?? Ik zou dat een uitstekend argument vinden om dat dry januari gebeuren een uurtje te  onderbreken  >:D

Maar over je vraag: ik denk dat dat een combinatie is van CO2 wat nog in die restjes bier zit wat vrij komt, en de inhoud van het flesje die langzaam opwarmt waardoor de lucht die er in zit uitzet.

hansHalberstadt

1 flesje is voldoende. Je gaat immers gist opkweken. 10 cl is veel te veel. Die paar gistcellen die nog leven moeten eerst hun omgeving aanpassen. Dat gaat met 5 ml een stuk beter dan met 100 ml.
Als het gist moet je steeds met een factor 10 opschalen totdat je voldoende hebt om je wort mee aan te enten, dus bv 5 ml, 50 ml, 500 ml en dan doorschalen naar je startervolume van bv 2 liter.
Goed bier door de gootsteen is wel het laatste wat ik zou doen. Dan kun je het nog beter ruilen met iemand anders tot de goede voornemens weer afgelopen zijn.

Hopfenfox

Westmalle weggooien is wel een doodzonde ja, ik kan me goed voorstellen dat deze specifieke gist weigert zich te laten opkweken  ;D

Spyro

Citaat van: Hopfenfox op 11-01-2023  19:18 uWestmalle weggooien is wel een doodzonde ja, ik kan me goed voorstellen dat deze specifieke gist weigert zich te laten opkweken  ;D
Onlangs nog geprobeerd, echter zonder succes....  ::)

jooprules

Ok ik wacht het nog even af. Ben maar gerust, ik ga er hopelijk heel veel bier mee maken wat allemaal opgedronken wordt :proost:

hansHalberstadt

Citaat van: Spyro op 11-01-2023  20:29 uOnlangs nog geprobeerd, echter zonder succes....  ::)
Je bedoelt: geprobeerd een Westmalle door de gootsteen te spoelen, maar uiteindelijk toch niet gelukt? Zou mij ook niet lukken denk ik.  :proost:

Spyro

Citaat van: hansHalberstadt op 12-01-2023  00:02 uJe bedoelt: geprobeerd een Westmalle door de gootsteen te spoelen, maar uiteindelijk toch niet gelukt? Zou mij ook niet lukken denk ik.  :proost:
Haha, nee nee, het opkweken bedoel ik de rest zou doodzonde geweest zijn...  ;D

Pieter1954

Ik heb diverse malen gist opgekweekt uit een flesje Rochefort 8. R6 is hier nergens te krijgen.
Altijd binnen een paar dagen resultaat. Zoals eerder gezegd beginnen met 5 ml appelsap en dit steeds vertienvoudigen.
Misschien dat ze inmiddels het proces gewijzigd hebben?

jooprules

Even een update. De gist was inderdaad niet actief op de eerste dag, maar tegen de 4e dag wel. Vervolgens opgeschaald en inmiddels staat er een lekker blond biertje te pruttelen.

Spyro

Citaat van: jooprules op 24-01-2023  22:46 uEven een update. De gist was inderdaad niet actief op de eerste dag, maar tegen de 4e dag wel. Vervolgens opgeschaald en inmiddels staat er een lekker blond biertje te pruttelen.
Dan heb je meer geluk gehad dan ik, heb ook zeker 4 dagen gewacht. Volgende keer ga ik het nog eens proberen met een 75 cl fles, misschien dan meer geluk....

hansHalberstadt

Citaat van: Spyro op 25-01-2023  11:47 uDan heb je meer geluk gehad dan ik, heb ook zeker 4 dagen gewacht. Volgende keer ga ik het nog eens proberen met een 75 cl fles, misschien dan meer geluk....
Het gaat niet om de grootte van de fles of 2 lesjes ipv 1. Belangrijker is dat het bier zo jong mogelijk is en liefst niet te veel alcohol, dus dubbel is beter dan tripel. En ook niet te veel wort erbij (5 ml is voldoende) en helemaal leegschenken zodat er geen restant bier meer inzit, alleen depot. En heel steriel werken dus wort even opkoken en af laten koelen voor je het erbij doet en de fles even sprayen met 70% alcohol bij de opening.   

Spyro

Citaat van: hansHalberstadt op 25-01-2023  14:12 uHet gaat niet om de grootte van de fles of 2 lesjes ipv 1. Belangrijker is dat het bier zo jong mogelijk is en liefst niet te veel alcohol, dus dubbel is beter dan tripel. En ook niet te veel wort erbij (5 ml is voldoende) en helemaal leegschenken zodat er geen restant bier meer inzit, alleen depot. En heel steriel werken dus wort even opkoken en af laten koelen voor je het erbij doet en de fles even sprayen met 70% alcohol bij de opening.   
Veel brouwerijen bottelen hun 75 cl op een andere locatie, La Chouffe deed dat ook, En daar zat ook een verhaal aan dat de "echte" gist in de 75 cl's zit als bottelgist, dus dacht "probeer ik ook eens bij een 75 cl Westmalle"....

Snelbier

Citaat van: jooprules op 24-01-2023  22:46 uEven een update. De gist was inderdaad niet actief op de eerste dag, maar tegen de 4e dag wel. Vervolgens opgeschaald en inmiddels staat er een lekker blond biertje te pruttelen.
Houd die gistcultuur levend. Ga je geen spijt van krijgen.
- Na bottelen potje slurry (uit gistvat) in de koelkast.  Kan je weken later nog opkweken, start binnen 1 dag door.
Dat spel kan je een aantal keren herhalen, ik ga zelf tot 3x om mogelijke mutaties te voorkomen.
Zo heb je met weinig moeite 2-4 maanden Westmalle-gist beschikbaar, super-actief.

- Slurry invriezen is een stapje verder, vergeten we even.
proost, Snelbier

jooprules

Citaat van: Snelbier op 25-01-2023  17:05 uHoud die gistcultuur levend. Ga je geen spijt van krijgen.
- Na bottelen potje slurry (uit gistvat) in de koelkast.  Kan je weken later nog opkweken, start binnen 1 dag door.
Dat spel kan je een aantal keren herhalen, ik ga zelf tot 3x om mogelijke mutaties te voorkomen.
Zo heb je met weinig moeite 2-4 maanden Westmalle-gist beschikbaar, super-actief.

- Slurry invriezen is een stapje verder, vergeten we even.
proost, Snelbier
Haha ja dat was ik inderdaad van plan. Ik denk dat ik gewoon meteen op de slurry verder ga met een tripel dit keer.

Snelbier

Citaat van: jooprules op 25-01-2023  17:14 uHaha ja dat was ik inderdaad van plan. Ik denk dat ik gewoon meteen op de slurry verder ga met een tripel dit keer.
Nieuw bier op oude slurry heb ik geen ervaring mee. Heb er geen goed gevoel bij, daarom nooit gedaan.
Hoeveel slurry nodig, en hoeveel ongewenst 'afval' zit in de oude slurry  :weetniet:

Ik kweek liever wat jongbier uit gistvat door (20 ml uit gistvat op dag 1-2).
Actief gist, weinig 'vuil', binnen 3 dagen opgeschaald naar starter voor 20 L zwaar bier.
Succes, Snelbier

Jacques

Citaat van: Snelbier op 25-01-2023  17:42 uNieuw bier op oude slurry heb ik geen ervaring mee. Heb er geen goed gevoel bij, daarom nooit gedaan.
Hoeveel slurry nodig, en hoeveel ongewenst 'afval' zit in de oude slurry  :weetniet:

Ik kweek liever wat jongbier uit gistvat door (20 ml uit gistvat op dag 1-2).
Actief gist, weinig 'vuil', binnen 3 dagen opgeschaald naar starter voor 20 L zwaar bier.
Succes, Snelbier

Je hebt helemaal gelijk. Door het gebruik van oude slurry is de kans op autolyse veel groter dan wanneer een klein beetje slurry gebruikt voor het opkweken van gist. Door het opkweken komt de gist in een veel betere conditie.

Vergelijkbare Topics (7)

38171

Reacties: 21
Gelezen: 4235

9004

Reacties: 19
Gelezen: 8654

42064

Reacties: 0
Gelezen: 1071

19396

Reacties: 33
Gelezen: 13413

398

Reacties: 23
Gelezen: 14232

42953

Reacties: 26
Gelezen: 2839

24662

Reacties: 54
Gelezen: 22261

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.