Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Reinigen van brouwautomaat en flessen

Gestart door MrCrown, 04-05-2022 19:35 u

Vorige topic - Volgende topic

Murmillo

Citaat van: Jacques op 26-09-2022  22:47 uDe tegenstroomkoeler wordt niet behandeld.
Die doe je nooit behandelen? Alleen kokende wort?

Jacques

Citaat van: Murmillo op 27-09-2022  08:05 uDie doe je nooit behandelen? Alleen kokende wort?

Nee. Na het brouwen spoel ik eerst lauw water door de brouwketel en de koeler. Daarna pomp ik een mengel van oxi en Enzybrew 10 rond voor de reiniging. Vervolgens naspoelen met koud water.

Murmillo

Citaat van: Jacques op 27-09-2022  16:57 uNee. Na het brouwen spoel ik eerst lauw water door de brouwketel en de koeler. Daarna pomp ik een mengel van oxi en Enzybrew 10 rond voor de reiniging. Vervolgens naspoelen met koud water.
Duidelijk! Merci.

MrCrown

Citaat van: Jacques op 26-09-2022  22:47 uOngeveer 1 deel schoonmaakazijn op 4 delen water.
Ik ga met een doek door de ketel. Het is puur een cosmetische behandeling om te zorgen dat de witte aanslag weg is.

De tegenstroomkoeler wordt niet behandeld.

HI Jacques,
Zou je een conische fermenter (RVS) ook met oxi en enzybrew kunnen schoonmaken? Wat gebruik jij daarvoor?

Jacques

Citaat van: MrCrown op 09-10-2022  15:57 uHI Jacques,
Zou je een conische fermenter (RVS) ook met oxi en enzybrew kunnen schoonmaken? Wat gebruik jij daarvoor?

Jazeker. Ook daarvoor gebruik ik ook het mengsel. Wel behandel ik na met schoonmaakazijn om witte aanslag (carbonaten) te verwijderen.

MrCrown

Citaat van: Jacques op 09-10-2022  16:02 uJazeker. Ook daarvoor gebruik ik ook het mengsel. Wel behandel ik na met schoonmaakazijn om witte aanslag (carbonaten) te verwijderen.
Die behandeling bestaat uit doek met 1:4 azijn : water te gebruiken, toch?

MrCrown

Citaat van: Jacques op 09-10-2022  16:02 uJazeker. Ook daarvoor gebruik ik ook het mengsel. Wel behandel ik na met schoonmaakazijn om witte aanslag (carbonaten) te verwijderen.

Excuses: dan ook dezelfde verhouding enzy:oxi 1 gram:9 gram / liter water?

Jacques

Citaat van: MrCrown op 09-10-2022  16:04 uDie behandeling bestaat uit doek met 1:4 azijn : water te gebruiken, toch?

Dat doe ik zo bij mijn brouwketel.
Bij mijn CCT vul ik deze tot de hoogste aansluiting onder een oplossing van azijnzuur is. Ik gebruik daarvoor een 1 deel schoonmaakazijn op 5 delen water van zo'n 40°C. Dit laat ik minimaal 30 minuten staan. Na het naspoelen met koud water verwijder ik alle appendages en doe die in een bad met het mengel van oxi en Enzybrew 10 dat ik over heb gehouden. Daarin laat ik deze een nacht staan. Daarna worden de appendages nagespoeld met leidingwater. Vervolgens laat ik die drogen.
Direct na het verwijderen van de appendage trek ik een stuk keukenrol door de openingen van de CCT en poets eventuele gistrestanten weg.
Bij het opnieuw gebruiken van de CCT wordt de appendage opnieuw aangebracht. Daarna worst alles goed ingespoten met een Star San oplossing.

Jacques

Citaat van: MrCrown op 09-10-2022  16:06 uExcuses: dan ook dezelfde verhouding enzy:oxi 1 gram:9 gram / liter water?

Ja. Wel is goed borstel nodig voor de aanslag aan de zijkant van de CCT. Daar begin ik mee. Borstelen met lauw water werkt het beste.

MrCrown

Citaat van: Jacques op 09-10-2022  16:23 uanslag aan de zijkant van de CCT. Daar begin ik mee. Borstelen met lauw water werkt het beste.

Ik maak gebruik van scrub-mama sponsjes: die worden zacht onder invloed van warmte. Werkt prima en laat geen krassen na.

Sommige posts noemen oxi als niet geschikt voor RVS. Volgens mij kan het gewoon op rvs gebruikt worden. Alleen vraag ik mij af of de dosering van oxi (dubbele van wat op verpakking staat) in het enzy:oxi mengsel geen kwaad kan.
Wat zijn jouw gedachten erover?

Jacques

Citaat van: MrCrown op 09-10-2022  16:44 uSommige posts noemen oxi als niet geschikt voor RVS. Volgens mij kan het gewoon op rvs gebruikt worden. Alleen vraag ik mij af of de dosering van oxi (dubbele van wat op verpakking staat) in het enzy:oxi mengsel geen kwaad kan.
Wat zijn jouw gedachten erover?

Oxi is geen probleem voor rvs.
De Caustic-producten, met daarin hypochloriet, is een ander verhaal.

MrCrown

Citaat van: Jacques op 09-10-2022  16:19 uDat doe ik zo bij mijn brouwketel.
Bij mijn CCT vul ik deze tot de hoogste aansluiting onder een oplossing van azijnzuur is. Ik gebruik daarvoor een 1 deel schoonmaakazijn op 5 delen water van zo'n 40°C. Dit laat ik minimaal 30 minuten staan. Na het naspoelen met koud water verwijder ik alle appendages en doe die in een bad met het mengel van oxi en Enzybrew 10 dat ik over heb gehouden. Daarin laat ik deze een nacht staan. Daarna worden de appendages nagespoeld met leidingwater. Vervolgens laat ik die drogen.
Direct na het verwijderen van de appendage trek ik een stuk keukenrol door de openingen van de CCT en poets eventuele gistrestanten weg.
Bij het opnieuw gebruiken van de CCT wordt de appendage opnieuw aangebracht. Daarna worst alles goed ingespoten met een Star San oplossing.

Even samengevat:
  • Borstelen en spoelen met lauw water
  • Enzy+oxi in de CCT en schoonmaken
  • Enzy+oxi opvangen
  • CCT spoelen en daarna vullen met schoonmaakazijn:water (1:5) tot boven bovenste afvoer
  • Spoelen
  • Appendages verwijderen
  • Appendages weken in enzy+oxi gedurende de nacht en daarna uitspoelen en drogen
  • CCT met doek verder schoon- en droogmaken

Zoiets?
Gebruik je de schoonmaakazijn oplossing ook met borstel om de randen te behandelen en de gehele cct te behandelen? Of laat je het alleen staan?
Ik heb een grainfather cct: je bedoelt met aansluiting denk ik de bovenste inlaat waarmee je bottelt en sampled?

Zelf lees ik dat langer dan 5 minuten azijnzuur op RVS niet aan te raden is, bij de brouwketel spoel je het heel makkelijk weg na het weghalen van de witte aanslag.

Zelf gebruik ik altijd PBW om schoon te maken na het bottelen. Paar uurtjes de appendages weken in de oplossing en de CCT heel goed naspoelen met water. Geen zure behandeling.

Op dag van brouwen doe ik een alleen oxi wasje van de CCT en daarna met Star San ontsmetten. Ik wil graag overstappen op oxi + enzy omdat dat beter is voor het milieu. Dus ga ik dat proberen. Alleen het laten staan in azijnzuur vind ik een beetje tricky: toch bang dat het RVS aangetast gaat worden, zelfs als is het verdund. Wat zijn jouw gedachten?

Jacques

Citaat van: MrCrown op 09-10-2022  22:07 uGebruik je de schoonmaakazijn oplossing ook met borstel om de randen te behandelen en de gehele cct te behandelen? Of laat je het alleen staan?
Ja.

Citaat van: MrCrown op 09-10-2022  22:07 uIk heb een grainfather cct: je bedoelt met aansluiting denk ik de bovenste inlaat waarmee je bottelt en sampled?
Ja. Ik heb 2 CCT's. Eentje met alleen een monsterkraantje boven de conus en een kraan onder de conus. De andere gebruik ik vaker en die heeft ook een opening voor een zakbuis (thermowell in het Engels) en halverwege de conus een aflaat voor helder bier. Alle "gaten" wil ik onder de vloeistof hebben.

Citaat van: MrCrown op 09-10-2022  22:07 uZelf lees ik dat langer dan 5 minuten azijnzuur op RVS niet aan te raden is, bij de brouwketel spoel je het heel makkelijk weg na het weghalen van de witte aanslag.
Ik gebruik verdund schoonmaakazijn bij 40°C. Voor corrosie zijn temperatuur, concentratie en contacttijd van belang. Volgens mij is er geen risico op aantasting. Zie https://mcbboek.nl/MCB_h06/Bestendigheidstabel_van_diverse_kwaliteiten_roestvast_staal.htm

MrCrown

Citaat van: Jacques op 09-10-2022  23:03 uJa.
Ja. Ik heb 2 CCT's. Eentje met alleen een monsterkraantje boven de conus en een kraan onder de conus. De andere gebruik ik vaker en die heeft ook een opening voor een zakbuis (thermowell in het Engels) en halverwege de conus een aflaat voor helder bier. Alle "gaten" wil ik onder de vloeistof hebben.
Ik gebruik verdund schoonmaakazijn bij 40°C. Voor corrosie zijn temperatuur, concentratie en contacttijd van belang. Volgens mij is er geen risico op aantasting. Zie https://mcbboek.nl/MCB_h06/Bestendigheidstabel_van_diverse_kwaliteiten_roestvast_staal.htm

Als ik de tabel goed lees:
1.4301 = RVS 304
Schoonmaakazijn (RIO) = 8% qua concentratie. 5x verdunnen = 1,6%
Dat moet volgens de tabel wel kunnen, in ieder geval bij 20 graden.

Je zou hier toch in principe dan ook star san voor kunnen gebruiken. Waarom doe je dat niet? Dat is ook een zure spoeling en tast het RVS ook niet aan.
Volgens mij heb je ook veel minder star san nodig (qua prijs) dan schoonmaakazijn en je hebt meteen je fermenter ontsmet.

Jacques

Citaat van: MrCrown op 11-10-2022  20:39 uJe zou hier toch in principe dan ook star san voor kunnen gebruiken. Waarom doe je dat niet? Dat is ook een zure spoeling en tast het RVS ook niet aan.
Volgens mij heb je ook veel minder star san nodig (qua prijs) dan schoonmaakazijn en je hebt meteen je fermenter ontsmet.

Schoonmaakazijn is goedkoop als je het in grotere hoeveelheden koopt.

Star San gebruik ik vlak voor het opnieuw in gebruik nemen van de CCT als extra veiligheid.

MrCrown

Citaat van: Jacques op 11-10-2022  22:38 uSchoonmaakazijn is goedkoop als je het in grotere hoeveelheden koopt.

Star San gebruik ik vlak voor het opnieuw in gebruik nemen van de CCT als extra veiligheid.

Hoe kijk jij aan tegen de waarschuwing op het label van enzybrew met betrekking tot het gebruik op lichte metalen zoals koper? "Langdurig contact met lichte metalen (aluminium, ijzer, koper) vermijden."

Is de verdunning en tijdsduur (15 minuten rondpompen) acceptabel hiervoor? Zij komen zelf niet met een aanbeveling hierover.

Jacques

Citaat van: MrCrown op 12-10-2022  08:02 uHoe kijk jij aan tegen de waarschuwing op het label van enzybrew met betrekking tot het gebruik op lichte metalen zoals koper? "Langdurig contact met lichte metalen (aluminium, ijzer, koper) vermijden."

Is de verdunning en tijdsduur (15 minuten rondpompen) acceptabel hiervoor? Zij komen zelf niet met een aanbeveling hierover.

Zoals ik al eerder schreef is corrosie een kwestie van concentratie, contacttijd en temperatuur.
Door verlaging van de concentratie is de kans op corrosie aanzienlijk kleiner. De contacttijd is relatief kort. Alles bij elkaar ga ik er vanuit dat de kans op aantasting bijzonder klien is.

Bij sommige brouwerijen zie je wel eens rvs appendages in een bad met een desinfecterende vloeistof liggen. Daar liggen ze soms wel dagen.
Overigens zag je dit een aantal jaren geleden veel vaker dan tegenwoordig. Ik sluit niet uit dat komt doordat inzichten gewijzigd zijn.

HS65

Citaat van: Jacques op 04-05-2022  22:48 uIk heb goede ervaringen met Subliem van de Action, dat is een oxi-schoonmaakmiddel verrijkt met enzymen.iet meer omdat Subliem, versterkt met een beetje Enzybrew 10 krachtig reinigt.

Bedoel je dit?
https://www.action.com/nl-nl/p/subliem-vlekverwijderaar-white-brilliance/

Hoeveel Subliem gebruik je dan? En hoeveel Enzybrew 10 voeg je hieraan toe? (20 liter Braumeister)

Jacques

Citaat van: HS65 op 24-01-2023  15:08 uBedoel je dit?
https://www.action.com/nl-nl/p/subliem-vlekverwijderaar-white-brilliance/

Hoeveel Subliem gebruik je dan? En hoeveel Enzybrew 10 voeg je hieraan toe? (20 liter Braumeister)

Ja, dat is het goede spul.

Ik gebruik 4 delen Subliem op 1 deel Enzybrew 10.
De dosering die ik hanteer is 5 gram per liter.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.