Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Brewmonk 30 of Grainfather S40

Gestart door Goldin, 11-03-2022 12:30 u

Vorige topic - Volgende topic

Goldin

Hallo,

Na het brouwen van een biertje in blik en verschillende 5 liter mout pakketten begint de hobby zoals bij waarschijnlijk velen langzaam uit de hand te lopen en wil ik meer :). Nu wil ik graag de overstap maken naar het grotere werk. Ik heb voor mij zelf al de keuze gemaakt dat ik elektrisch wil gaan brouwen in plaats van een grote pan op het vuur. Ik zou per brouwdag ongeveer 20 liter willen brouwen.

Na het doorspitten van alle pagina's op het grote "Arsegan Easybrew 30" topic was ik er aardig uit. Ik zou voor de nieuwe Brew Monk gaan. Ondanks dat ik zelf een liefhebber ben van zwaardere bieren zou dit alsnog mogelijk moeten zijn door dubbel te maischen.

Nu ben ik ook de relatief nieuwe  Grainfather S40 op het spoor gekomen. Dit lijkt mij een erg fijn apparaat en heeft zonder een "overflow pipe" een voordeel tenopzichte van de Brew Monk en is mij de meerprijs waard.

Echter staat bij de specificaties dat dit apparaat minstens 5 kg moutstort nodig is. Dit zou volgens mij betekenen dat het brouwen van een lichter bier, bijvoorbeeld Pils aardig lastig gaat worden op 20 liter.

Denk ik nu te moeilijk of zou het volgens jullie ook prima mogelijk moeten zijn om +- 20 liter lichter bier te brouwen in de S40?

Mochten er verder nog argumenten zijn om de doorslag te kunnen geven voor de Brew Monk of S40 dan hoor ik die graag.

Jacques

Citaat van: goldin op 11-03-2022  12:30 uHallo,

Na het brouwen van een biertje in blik en verschillende 5 liter mout pakketten begint de hobby zoals bij waarschijnlijk velen langzaam uit de hand te lopen en wil ik meer :). Nu wil ik graag de overstap maken naar het grotere werk. Ik heb voor mij zelf al de keuze gemaakt dat ik elektrisch wil gaan brouwen in plaats van een grote pan op het vuur. Ik zou per brouwdag ongeveer 20 liter willen brouwen.

Na het doorspitten van alle pagina's op het grote "Arsegan Easybrew 30" topic was ik er aardig uit. Ik zou voor de nieuwe Brew Monk gaan. Ondanks dat ik zelf een liefhebber ben van zwaardere bieren zou dit alsnog mogelijk moeten zijn door dubbel te maischen.

Nu ben ik ook de relatief nieuwe  Grainfather S40 op het spoor gekomen. Dit lijkt mij een erg fijn apparaat en heeft zonder een "overflow pipe" een voordeel tenopzichte van de Brew Monk en is mij de meerprijs waard.

Echter staat bij de specificaties dat dit apparaat minstens 5 kg moutstort nodig is. Dit zou volgens mij betekenen dat het brouwen van een lichter bier, bijvoorbeeld Pils aardig lastig gaat worden op 20 liter.

Denk ik nu te moeilijk of zou het volgens jullie ook prima mogelijk moeten zijn om +- 20 liter lichter bier te brouwen in de S40?

Mochten er verder nog argumenten zijn om de doorslag te kunnen geven voor de Brew Monk of S40 dan hoor ik die graag.

Hij is een heel stuk duurder maar ik heb een Grainfather G40 (geen S40 dus...). Daarmee kun je prima kleinere hoeveelheden bier brouwen. Mijn vermoeden is dat dit ook kan met de S40. Overigens heb je snel voor 20 liter wort met een begin SG van 1050 zo'n 5 kg mout nodig.

Snelbier

Citaat van: goldin op 11-03-2022  12:30 u... Ik zou per brouwdag ongeveer 20 liter willen brouwen.
.... Ik zou voor de nieuwe Brew Monk gaan. Ondanks dat ik zelf een liefhebber ben van zwaardere bieren zou dit alsnog mogelijk moeten zijn door dubbel te maischen.
... Nu ben ik ook de relatief nieuwe  Grainfather S40 op het spoor gekomen. Dit lijkt mij een erg fijn apparaat en heeft zonder een "overflow pipe" een voordeel tenopzichte van de Brew Monk en is mij de meerprijs waard.

Antwoord Jaques:
Citaat van: Jacques op 11-03-2022  16:49 uHij is een heel stuk duurder maar ik heb een Grainfather G40 (geen S40 dus...). Daarmee kun je prima kleinere hoeveelheden bier brouwen. Mijn vermoeden is dat dit ook kan met de S40. Overigens heb je snel voor 20 liter wort met een begin SG van 1050 zo'n 5 kg mout nodig.
Brouw-automaten (om het maar even zo te noemen) blijven compromissen..
Een simpele kookpan blijft op veel fronten beter/rendabeler/simpeler/ WAT DAN OOK,
maar in een 50 liter pan ga je ook geen 10L pils brouwen.. KAN wel, maar is niet handig..
Die 5k g als minimale moutstort kan minder, stel 4 kg, of nog minder.
Consequentie is dan wel dat je minimaal spoelt, dus wat minder rendement.

Je wil 20L brouwen, met voorkeur voor hoog SG. Wordt al lastig in een 30L Brewmonk of gelijke..
Dubbelmaischen is een oplossing, maar als dat vaker moet zou ik een grotere ketel kiezen (S40?).
Voor minder zware bieren zit je dan vast aan lager rendement (minder spoelen) of groter volume dan gewenst.
Teveel bier is voor een echte hobbybrouwer NOOIT een probleem  8) Daar heb je familie voor.
Succes, Snelbier

Sjaak_Deventer

Andere mogelijkheid... Een tweedehands Grainfather G30.. Komen nu veel op de markt, aangezien er veel naar de S40 / G40 overstappen. Kwalitatief beter dan de BrewMonk. Zwaardere bieren kan, maar ook hier moet je dubbel maischen.

Jeltuh

Citaat van: Sjaak_Deventer op 11-03-2022  20:02 uAndere mogelijkheid... Een tweedehands Grainfather G30. Komen nu veel op de markt, aangezien er veel naar de S40 / G40 overstappen. Kwalitatief beter dan de BrewMonk. Zwaardere bieren kan, maar ook hier moet je dubbel maischen.
Inderdaad, komen genoeg voorbij momenteel.

Edwin brouwt

Mijn zwager zoekt er een, maar kan ze niet vinden (tweedehands). Waar zien jullie ze?

Goldin

Bedankt voor jullie antwoorden, ik neem dit zeker mee in mijn overweging.

En te veel brouwsel bestaat inderdaad niet, de kleine batches vinden al gretig aftrek :D

Sjaak_Deventer

Citaat van: EdwinBrouwt op 11-03-2022  21:01 uMijn zwager zoekt er een, maar kan ze niet vinden (tweedehands). Waar zien jullie ze?

Facebook bij de groep bierbrouwen worden ze regelmatig aangeboden. Je zou zelfs kunnen vragen of iemand daar een G30 wil verkopen.

NaahedetleJ

Heeft iemand inmiddels al wat meer informatie of ervaring over de Grainfather S40?
Ik wil mijn BIAB installatie graag vervangen voor deze ketel.

Ik hoor het graag!

Jacques

EvertM

Ik heb de Grainfather S40 nu zo'n 6 maanden in gebruik en er 3x een 20ltr batch mee gebrouwen.
Ik heb voor de S40  gekozen omdat het een dubbelwandige ketel is, zonder middenpijp, en een moutbasket zonder losse onderdelen. de control unit is super simpel: je kiest de gewenste temperatuur en als de temperatuur bereikt is telt de timer functie de ingestelde tijd af (de ze laatste functie gebruik ik nooit, een wekker werkt ook prima)
Het max vermogen is 2300W.
De gemeten temperatuur is niet erg nauwkeurig, op max vermogen krijg ik een rolling boil, maar de temperatuur in het display geeft dan 96C. M'n losse thermometer geeft 98/99C

Ik zocht een eenvoudige en betaalbare "all in one" ketel en dat is precies wat de Grainfather S40 is

Hopfenfox

Ik was vandaag bij Unibrew en daar vernam ik dat er een nieuwe versie van de Brewmonk komt, reken maar dat die ook een geperforeerde moutkorf krijgt en meer van hetgeen de nieuwe Grainfathers ook bieden. Even wachten dus?

NaahedetleJ

Oké top. Dank allen. Ik had inderdaad de filmpjes op internet al gezien van de Engelse vrienden.
Fijn dat er hier ook tevreden gebruikers zijn.
Wachten op de brewmonk is inderdaad ook een optie. Maar ik kan me goed vinden in hetgeen wat de S40 biedt. En met 400 euro ook redelijk/relatief betaalbaar

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.