Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Experiment: Drooghoppen - Temperatuur

Gestart door Johannes, 26-01-2008 09:38 u

Vorige topic - Volgende topic

Johannes

Doel

Doel van dit experiment is het vaststellen van de invloed van het jongbier tijdens drooghoppen op het uiteindelijke resultaat. Ik hoop dat de uitkomst ervan ons kan helpen om te bepalen wat de beste temperatuur is om bij te drooghoppen.

Verwachting

Mijn persoonlijke verwachting is dat bier gelagerd bij een lagere temperatuur fijnere hoparoma's afgeeft dan bij een lagering bij hogere temperatuur. Daarnaast denk ik dat de afgifte van aroma's langzamer gaat bij een koudere lagering.
Wellicht dat de 'optimum'lagertemperatuur per hopsoort verschilt.

Werkwijze

Ik neem 2 gesteriliseerde erlenmeyers. In beide giet ik een flesje gekoelde Grolsch pils. Aan beide voeg ik een hoeveelheid hoppellets toe. Ik gebruik hoppellets omdat deze minder jongbier absorberen. De gebruikte hoeveelheid zal meer zijn dan je normaal gesproken aan dezelfde hoeveelheid thuisbrouwsel zult toevoegen.*

Beide erlenmeyers worden afgedekt met een stuk keukenpapier. Zo kan het vrijkomende koolzuur de zuurstof verdrijven, en blijft het bier zoveel mogelijk beschermd tegen oxidatie.

1 erlenmeyer zal in de koelkast worden geplaatst bij zo'n 4-5 ºC. de andere erlenmeyer zal op kamertemperatuur worden gehouden. Beide voor de periode van 1 week.

Proeven

Voor het beoordelen van de resultaten zal ik uit beide erlenmeyers een sample nemen en dit toevoegen aan 2 verschillende flessen Grolsch pils. (Om de pils niet teveel te verdunnen moeten de oplossingen geconcentreerd genoeg zijn, nog even rekenen dus).

Tot slot

Ik wil anderen uitnodigen om eenzelfde experiment te doen alleen dan met andere hoppen. Ik zal zelf Cascade of crystal gebruiken afhankelijk van wat voorradig is. We kunnen dan volgende week zondag allemaal onze testresultaten posten.

*Exacte hoeveelheid hangt af van wat praktisch mogelijk is. Dit wordt wellicht afgestemd op een toekomstig brouwsel. Als de proef slaagt zal ik dit brouwsel niet drooghoppen, maar de gefilterde pils toevoegen aan het jongbier.

Ronnie

Waarom in Erlenmeyers ? zou dat niet evengoed in het Grolsch beugelflesje lukken, Johannes?
Kunnen we na enkele uren keukenpapier afdek dan terug met het beugeltje sluiten.
Wat denk je?
Kan ik doen, moet straks toch naar Hulst, daar hebben ze Grolsch, zoniet moet ik een Jupilèrke nemen.

Johannes

Simpel, ik heb geen beugels. Bovendien verwacht ik wat headspace nodig te hebben. Doe je mee? Leuk. Het hoeft natuurlijk niet persé Grolsch te zijn.

Johannes

Ik ben even aan het rekenen geweest. Als ik nou 30 gram pellets per fles Grolsch (33cl) neem, dan kan ik bij het testen een 1.1cl sample nemen en deze toevoegen aan een glas pils. Dan zit ik omgerekend op 3 gram/liter drooghop in het uiteindelijk te proeven bier, en kan ik evt. nog de helft van 1.1cl toevoegen en dan zit ik op 1.5gr/liter drooghop in het te proeven bier.

Zit ik goed? Denk het wel.

William

Citaat van: Johannes op 26-01-2008  10:34 uZit ik goed? Denk het wel.

Leuk idee Johannes!

Ik weet niet of je helemaal goed gaat uitkomen. Als je 30 gr pellets in 330 ml bier brengt is het maar de vraag of alle koudhopcomponenten ook oplosbaar zijn. Lijken de bittercomponenten chemisch gezien op de aromacomponenten? Je zou uiteindelijk wel eens (veel) lager in sterkte kunnen uitkomen.

Hoewel IBU hier niet relevant is omdat je geen bitterheid maar aroma wilt hebben kan het wel een indicatie geven over wat mogelijk is m.b.t. oplosbaarheid. Bij de 30 gr pellets van 3.25% a-zuur in 330 ml bier zou je op zo'n 900 IBU uitkomen.

Ik zou zeggen, gewoon proberen - je ziet wel waar je uitkomt.

Johannes

De pellets zitten al in het bier dus ik kan niets meer wijzigen. Ik denk dat je opmerkingen terecht zijn. Ik verwacht echter niet dat dat de effecten zo groot zijn dat ze de resultaten drastisch zullen beinvloeden. Overigens is dit een eerste opzet en kun je vrij simpel verder experimenteren. Kost alleen wat kostbare hop (ik durf!  ;D ). Alhoewel dat is nog maar de vraag. Als dit slaagt dan ga ik de hop gewoon hergebruiken, en heb ik ook nog een hele eenvoudige methode gevonden om drooghop te filteren.

William

Citaat van: Johannes op 26-01-2008  11:18 uDe pellets zitten al in het bier dus ik kan niets meer wijzigen.
Had je veel last van schuimvorming bij het toevoegen van de pellets omdat je nu met een koolzuur oververzadigd bier werkt in plaats van jongbier?

Johannes

Nee, dat niet. Wel is het nu een grote groene brij. De vraag is of ik daar nog helder kan filteren (vast wel).

Oscar

Leuk experiment. Ik zal eens kijken of ik binnenkort ook eens 2 flesjes kan wegzetten. Ik ga dan wel de beugelvariant doen.

EBC

Leuke gedachte voor een experiment.

Ik denk alleen niet dat het resultaat representatief zal zijn. Je gebruikt een grote overmaat hop en gaat verdunnen. Dat is niet gelijk aan de manier waarop we normaal gesproken koudhoppen. Bovendien is Grolsch (en Jupiler ook trouwens) al een sterk gehopt bier, dat maakt het beoordelen van het resultaat er niet makkelijker op.

En ik ben ergens bang dat je in de warme erlenmeyer na een week een flinke bierzwam zult kunnen terugvinden.

Toch gewoon doorzetten hoor. Je kan het altijd nog eens overdoen.

William

Citaat van: Johannes op 26-01-2008  09:38 uVerwachting
Mijn persoonlijke verwachting is dat bier gelagerd bij een lagere temperatuur fijnere hoparoma's afgeeft dan bij een lagering bij hogere temperatuur. Daarnaast denk ik dat de afgifte van aroma's langzamer gaat bij een koudere lagering.
Wellicht dat de 'optimum'lagertemperatuur per hopsoort verschilt.

Mijn verwachting is dat de temperatuur geen effect zal hebben op het "fijne" van de hoparoma's die worden afgegeven maar dat het alleen effect heeft op de snelheid waarmee de hoparoma's oplossen. Mijn verwachting is dat er bij hogere temperatuur in dezelfde tijd meer hoparoma oplost.

Vergelijkbare Topics (7)

23354

Reacties: 30
Gelezen: 8511

31758

Reacties: 2
Gelezen: 1537

11075

Reacties: 34
Gelezen: 13967

30841

Reacties: 4
Gelezen: 1534

39605

Reacties: 5
Gelezen: 2069

4272

Reacties: 5
Gelezen: 3186

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.