Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Te koop: RVS (inox) vaten om mee te brouwen

Gestart door admin, 05-03-2002 20:39 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Al een paar keer is op dit forum een discussie geweest over het ombouwen van biervaten om deze geschikt te maken voor het brouwen van bier. In die discussies kwam steeds naar voren dat het gebruik van biervaten onrechtmatig is omdat de vaten een veel hogere waarde hebben dan het statiegeld dat er voor betaald wordt.

Al deze discussies kunnen beëindigd worden. Degenen onder jullie die het clubblad van De Roerstok ontvangen en vandaag de laatste uitgave ontvangen hebben weten het al: er zijn uitstekende rvs vaten gewoon te koop!  :hoera:

Voor degenen die het clubblad (nog) niet ontvangen (www.roerstok.nl) heb ik hier het artikeltje overgenomen.

:degroeten:  Jacques

Onlangs kwam ik via Piet Reiniers op het spoor van de verkoper van vaten die zeer geschikt zijn voor de amateurbrouwer. Het gaat hier om dubbelwandige vaten, de buitenkant gegalvaniseerd en de binnenwand roestvrij staal met een inhoud van ongeveer 45 liter. De vaten zijn ongebruikt. Ooit werden deze gemaakt voor de BB (bescherming burgerbevol-king) voor het vervoer van warme maaltijden, maar door de komst van de magnetron verloren deze vaten hun nut. Een groot aantal staat nu opgeslagen in Helmond en is te koop voor 27 euro. Omdat deze vaten dubbelwandig en dus isolerend zijn, zijn ze bij uitstek geschikt als gistvat, al wat je dan hoeft te doen is een waterslot in de deksel te boren. Als je de buitenbodem eruit slijpt is het vat ook een goede maisch- of kookketel en ook als destilleerketel te gebruiken. Een nadeel is wel het gewicht maar omdat er een rand omheen loopt als een rail is het ook mogelijk hieraan een takel of iets dergelijks te bevestigen. Voor deze prijs is het waarschijnlijk nergens mogelijk aan roestvrij staal te komen wat toch het beste schoon te maken is. Het adres is Kanaaldijk Noord-Oost 102 in Helmond, autobedrijf de Kinderen, tel. 06-53846149.

Paul Langenberg

Sander J.

Klopt allemaal,

In ons Gilde heeft iemand eens een hele partij opgekocht en verdeeld. Ik heb er ook 2 en ze bevallen prima. Bij 1 heb ik de buitenbodem eruitgezaagd en dat is mijn maisch en kookvat. Dat andere is mijn spoel en evt. gistvat. Allebei voorzien van een rvs-kraantje vlak boven de bodem.

Je komt ze wel vaker bij een schroothandelaar tegen.
Mijn advies is: Kopen !!!

JWVG

Ha die Sander,

heb je stomtoevallig een digitale camera bij de hand, zodat we kunnen zien hoe dit er uit ziet? Het klinkt prima!

JW.

Sander J.

Hoi JW,

Ja, ik heb wel een camera op m'n werk. Ik zal eens wat foto's nemen en die doorsturen.

Sander.

DAVY

In België zihn dergelijke vaten te verkrijgen bij " 't Amerikaantje"

Voor ligging van de winkels zie www.amerikaantje.be

Pjotr

'k heb zojuist ook twee van die vaten aangeschaft. Het ziet er goed uit. vanwege de ruime dubbele wand valt het geheel nogal fors uit. Ik vraag me echter af wat ik met die rubber strip in het deksel aan moet. Hij is te kort en ziet er smerig uit. Sluit het vat ook goed genoeg af zonder dat rubber?

Dat vat blijkt trouwens een gamel te zijn. Als je naar RVS vaten vraagt, kijken ze bij de autosloperij nogal schaapachtig..

Het ophaaladres was niet in Helmond, maar op een industrieterrein in Geldrop.

Ciao,

Peter

Jacques

Hoi Peter,

Voor het brouwen hoeft de deksel er niet op. Bij het koken van het wort mag de deksel er zelfs niet op want ongewenste vluchtige stoffen (met name DMS - dat is een zwavelverbinding) moeten dan kunnen verdampen.
Als je het vat gaat gebruiken voor het vergisten moet de afsluiting natuurlijk wel sanitair schoon te maken zijn.

:degroeten: Jacques

Pjotr

Hai Jacques,

De gamellen zijn bedoeld als gistvaten.

Op zich is het rubber lint makkelijk uit de deksel te halen zodat schoonmaken en steriliseren geen probleem is. Ware het niet, dat ik de zwarte vlekken en verkleuring er niet uit krijg.
Daarnaast heb ik dus het probleem dat het een lint is en geen ring, zodat het vat waarschijnlijk niet gasdicht is. Dus op zoek naar een mega-supergrote O-ring?

Ik hoop op een reactie van iemand die de bewuste gamellen daadwerkelijk als gistvat gebruikt.

Ciao,

Peter

JvH

Hoi Peter,

waarom wil je het vat gasdicht hebben. Als het deksel goed sluit zodat er geen ongedierte in kan, zorgt de CO2 (die zwaarder is dan lucht) voor voldoende bescherming van je gistende bier.

Groeten Hans  :degroeten:

Pjotr

Hai Hans,

Inderdaad, besmetting en ongedierte is met het desksel zonder rubber geen probleem. Het voordeel van een gasdichte afsluiting is dat je met een waterslot het tempo van vergisting in de gaten kan houden.

Peter.

JWVG

Voor primaire vergisting lijkt het me inderdaad geen probleem. Voor de lagering zou ik wel graag een luchtdichte afsluiting hebben. Het is niet alleen de CO2 die het bier beschermt, maar ook het feit dat er een constante stroom CO2 uit het vat stroomt, zodat er geen bacterien etc. het vat in kunnen. Tijdens de secundaire vergisting is die stroom veel minder, waardoor er wat makkelijker verontreinigingen kunnen optreden. Maar goed, dat had je waarschijnlijk zelf al wel bedacht.

:degroeten: Jan Willem.

Kees

CiteerIn België zijn dergelijke vaten te verkrijgen bij " 't Amerikaantje"

Voor ligging van de winkels zie www.amerikaantje.be

Bij het amerikaantje hebben ze ook branders van 7kw voor € 31,- dat is volgens mij niet echt duur :hoera: Kees.

Adrie

Heeft iemand deze gamellen wel eens ergens in de buurt van Arnhem te koop gezien?

Groeten,

A3

Ep

En in de buurt van Utrecht? Ik denk dat ik er ook wel een paar kan gebruiken, maar Helmond is een beetje ver.

Ep

Jacques

Hoi Ep,

Nederland is klein, denk groot. De afstand Utrecht - Helmond is 100 km. Beide steden beschikken over een NS-station. Moet toch lukken lijkt mij.  ;D

Overigens zul je in de buurt ook wel terecht kunnen. Kijk eens in de de Gouden Gids en zoek in de rubriek 'Metaalsortering' in de regio Utrecht. Je krijgt dan een lange lijst van handelaren in oude metalen. Als je een aantal gebeld hebt zal er ongetwijfeld er eentje zijn met grote rvs pannen.

Succes.

:degroeten: Jacques

Adrie

Brouwers!

Vandaag heb ik vier van dergelijke vaten in Helmond opgehaald.

De positieve berichten zijn niet overdreven: het zijn prachtige vaten, maar voor het bierbrouwen moet er nog wel het nodige zaag- en boorwerk worden verricht. De dubbele bodem moet er bijvoorbeeld uit om te kunnen stoken. Deze vaten zijn zonder meer geschikt voor de amateurbrouwer (ook om bijvoorbeeld mout in op te slaan). Ik ga nu lekker de komende weken/maanden aan de slag om een mooie HERMS-installatie te bouwen.

Als je ook deze vaten wilt kopen, wees er dan snel bij, want er staan er nog maar een paar honderd. De prijs is trouwens nog steeds 27 euro. Een peilstok (ook van RVS) kost 5 euro.

Groeten,

A3

Sander00

Hallo allemaal,

Dit is (was) een interessant topic. Heeft iemand nog tips voor dergelijke vat?

Groet,
Sander

Jeukstaardt

Staan er momenteel 2 op Marktplaats dacht ik.

Vergelijkbare Topics (7)

38611

Gestart door orangeloo

Reacties: 16
Gelezen: 3396

1104

Reacties: 8
Gelezen: 4861

36737

Reacties: 33
Gelezen: 7934

25808

Reacties: 22
Gelezen: 9392

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.