Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Grainfather G30 en Temperatuur.

Gestart door thepsych, 27-10-2022 23:05 u

Vorige topic - Volgende topic

thepsych

Inmiddels brouw ik nu een tweetal jaren met de G30. Heb al vele biertjes gebrouwen die gewaardeerd worden, niet in het minst door mezelf. Maar de brouwketel geeft zich niet zomaar aan mij over. Vaak zit ik te werken met 7 kg mout en is het een heel probleem om het water door de maisch heen te laten zakken. Tenminste dat is de overweging van mij toe ik bedacht om te proberen zoveel mogelijk water bovenop het wort te krijgen zonder de holle ruimte onder leeg te laten lopen. Het idee was hoe meer druk bovenaan, hoe meer doorstroming. Vanzelfsprekend moet voor die doorstroming ook de verstijfseling en de afbraak van het zetmeel op gang komen. En dat is dacht ik het beste rond of boven de 66 graden. Tegenwoordig doe ik niet meer aan een eiwitrust want het opwarmen van de ketel van bv 55 naar 65 graden betekent bijna altijd het begin van een aanbranden onderin. Dus ik wil starten met maischen op 66 graden. Ik laat het water op 68 graden komen, voeg mout toe, roer goed, en had gisteren nog niet de bovenste plaat erin gedaan en flink geroerd, én ook zoveel mogelijk wort bovenin gepompt.Had net een mooie thermometer gekocht en dacht eens wat te meten. Ik schrok: de G30 gaf aan dat het 66 graden was maar tot 13 cm in het wort was t maar 61.5 graad na een minuut of twintig. Handmatig de temperatuur verhoogd en dan kom ik na een een half uur op 65 graden. Er waren nog twee stappen van 72 en 78 graden maar die heb ik dan maar een beetje op mijn gevoel en thermometer geregeld.
Ik weet niet of dit een incident is of juist een gevolg van mijn methode van een hoge waterkolom op de mout zelf die namelijk tot gevolg heeft dat rondom de ketel waar de mout in zit(dus tussen de moutkorf en de buitenwand van de grainfather) geen vloeistof zit en die dus ook niet voor een goede temperatuur kan zorgen of kan handhaven.Ik weet ook niet of zo'n brouwketel het idee heeft van zoiets als een BIAB waar het omringende water zorgt voor behoud en verhogen van de temperatuur. Want dan is het rondpompen via de openingen de conus op de bovenste plaat noodzakelijk om de zaak warm te houden. Maar betekent het ook dat als je niet roert dat het erg lang duurt voordat de binnenkant van de moutkorf /de maisch op een hogere temperatuur komt.
Los van bovenstaande vrees ik ook dat ik ingemaischt heb zonder in het opgewarmde water te roeren. En dan is misschien onderaan het water wel 68 graden maar niet bovenin met als gevolg en valse start!
Het betekent dat ik denk ik mijn maischen met de Grainfather moet gaan aanpassen. Inmaischwater roeren,bovenste plaat erop, niet meer roeren dus, veel pompen en wort door de terugstoomopening bovenste plaat laten lopen en voor voldoende water tussen maischkorf en ketelwand te hebben, en ruim tijd nemen voor temperatuur verhogingen.
Hebben anderen ook wel eens gemeten in het wort? Wat te doen om dit probleem te tackelen? Maak ik ergens denkfouten mbt het maischproces in zo'n ketel en hoe dat beter kan? Of is het eigenlijk een luxe BIAB in RVS?

Snelbier

Leuke benaming, die luxe BIAB in rvs. Kan me er wel in vinden, het is zeker GEEN automaat.
In mijn Brewmonk-30 ooit getemperatuurd, en anderen ook. Zie oa https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=43790.msg657807#msg657807 Ervaringen komen wel overeen met jouw metingen.
Na de pomp (in stijgbuis) meet ik zelfde als sensor aangeeft, dus temp in 'dode ruimte' klopt.
Temperatuur in de moutkorf vind ik belangrijker. Fluctueert soms, maar zit gemidddeld 1-2 graden onder sensor-temperatuur.  Logisch, wort koelt daar wat af..
Als het wort slecht doorloopt (moutbed te dicht) loopt wort via de overloop, en daalt temperatuur in de korf. Ook logisch.  Moet je helemaal niet willen; behalve foute temperatuur is dit slecht voor je rendement.
Met verwarming uit en pomp aan zakt sensor-temperatuur 1 graadje, dan stabiel. Mijn wort is gemiddeld dus 1 graad kouder dan sensor aangeeft tijdens maischen+opwarmen, kan ik mee leven.

Ik weet inmiddels dat de temperaturen door de ketel stabieler zijn (dichter bij sensor-temperatuur) als ik het verwarmings-vermogen aanpas op volume. 20L maisch ik gewoonlijk op 1800W, ruim voldoende.
En natuurlijk zorgen dat moutbed blijft doorstromen.  Grover schroten leverde me ruim 5% hoger rendement.  Onverwacht, tot je de logica inziet.

Groot deel van temperatuur-afwijkingen (en minder rendement) lag bij mij aan slechte doorstroming in moutbed.
Meer wort op het bed liet de boel nog sneller dichtslaan.
Om doorstroming te houden moet je het vooral zoeken in correct schroten. En soms roeren.
Na inmaischen pomp ik de eerste 10 minuten zachtjes rond, met weinig wort op het moutbed. Zorgen dat het bed niét dichtslaat. Daarna steeds sneller.  Als het goed loopt ligt er amper 1cm wort op het bovenfilter.
Proost, Snelbier.

Gossi

De Grainfather is wat smaller en hoger dan een Brewmonk. Het wort moet dus een langere weg afleggen wat ook met meer afkoeling gepaard gaat.
Het gaat uiteindelijk om je rendement. Is deze constant aan de lage kant dan gaat er iets niet goed.
Het moutbed slaat de eerste 10 minuten altijd dicht afhankelijk van je schrootdikte. Na 10 minuten moet hij goed en snel doorlopen met de pomp op 3/4 open.

Edwin brouwt

Ik brouw zelf ook al een hele tijd met een g30. Ik heb gemerkt dat nat schroten best goed werkt om een prima rendement (75%) te halen en een goede doorstroming te hebben.

Dat aanbranden tijdens het opwarmen van 55 naar 65 klinkt als een te fijn schrootsel of veel tarwe?

En zet je het rode kraantje altijd helemaal open? Ik heb die recirculatie pijp vervangen door zo'n quicklock ding en die heeft een veel grotere doorloop. Daarom moest ik de flow knijpen met het kraantje en goed opletten of het goed doorstroomt.
Ik zet 'm altijd zover open dat er niets door de overloop in het midden stroomt, want dat is mijn inziens een "beveiliging" tegen droogpompen. Als daar wort doorheen gaat verlaagt dat je rendement, omdat je dan gewoon aan het rondpompen bent.

En je water/mout verhouding is natuurlijk belangrijk, staat bij mij op 2.7 liter per kilo mout.

En vanzelfsprekend: goed roeren als je de mout in het water doet. Rustig aan, schep voor schep en blijven roeren, minuten lang.

Ik zal de volgende keer in de maisch meten en kijken hoe de temperatuur verloopt, maar kan me niet voorstellen dat dat meer dan 1 graad zou mogen zijn, als je een goede doorloop hebt.

Broewerke

Nat schroten heeft niet mijn voorkeur, draait zwaarder en rollen worden plakkerig. Klam schroten heeft dit veel minder.
Mooi schrootresultaat zonder deze nadelen verkrijg je met stoomschroten. Echt amper meer werk en prachtig schrootsel.

Jacques

Citaat van: thepsych op 27-10-2022  23:05 uInmiddels brouw ik nu een tweetal jaren met de G30. Heb al vele biertjes gebrouwen die gewaardeerd worden, niet in het minst door mezelf. Maar de brouwketel geeft zich niet zomaar aan mij over. Vaak zit ik te werken met 7 kg mout en is het een heel probleem om het water door de maisch heen te laten zakken. Tenminste dat is de overweging van mij toe ik bedacht om te proberen zoveel mogelijk water bovenop het wort te krijgen zonder de holle ruimte onder leeg te laten lopen. Het idee was hoe meer druk bovenaan, hoe meer doorstroming. Vanzelfsprekend moet voor die doorstroming ook de verstijfseling en de afbraak van het zetmeel op gang komen. En dat is dacht ik het beste rond of boven de 66 graden. Tegenwoordig doe ik niet meer aan een eiwitrust want het opwarmen van de ketel van bv 55 naar 65 graden betekent bijna altijd het begin van een aanbranden onderin. Dus ik wil starten met maischen op 66 graden. Ik laat het water op 68 graden komen, voeg mout toe, roer goed, en had gisteren nog niet de bovenste plaat erin gedaan en flink geroerd, én ook zoveel mogelijk wort bovenin gepompt.Had net een mooie thermometer gekocht en dacht eens wat te meten. Ik schrok: de G30 gaf aan dat het 66 graden was maar tot 13 cm in het wort was t maar 61.5 graad na een minuut of twintig. Handmatig de temperatuur verhoogd en dan kom ik na een een half uur op 65 graden. Er waren nog twee stappen van 72 en 78 graden maar die heb ik dan maar een beetje op mijn gevoel en thermometer geregeld.
Ik weet niet of dit een incident is of juist een gevolg van mijn methode van een hoge waterkolom op de mout zelf die namelijk tot gevolg heeft dat rondom de ketel waar de mout in zit(dus tussen de moutkorf en de buitenwand van de grainfather) geen vloeistof zit en die dus ook niet voor een goede temperatuur kan zorgen of kan handhaven.Ik weet ook niet of zo'n brouwketel het idee heeft van zoiets als een BIAB waar het omringende water zorgt voor behoud en verhogen van de temperatuur. Want dan is het rondpompen via de openingen de conus op de bovenste plaat noodzakelijk om de zaak warm te houden. Maar betekent het ook dat als je niet roert dat het erg lang duurt voordat de binnenkant van de moutkorf /de maisch op een hogere temperatuur komt.
Los van bovenstaande vrees ik ook dat ik ingemaischt heb zonder in het opgewarmde water te roeren. En dan is misschien onderaan het water wel 68 graden maar niet bovenin met als gevolg en valse start!
Het betekent dat ik denk ik mijn maischen met de Grainfather moet gaan aanpassen. Inmaischwater roeren,bovenste plaat erop, niet meer roeren dus, veel pompen en wort door de terugstoomopening bovenste plaat laten lopen en voor voldoende water tussen maischkorf en ketelwand te hebben, en ruim tijd nemen voor temperatuur verhogingen.
Hebben anderen ook wel eens gemeten in het wort? Wat te doen om dit probleem te tackelen? Maak ik ergens denkfouten mbt het maischproces in zo'n ketel en hoe dat beter kan? Of is het eigenlijk een luxe BIAB in RVS?

Ik kwam er nog niet toe om op dit topic te reageren.

Dat de temperatuur in de moutkorf lager is, heb ik vrij onlangs ook gezien. Zelf heb ik een Grainfather G40. Nog niet zo lang geleden heb ik een Ss Brewtech™ verdeelstuk voor maisch recirculatie aangeschaft. Het wort uit de pomp wordt via dit verdeelstuk over het moutbed verspreid. Ik heb de temperatuur gemeten van het beslag en dat uit het verdeelstuk. Daar zaten flinke verschillen tussen.

De temperatuur die ingesteld was, was 68°C. Het wort dat uit het verdeelstuk kwam had een temperatuur van 70,5°C. De temperatuur van het beslag was 66,4°C. Ik wis het al langer: in je moutkorf is de temperatuur lager dan de ingestelde temperatuur. Gelukkig is het niet andersom..

Scooby228

Citaat van: Jacques op 29-10-2022  17:09 uIk wis het al langer: in je moutkorf is de temperatuur lager dan de ingestelde temperatuur. Gelukkig is het niet andersom..

Nee,  dan is het zo gedaan met de enzympjes.  Maar als je dan bv een uur op 65 graden wilt maischen, stel je de temperatuur dan ook daadwerkelijk hoger in?  En hoeveel?

Broewerke

Citaat van: Jacques op 29-10-2022  17:09 uIk kwam er nog niet toe om op dit topic te reageren.

Dat de temperatuur in de moutkorf lager is, heb ik vrij onlangs ook gezien. Zelf heb ik een Grainfather G40. Nog niet zo lang geleden heb ik een Ss Brewtech™ verdeelstuk voor maisch recirculatie aangeschaft. Het wort uit de pomp wordt via dit verdeelstuk over het moutbed verspreid. Ik heb de temperatuur gemeten van het beslag en dat uit het verdeelstuk. Daar zaten flinke verschillen tussen.

De temperatuur die ingesteld was, was 68°C. Het wort dat uit het verdeelstuk kwam had een temperatuur van 70,5°C. De temperatuur van het beslag was 66,4°C. Ik wis het al langer: in je moutkorf is de temperatuur lager dan de ingestelde temperatuur. Gelukkig is het niet andersom..

Waar blijven die 4 graden dan? Ik kan me voorstellen dat wort op de bodemplaat opwarmt tot 70
Daarna door de pomp etc. Maar als er wort van 70 uitkomt en door de maish zakt dan zou het toch hooguit 1 of 2 graden lager kunnen zijn. In mijn vorige 1 pans bleef de ingestelde temp na bv n kwartier op dezelfde temp. Verlies naar buitenkant kan ik me voorstellen, maar met voldoende rondpompen zou het maischbed amper lager moeten zijn dan het toegevoerde wort. Zijn alle meetpunten wel identiek?

Gossi

Dit is niet wetenschappelijk maar wel begrijpelijk. Er zit een dun laagje wort tussen de moutkorf en de buitenmantel. Omdat dit niet circuleert en dus vrijwel stil staat koelt het snel af. het wort in de moutkorf moet het dus op temperatuur houden. Ik denk dat daar het temperatuurverschil vandaan komt.
Hoe beter je dus de buitenmantel isoleert hoe beter.

thepsych

Citaat van: Gossi op 29-10-2022  19:07 uDit is niet wetenschappelijk maar wel begrijpelijk. Er zit een dun laagje wort tussen de moutkorf en de buitenmantel. Omdat dit niet circuleert en dus vrijwel stil staat koelt het snel af. het wort in de moutkorf moet het dus op temperatuur houden. Ik denk dat daar het temperatuurverschil vandaan komt.
Hoe beter je dus de buitenmantel isoleert hoe beter.
Denk ik ook, beter isoleren is een optie. Heb echter niet zo'n neopreen geval en ik vrees dat dat ding snel vies wordt.
Isoleren doe je bij een BIAB ook, per slot van zake. Ik denk echter ook dat als je zorgt voor een grote doorstroming, desnoods via het overstroomgat in de bovenste plaat dat dat ook helpt de temperatuur in de tussenruimte te behouden. Ik denk ook dat de uitdaging een goede temperatuur te behouden groter is naarmate je meer mout hebt. Misschien heeft de afname van het rendement bij grotere batches hier ook wel mee te maken.
Blijft een probleem voor mij om een goede doorstroming te krijgen door de maisch heen hetgeen ook zal helpen mbt de temperatuur. Ik schroot op 1.4 mm en dat ziet er voldoende uit en zeker niet te fijn. Voeg altijd rijst hulzen toe. Hoe zorgen anderen dat er voldoende doorstroming is? De ratio water/mout is altijd 2.9 liter per kg. Enige wat ik kan bedenken is roeren en over de bodem schrapen.... Luchtig de mout inroeren en dan hopen dat er voldoende doorstroming is doet het bij mij niet goed. Met kleinere hoeveelheden, laatst een batch voor 15 liter, was er een veel betere doorstroming. Maar ik wil graag 20,23 liter brouwen per keer. Nog tips?

Jacques

Citaat van: Scooby228 op 29-10-2022  17:38 uNee,  dan is het zo gedaan met de enzympjes.  Maar als je dan bv een uur op 65 graden wilt maischen, stel je de temperatuur dan ook daadwerkelijk hoger in?  En hoeveel?

Ik stel de G40 in op de temperatuur die ik bij het maken van het recept bedacht had. Overigens is die tegenwoordig hoger dan in het verleden.

Jacques

Citaat van: Broewerke op 29-10-2022  17:58 uWaar blijven die 4 graden dan? Ik kan me voorstellen dat wort op de bodemplaat opwarmt tot 70
Daarna door de pomp etc. Maar als er wort van 70 uitkomt en door de maish zakt dan zou het toch hooguit 1 of 2 graden lager kunnen zijn. In mijn vorige 1 pans bleef de ingestelde temp na bv n kwartier op dezelfde temp. Verlies naar buitenkant kan ik me voorstellen, maar met voldoende rondpompen zou het maischbed amper lager moeten zijn dan het toegevoerde wort. Zijn alle meetpunten wel identiek?

De lagere temperatuur in het maischbed wordt volgens mij veroorzaakt door afkoeling. Isolatie zal het effect kleiner maken. De G40 is voorzien van een tweetal thermometer. Met behulp van deze thermometers wordt bepaald wat de temperatuur moet zijn van het wort dat door de pomp gaat.

De meetpunten zijn verschillend. De temperatuur van de uitlaat is gemeten boven het moutbed en de temperatuur zo'n 10 cm in het moutbed.

Broewerke

Citaat van: Jacques op 30-10-2022  22:55 uDe lagere temperatuur in het maischbed wordt volgens mij veroorzaakt door afkoeling. Isolatie zal het effect kleiner maken. De G40 is voorzien van een tweetal thermometer. Met behulp van deze thermometers wordt bepaald wat de temperatuur moet zijn van het wort dat door de pomp gaat.

De meetpunten zijn verschillend. De temperatuur van de uitlaat is gemeten boven het moutbed en de temperatuur zo'n 10 cm in het moutbed.
Dank voor je antwoord en wil dit niet bestrijden doch dan verwacht ik dat beide temperatuurmeters niet identiek zijn. Uitloop en moutbed met 10 cm afstand lijkt mij geen 4 graden verschil opleveren. Maar nogmaals ik bestrijd dit niet maar ga uit van eigen systeem voorheen 1 pans. Ik meet uitloop en in binnenpan midden in moutbed. Na ca kwartiertje circuleren waren beide temp gelijk of nagenoeg gelijk met nog geen graad verschil. Ik probeer aan te geven dat ieder zn eigen installatie moet beoordelen en aannames kunnen nogal eens afwijking vertonen.

Jacques

Citaat van: Broewerke op 31-10-2022  09:54 uDank voor je antwoord en wil dit niet bestrijden doch dan verwacht ik dat beide temperatuurmeters niet identiek zijn. Uitloop en moutbed met 10 cm afstand lijkt mij geen 4 graden verschil opleveren. Maar nogmaals ik bestrijd dit niet maar ga uit van eigen systeem voorheen 1 pans. Ik meet uitloop en in binnenpan midden in moutbed. Na ca kwartiertje circuleren waren beide temp gelijk of nagenoeg gelijk met nog geen graad verschil. Ik probeer aan te geven dat ieder zn eigen installatie moet beoordelen en aannames kunnen nogal eens afwijking vertonen.

Eerlijk gezegd heb ik niet gelet op het moment waarop ik de meting heb uitgevoerd. Dat is natuurlijk niet slim want als de temperatuur moet gaan stijgen dan is het natuurlijk niet vreemd dat de temperatuur van het wort dat opgepompt hoger ligt dan dat van de maisch. Bij een volgend brouwsel zal ik opnieuw een meting doen. Ondertussen kunnen natuurlijk ook andere G40-bezitters natuurlijk ook metingen doen.

Overigens heb ik bij het spoelen met heel heet water van 90°C en hoger dat de bostel veel kouder is en een temperatuur heeft van onder de 80°C. Vandaar dat ik niet verbaasd was dat de temperatuur van de maisch een stuk lager was dan dat van het wort uit de pomp.

Vergelijkbare Topics (7)

2595

Gestart door bier4all

Reacties: 17
Gelezen: 14558

20871

Reacties: 21
Gelezen: 11629

19288

Reacties: 6
Gelezen: 3984

18135

Reacties: 11
Gelezen: 9773

13-05-2013 21:03 u
door ThomasM
27105

Reacties: 3
Gelezen: 2283

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.