Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Schoonmaken Grainfather gistvat koeling

Gestart door Mister X, 28-11-2019 12:36 u

Vorige topic - Volgende topic

Mister X

Hallo allemaal,

Zoals de titel al zegt zoek ik naar de beste oplossing. Ik koel het gistvat dmv een emmer water in een koelkast waar ik dan dat Grainfather pompje met de rode en blauwe slang in hang. Na elke brouw spoel ik de boel uit en laat ik het leeglopen. Toch blijft het vochtig genoeg om schimmel te vormen in de plastic slangen (en wellicht in het metalen deel van het gistvat?)
Aangezien er geen wort/bier doorheen gaat hoeft er niets ontsmet te worden, enkel gereinigd. Weet iemand waar dat het beste mee kan en dan bij voorkeur geschikt voor zowel de plastic slangen als het metalen gedeelte van het gistvat waar het koelwater doorheen loopt?

Aangezien ik nergens op internet een soortgelijke vraag kan vinden zal ik wel iets niet helemaal goed doen, dus tips om dit na schoonmaak de volgende keren te voorkomen zijn ook welkom!

Alvast bedankt

knifeman

Ik denk dat je met PWB al een eind verder geraakt en misschien als je water blijft gebruiken je na leegmaken met de haarddroger droog kunt blazen?

SVB

Andere vloeistof gebruiken een optie? (Of een olie?) of droog blazen met een compressor?

knifeman

Met compressor blaas je kleine hoeveelheid olie mee, zou ik niet doen. Haardroger...

SVB

Dat ligt toch echt aan je compressor setup, iets te kort door de bocht dit.
Verder is de vraag of het erg is als dat wel gebeurd, of ik lees het verkeerd, het is enkel voor de koeling en komt niet in aanraking met bier. Dus zelfs als komt er olie in je koeling, nou en?

Mister X

Bedankt voor de snelle antwoorden, ga er gelijk mee aan de gang.
Haardroger klinkt als een goede oplossing maar het andere eind zit dicht, die gaat pas open als je hem op het vat klikt. Die gaat dus niet werken denk ik. Hetzelfde met een compressor.

knifeman

Citaat van: SVB op 28-11-2019  14:51 uDat ligt toch echt aan je compressor setup, iets te kort door de bocht dit.

Goh wat is kort door de bocht, ik ga er vanuit dat de gemiddelde hobbyist een standaard compressor uit de hobbywinkel heeft staan, en niet de duurdere olie-vrije modellen zoals de firma waar ik voor werk verkoopt aan de voedselindustrie. Of je moet al een filter of dryer eraan hebben hangen. Kan natuurlijk, als je thuis ook carosserie spuit, maar dat is ook niet zo'n doordeweekse hobby. Ik ga maar uit van de gemiddelde thuis compressor.

Citaat van: SVB op 28-11-2019  14:51 uVerder is de vraag of het erg is als dat wel gebeurd, of ik lees het verkeerd, het is enkel voor de koeling en komt niet in aanraking met bier. Dus zelfs als komt er olie in je koeling, nou en?
Aan het bier zal het niets doen, maar ik zou schrik hebben dat water+olie gaat emulgeren of schiften en dingen gaat verstroppen. Ook omdat de topic poster aangeeft zijn Grainfather pomp te gebruiken... Misschien wordt die ook gebruikt voor andere stappen in het brouwproces?

Allemaal vingerdik kijken, ik geef gewoon mijn bedenkingen, my 3 cents ;)

Mister X

Alle antwoorden worden gewaardeerd!

De Grainfather pomp is enkel om het koelwater rond te pompen.

CeesM

Je kan i.p.v. koelwater een warm vaatwas sopje er er doorheen pompen voor een minuut of tien. Slangen en het vat zo veel mogelijk uit laten lekken.

Rinus

Ik heb dezelfde setup, maar mij nog nooit zorgen gemaakt om die reiniging, ik spray af en toe wel wat desinfectiemiddel van de Action (tegen gist en schimmels) op en rond het water oppervlak van het koelwater reservoir.
Geen schimmel oid te bekennen.

Vergelijkbare Topics (7)

15490

Gestart door Paretje

Reacties: 21
Gelezen: 7646

30976

Reacties: 26
Gelezen: 9651

14-03-2016 16:32 u
door Serge VL
8152

Reacties: 31
Gelezen: 13297

29168

Gestart door 12345

Reacties: 31
Gelezen: 13519

40003

Reacties: 19
Gelezen: 3667

27141

Reacties: 15
Gelezen: 4683

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.