Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Brouwdag met raadsels

Gestart door beermenke, 07-05-2019 17:07 u

Vorige topic - Volgende topic

beermenke

Vanmiddag gestart met weizen
Alles gereed gezet en elektrische ketel aangezet
Na 10 min de aadlek eruit
Van electra heb ik weinig tot geen verstand.
De pannen van zolder gehaald en op gas verder gegaan.
Wat schetst mijn verbazing? De aardlek blijft uit springen.
Alle aanwezige stekkers op die groep losgehaald
Koelkast ingestoken. Aardlek eruit. Dus koelkast uitgetrokken en boiler erin. Weer aardlek er uit.
Toen wasemkap geprobeerd. Zit ook met stekker.
Zodra ik een geaarde stekker in stekker stop vliegt de aardlek direct of na een aantal minuten er uit
Waar moet ik het zoeken?
Trouwens de weizen zal wel prima worden hoop ik.

CeesM

Het lijkt me sterk dat al je apparaten sluiting maken. Misschien is je aardlekschakelaar kapot.

beermenke

Volgens een electricien zit er ergens een vochtprobleem. Zodra er spanning gevraagd wordt lekt ie weg via de aarde. Wordt dus zoeken.
Mijn weizen staat in de gistkast dus dat is weer prima.

Op de Fles

Citaat van: beermenke op 07-05-2019  17:07 uTrouwens de weizen zal wel prima worden hoop ik.

Probleem opgelost  ;D

Mark0411

Citaat van: beermenke op 07-05-2019  18:31 uVolgens een electricien zit er ergens een vochtprobleem. Zodra er spanning gevraagd wordt lekt ie weg via de aarde. Wordt dus zoeken.
Mijn weizen staat in de gistkast dus dat is weer prima.
Kijk eens naar je buitenverlichting. Als je die hebt is de kans aanwezig dat daar water in gelopen is op een of andere manier. Heb ik namelijk ook ooit gehad. Kostte me 3 dagen om dit probleem te vinden. Succes!

hans100w

Citaat van: Mark0411 op 07-05-2019  18:53 uKijk eens naar je buitenverlichting. Als je die hebt is de kans aanwezig dat daar water in gelopen is op een of andere manier. Heb ik namelijk ook ooit gehad. Kostte me 3 dagen om dit probleem te vinden. Succes!

Dit kan inderdaad heel goed het probleem zijn. Een aardlekschakelaar wordt ook wel een differentiaalschakelaar genoemd, er gaan 2 draden doorheen: de fasedraad en de nuldraad. Als een elektrisch apparaat aan gaat zal er een stroom gaan lopen vanuit de fasedraad via het apparaat naar de nuldraad weer terug naar de meterkast. Normaal gesproken heeft dus de stroom in de fasedraad en de nuldraad dezelfde waarde, alleen tegengesteld in richting. Als er onderweg iets stroom weglekt zal die in de aardlekschakelaar niet meer gelijkwaardig zijn en schakelt hij uit. Meestal zul je denken dat de fasedraad een lek heeft, maar dat kan ook de nuldraad zijn als de nuldraad een contact met aarde maakt. In dat geval kan het inderdaad een lamp zijn die gewoonlijk alleen geschakeld wordt in de fasedraad. De nuldraad wordt meestal niet geschakeld en heeft dus kontakt met de rest van de installatie. Zodra een ander apparaat stroom vraagt en er lekt wat weg via de nuldraad van de lamp die uit is reageert de aardlekschakelaar.

middelaersch

Citaat van: beermenke op 07-05-2019  17:07 uVan electra heb ik weinig tot geen verstand.

Dan is het denk ik handig er iemand bij te halen die dat wel heeft...
Als ik zo lees heeft het probleem in ieder geval niet met je brouw-apparatuur te maken.

beermenke

Oh dan denk ik dat ik het misschien weet.
Vanuit de garage waar ook de aardlek hangt, heb ik buiten in weer en wind een waterdicht stopcontact en dat kan ik in de garage dmv een aan uit schakelaar bedienen. Wellicht moet ik t in deze richting zoeken. En ja, mijn brouwsels gaan er niet onder lijden. Mijn weizen is aan het gisten.
Bedankt voor de tips

ciesvandekwis

Ik heb zoiets met mijn oven, heel vreemd. Als ik die aanzet met warmelucht-blazen functie, valt gegarandeerd ook binnen de 10' de aardlek uit, niet onmiddellijk dus. Maar met de 'gewone' ovenfunctie niet.

3,14t

Zoals reeds eerder is geschreven is een aardlekschakelaar een verschilstroomschakelaar.
Als er meer dan 30 mA verschil is in de aangeleverde stroom en de afgevoerde stroom schakelt hij uit.
Wat mij (heb in een vorig leven nog een elektriciens diploma gehaald) is dat het 10 minuten duurt.
Ander punt: is je wandcontactdoos wel 100%?

hans_nwk

Ik heb ook een keer zo'n probleem gehad met een schakelaar die op de nul schakelde ipv de fase (niet door mezelf aangelegd). Het probleem trad toen op als het apparaat uitgeschakeld was.

Heeft even geduurd voor ik het gevonden had.

Groet,
Hans

beermenke

Ieder zn vak, ik heb een bevriende electrien en brouwer🤓 Gevraagd en die gaat het wel vinden
2 kabels gaan naar elders. Hiervan de zwarte en blauwe draad uit lasdop gehaald. Euvel blijft en maakt niet uit welk stopcontact. Treedt op als ik stroom vraag. Bv koelkast, boiler, boormachine, lamp, verffohn etc. Dus ergens lekstroom of zoiets. Komt goed.

brouwerwaldonk

Nog voor mijn installatie voorzien was van een differentiaalschakelaar ooit eens een zekering gehad die steeds uitviel als ik veel stroom vroeg. Het gebeurde enkel als de wasmachiene op kookwas draaide of de droogkast. Het zat in een verdeeldoos waar 2 stroomdraden kruiselings op elkaar lagen, de isolatie van die 2 stroomdraden was in elkaar gezakt en op die plaats zo dun dat de koperdraden elkaar bijna raakten. Als er veel stroom door moest sloeg een vonk over en gaf kortsluiting.
Die verdeeldoos bevond zich op de zolder en na lang zoeken toch kunnen lokaliseren dat enkel daar het probleem zat.
Dit om aan te geven dat het op een heel andere plaats kan zitten dan daar waar het probleem zich voordoet.

Vergelijkbare Topics (7)

41153

Reacties: 8
Gelezen: 1153

1448

Reacties: 16
Gelezen: 15084

43180

Reacties: 6
Gelezen: 1240

37156

Reacties: 6
Gelezen: 2075

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.