Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

SS Brewtech Unitank vs Grainfather Conical

Gestart door RoyB, 04-12-2018 17:13 u

Vorige topic - Volgende topic

RoyB

Hallo allemaal!

Ik zie nog niet zo heel veel info over de SS Brewtech Unitank. Ik neem aan dat, omdat deze toch alweer een paar honderd euro duurder is het voor velen niet een voor de hand liggende keuze is.
Toch ben ik even benieuwd; wat zouden de voordelen zijn van deze tank ten opzichten van een "normale" CCT zoals de goedkopere SS Brewtech Conical of de Grainfather Conical?
Wat heb je er nou precies aan om onder druk te kunnen vergisten? Of al in je gistvat je bier te kunnen carboniseren? Waarom zou je dat ├╝berhaupt willen kunnen?

Bachess

Ik heb beide fermenters van SS Brewtech en de Unitank bevalt me erg goed. Het vergisten onder druk en het carboniseren in de Unitank hebben legio voordelen:
- meer controle over het resultaat dan vergisten op de fles;
- minder tot geen contact met zuurstof tot en met het bottelen aan toe (moet je wel een beergun hebben);
- geen headspace nodig bij fermenteren onder druk;
- je kunt bij hogere temperaturen fermenteren onder druk met hetzelfde resultaat als bij gewone fermentatie. Denk hierbij aan lagers;
- tijdwinst; bij het bottelen is je bier eigenlijk klaar (al ervaar ik wel verbetering van het bier na twee weekjes).

Ik vind het extra geld van de Unitank wel waard. Als ik kon kiezen zou ik altijd direct voor de Unitank gaan.

Groet,
Menno

RoyB

Citaat van: Bachess op 05-12-2018  12:16 uHet vergisten onder druk en het carboniseren in de Unitank hebben legio voordelen:

Ok, goede inzichten!
Ik vraag me wel af hoe het bottelen van reeds gecarboniseerd bier je af gaat, dat gaat toch heel erg schuimen? Zeker als je het onder hoge druk gaat afvullen door de spuitkracht, maar ook als je de druk er af zou laten (want dan gaat het al schuimen in de  ketel of in de slang van de beergun??).

snowdog2006

Citaat van: RoyB op 05-12-2018  16:33 uOk, goede inzichten!
Ik vraag me wel af hoe het bottelen van reeds gecarboniseerd bier je af gaat, dat gaat toch heel erg schuimen? Zeker als je het onder hoge druk gaat afvullen door de spuitkracht, maar ook als je de druk er af zou laten (want dan gaat het al schuimen in de  ketel of in de slang van de beergun??).

Het wordt toch voorgespannen/met tegendruk gevuld.. zorgt dat niet voor vermindering dan?

Bachess

Klopt, de tegendruk in de beergun zorgt ervoor dat het niet teveel schuimt.

EBC

Citaat van: Bachess op 05-12-2018  17:42 uKlopt, de tegendruk in de beergun zorgt ervoor dat het niet teveel schuimt.

Tegendruk in de beergun ... ? Bedoel je die van Blichmann?

Vergelijkbare Topics (7)

40691

Reacties: 17
Gelezen: 2502

29641

Reacties: 29
Gelezen: 13525

26285

Gestart door seed7

Reacties: 11
Gelezen: 5775

39279

Gestart door Vlisbier

Reacties: 7
Gelezen: 1853

45320

Reacties: 13
Gelezen: 470

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.