Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Cacao nibs : wie. wat, waar, hoe lang en waaom?

Gestart door koffie, 08-10-2015 07:23 u

Vorige topic - Volgende topic

koffie

Ik wil een experimentje gaan doen met een bier wat ik gebrouwen heb. Bij de Aldi cacao nibs gehaald met de bedoeling deze aan het bier toe te voegen. Het stond al vast dat ik de nibs na de hoofdgisting wilde toevoegen, en niet tijdens het maischen.
Als ik zo een beetje inlees zou 40 to 50 gram op 10 liter voldoende moeten zijn. Iemand andere praktijkervaring dan deze getallen ?

Hoe ga ik de nibs toevoegen? Is dat een kwestie van los erin mikken, of in een hopzakje doen zodat je die er weer uit kan vissen. Moet ik op de een of andere manier het bier voor bottelen nog filteren? Hoe lang moet ik de nibs erin laten zitten? Ik lees vooral 'enkele weken'.

jan le mercier

Koffie,

Hebben ze in de Aldi Cacao nibs????

Of is dat een grapje?

Jan.

hobbybob

Jan

Tegenwoordig bijna in elke supermarket bij de zg "superfoods"

jan le mercier

Hobbybob,

Ook in de Aldi?

Of zou dat enkel in het Noorden zijn?

Straks ns kijken.

Jan

koffie

Inderdaad, gewoon bij de Aldi. Omdat het superfoods zijn, ligt het bij het fruit  :weetniet:

En nu weer ontopic  ;D

wilbertd

Ik heb ze zelf enkele keren aan een stout toegevoegd, tezamen met koffiebonen.
Ik had de nibs een beetje tot kleinere stukken geplet en aan de vergisting toegevoegd, inderdaad enkele weken tot een maand.
8 g/l had ik toegevoegd, ik denk dat dat best wat meer had gemogen. Hoe meer hoe minder lang je hoeft te wachten ook wellicht.

Sjaak_Deventer

8 à 10 gr per liter heb ik al geprobeerd. Erg lekker in een RIS.

Ook heb ik ze geroosterd in de oven. Weet niet hoelang meer (ben nu op werk), maar dit is op Amerikaanse fora / Youtube wel te vinden.

Niet te zuinig gebruiken. Je kan met cacaonibs niet te snel te veel gebruiken.

Wolter

Is het vetgehalte in deze cacaonibs niet vrij hoog? Ik heb wel eens zo'n pot in handen gehad en volgens mij zat er 50% vet in.

wilbertd

Citaat van: Wolter op 08-10-2015  11:26 uIs het vetgehalte in deze cacaonibs niet vrij hoog? Ik heb wel eens zo'n pot in handen gehad en volgens mij zat er 50% vet in.

Zou goed kunnen. Ik kan me ook herinneren geen schuimkraag op de stout te hebben.

koffie

Citaat van: wilbertd op 08-10-2015  10:47 uIk heb ze zelf enkele keren aan een stout toegevoegd, tezamen met koffiebonen.
Ik had de nibs een beetje tot kleinere stukken geplet en aan de vergisting toegevoegd, inderdaad enkele weken tot een maand.
8gr/l had ik toegevoegd, ik denk dat dat best wat meer had gemogen. Hoe meer hoe minder lang je hoeft te wachten ook wellicht.
Nóg kleiner?

Hoe hebben jullie die nibs in het gistvat gedaan? Los of in een hopzak? Nog moeite met hevelen ?

wilbertd

Citaat van: koffie op 08-10-2015  11:35 uHoe hebben jullie die nibs in het gistvat gedaan? Los of in een hopzak? Nog moeite met hevelen ?

Los. Ik kan me niet herinneren moeite met hevelen te hebben gehad. Als ik het me goed herinner zakt het ook naar de bodem.

Sjaak_Deventer

Citaat van: wilbertd op 08-10-2015  11:46 uLos. Ik kan me niet herinneren moeite met hevelen te hebben gehad. Als ik het me goed herinner zakt het ook naar de bodem.

Los..  :) Heb ze een week in laten staan.

Wolter

Citaat van: Sjaak_Deventer op 08-10-2015  12:00 uLos..  :) Heb ze een week in laten staan.

Geen last van minder schuim ozid door vet in de nibs?

Bierig

Ik heb ze nu twee keer gebruikt tijdens het lageren in een dubbel. ongeveer 125 gram per 18 liter. Ik heb ze altijd los in de mandfles toegevoegd tijdens de nagisting. Na 2 weken gebotteld en er een subtiele krachtige cacao smaak waarneembaar. Bij het hevelen geen problemen met een automatische hevel met droesemkop. Bij mij zat er een prima schuimkraag op het bier.

koffie

Goed, zou dus neer komen op circa 10 gram per liter, na hoofdgisting voor ten minste 2 weken. Gewoon los er in mikken en en 2  weken later bottelen.

BRAAF bier

Voor wat het waard is..
Ik heb een RIS (10,5% ABV) met frambozen en cacao nibs staan, in de nagisting. De nibs en frambozen zitten er al zeker een maand in en het geeft nog steeds smaak af. Ik ben nog niet op het punt waar ik tevreden ben.

Sjaak_Deventer

Citaat van: Wolter op 08-10-2015  12:12 uGeen last van minder schuim ozid door vet in de nibs?

Had ze van tevoren geroosterd! Met cacaonibs nooit problemen gehad. Vanille is wel een echte 'schuimkiller'..

Wolter

Citaat van: Sjaak_Deventer op 08-10-2015  13:55 uHad ze van tevoren geroosterd! Met cacaonibs nooit problemen gehad. Vanille is wel een echte 'schuimkiller'..

OK. Ga ik ook proberen. (8 min op 150 ºC toch?)

Sjaak_Deventer

Citaat van: Wolter op 08-10-2015  14:08 uOK. Ga ik ook proberen. (8 min op 150 ºC toch?)

Dacht ik wel ja.. Houd het wel in de gaten, want mijn eerste batch was verbrand.

Eric v B

Eeeh, wat zijn cacao nibs? Ik gok dat ze gebruikt worden om een cacaoamaak aan bier te krijgen.

wilbertd

Citaat van: Eric v B op 08-10-2015  14:14 uEeeh, wat zijn cacao nibs?

http://lmgtfy.com/?q=cacao+nibs

tdp

Citaat van: wilbertd op 08-10-2015  15:16 uhttp://lmgtfy.com/?q=cacao+nibs

Kan wel wat subtieler ;) Een klik hier bijvoorbeeld :D

Groet,
de TDP

Eric v B

Ik weet niet wat ik fout deed, maar ik kwam alleen op sites waar ze te koop werden aangeboden maar wat het was kon ik niet vinden. Nu wel! Bedankt!

pincopallino

Citaat van: Sjaak_Deventer op 08-10-2015  10:57 u8 à 10 gr per liter heb ik al geprobeerd. Erg lekker in een RIS.

Ook heb ik ze geroosterd in de oven. Weet niet hoelang meer (ben nu op werk), maar dit is op Amerikaanse fora / Youtube wel te vinden.

Niet te zuinig gebruiken. Je kan met cacaonibs niet te snel te veel gebruiken.
`

Roosteren ?! ze zijn allang geroosterd...

wilbertd

Citaat van: pincopallino op 08-10-2015  21:14 uRoosteren ?! ze zijn allang geroosterd...

Er wordt hier en daar wel eens aangeraden ze even in de oven te stoppen om ze te 'desinfecteren'....

Vergelijkbare Topics (7)

36077

Reacties: 54
Gelezen: 14531

44846

Gestart door Kokkebil

Reacties: 1
Gelezen: 370

43196

Reacties: 4
Gelezen: 1006

19924

Reacties: 35
Gelezen: 13825

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.