Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Wel of geen giststarter

Gestart door jacog, 19-09-2015 09:48 u

Vorige topic - Volgende topic

jacog

Hoi medebrouwers.
Ik ga een Chimay brouwen met een brouwsel van 15 liter.
Ik gebruik de Wyeast 1214 daarvoor.
Nu staat er op de verpakking dat dit goed is voor 5 gallons wort, maar iedereen heeft het toch over een giststarter maken.
Moet ik dit nou wel of niet doen?

Groet een beginnend brouwer.  8)

JanEric

Kijk eens op http://www.mrmalty.com/calc/calc.html.
Hier kun je je hoeveelheid bier invullen, je start SG en dan wordt berekend hoeveel ml gist  je nodig hebt

Amateurke

Doen!
(Zeker nu, nu er nog veel andere micro-organismen rondzweven; zo vlug mogelijk heel je brouwsel aan het gisten krijgen)

Jacques

Citaat van: jacog op 19-09-2015  09:48 uHoi medebrouwers.
Ik ga een Chimay brouwen met een brouwsel van 15 liter.
Ik gebruik de Wyeast 1214 daarvoor.
Nu staat er op de verpakking dat dit goed is voor 5 gallons wort, maar iedereen heeft het toch over een giststarter maken.
Moet ik dit nou wel of niet doen?

Groet een beginnend brouwer.  8)

Ligt aan hoe zwaar je wort is, en hoe oud de verpakking is (hoe ouder des te minder actieve gistcellen)

Voor een wort met een begin SG van 1040 heb aan een verpakking voldoende. Bij een wort met een begin SG van 1090 kom je behoorlijk te kort. Met andere woorden: de ene 5 gallon is de andere niet...

jacog

Citaat van: Jacques op 19-09-2015  11:38 uLigt aan hoe zwaar je wort is, en hoe oud de verpakking is (hoe ouder des te minder actieve gistcellen)

Voor een wort met een begin SG van 1040 heb aan een verpakking voldoende. Bij een wort met een begin SG van 1090 kom je behoorlijk te kort. Met andere woorden: de ene 5 gallon is de andere niet...

Hoi
De gist is van 1 september en mijn begin sg = 1080.
Maar ik ga een starter maken.
Bedankt voor de info.

Edwarff

Lijkt me een goed plan. Verpakking zegt 5 gallon tot SG1.060.  Volgens Mr.Malty mag het een stuk meer zijn.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.