Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Thermoport 80 liter: Filterplaat

Gestart door seed7, 24-07-2015 12:02 u

Vorige topic - Volgende topic

seed7

Voor wat grotere brouwsels heb ik me een tijdje geleden een 80 liter Schengler Thermoport aangeschaft.

Daar moet natuurlijk een fliterplaat in, dus aan het knutselen geslagen met een plaat 1,5 mm dik RVS en een paar 1 mm slijpschijven. De buren zullen er weer blij mee geweest zijn.

Niet overal even fraai, het plaatwerken was nooit zo mijn ding, maar het past. De plaat komt op een siliconenslang te liggen die voor wat afdichting zorgt.

Nu moet er nog afgebraamd worden, ik denk met een dunne nagelvijl. De volgende stap wordt een onderuitlaat.

Ingo

Shaka

Ik gebruik ook een thermoport voor maischen, werkt als een trein! Ik heb een doorvoer en kraan aan de zijkant gemaakt en gebruik een wortverzamelpijp. Als ik het overnieuw zou moeten doen, dan zou ik niks boren maar gewoon een hevelfilter gebruiken.

seed7

Een hevelfilter heb ik overwogen, werkt op mijn kleine set prima, maar op deze wil ik van siliconenslang een zogenaamde "Valentine arm" maken zodat ik de filtersnelheid kan sturen door de snelheid van de watertoevoer. Het loopt er dan net zo hard uit als in.

Ingo

tdp

Mooi project, Ingo! Maar je laat je weckketeltje toch niet werkeloos in de kast staan?

Groet,
de TDP

seed7

Citaat van: tdp op 24-07-2015  13:14 uMaar je laat je weckketeltje toch niet werkeloos in de kast staan?

Neen, zeker niet, moet er niet aan denken hiermee 45x per jaar zo'n 60-80 liter te brouwen, dat komt echt niet op  :nut: Ik heb zelfs al regelmatig naar een 12 liter thermoport gekeken om 5 liter brouwsels te maken, te veel brouw ideeen, zelfs voor maar 10 liter.

Ingo

tdp

Ingo,

Even een bump van dit topic: Heb je hier al mee gebrouwen? Zo ja, bevalt het, wat zou je veranderen, etc

Teun

seed7

Citaat van: tdp op 17-11-2016  09:50 uEven een bump van dit topic: Heb je hier al mee gebrouwen? Zo ja, bevalt het, wat zou je veranderen, etc

Ja, een geïmproviseerd brouwsel. Een ding heb ik al veranderd, de filterplaat ligt nu op een siliconen slang. Ik had eerst het idee om een slang open te snijden en die om de rand heen te leggen, maar dat is te lastig.

Tzt zou ik er wel een echte filterbodem in willen hebben.

Ingo

tdp

Gebruik je het gewone aftapkraantje, of heb je een onderdoorvoer gemaakt? Ben zelf ook aan het kijken naar een wat kleinere opstelling, misschien o.b.v. van een Thermoport namelijk

seed7

De uitloop heb ik midden onder gemaakt, er zit geen kraantje in de ketel.

Ingo

tdp

Citaat van: seed7 op 17-11-2016  11:53 uDe uitloop heb ik midden onder gemaakt, er zit geen kraantje in de ketel.

Ingo

Oké, meende dat er in de Schengler Thermoport wel een kraantje zat, vandaar. Wil hem in eerste instantie gebruiken om te maischen en dan te koken in een andere pan. Wil alleen niet te veel modificaties aanbrengen, het moet in ieder geval makkelijk schoon te maken zijn en ook voor andere doeleinden te gebruiken zijn.

seed7

Citaat van: tdp op 17-11-2016  12:47 uOké, meende dat er in de Schengler Thermoport wel een kraantje zat, vandaar. Wil hem in eerste instantie gebruiken om te maischen en dan te koken in een andere pan. Wil alleen niet te veel modificaties aanbrengen, het moet in ieder geval makkelijk schoon te maken zijn en ook voor andere doeleinden te gebruiken zijn.

Je kunt voor bijna iedere maat kiezen, met of zonder kraantje. Alleen bij de 80 l is de keuze er niet. Zelf wil ik ook geen kraantje en doordat ik een geïmproviseerde Valentine arm gebruik heb ik ook geen kraantje nodig.

Ingo

Cisdevésser

Ingo, ik heb twee vraagjes over zo'n 80 ltr. Thermoport.

Wat zijn de inwendige afmetingen, diameter en hoogte?
Is het ( met enig kunst en vliegwerk) mogelijk om hier een bodemafvoer van 3/4 of 1/2" in te monteren zonder dat deze lager uitkomt dan de steunrand waar de pan normaal op staat?

Alvast bedankt voor de info!

seed7

Ik kan er nu niet bij om na te meten, ik meen 45 cm diameter, 50 cm hoog, binnenmaat.

Ik denk niet dat je het met de rand voor elkaar krijgt, daar zit niet veel vlees. Voor die van mij heb in een rondelle gefreesd met een sleuf waar de pot in staat. Als ik er aan denk "trek ik morgen n'n k'dak"

Ingo

Biertje1985

Citaat van: Shaka op 24-07-2015  12:08 uIk gebruik ook een thermoport voor maischen, werkt als een trein! Ik heb een doorvoer en kraan aan de zijkant gemaakt en gebruik een wortverzamelpijp. Als ik het overnieuw zou moeten doen, dan zou ik niks boren maar gewoon een hevelfilter gebruiken.
Ik heb van de thermoport (40l) een Grainfather achtige constructie gemaakt en ik ben ook zeer tevreden.

Biertje1985

Citaat van: Cisdevésser op 17-11-2016  17:35 uIngo, ik heb twee vraagjes over zo'n 80 ltr. Thermoport.

Wat zijn de inwendige afmetingen, diameter en hoogte?
Is het ( met enig kunst en vliegwerk) mogelijk om hier een bodemafvoer van 3/4 of 1/2" in te monteren zonder dat deze lager uitkomt dan de steunrand waar de pan normaal op staat?

Alvast bedankt voor de info!

1/2" gaat je lukken al zal je dan wel de dubbele bodem een stuk moeten uitslijpen, zodat daar je pijpje kan lopen anders haal je het niet.

Biertje1985

Citaat van: tdp op 17-11-2016  11:45 uGebruik je het gewone aftapkraantje, of heb je een onderdoorvoer gemaakt? Ben zelf ook aan het kijken naar een wat kleinere opstelling, misschien o.b.v. van een Thermoport namelijk

Tip,

2_1]https://www.rvspaleis.nl/fittingen/huiddoorvoer/m8351-4-1[_]2_1

Gewoon boren met een trapeze boortje (ecotools goedkoop) en dan monteren, eitje. je drukt wel een beetje je buitenwand in wil je het waterdicht hebben, maa rik heb na 10+ brouwsels nog geen lekken.
Ik heb wel een o-ring onder de doorvoer gedaan aan de binnenzijde van de ketel en die zul je dus schoon moeten maken na het brouwen.

seed7

Citaat van: Biertje1985 op 27-11-2016  22:20 utrapeze boortje

Niet met een trapeze boortje! Het metaal is flinterdun dus zo'n boor hapt en je krijgt geen mooi gat. Ook is een trapeze boor voor een fatsoenlijke diameter te lang en dan zit je door beide bodemplaten te boren zonder enige controle. Bimetaal gatenzaag werkt prima. En wat geduld.

Ingo

Biertje1985

Kan ook met bimetaal gaten(zaag)boor dat is wellicht ook beter, maar het is mij prima gelukt met de trapezeboor, zo gepiept en niet eens beschadigd.
(Zie foto vorige post)

DenMaarten

Citaat van: seed7 op 27-11-2016  22:48 uNiet met een trapeze boortje! Het metaal is flinterdun dus zo'n boor hapt en je krijgt geen mooi gat. Ook is een trapeze boor voor een fatsoenlijke diameter te lang en dan zit je door beide bodemplaten te boren zonder enige controle. Bimetaal gatenzaag werkt prima. En wat geduld.

Ingo

Waar kun je de bimetaal gatenzaag het beste kopen? Er is heel veel verschil in prijs, en waarschijnlijk ook in kwaliteit.

seed7

RVS paleis, link hierboven, heeft ze,

Ingo

Vergelijkbare Topics (7)

40471

Reacties: 7
Gelezen: 2022

5291

Gestart door oranjeboombiertje

Reacties: 2
Gelezen: 2336

25534

Reacties: 3
Gelezen: 2965

33057

Reacties: 10
Gelezen: 2839

31671

Reacties: 20
Gelezen: 4067

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.