Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Alternatief voor koper (koelspiraal)

Gestart door Lutz, 02-04-2015 20:45 u

Vorige topic - Volgende topic

Lutz

Hallo!

Ik was vandaag op zoek naar koper om een koelspiraal te maken. Voor wat dat kost kan ik er beter een kopen.

In de winkel zag ik wel het materiaal op de foto. Ik ben vergeten hoe het heet maar het bestond uit een alluminium buis met een coating rond. De verkoper zei dat dit een modern alternatief voor koper is.

Ik vroeg me af of ik hiermee een spiraal kan maken? Heeft er iemand een alternatief of weet er iemand waar ik een goedkopere spiraal kan vinden voor een ketel van 70 liter?

Mvg

Bart

JAVAL

Hallo Lutz,
Een koelspiraal moet van goed warmtegeleidend materiaal zijn. Daarom gebruikt men meestal koper voor koelspiralen, warmtewisselaars en (vroeger) zelfs voor maischketels. Die slang is geen vervanger voor koper maar voor waterleidingbuis. En het materiaal is naar mijn mening beslist niet warmtegeleidend. Ik zou het er niet op wagen.
Jaap

bert braadslee

En ik vraag me af of het geen gekke smaakjes af geeft aan het bier-in-de-maak  :nut:

Lutz

Hebben jullie een idee waar ik het goedkoopst aan een koelspiraal kan geraken?

Als ik er zelf een maak: hoeveel meter koper adviseren jullie voor een ketel  70 van liter?

Lutz

Hoppenbrouwers

Herman

Ik heb zelf zoiets nog ergens liggen, maar vraag me werkelijk af hoe je die goed schoon krijgt. Even een borstel er langs halen lukt niet, de buizen zitten tegen elkaar aan.

Er zijn brouwers die ze wel gebruiken, dus wellicht valt het ongemak van schoonmaken mee.

Jacques

Citaat van: JAVAL op 02-04-2015  21:00 uHallo Lutz,
Een koelspiraal moet van goed warmtegeleidend materiaal zijn. Daarom gebruikt men meestal koper voor koelspiralen, warmtewisselaars en (vroeger) zelfs voor maischketels. Die slang is geen vervanger voor koper maar voor waterleidingbuis. En het materiaal is naar mijn mening beslist niet warmtegeleidend. Ik zou het er niet op wagen.
Jaap

Aluminium is anders een goede warmtegeleider. Niet voor niets wordt dit aangeboden als alternatief voor koper. De warmtegeleiding is minder dan die van koper maar wel een stuk beter dan die van rvs.

Zie ook deze link.

Brouwers

Citaat van: Lutz op 02-04-2015  22:11 uHebben jullie een idee waar ik het goedkoopst aan een koelspiraal kan geraken?

Als ik er zelf een maak: hoeveel meter koper adviseren jullie voor een ketel  70 van liter?
Kijk even hier:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,18983.msg404400.html#msg404400

Goedkoper dan koper en koelt ook nog eens beter. Ik heb 10 m koeler en koel 15 liter in minder dan 10 min naar 20 graden. Je hebt verder geen pijpen buiger nodig oid.

seed7

Lutz,

Kijk eens in deze draad over geribbelde RVS-buis. Goede warmteoverdracht door turbulente flow van het water en de zeer geringe wanddikte.

Voor een nog beter efficiëntie is het handig om twee of zelfs drie "spoelen" in elkaar te draaien en die allemaal parallel van koud water te voorzien, bijvoorbeeld zoals de Hydra van JaDeD

Ingo

Fripel

Een spiraal voor een ketel van 70 liter lijkt me sowieso niet de meest efficiente en goedkope manier om te koelen.

Citaat van: Herman op 02-04-2015  22:18 uEbay bijv: http://www.ebay.nl/itm/wortkoeler-BRAUMEISTER-50l-voor-bier-brouwen-Brouwen-apparatuur-brouwer-brouweij-/131352192359?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item1e95336567
Citaat van: Lutz op 02-04-2015  22:21 uWat denken jullie hiervan?

https://tapclean.nl/index.php?item=spiraal-rvs-18-meter-8_5_9_5mm&action=article&group_id=10000245&aid=13800&lang=nl#.VR2kh_ysVZl

RVS als alternatief is welliswaar goedkoper maar een factor 14 slechter qua thermische geleidbaarheid dan koper, dan duurt het, bij een volume van 70 liter, nog steeds relatief lang voor het bier gekoeld is.

Een tegenstroomkoeler of meerdere in serie is een betere keuze denk ik. Als je daar bijvoorbeeld via een CV-installateur aan kunt komen dan is het helemaal voordelig en dan koel je echt snel.

Sint Maarten

Uit mijn ervaring is gebleken dat deze RVS ribbelbuis erg goed koelt.

Adbrouwt

Citaat van: Lutz op 02-04-2015  22:21 uWat denken jullie hiervan?

https://tapclean.nl/index.php?item=spiraal-rvs-18-meter-8_5_9_5mm&action=article&group_id=10000245&aid=13800&lang=nl#.VR2kh_ysVZl
Prima dingetje. Ik gebruik deze soortgelijke (mijn uitgangen zitten meer aan de buitenkant) al enkele jaren naar volle tevredenheid.
Voordeel is dat je een spiraal makkelijk kan schoonmaken. 

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.