Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eerste Saison vergist met de Danstar Belle Saison

Gestart door Sander van Dijk, 11-07-2014 11:53 u

Vorige topic - Volgende topic

Sander van Dijk

Vorige week dinsdag 1-7-´14 heb ik mijn eerste Saison gebrouwen. Ik heb 10 liter gebrouwen en het begin SG was 1.047. Ik heb dit in mijn vergistingsemmer van 25 liter (die wel goed afsluit) vergist op een gecontroleerde temperatuur van 30ºC. Ik heb dit zo hoog gedaan, omdat ik in verschillende topics heb gelezen dat dit bij deze gist een mooi Saison karakter kan geven.

Ik had eigenlijk na enkele dagen als de hoofdgisting bijna was afgelopen willen overhevelen, maar door omstandigheden is dit niet gelukt en heb ik pas gisteren voor het eerst mijn SG gemeten (met een hydrometer). Het SG was nu al 1.002 en er is geen activiteit meer in het waterslot. Nu heb ik wel gelezen dat deze gist heel ver door kan gaan, dus ik wil zeker niet te snel bottelen.

Nu is mijn vraag. Heeft het nog nut om nu nog over te hevelen of doe ik meer nu meer kwaad mee dan goed? Omdat de vergisting zo goed als afgelopen zal zijn en de eventuele zuurstofinslag door het hevelen niet meer door de gist verwerkt kan worden, waardoor wat meer oxidatierisico bestaat.

Ik dacht zelf dat het misschien het beste is, om niet meer te hevelen en om de temperatuur wat te verlagen naar ca 21 ºC en dit dan nog een weekje te laten staan, dan het SG nog een keer meten, dan 2 dagen later nog eens meten en als het SG niet verder is gedaald, dan nog een dag of 3 snel koud lageren om het bier nog wat helderder te laten worden. 

Is dit een goed idee? Heeft de temperatuur verlagen nog nut of kan ik dit beter gelijk laten? Of kan ik juist beter proberen om eerder te bottelen, (als het echt is uitvergist natuurlijk), omdat het nu wel langer op de gist blijft staan?

Gerb

Ik zou het niet hevelen.  Als je wel wilt hevelen zou ik daarna nog 2 scheppen suiker doen, zodat er weer wat koolzuur wordt gevormd.

alrikdew

Wanneer je er nog twee scheppen suiker erbij doet moet rekening houden met het feit dat het wellicht verstandig is om bottelgist te gebruiken. Ik zelf hevel vaak over na de vergisting en heb nooit smaakafwijkingen.

Sander van Dijk

Citaat van: alrikdew op 12-07-2014  00:56 uWanneer je er nog twee scheppen suiker erbij doet moet rekening houden met het feit dat het wellicht verstandig is om bottelgist te gebruiken.

Dit had ik nog niet gehoord. Wordt de gist dan extra uitgeput die late suikertoevoeging?

Ik ga trouwens niet meer overhevelen. Ik heb de temperatuur verlaagd naar 21 °C. Ik dacht dat dit beter was, dan dit nog  langere tijd op 30 °C te laten staan. Over 2 dagen ga ik  "cold crashen", als de SG meting dat toelaat.

Oxhead

Een bier vergist met een saisongist heeft geen bottelgist nodig is mijn ervaring, simpel omdat deze gewoon door blijft gaan.
Alleen als tie tegen zijn alcoholgrens aanzit valt ie stil ( 13% bij Wyeast 3711 bijvoorbeeld.)

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.