Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Waterprofiel in BrouwHulp

Gestart door Sander van Dijk, 18-01-2014 13:16 u

Vorige topic - Volgende topic

Sander van Dijk

Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op het forum. Ik lees nu al wel een klein jaartje mee, maar ik had mijzelf nog niet geregistreerd. Ik zal mijzelf op een later moment nog wel op de juist plek voorstellen. Ik brouw nu nog niet, maar ben wel bezig om daar mee te gaan starten en ik vind het leuk om gelijk het goede waterprofiel te hebben.

Maar nu heb ik een vraagje en ik heb het met de zoekfunctie niet kunnen vinden. Ik wil in BrouwHulp het waterprofiel van het leidingwater in Sliedrecht invullen, maar ik vind dat nog erg lastig.
Ik heb al wel (op het forum) een omrekengereedschapje (NL  :) ) gevonden. Ik heb ook gevonden dat Waterstofcarbonaat hetzelfde is als bicarbonaat in BrouwHulp. Ik heb het rekenhulpje in BrouwHulp gebruikt en heb de 114 mg waterstofcarbonaat ingevuld en dan kom ik uit op een totale akaliteit van 93. Alleen weet iemand op hoeveel calcium ik nu uitkom?
Groet,
Sander
Link datablad waterleidingbedrijf

Sander van Dijk

Wat mijn vraag dus vooral is: als ik onze waterhardheid omreken kom ik dus op een andere waarde uit, dan wanneer ik uitga van de bicarbonaat waarde. Misschien komt dat, omdat de hardheid kunstmatig verlaagd is.

Ik zie trouwens nu pas dat deze vraag misschien beter onder brouwsoftware had kunnen staan.

Jacques

Apart die watergegevens. De concentratie aan Calcium zie ik ook niet. Zou ik even opvragen bij het waterleidingbedrijf.

Robert1968

Totale hardheid is de som van Ca- en Mg-hardheid (1.2 mmol/l). In Nederland is het calcium gehalte meestal veel hoger dan het Mg-gehalte. Een schatting: 1 mmol Ca/l (=40 mg/l) en 0.2 mmol Mg/l (5 mg/l).

Sander van Dijk

Citaat van: Robert de Boer op 18-01-2014  21:31 uTotale hardheid is de som van Ca- en Mg-hardheid (1.2 mmol/l). In Nederland is het calcium gehalte meestal veel hoger dan het Mg-gehalte. Een schatting: 1 mmol Ca/l (=40 mg/l) en 0.2 mmol Mg/l (5 mg/l).
Bedankt! Ga ik het zo eens invullen. Het zal ook niet op de mg uitkomen denk ik :weetniet:

Jacques

Citaat van: Sander van Dijk op 19-01-2014  09:55 uBedankt! Ga ik het zo eens invullen. Het zal ook niet op de mg uitkomen denk ik :weetniet:

Als je even naar het waterleidingbedrijf mailt weet je het precies...

Sander van Dijk

Citaat van: Jacques op 19-01-2014  10:00 uAls je even naar het waterleidingbedrijf mailt weet je het precies...
Ik zal er inderdaad eens een mailtje aan wagen. Bedankt voor de tips.

Sander van Dijk

Helaas. Ze hebben de informatie over het calcium en magnesium gehalte in het water niet beschikbaar. Ik moet dus maar met een schatting werken.

Antwoord van Oasen:
Vanochtend heb ik u telefonisch gesproken; u wilde graag de Calcium en Magnesium waardes van het drinkwater in Sliedrecht ontvangen.
De parameters calcium en magnesium zijn geen wettelijk verplichte parameters en worden daarom niet afzonderlijk gemeten.

Eventueel kunt u als particulier wel een monsteraanvraag doen bij ons laboratorium en deze laten analyseren. Hier zijn dan wel kosten aan verbonden.

Jacques

Citaat van: Sander van Dijk op 21-01-2014  11:12 uHelaas. Ze hebben de informatie over het calcium en magnesium gehalte in het water niet beschikbaar. Ik moet dus maar met een schatting werken.

Antwoord van Oasen:
Vanochtend heb ik u telefonisch gesproken; u wilde graag de Calcium en Magnesium waardes van het drinkwater in Sliedrecht ontvangen.
De parameters calcium en magnesium zijn geen wettelijk verplichte parameters en worden daarom niet afzonderlijk gemeten.

Eventueel kunt u als particulier wel een monsteraanvraag doen bij ons laboratorium en deze laten analyseren. Hier zijn dan wel kosten aan verbonden.

Dit is wel heel bijzonder. Ik kan mij niet voorstellen dat ze deze waarden niet weten. Het lijkt wel alsof ze de kosten van hun laboratorium door particulieren willen laten betalen...

Robert1968

Volgens BrouwVisie (De Laak): 40.7 mg Ca/l en 12.6 mg Mg/l. Totaal dus 1.5 mmol TH, iets hoger dan de genoemde 1,2 mmol/l. Ik zou invoeren 40 mg Ca/l en 8 mg Mg/l, zit je er nooit ver naast.

Sander van Dijk

Citaat van: Robert de Boer op 21-01-2014  21:49 uVolgens BrouwVisie (De Laak): 40.7 mg Ca/l en 12.6 mg Mg/l. Totaal dus 1.5 mmol TH, iets hoger dan de genoemde 1,2 mmol/l. Ik zou invoeren 40 mg Ca/l en 8 mg Mg/l, zit je er nooit ver naast.

Bedankt :duimop:   Ik doe het hiermee. Ik ben niet van plan om het het laboratorium van Oasen te sponsoren  :)

harry

Verleden jaar stonden deze gegevens nog wel op de site van Oasen. Ik brouw in Krimpen aan de Lek en daar hadden ze de volgende gegevens staan: Totale hardheid 13,52 graden DH, 84 mg/l Ca en 12 mg/l Mg.

Sliedrecht heeft een hardheid van 6,5 graden DH, dus de aanname van Robert zit goed in de richting.

Toch jammer dat ze de informatievoorziening versoberd hebben.

harry

Ik heb toch nog e.e.a. nagekeken en zag dat BrouwVisie ook uitging van 12,6 mg/l Mg. En Oasen beweert zelf dat Mg niet uit het water wordt gezuiverd

Citaat:
"Calcium en magnesium in ons drinkwater
De aanbevolen hoeveelheid calcium in de voeding bedraagt voor volwassenen ongeveer 1000 mg per dag.
Ons drinkwater bevat gemiddeld 57,9 mg calcium per liter. Als we alleen kijken naar ons hard water dan
bevat dit gemiddeld 78,9 mg calcium per liter. Magnesium wordt niet uit het water gezuiverd: er zit dus
evenveel magnesium in hard water als in zacht water. Ons drinkwater bevat gemiddeld 12,2 mg magnesium
per liter. De aanbevolen hoeveelheid magnesium in de voeding bedraagt voor volwassenen ongeveer 300 mg
per dag. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid water is 2 liter. Hier mag u alleen ongekookt drinkwater uit
de kraan onder verstaan. U ziet dus dat u door het drinken van water slechts een klein beetje van de
dagelijks aanbevolen hoeveelheid calcium binnen krijgt."

Dus kom ik tot het volgende:
Totale hardheid: 6,53 graad DH en 1,17 mmol/l
Mg in mg/l        : 12,57(bron: BrouwVisie)
Ca in mg/l        : 25,69(berekend)
HCO3 in mg/l  :  113,87

En dit geeft een restalkaliteit van 1,35

En met 47,3 mg/l Cl en 28,25 mg/l SO4 geeft dit een  Cl/SO4 verhouding van 6

Sander van Dijk

Bedankt voor de info!!

Citaat van: harry op 22-02-2014  13:16 uIk heb toch nog e.e.a. nagekeken en zag dat BrouwVisie ook uitging van 12,6 mg/l Mg. En Oasen beweert zelf dat Mg niet uit het water wordt gezuiverd

Citaat:
"Calcium en magnesium in ons drinkwater
De aanbevolen hoeveelheid calcium in de voeding bedraagt voor volwassenen ongeveer 1000 mg per dag.
Ons drinkwater bevat gemiddeld 57,9 mg calcium per liter. Als we alleen kijken naar ons hard water dan
bevat dit gemiddeld 78,9 mg calcium per liter. Magnesium wordt niet uit het water gezuiverd: er zit dus
evenveel magnesium in hard water als in zacht water. Ons drinkwater bevat gemiddeld 12,2 mg magnesium
per liter. De aanbevolen hoeveelheid magnesium in de voeding bedraagt voor volwassenen ongeveer 300 mg
per dag. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid water is 2 liter. Hier mag u alleen ongekookt drinkwater uit
de kraan onder verstaan. U ziet dus dat u door het drinken van water slechts een klein beetje van de
dagelijks aanbevolen hoeveelheid calcium binnen krijgt."

Dus kom ik tot hetvolgende:

Sander van Dijk

Citaat van: harry op 22-02-2014  13:16 uDus kom ik tot het volgende:

Nog even een vraagje over het invullen. De restakaliteit van 1,35 is dat in mg/l of mmol/l? Als het in mg/L is lijkt met het zo weinig...
Even uitgaande van 1,35 mmol/L , als ik dat omreken naar mg/L zou ik ongeveer zo uitkomen. Klopt dat? Ik heb nu de totale akaliteit aangepast, zodat ik op een restakaliteit van 18 mg/L uitkom.

harry

Nee dat is niet goed.

Wat Adrie doet is vanuit de validiteit van het waterstofcarbonaat de totale alkaliteit bepalen. HCO3 is 1 min, CO3 is 2 min en  Ca is 2+.

Sliedrecht heeft 114 mg/l HCO3: Dat is 1,87 mmol/l. Omdat CO3 2 min is deelt hij deze 1,87 door 2 en vermenigvuldigt dit met de molmassa van CaCO3 (100). Zie de rekentool onderaan de pagina. Als je daar 114 mg/l invult geeft de tool 93 mg/l aan. En die vul je in bij totale alkaliteit. Je restalkaliteit is dan 67 mg/l CaCO3 en dat komt overeen met 1,35 mmol/l

Wat hier precies de gedachtengang achter is begrijp ik niet helemaal. Want Ca en CO3 reageren in een verhouding van 1 op 1 met elkaar en splitsen daarbij 1 H+ af die met H2O tot H3O+ reageert.

Ook het omzetten naar CaCO3 lijkt mij wat overbodig om de de formule gegeven is in mol  en de bijbehorende grenswaarden gegeven zijn:
Formule:
restalkaliteit = mmol / l HCO3- - ((mmol / l Ca2+ / 1,75) + (mmol / l Mg2+ / 3,5))

Restalkaliteit (mmol/l) Biertype
-0,8 tot 0,8   pilsener
onder 1,8   andere lichtgekleurde bieren
onder 3,6   donkergekleurde bieren

harry

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ketelsteen

Uit bovenstaande wikipedia blijkt de reactievergelijking toch iets anders en is de reactieverhouding wel degelijk 1 Ca tegenover 2 HCO3. Maar waarom Adrie de bestaande formule aanpast is mij niet duidelijk.

Sander van Dijk

harry

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.