Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Chimay-gist

Gestart door Hopmans, 06-12-2009 18:57 u

Vorige topic - Volgende topic

Hopmans

Chimaygist lijkt een beetje op T-58.
Is T-58 de korrelvorm van Chimay?
De schuimhoudbaarheid van de Chimay is ook net als de T-58 aan de magere kant.
Klopt dit?

Hopmans

Niemand nog met deze gist gebrouwen?

Adrie

Ik heb zelf nooit met de T-58 gebrouwen, wel vaak met de Chimay gist. De T-58 bieren die ik van anderen heb geproefd doen mij niet denken aan Chimay.

Ronnie

Lijkt zeker niet op T-58 inzake schijnbare vergistingsgraad, je kan Chimay naast Westmalle zetten qua schijnbare vergistingsgraad.

Maar heeft niet die kakgeur van MestWalle gisting, wel ook de bananenplantage.
Is al enkele jaren geleden dat ik het opgekweekt heb uit die straffe blauwe.
Was inderdaad kruidig, maar ook nogal zwavelig en fenolisch. Ondervind je vooral bij blekere bieren.

Bij een donker bierrecept wordt het een heel ander bier dan met MestWalle gist.

Binnen 14 dagen is het het moment suprème om gisten uit flesjes op te kweken.

Sedert jaar en dag is met het jaareinde de productie opgedreven en de vraag groot. Veel loten bier zijn dan heel jong gebotteld op de markt.

MO

Ze lijken op zich wel een beetje op elkaar, maar de Chimay gist vergist veel verder door dan de T58.

Edgar

Citaat van: MO op 08-12-2009  16:07 uZe lijken op zich wel een beetje op elkaar

>:D  Ja, op 26°.  ;)

De-Geert

Ik heb slechts 2x met T-58 gebrouwen, en mijn oordeel is dus misschien niet voldoende onderbouwd. Maar ik vind T-58 een vreselijke gist en Chimay absoluut niet. Ik kan me niet voorstellen dat T-58 de korrelvorm is van de Chimay.

bazje

De overrijpe bananenfruitschaal heb ik nog nooit bij T-58 geroken.
Ik heb laatst 120 liter bier met een paar vrienden gebrouwen in 3 batches, waarvan 2 met Westmalle en 1 met Chimay gist (vermeend) beide soorten van Wyeast.
De Chimay heeft dezelfde reukeigenschappen als die van Westmalle, maar smaakt beduidend anders.
Ik kan we wel een beetje vinden in dat zwavelige en fenolische dat hierboven reeds genoemd is.

Ronnie

Als ik je goed begrijp, Bazje, heb jij wel die kakgeur gewaar geworden in de Chimay? Ik vermoed dat die geur zich uitgesproken boven 20..21°C voordoet. Die Chimay heb ik toen wat kunnen intomen door wat fris op te starten en te houden en had alleen die bananengeur toen het vollenbak logfase was.

bazje

Dat heb je goed begrepen beste Ronnie!
De poep- en banangeur en de smaak associeer ik inderdaad ook met een te warme vergisting!

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.