Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Tarwe bitter

Gestart door MM, 28-07-2010 21:38 u

Vorige topic - Volgende topic

MM

Omdat het nogal hard gaat met mijn biervoorraad, ga ik vrijdag een relatief kort van te voren geplande brouwsessie houden. Het doel is een fris hoppig bier. Het recept is mijn interpretatie het eerste 'Summer ale' recept uit 'Radical brewing'. Ik heb voornamelijk de moutstort aangepast, omdat die mouten wil opmaken en ik ze ook wel vind passen in een fris bier. Ik ben niet van plan veel te veranderen aan dit recept, omdat ik dit ook een leuk experiment vind. Ik hoor het natuurlijk wel graag als ik grove fouten heb gemaakt in het recept.

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptTarwe bitter
Kenmerk
Brouwdatum31-7-2010
BiertypeBitter (Ordinary & Best)
Aantal liters20
Gewenst begin SG1043 (4,3 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement60,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater29,8 liter
Maischdikte3,1 l/kg
Maischwater15,0 liter
Spoelwater14,7 liter
Kooktijd60 minuten
Berekende kleur15 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid42 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC41,5 %2000 gr3 EBC
Tarwemout41,5 %2000 gr3 EBC
Palemout 7 EBC16,6 %800 gr8 EBC
Chocolademout (ontbitterd)0,4 %20 gr800 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Challenger6,5 %35 gr60 minuten29 EBU
Challenger6,5 %14 gr30 minuten9 EBU
Challenger6,5 %14 gr5 minuten2 EBU
Saaz (CZ)3,2 %14 gr5 minuten1 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortSafale S-04
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
166°C90 minuten3,1 l/kg

Gerb

Dit is inderdaad een experiment in de zin dat het beslist niet op een bepaalde stijl lijkt.
Ik heb drie puntjes:

1) Persoonlijk vind ik de combinatie tarwemout en bitterheid echt niet lekker. Met deze moutstort zou ik niet boven de 20 IBU gaan. Je zou de Challenger wat meer naar het einde kunnen schuiven. Hoppigheid en tarwemout schijnt wel samen te gaan, heb ik van horen zeggen. Een minder bitter bier is ook nog eens sneller drinkbaar.

2) Als je persé de hopstort intact wilt houden zou ik de tarwemout verlagen naar max 15-20% van de moutstort.

3) Verder denk ik dat het karakter van de S-04 niet echt lekker bij de tarwemout past. Op welke temperatuur ga je vergisten? Het fruitige van de gist en de tarwe lijken me niet goed combineren. De fruitigheid komt sterker naar voren naarmate de vergistingstemperatuur hoger is.

MM

Citaat van: Gerb op 28-07-2010  21:55 uDit is inderdaad een experiment in de zin dat het beslist niet op een bepaalde stijl lijkt.
Ik heb drie puntjes:

1) Persoonlijk vind ik de combinatie tarwemout en bitterheid echt niet lekker. Met deze moutstort zou ik niet boven de 20 IBU gaan. Je zou de Challenger wat meer naar het einde kunnen schuiven. Hoppigheid en tarwemout schijnt wel samen te gaan, heb ik van horen zeggen. Een minder bitter bier is ook nog eens sneller drinkbaar.

2) Als je persé de hopstort intact wilt houden zou ik de tarwemout verlagen naar max 15-20% van de moutstort.

3) Verder denk ik dat het karakter van de S-04 niet echt lekker bij de tarwemout past. Op welke temperatuur ga je vergisten? Het fruitige van de gist en de tarwe lijken me niet goed combineren. De fruitigheid komt sterker naar voren naarmate de vergistingstemperatuur hoger is.

Ik was van plan de vergisting zijn gang te laten gaan. Verder waardeer ik je aanwijzingen erg, maar ik zal er nog ernstig over moeten nadenken om iets te veranderen. Ik denk er over om de helft van de tarwe stort te vervangen met cara-crystal en kristalsuiker.

Gerb

Mijn advies is puur persoonlijk, dus doe lekker wat je wilt. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dit smaakt.

RobinB

Mijn proefervaring met een bitter hoppig tarwebier is ook niet je van het. Verschil hiermee is dat dat weizens waren met een weizengist. Naar mijn idee is het juist die weizengist met z'n kruidnagels enz. wat niet zo bij die bitter-/hoppigheid past.

Met deze gist geef ik het een betere kans!

Ga je ook nog wat kruiden gebruiken?

De-Geert

Mij lijkt het eigenlijk wel wat. Ik zou dan Maris Otter gebruiken en ik ben geen enorme fan van S-04, maar het concept vind ik wel leuk.

Hopmans

Tarwe en bitter kan inderdaad best (laatst nog geproefd).
Het is de weizengist en kruidnagel wat niet matcht met bitter.

EBC

Ik maak mijn tarwebieren altijd bitterder dan gebruikelijk. Maar ik ga toch niet boven de 25 IBU.
Ik vind dan hoparoma wel belangrijk en gebruik slechts aromahoppen en haal 40% van de IBUs uit hop die minder dan 20 minuten kookt.

42 IBU met SG 1043 en nauwelijks aromahop gaat mij -en mijn reguliere proevers- echt te ver.

Ik zie verder geen problemen, maar vind je rendement met 50/50 maisch/spoelwater wel heel erg laag. Dat zou toch eerder 90% moeten zijn. Daar gaat echt iets mis in je brouwerij en dat kost smaak  ;).

MM

Allemaal bedankt voor de opmerkingen en suggesties. Ik denk dat ik recept gewoon ga proberen.

Citaat van: RobinB op 28-07-2010  22:31 uGa je ook nog wat kruiden gebruiken?

Ik ga geen kruiden gebruiken, omdat wil kijken wat dit recept oplevert.

Citaat van: De-Geert op 28-07-2010  22:52 uMij lijkt het eigenlijk wel wat. Ik zou dan Maris Otter gebruiken en ik ben geen enorme fan van S-04, maar het concept vind ik wel leuk.

Helaas heb ik geen Marris Otter. Die mout wil ik nog een keertje in Engeland gaan ophalen, als een soort van leuke besteding van een vakantie. Ook heb ik geen tijd meer gehad om nog een andere gist te kopen.

Citaat van: EBC op 29-07-2010  07:20 uIk maak mijn tarwebieren altijd bitterder dan gebruikelijk. Maar ik ga toch niet boven de 25 IBU.
Ik vind dan hoparoma wel belangrijk en gebruik slechts aromahoppen en haal 40% van de IBUs uit hop die minder dan 20 minuten kookt.

42 IBU met SG 1043 en nauwelijks aromahop gaat mij -en mijn reguliere proevers- echt te ver.

Ik zie verder geen problemen, maar vind je rendement met 50/50 maisch/spoelwater wel heel erg laag. Dat zou toch eerder 90% moeten zijn. Daar gaat echt iets mis in je brouwerij en dat kost smaak  ;).

Het rendement ligt waarschijnlijk wat hoger, maar ik heb geen idee hoeveel hoger. Mijn laatste recepten lag het brouwzaalrendement lag volgens mijn laatste 2 brouwsels BrouwVisie tussen 65,6 en 66,8. Dit waren brouwsels van rond met een begin dichtheid van 1091 g/l. Dus het rendement zal nog hoger moeten liggen, al heb ik geen idee hoe hoog het zal komen liggen. Ik ken mijn brouwinstallatie nog niet goed genoeg.

De-Geert

Citaat van: MM op 29-07-2010  21:24 uHelaas heb ik geen Marris Otter. Die mout wil ik nog een keertje in Engeland gaan ophalen, als een soort van leuke besteding van een vakantie. Ook heb ik geen tijd meer gehad om nog een andere gist te kopen.
Je kan beter een hele zooi bieren kopen in Engeland, die je hier niet kan vinden. Maris Otter haal je gewoon bij vd Kooy!

MM

Citaat van: De-Geert op 29-07-2010  22:10 uJe kan beter een hele zooi bieren kopen in Engeland, die je hier niet kan vinden. Maris Otter haal je gewoon bij vd Kooy!

Kan ook, maar dat is lang zo leuk niet. :P Als ik op vakantie ga naar het buitenland, neem ik altijd wat bieren mee terug. :)

Vandaag heb ik gebrouwen. Het ging op zich wel goed. Ik heb uiteindelijk 22 liter bier van 1046 g/l overgehouden. Het leek me wel iets donkerder dan de 15 EBC die BrouwVisie aangaf.

MM

Vandaag heb ik dit bier overgeheveld. De dichtheid was 1011 gr/l.

Toen ik dit onderwerp zag, kwam ik erachter dat ik nog geen update van mijn recept heb gegeven. Dit is het geworden:

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptTarwe bitter
Kenmerk
Brouwdatum30-7-2010
BiertypeBitter (Ordinary & Best)
Aantal liters20
Gewenst begin SG1046 (4,7 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement65,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater30,0 liter
Maischdikte3,1 l/kg
Maischwater15,0 liter
Spoelwater14,7 liter
Kooktijd65 minuten
Berekende kleur15 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid36 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC41,5 %2000 gr3 EBC
Tarwemout41,5 %2000 gr3 EBC
Palemout 7 EBC16,6 %800 gr8 EBC
Chocolademout (ontbitterd)0,4 %20 gr800 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Challenger6,1 %35 gr65 minuten27 EBU
Challenger6,1 %14 gr35 minuten9 EBU
Challenger6,1 %14 gr5 minuten2 EBU
Saaz (CZ)3,2 %14 gr5 minuten1 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortSafale S-04
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
166°C90 minuten3,1 l/kg

MM

Vandaag heb ik dit bier gebotteld. Het was vergist tot een eind sg van 1008. Ik heb nog even wat geproefd en ik kreeg het idee dat het bier erg lekker kan worden.

MM

Gisteren heb ik dit bier gedronken:

De geur was fruitig, een beetje moutig en iets kruidig.
Het bier was oranje met een mooie schuimkraag die goed blijft plakken aan het glas.
De smaak was fruitig en moutig en lichtbitter.

korek

Ik houd me aanbevolen. Zeg ik ook altijd tegen Hopmans!

Vergelijkbare Topics (7)

14861

Gestart door William

Reacties: 27
Gelezen: 8810

34560

Gestart door hans_nwk

Reacties: 5
Gelezen: 1749

13487

Reacties: 7
Gelezen: 2714

10837

Reacties: 7
Gelezen: 3291

31483

Reacties: 4
Gelezen: 2104

6856

Reacties: 116
Gelezen: 35883

18-09-2007 19:01 u
door oranjeboombiertje

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.