Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

La Trappe bieren

Gestart door MO, 13-09-2004 11:38 u

Vorige topic - Volgende topic

MO

Brouwvrienden

zaterdag jl hadden wij ons afdelingsuitje in en rondom Tilburg. We begonnen des middags met een bezoek aan trappistenbrouwerij De Koningshoeven. Het was heel erg druk dus de groepen waren heel groot. Een echte aanrader vind ik de rondleiding door de brouwerij niet. Qua brouwerij is het weinig sfeervol en voornamelijk industrieel. De rondleidster benadrukte een paar keer dat de recepten zeer geheim zijn. Ze kon alleen maar verklappen dat er koriander in de tripel wordt gebruikt. Dan weten we dat ook weer. Overigens proef ik geen koriander in dit bier, dus veel zal er niet gebruikt worden. Ik probeerde nog wat te spioneren (dat is het voordeel van een grote groep), maar ik kon geen recepten of iets dergelijks vinden. Wat wel heel opmerkelijk was dat er twee grote vaten CaCl2 oplossing naast de brouwketel stonden. Ambachtelijk hoor!

We hebben natuurlijk een aantal bieren geproefd. Er was zelfs pils (van Kroon, de medewerkers van Kroon zijn door Bavaria in de brouwerij van de Trappisten gezet. Er brouwt dus geen broeder meer). Het witbier van La Trappe blijf ik een topper vinden. Karaktervol, pittig (van het gist) en fris tegelijk. Misschien wel het beste bier van de brouwerij. De Quadrupel vind ik toch ook heel goed te drinken. Wel zoet, maar veel meer moutzoet dan enkelvoudig suiker zoet. En de gistsnoepjes smaak past hier heel goed bij. Ik kon geen verschil tussen die van het vat en uit de fles ontdekken. De tripel, de blond en de dubbel, ach, ze lijken allen heel erg op elkaar: zoet en zeer weinig bitter en een snoepjes geur en smaak die alleen nog wat bij de dubbel past, maar zeker niet bij tripel en blond. Wat er volgens mij mist in het aanbod van La Trappe is een droger en bitterder bier. Nu hadden ze een nieuw bier, alleen op fles, deze heette Dutch Brown Ale. Deze heb ik ook geproefd, maar hij was echt vies zoet, weer met weinig bitter. Dit bier werd sinds kort speciaal gebrouwen voor de Amerikaanse markt. Het lijkt me niet dat die op dit bier zitten te wachten, maar wie ben ik.

Andere ervaringen?

Adrie

Beste MO,

Enige tijd geleden hielden we met de Vier Broeders een blinde tripeltest. Een van deze tripels rook zeer sterk naar aardbeien en was voor een tripel erg donker van kleur. Het bier smaakte veel te fruitig, niet bitter en veel te zoet. Je raadt het al: dit was de La Trappe. Sindsdien laat ik dit bier graag aan mij voorbij gaan.

Groeten,

A3

gha

Hallo MO,

Naar aanleiding van jouw vraag om ervaringen heb ik er wel wat.
Eerst moet ik even vertellen dat ik met een aantal brouw-/proef collega's/vrienden om de zoveel tijd naar een ABT cafe gaan. Meestal gaan wij naar een themaproeverij,daar wordt dan na een verhaaltje van de brouwer(ijmedewerker) een themabier geproefd.
Zo was er ook een keer een proeverij van La Trappe quadrupel van verschillende jaargangen (1989,1992,1993,1996 en een jonge). Om een lang verhaal kort te maken, wij waren er allen van overtuigd dat je dit bier het beste jong kunt drinken aangezien de tijd een zeer grote negatieve aanslag pleegd op te smaak. Hoe ouder hij wordt hoe slechter. Niets van mooie port- of sherrysmaken maar alleen oxidatie. Kijk,smaken verschillen maar wat ons betreft geen success dus.

Gerrit... ???

MO

Gerrit,
ik onderschrijf je ervaringen volledig, en dit geldt natuurlijk zeker niet alleen voor La Trappe bieren. Overigens vertelde de rondleidster dat een oude fles La Trappe onlangs 75 euro deed op een veiling. Ik moest daar toch een beetje om lachen. We zijn er hier op het forum al diverse malen op gewezen door Jacques Bertens, en mijn eigen proefervaringen zijn hier volledig mee in overeenstemmig: bier moet je jong drinken. Sommige bieren hebben een wat langere rijpingstijd, maar nagenoeg alle bieren zijn binnen zes maanden op hun hoogtepunt of er al overheen. De lekkere hopsmaken en -geuren houden het maar een paar maanden vol, dan is al een groot gedeelte van de smaak- en geuractieve componenten uit de hop afgebroken onder invloed van temperatuur, zuurstof en licht. Gistsmaken kunnen eventueel nog toenemen, maar de meeste gist sterft gewoon af binnen een jaar na bottelen. Na verloop van tijd gaan de oxidatiesmaken toenemen. Ik heb laatste een Bush 12 amber gedronken, gevonden in een stoffig hoekje in mijn keldertje. Dit bier was 9 maanden over de tht datum en was "netjes"  geoxideerd en gaf vrij schone port smaken. Grappig, natuurlijk, maar als ik iets wil drinken dat naar port smaakt....dan drink ik wel port!

Misschien is het meer een taak voor PINT en andere clubs dan voor ons, simpele forum-zielen, maar ik zou er toch heel graag voor willen pleiten dat niet alleen op de Orval de botteldatum staat vermeld, zodat ik weet of ik de drooghop nog kan proeven, maar dat alle brouwers hun flesjes hiervan zouden voorzien (naast een vollediger vermelding van ingredienten)

Edwin

Ha MO :proost:

Ik weet dat in het verleden de Objectieve Bierproevers zich enorm hard hebben gemaakt voor het vermelden van de botteldatum. Veel brouwers deden dat ook tot de regelgeving vanuit Brussel aangaf dat een THT-datum verplicht was. Je zag toen de botteldatum erg snel van de etiketten verdwijnen.
Ik kan me ook nog herinneren dat PINT de acties van het OBP wel ondersteunde, maar zelf niet actief met dit onderwerp bezig was. De OBP bestaat ondertussen niet meer en over PINT is al een en ander in andere discussies gezegd. Ik weet eigenlijk niet of er nog bierproefverenigingen zijn die zich actief met dit onderwerp bemoeien.

Verder ben ik het roerend eens met jullie conclusie dat bieren het beste jong gedronken kunnen worden en dat dat zeker geldt voor La Trappe (hoewel ik ook wel eens een quadrupel op heb die de 8 jaar gepasseerd was. Die was duidelijk over zijn top heen (zie hier)

Edwin

Adrie

Heren fijnproevers,

In dat kader heb ik ook nog een anekdote.

Een aantal jaren geleden gingen De Vier Broeders een weekend naar brouwerij de Halve Maan in Hulst om te helpen bij de verbouwing van de brouwerij. Achter de brouwerij stond een oud goederenstation, dat gebruikt was als opslagplaats voor bier. Nu is het station trouwens omgebouwd tot een chitterend proeflokaal.
Wij mochten zoveel bieren als we wilden meenemen en opdrinken, want de uiterste verkoopdatum was voor de bieren ruim overschreden. De bewaarcondities waren natuurlijk niet optimaal: 30+ graden in de zomer en 0- graden in de winter. Maar goed, wij wisten toen nog niet beter dan dat bieren beter werden met de ouderdom (net als mannen, overigens).

Begerig en kwijlend hebben we onze tassen volgeladen. Met de auto reden we naar een mooie plek bij het water om de bieren open te trekken en te genieten van mooie bieren in de avondzon. Je raadt het al: het ene na het andere bier bleek niet te drinken. Een en al oxidatie, verzuring of nog erger. Een enkel zwaar bier (ik geloof een delirium tremens) bleek nog drinkbaar, maar MO heeft al een verstandige opmerking over portsmaken gemaakt.

Kortom: sindsdien drinken wij bieren het liefst zo jong mogelijk. Af en toe bewaar ik wat eigen brouwsels (de zware jongens) om de smaakevolutie te volgen of gewoon uit nostalgie.

Groeten,

A3

MO

Edwin,
bedankt voor de link. Ik dacht dat ik alle berichten hier al 3 keer had gelezen, maar deze was ik vergeten. Ik zie dat over het bewaar onderwerp al is gediscussieerd in 2001. Ik blijf een groentje. Grappig dat LaTrappe in 2001 precies dezelfde discussie opriep als alhier.

ROELEKE

In Breda bij ABT-cafe De Beyerd, experminteren ze dus met bieren met een hoog alcholpercentage, ik geloof dat dit bokbieren waren. ik denk als je bieren van minder dan 9% hebt, dan zijn ze dus minder lang houdbaar. Verder lijkt mij dat de hoeveelheid hop hier ook een rol speelt.

Ciao

ROELEKE

Adrie

Even iets over de Witte Trappist, het witbier van La Trappe. Afgelopen zomer en ook afgelopen zondag nog, heb ik dit bier regelmatig van het vat gedronken in een café bij ons om de hoek. Al die keren viel een behoorlijke dosis diacetyl (boterbabbelaarsmaak) mij op. Een keer heb ik dit bier van de fles gehad en toen was het een stuk minder, toen vond ik het een heerlijk bier, een beetje tussen weizen en witbier in. De diacetyl doet ernstig afbreuk aan de kwaliteit van dit bier, vind ik. Hebben meer mensen deze boterige ervaring?

Groeten,

A3

ROELEKE

Misschien moet je toch is een blinde test doen om erachter te komen! flesje en getapte bier naast elkaar. Maar sowieso zit er wel verschil tussen een fles- en fustbier. fustbier is maar (moet je me niet op afrekenen) 6 weken houdbaar!

Ciao Roeleke

MO

NEE! NIET DOEN! ZONDE! OPDRINKEN DAT BIER! (van de site van het brabants dagblad geplukt)

Trappisten laten hun zware Quadrupel vijf jaar verjaren
door Paul Spapens

Zaterdag 19 maart 2005 - Berkel-Enschot - In de kelders onder de abdij van de Trappisten in Berkel-Enschot worden volgende week woensdag 200 fusten Quadrupel-bier verzegeld. Over vijf jaar mag de inhoud soldaat worden gemaakt. ,,Hoe het dan zal smaken?", herhaalt Thijs Thijssen de meest voor de hand liggende vraag. ,,Dat is moeilijk te zeggen. Ik denk aan port."

Thijssen is de directeur van bierbrouwerij De Koningshoeven, in de volksmond veel beter bekend als Trappistenbrouwerij. De lagering voor de periode van vijf jaar van het Quadrupel-bier is een initiatief van een landelijke vereniging van 34 bierspecialiteitencafés. In Oisterwijk zijn 't Molentje en Venkraai aangesloten, in Tilburg biercafé Kandinsky. De 200 fusten bevatten ieder 20 liter. De inhoud, Quadrupel, is een bier voor een zeer serieuze dronk.
,,Tien procent", noemt Thijssen met enige trots het nogal hoge alcoholgehalte. Het is een exclusief merk van de Koningshoeven. Pas over vijf jaar gaan de zegels er af. Dat is in het jaar dat de brouwerij 125 jaar bestaat. De speciaalbiercafés gaan het dan verkopen.
Thijssen denkt niet dat het alcoholpercentage dan veel hoger zal zijn geworden. Dat komt omdat uit de fusten weinig vocht zal ontsnappen. Staat dit voor hem wel vast, ongewis is de smaak. De brouwerijdirecteur laat het 'verjaarde' denkbeeldig door zijn mond spoelen en stelt voor zichzelf vast: ,,Port, denk ik, de smaak zal die van portbier zijn."

Johannes

Citaat van: MO op 24-03-2005  09:38 uNEE! NIET DOEN! ZONDE! OPDRINKEN DAT BIER!

Helemaal mee eens, alleen als je dan toch een bier 5 jaar gaat bewaren, dan is dit nog niet eens zo´n slechte keus lijkt me.

Edgar

Deze oude thread weer eens opgerakeld om melding te maken van een vreemd verschijnsel: Een kennelijk geïnfecteerde trappist!

Afgelopen zaterdag heb ik bij de Hopduvel een onfrisse hoeveelheid bier gekocht, waaronder veel enkele flesjes. Eén daarvan was, bij gebrek aan La Trappe Tripel, de 'Blond' van deze brouwerij.

Hij is zuur.

Knijterzuur, mag ik wel zeggen. Geen enkele zoetheid meer, ruwe-tanden-zuur. Nul body. Als het is wat ik denk dat het is (een infectie), dan is het een blamage natuurlijk. Zo'n bier mag de deur niet uit. Laat ik hopen dat het een individueel flesje is.

Datum Jan-2008.

JOT

Hallo Edgar,

In Nederland had ik ook nog een voorraadje La Trappe Blond staan.
Het heeft ook een 'vervelend' zuurtje.
T.H.T.: 09-2006.

Hopelijk maken ze nog eens een frisse blond.

Drents Hopbier

Citaat van: Edgar op 09-04-2006  20:44 uDeze oude thread weer eens opgerakeld om melding te maken van een vreemd verschijnsel: Een kennelijk geïnfecteerde trappist!

Afgelopen zaterdag heb ik bij de Hopduvel een onfrisse hoeveelheid bier gekocht, waaronder veel enkele flesjes. Eén daarvan was, bij gebrek aan La Trappe Tripel, de 'Blond' van deze brouwerij.

Hij is zuur.

Datum Jan-2008.
Als je de mogelijkheid hebt om het onder de mikroskoop te bekijken moet je dat doen. En dan bij La Trappe/Bavaria melding maken. Flesje als het even kan niet naspoelen en koel bewaren. Andere flesjes van zelfde partij ook bewaren. En bij Bavaria de zaak uitleggen en zeggen dat je wel wat ter compensatie verwacht. De meeste grote brouwerijen zijn daartoe best genegen.

Hans Hans

Edgar

Ik kan dit met de beste wil van de wereld geen 'zuurtje' meer noemen. Ik had 'm eerst voor mijn vriendin ingeschonken, en die spuugde 'm bijna uit, gaf 'm onmiddellijk terug. Ik drink dit ook niet voor mijn plezier. Misschien iets voor Hoppie of Jacques, want voor deze zuurgraad moet je een liefhebber zijn. Jammer dat net vandaag de batterijen van mijn pH-meter het hebben begeven.

Ik heb al een mail naar La Trappe gestuurd, het lijkt me wel iets dat ze moeten weten, mocht dat nog niet het geval zijn. Heb niet om compensatie gevraagd. Ik heb hier geen mikroskoop, jammer genoeg. Bedoel je dan dat ik het aangebroken flesje zou moeten opsturen?

Drents Hopbier

Citaat van: Edgar op 09-04-2006  22:06 uJammer dat net vandaag de batterijen van mijn pH-meter het hebben begeven.

Ik heb al een mail naar La Trappe gestuurd, het lijkt me wel iets dat ze moeten weten, mocht dat nog niet het geval zijn. Heb niet om compensatie gevraagd. Ik heb hier geen mikroskoop, jammer genoeg. Bedoel je dan dat ik het aangebroken flesje zou moeten opsturen?
pH papiertje?  Als ze het bij La Trappe/Bavaria belangrijk genoeg vinden, komen ze het "bewijsmateriaal" wel halen. Ik heb ooit een vertegenwoordiger van Duvel aan de deur gehad, na mijn klacht/opmerking. En kreeg ook nog een sixpack en een magnum Duvel.

Hans Hans

Edgar

pH-papiertjes waren spoorloos, anders had ik dat inderdaad wel gedaan. Ik zal morgen bij de Hopduvel kijken of ik een tweede verzuurde vind. Als dat zo is dan is er toch echt iets serieus langs het lab geslipt. Raar hoor.

Eerlijk gezegd verwacht ik geen enkele reactie. De mails van die webformulieren zoals op de site van La Trappe worden volgens mij één keer in de maand gelezen door een publiciteitskip. Of helemaal niet. Ok ik ben cynisch.

Ik vind het een rare zaak voor een Trappist. Het most niet maggen.

Drents Hopbier

Citaat van: Edgar op 09-04-2006  22:45 uIk vind het een rare zaak voor een Trappist. Het most niet maggen.
En dat geldt ook voor alle andere ongewild zure bieren.

Hans Hans

Edgar

pH van dit bier is 3,4-3,5. Uit mijn hoofd valt dat buiten de normale waarden. (klopt dat?)

De publiciteitsmedewerker van Bavaria is schijnbaar op Paasvakantie .

Johannes

Citaat van: Edgar op 10-04-2006  22:50 upH van dit bier is 3,4-3,5. Uit mijn hoofd valt dat buiten de normale waarden. (klopt dat?)

De publiciteitsmedewerker van Bavaria is schijnbaar op Paasvakantie .

Volgens mij heb je onder de 4 doorgaans een infectie te pakken.

Edgar

Kom ik er net achter dat het betreffende mailformulier niet naar een 'publiciteitskip' van Bavaria wordt gestuurd, maar naar de heer Verhagen van La Trappe. Schijnbaar een zeer aimabele man. Ik heb gelijk spijt van de vileine toon van mijn tweede berichtje. :-* Dat 'ie z'n mail een keer leest!

Hopmans

Ja, dat klopt Edgar.

Een normaal bier is ong. 4,3-4,7.
Dit is net zo zuur als een Rodenbach.

:degroeten:

MO

Sommige (niet-geïnfecteerde) witbieren zitten net onder de 4 (pH).

Vergelijkbare Topics (7)

980

Reacties: 10
Gelezen: 8013

14474

Reacties: 2
Gelezen: 2508

12171

Reacties: 58
Gelezen: 25791

9726

Gestart door MO

Reacties: 14
Gelezen: 13558

8007

Reacties: 99
Gelezen: 36857

5165

Reacties: 10
Gelezen: 4383

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.