Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eerste (blik) brouwsel, Munton's IPA bitter. Paar vragen

Gestart door Lord McAle, 01-08-2013 11:50 u

Vorige topic - Volgende topic

Lord McAle

Hallo,

Na jaren geroepen te hebben dat ik ooit zelf bier wilde brouwen is het er nu toch eindelijk van gekomen. Afgelopen zaterdag mijn eerste blikbrouwsel gemaakt: Een Munton's IPA bitter.

Door veel op het forum te lezen ben ik er al achter dat ik dit zeker niet bij de ideale temperatuur gedaan heb... Het was/is 24 graden in de ruimte waar het bier staat. Tijdens de gisting liep te temperatuur in de emmer op tot 27. Hopelijk is het bier nog drinkbaar als het klaar is....

Het waterslot bubbelt nu haast niet meer, dus ik neem aan dat de eerste gisting bijna klaar is. Ik wil de IPA dry hoppen met Cascade. Ik heb het volgende plan:

- Brouwsel gemaakt, gisten gestart afgelopen zaterdag (27 juli)
- Ik wil vrijdag, zaterdag of zondag (1,2,3 aug) overhevelen naar mijn 2de emmer, waar ik ook de Cascade hopbellen wil toevoegen (in een hopzakje). Dit wil ik een dag of 5 a 6 laten staan, om vervolgens te bottelen.

2 vragen:
- Graag jullie mening over bovenstaand plan (moet ik langer lageren VOOR ik de Cascade hop toevoeg? Moet ik eerder overhevelen? Of helemaal niet?)
- Als ik ga bottelen, moet ik dan suiker gebruiken? Mijn oom zei dat ik ook na 7 dagen gisten in het eerste vat gelijk kan bottelen, zonder suiker. Ik weet niet of dit ook kan als ik het bier dus langer laat staan.

Bij voorbaat dank voor de adviezen!
Groeten,
Lord McAle

MM

Ik zou komend weekend hevelen, waarbij ik wel aanneem dat je waterslot niet erg actief meer is. Als je wil koudhoppen (zoals dryhoppen op dit forum wordt genoemd) kan dat heel goed tijdens de lagering. Bij het bottelen zul je altijd suiker moeten toevoegen om prik te krijgen op je bier. Mij lijkt jou plan beter, dan dat van je oom. Het plan van je oom laat je gokken dat er nog genoeg suiker in je brouwsel zit en niet te veel. Te veel suiker kan leiden tot exploderende flessen.

Jacques

Citaat van: Lord McAle op 01-08-2013  11:50 u- Als ik ga bottelen, moet ik dan suiker gebruiken? Mijn oom zei dat ik ook na 7 dagen gisten in het eerste vat gelijk kan bottelen, zonder suiker. Ik weet niet of dit ook kan als ik het bier dus langer laat staan.

Een werkwijze van jouw oom heeft wat van het spelen met het rad van fortuin. Het kan gelukkig uitvallen maar ook mis gaan. In het geval het mis is heb je of te weinig koolzuur op de fles of wat veel vervelender is veel te veel koolzuur in ide fles.

Om problemen te voorkomen kun je het beste eerst zeker zijn van het feit dat het bier uitgegist is. Daarna geef je het uitgegiste bier een gekende hoeveelheid suiker. Hierdoor heb je de hoeveelheid koolzuur in je bier zelf in de hand en laat je het niet over aan toevalligheden.

Lord McAle

Hallo,

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb zojuist een meting gedaan (waterslot stond zo goed als stil) en het SG is nu 1006 (begin was 1044). Dus de gisting lijkt redelijk voorbij te zijn.

Ik wil nu overhevelen in een 2de vat, daar de hop bij doen (in een zakje) en dat een aantal dagen (5-7) laten staan.

Is dit juist?

Overigens is mijn nagistingsemmer ook 30 liter, terwijl er 20 liter bier is. Is dit een probleem? (of wordt de zuurstof verdreven door de nagisting)

Ik heb zojuist ook even het jongbier geproefd. Ik kan de smaak niet zo goed omschrijven, ik heb idee dat ik alcohol proef, nog niet echt het gevoel dat dit bier moet gaan worden :-) Kan iemand iets zeggen over wat je ongeveer zou moeten proeven?

BVD

Jacques

Citaat van: Lord McAle op 02-08-2013  08:51 uHallo,

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb zojuist een meting gedaan (waterslot stond zo goed als stil) en het SG is nu 1006 (begin was 1044). Dus de gisting lijkt redelijk voorbij te zijn.

Ik wil nu overhevelen in een 2de vat, daar de hop bij doen (in een zakje) en dat een aantal dagen (5-7) laten staan.

Is dit juist?

Overigens is mijn nagistingsemmer ook 30 liter, terwijl er 20 liter bier is. Is dit een probleem? (of wordt de zuurstof verdreven door de nagisting)

Ik heb zojuist ook even het jongbier geproefd. Ik kan de smaak niet zo goed omschrijven, ik heb idee dat ik alcohol proef, nog niet echt het gevoel dat dit bier moet gaan worden :-) Kan iemand iets zeggen over wat je ongeveer zou moeten proeven?

BVD

Je mag zelfs eerder overhevelen. Het waterslot hoeft niet stil te staan voordat je overhevelt. Sterker nog, het is zelfs beter als het waterslot nog wat werkt. De overgang van de hoofdgisting naar de nagisting verloopt namelijk geleidelijk. Als het bier nog een beetje aan het gisten is zweven er nog voldoende gistcellen in het jongbier voor het opruimen van ongewenste smaakstoffen. Daarnaast heb je nog wat vorming van koolzuurgas. De koolzuur beschermt jouw bier tegen oxidatie nadat je hebt overgeheveld.

Lord McAle

Hoi,

Deze ochtend heb ik mijn bier overgeheveld, na dat het een week in het hoofdgistingsvat gezeten heeft. Het zit nu weer in zo'n zelfde emmer met een waterslot. Het waterslot bubbelt weer zo nu en dan. Ook heb ik 28 gram Cascade hop in een zak (eerst gekookt) toegevoegd. Nu wil het het a.s. zaterdag of vrijdagvond bottelen.

2 vraagjes nog:
- Tijdens het hevelen heb ik de slang constant op de bodem gehad. Nu zie ik wel aan de zijkant van het vat kleine luchtbelletjes. Is dit heel erg?

- toen in het hoofdgistingsvat opende na hevelen lag er geen schuim meer in. Verdwijnt dit weer gedurende de hoofdgisting?

Groeten en bij voorbaat dank!
Lord McAle

MM

Citaat van: Lord McAle op 03-08-2013  11:35 uHoi,

Deze ochtend heb ik mijn bier overgeheveld, na dat het een week in het hoofdgistingsvat gezeten heeft. Het zit nu weer in zo'n zelfde emmer met een waterslot. Het waterslot bubbelt weer zo nu en dan. Ook heb ik 28 gram Cascade hop in een zak (eerst gekookt) toegevoegd. Nu wil het het a.s. zaterdag of vrijdagvond bottelen.

Je had de Cascade niet hoeven koken. De alcohol en zuurtegraad in je bier zijn ontsmettend genoeg.

Citaat van: Lord McAle op 03-08-2013  11:35 u2 vraagjes nog:
- Tijdens het hevelen heb ik de slang constant op de bodem gehad. Nu zie ik wel aan de zijkant van het vat kleine luchtbelletjes. Is dit heel erg?

De kleine lucht belletjes zijn niet erg. Waarschijnlijk is dit koolzuur.

Citaat van: Lord McAle op 03-08-2013  11:35 u- toen in het hoofdgistingsvat opende na hevelen lag er geen schuim meer in. Verdwijnt dit weer gedurende de hoofdgisting?

Groeten en bij voorbaat dank!
Lord McAle
Ja het schuim vormt zich en verdwijnt gedurende de hoofdvergisting. De gist zakt naar onderen.

Lord McAle

Dank je!

Ik heb de hop niet gekookt, ik heb alleen het zakje gekookt om het steriel te maken.

De luchtbelletjes zijn weer grotendeels verdwenen.

Lord McAle

Hallo,

Nog een vraagje  :)

Na het overhevelen heeft het waterslot nog een paar uur activiteit vertoont, echter nu lijkt het stil te staan. Is dit normaal of zou er toch nog wel IETS moeten gebeuren? Zo ja, wat kan ik nog doen? Keer schudden met het vat? Gist er bij? Of niks doen?

Het SG is nu 1.004, gisterochtend voor hevelen 1.006

Bvd

Christiaan S

Een SG van 1.004 is mooi, dat betekent dat alle suiker wel vergist is. Dus nu kan je de tweede hoeveelheid suiker toevoegen en het bier bottelen.

Jacques

Citaat van: Lord McAle op 04-08-2013  22:07 uHallo,

Nog een vraagje  :)

Na het overhevelen heeft het waterslot nog een paar uur activiteit vertoont, echter nu lijkt het stil te staan. Is dit normaal of zou er toch nog wel IETS moeten gebeuren? Zo ja, wat kan ik nog doen? Keer schudden met het vat? Gist er bij? Of niks doen?

Het SG is nu 1.004, gisterochtend voor hevelen 1.006

Bvd

Is normaal. Er hoeft niets te gebeuren. Je had namelijk al een heel behoorlijke vergistingsgraad voordat je hevelde (86%). Je hoeft dan niet te verwachten dat er nog veel gebeurt met het SG na overhevelen.

Voor alle duidelijkheid: de gist bepaalt wanneer de nagisting begint en eindigt. Het al dan niet overhevelen staat daar los van. In dit geval ben je vrij laat met overhevelen.

Lord McAle

Wederom bedankt voor de antwoorden!

Ik kan nu dus gaan bottelen, maar ik wil eigenlijk het bier tot vrijdag of zaterdag laten staan in verband met het dry hoppen. Ik neem aan dat dit gewoon ok is, vrijdag suiker er bij en dan meteen bottelen?

Groeten

Jacques

Vrijdag bottelen is prima. Je hebt anders geen effect van de dryhop.

Vergelijkbare Topics (7)

9582

Reacties: 12
Gelezen: 3633

22780

Reacties: 26
Gelezen: 11828

28619

Reacties: 23
Gelezen: 9529

28079

Gestart door Gadiot

Reacties: 9
Gelezen: 3470

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.