Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Brouwdag van Ed, MO en JW

Gestart door MO, 30-03-2008 15:09 u

Vorige topic - Volgende topic

MO

We hebben gisteren een erg leuke brouwdag gehad. Het was voor het eerst dat ik eens overdag brouwde (ik brouw altijd 's avonds). Was eigenlijk wel heel relaxt.

Ed had vrijdag zijn spullen al bij mij gedumpt: een prachtige RVS 45 liter pan, twee weckketels, wat koperwerk en zijn geschrote mout. Wat denk je, gaat-i maar 15 liter bier brouwen, in zo'n megapan (groter dan mijn gamellen). Opmerkelijk.

Jan-Willem, die ik jaren niet meer heb gezien, was om een uur of tien in Berghem. Onze assistent professor was geen spat veranderd. Bijzonder.

Ed kwam met de fiets. Ondanks de flinke wind in de rug was hij er pas na tienen. Het was toch meer dan 30 km. Sportman.

We schoven het bier nog even op de lange baan om te genieten van de speciale Columbus koffie (niet de hop, de koffie) en heerlijke chocola uit het Wageningse. En vervolgens: aan het werk. Toch tot een uur of vijf gebrouwen, en een paar dingetjes moest ik 's avonds nog opruimen. Het was een hele leuke dag, en we hebben zo af en toe nog wat van elkaar kunnen leren. Opvallend was:

-   dat Edwin met zijn "handaangedreven" installatie (pan op het vuur) uren eerder klaar was dan ik met mijn WURMS. Ed riep dan ook elk kwartier om dat hij al klaar was, even vergetend dat ik zijn brouwwater op temperatuur had gebracht en dat zijn wort door mijn koeler mocht kruipen
-   dat we de laatste jaren op het forum toch best veel dingen anders zijn gaan doen
-   dat er niet alleen veel op technisch gebied is gebeurd via het forum, maar dat er veel meer andere gekken dingen zijn gebeurd (bijvoorbeeld de moslim-hacks)
-   dat Ed veel eerder klaar was dan ik
-   dat ik (MO) bepaald niet altijd de best practices aanhoud: niet aanzuren, geen brouwzouten, beroerd gistmanagment (onbehandelde gistkoek na lagering gebruikt)
-   dat ik relatief helemaal niet zo schoon werk (vergeleken met JW dan)
-   dat ik mijn brouwsessie niet goed had voorbereid (heb de hoppen ter plekke verzonnen)
-   dat een hevelfilter best een hevelfilter mag heten
-   dat een hevelfilter best goed werkt maar toch ook een beetje knoeien is (aanzuigen, op gang brengen)
-   dat Ed veel eerder klaar was met brouwen
-   dat we erg goede rendementen hebben behaald (Ed: heel goed, 1090 start SG), MO: 89%)
-   de WUMRMS op zich een mooi systeem is maar dat vooral een tegenstroomkoeler zeer imposant is (Ed en JW hebben beide een dompelkoeler)
-   Had ik al gezegd dat Ed heel snel klaar was?

Nog wat foto's:

Begin van de brouwdag: aan de koffie. We hebben er zin in.

Ed doet net alsof hij verlegen is. Ik was onder de indruk van zijn grote pan. Prachtig ding.

Ed stopt zijn hevelfilter in het beslag

Wijze blikken kijken of het filter er goed in gaat

Voorbereidingen voor het filtreren/klaren

Aanzuigen

Gist toegevoegd om 16:30. Een uurtje belucht. 23 uur later begint de kräusen alweer in te zakken. Behoorlijke vergisting dus.

Oscar

KIjk dat is leuk, gewoon 2 brouwsels naast elkaar maken. Extra brandertje erbij... :duimop:  Gezellig !

Jacques

Degenen die ook eens gezamenlijk willen brouwen kunnen volgende week terecht in Ermelo. Stuur mij even een persoonlijk bericht als je mee wilt doen. Er wordt gebrouwen met mijn apparatuur en een beetje die van Oscar. Als je met een eigen ketel en brander wilt brouwen kan dat waarschijnlijk wel op het terras van het vakantiehuisje waar we zitten.

Menno

Citaat van: Jacques op 30-03-2008  15:41 uDegenen die ook eens gezamenlijk willen brouwen kunnen volgende week terecht in Ermelo. Stuur mij even een persoonlijk bericht als je mee wilt doen.

Plus een week, toch? Zie: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,8981.0.html

MO

Ik heb zitten knoeien, dit bericht is dubbel geplaatst. Hier de ander reacties:

Hopmans:
Zag er inderdaad gezellig uit.
Het is en blijft een schitterende brouwruimte.

Menno:
Zo-zo, een prachtige dag dus!  knipoog Ook iemand die ervaren is leert toch weer wat bij. Bedankt voor je verslag, Martin!

@Ed: die weck-pan is schoon te krijgen, hoor...  grijns

Jacques

Citaat van: Menno op 30-03-2008  15:43 uPlus een week, toch? Zie: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,8981.0.html

Inderdaad. Ik bedoelde over twee weken.

JWVG

Ha Martin,

Goed verslag, alleen ben je volgens mij nog vergeten te melden dat Edwin heel snel klaar was.

En heel veel dank voor de gastvrijheid en het bier!

:degroeten: JW. :groots:

Oscar

Citaat van: MO op 30-03-2008  15:09 u-   dat ik relatief helemaal niet zo schoon werk (vergeleken met JW dan)

Citaat van: MO op 20-02-2008  22:59 u... in mijn eigen brouwerijtje thuis dat ik zo minutieus mogelijk proper probeer te houden.

leuke contradictie.... :D :D

EBC

Gezellig!

Zo op de foto te zien gaat dat aanzuigen nog niet helemaal ok...

Het is nergens voor nodig om helemaal gebukt op het laagste punt te staan en dan als een bezetene een snelle zuig te geven, de mond vol te krijgen en dan maar te hopen dat de hevel op gang komt...

Nee, houd de slang in een lus met het uiteinde omhoog. Zorg dat de bocht van de lus onder het vloeistofniveau van de vloeistof hangt. Blijf gewoon rechtop staan en zuig rustig aan tot de vloeistof in de slang door de lus komt. Dan stoppen, slang dichtknijpen en even wachten. Wat lucht in de slang laten zodat er een evenwicht wordt bereikt. Nu het uiteinde van de slang naar beneden brengen in het 'doel' vat, de kneep loslaten en klaar. Geen stress, geen spugerijen.
Ja, je slang moet wel lang genoeg zijn.

Edwin

Bedankt voor de tip Jasper!

Het hevelen is en blijft het meest kritische punt in mijn brouwproces, dus ik ga jouw methode zeker eens proberen! Nu is het wat hannessen op de knieën en herhaaldelijk proberen te zuigen in de hoop dat die hete wort niet in je mond komt. Dan is zo'n pomp toch wel erg handig...en met die lage dollarkoersen iets voor een gezamenlijke inkoop? Nu was ik toch ruim op tijd klaar, dus dat hannessen was niet zo erg.

Ik heb een rendement gehaald van 87% en da's voor mij een persoonlijk record. Moest daar wel 38,8km voor fietsen, maar met de wind mee was dat ook wel weer een eitje. Bovendien was ik snel klaar met brouwen!

Die tegenstroomkoeler met dat filtertje van Martin is wel iets wat ik ook zou willen, net als zijn thermometers. De halve wereld werkt waarschijnlijk al met die digitale steekthermometertjes en ik heb ze ook al regelmatig gezien, maar zo werkend zien maakt veel dingen toch wel duidelijk.

Ik schroot altijd de dag van tevoren. Mijn brouwdag gaat daarmee sneller en ik heb nog steeds de illusie dat ik op deze wijze minder hoef aan te zuren. Iets wat Martin helemaal niet doet (met zijn spoelwater met een pH van 9).
Het valt me wel op dat het brouwen bij een ander een heleboel regelwerk met zich meebrengt. Alle spullen moeten bij elkaar geharkt worden, in de auto naar Berghem en daar weer uitgeladen. Op zich geen probleem, maar met twee kinderen die ook graag hun verdiende aandacht willen is het wel wat passen en meten.

Al met al een erg leuke en leerzame dag!

O ja, ik was veel eerder klaar dan Martin (2 uur eerder!) en de reden voor 15 liter is simpel. Ik moet het ook nog opdrinken en ik brouw graag. Dan maar wat minder liters per keer.

Edwin

MO

Toch maar even vermelden alhier: mijn huftertje, met een virtueel start SG van 1104 (suiker na piek hoofdvergisting toegevoegd) heb ik zojuist gelagerd op 1020. Alsjeblieft: in 1 week 31 liter 11,4% alcohol gemaakt. Het is zo fijn, vergisting op een gistkoek.

Menno

11,4%? Pfioe, dat is heftig! Kan je dit ook staven met een brix-meter? Dubbel-check-check!  ;D

Oscar

Citaat van: Menno op 05-04-2008  21:24 uKan je dit ook staven met een brix-meter?

:neenee: :neenee:  Dat lukt niet...

Menno

OK. Sorry, heb het apparaat niet, vandaar de onwetendheid...  :verbergen:

Oscar

Het meten gaat wel, maar de omrekening klopt niet  :-\

MO

Leve de SG meter! Inderdaad, zeker bij deze restsuikers en alcoholhoeveelheden lijkt een Brix meten nutteloos. Ter info: brix meters zijn primair bedoeld voor suiker oplossingen, zodra er alcohol bijkomt moet je formules of tabellen gaan gebruiken.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.