Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eerste ondergist

Gestart door Kruimeltje, 14-03-2008 09:49 u

Vorige topic - Volgende topic

Kruimeltje

Ik ga vandaag mijn eerste ondergistend bier maken.

Recept voor 20 liter:

3,5 kilo pilsmout
0,5 kilo ambermout

Maischema: 52-15 min, 65-30 min, 73-40 min, 78- 15 min.

20 gram Hallertau Perle 90 minuten koken
15 gram Cascade 15 minuten koken

Koelen tot 16 graden en unibrew biergist (korrel) toevoegen en dan het vat in de koelkast plaatsen (9 a 10 graden).

Wordt dit een lekker biertje?

Graag op of aanmerkingen b.v.d. Doeke

Jacques

Dat kan zeker een mooi biertje worden.

Om he bier wat droger te krijgen zou ik de 65 ºC stap vervangen dooor een stap bij 63 ºC en deze 45 minuten aanhouden.

De-Geert

Citaat van: Kruimeltje op 14-03-2008  09:49 uunibrew biergist (korrel)
Is dit een ondergist?

Kruimeltje

Biergist lager ondergistend staat erop. Je moet hem opstarten op 27 graden en na 25 min aan het wort toevoegen. Ik ga rustig na 25 minuten wort toevoegen om de temperatuurschok niet te groot te laten zijn.

Ik ga 65 graden vervangen voor 63 graden in het maischema.

Oscar

Citaat van: Kruimeltje op 14-03-2008  09:49 uen unibrew biergist (korrel) toevoegen

Tsja, je bent al aan het brouwen en je hebt waarschijnlijk geen andere ondergist op voorraad, maar een beetje zonde om dergelijke universele gisten te gebruiken, feitelijk weet je niet welke gist dit is en wat de eigenschappen van zo'n gist is. Het kan goed uitpakken, maar ik zou een volgende keer een mooie Wyeast gist of een Safale gist of een gist van Danstar gebruiken. Dan weet je wat je hebt...

Kruimeltje

Ik ben nog niet aan het brouwen. Ik heb geen andere ondergisten liggen, wel bovengisten waaronder safale.
Deze unibrew gist had ik nog liggen. Op het forum over deze gist geen informatie vinden.

Raad je me aan om deze gist te laten liggen, en een bovengistend biertje te maken?

Jacques

Gewoon proberen. Dat je meer weet over een gist wil nog niet zeggen dat je daardoor een beter bier krijgt.

Je kunt toch altijd later het nog eens proberen met een andere gist. Hoe vaker je brouwt hoe meer je leert.

Kruimeltje

Prima doe ik. Ik ga er vanavond mee beginnen.

RobinB

Ik denk dat het misschien wel de S23 kan zijn, aangezien vdKooy wel vaker Fermentis gisten herverpakt, zie K97, T58 en S33 als ale, blond zwaar resp donker zwaar.
Verder staat er op de site alleen "saflager ondergist" als enige korrelondergist, dus dat zit vast goed! :)

Adrie heeft er ook laatst mee gebrouwen.

Tsjerk

Ja, maar dan staat het vaak wel in kleine letters cq cijfers op de verpakking.
Bel Van der Kooy even, dan weet je het precies.

Kruimeltje

Er staat geen nummer of code op de verpakking.

MO

De discussie korrelgist/vloeibare gist is afgesplitst (link).

bob

Hoi Doeke, heb je dit bier al gebrouwen?

Kruimeltje

Ja vorige week vrijdag. Het staat lekker te borrelen in de koelkast (9 à 10 graden) met een mooie schuimkraag.

Kruimeltje

Het bier ruikt niet lekker. Het ruikt zwavelachtig. Komt dit vaker voor?

Oscar

Citaat van: Kruimeltje op 22-03-2008  18:39 uHet ruikt zwavelachtig. Komt dit vaker voor?

Soms... Kan aan de gist liggen maar kan ook een brouwfout zijn. Wellicht trekt dit nog weg.

Adrie

Ondergisters en sommige bovengisters kunnen flink stinken tijdens de vergisting. Niets om je zorgen over te maken, het verdwijnt vanzelf weer.

Jacques

Een van de reden om te lageren is om deze geur kwijt te raken. Bij een te korte lagering kan de zwavelachtige smaak in het bier blijven.

Kruimeltje

Ik heb dit bij mijn bovengistende bieren niet eerder geroken. Ik wacht rustig af.

Kruimeltje

Het waterslot borrelt niet meer. Ik ga nu lageren, moet ik het jonge bier ook overhevelen naar een schoon vat?
Ik wil als lager temperatuur 4 à 6 graden aanhouder voor ongeveer twee weken. 

Adrie

Overhevelen naar een schoon vat (het liefst een glazen fles met een goed afsluitend waterslot) is zeker aan te bevelen om dode gistcellen, neergeslagen hopharsen en eiwit- en hopresten kwijt te raken. Neem bij het overhevelen dus zo min mogelijk bezonken rommel mee. Essentieel is dat het vat waarin je lagert luchtdicht is, omdat er weinig tot geen koolzuur meer geproduceerd wordt mag er geen zuurstof meer in het vat (en bij het bier) komen.

Als je koud gaat lageren, koel je bier dan niet te snel (1 tot 3 graden per dag is OK) tot de gewenste lagertemperatuur.

Kruimeltje

Prima ga ik doen. Waarom heeft een glazen fles de voorkeur t.o.v. plastic?
Moet er bij het bottelen (over twee weken) ook opnieuw gist worden toegevoegd of overleeft de gist die er in zit wel bij deze temperatuur (4 à 6).

Adrie

Er is al veel gediscussieerd over plastic. Veel plasticsoorten laten een beetje zuurstof door. Als je kort lagert is dat niet zo'n ramp, maar een ondergister, die lang moet lageren, gaat daar onder lijden. Er zijn mensen op het forum die met succes (zeggen ze zelf  ;) ) 19,5 liter waterflessen van dik PET gebruiken. Deze zullen denk ik inderdaad weinig tot geen zuurstof door. Plasic jerrycans of iets dergelijks zou ik zeker niet gebruiken.

Adrie

Citaat van: Kruimeltje op 25-03-2008  09:51 uMoet er bij het bottelen (over twee weken) ook opnieuw gist worden toegevoegd of overleeft de gist die er in zit wel bij deze temperatuur (4 à 6).

Een ondergister zou ik zeker langer lageren dan twee weken. De smaak wordt echt beter als je ten minste een maand bij 4 tot 6 graden lagert (liefst kouder en langer). Na twee weken lageren hoef je geen nieuwe gist toe te voegen, lager je langer, dan is het wel aan te raden. Het is dan het gemakkelijkst om een korrel ondergist toe te voegen als de SafLager S-23.

Caspar

Ik zou inderdaad zeker 5 weken lageren. Mijn laatste ondergister smaakte super zwavelig na primaire vergisting en na het lageren was deze smaak compleet verdwenen.

Vergelijkbare Topics (7)

33972

Reacties: 13
Gelezen: 2617

19399

Reacties: 25
Gelezen: 10758

40016

Reacties: 20
Gelezen: 3883

28178

Reacties: 33
Gelezen: 11119

5620

Gestart door timon

Reacties: 34
Gelezen: 9488

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.