Magneet gebruiken voor een NEIPA recept om de hopgifte te kunnen doen zonder 02

Gestart door Arjan van Dooren, 09-02-2021 15:50 u

Vorige topic - Volgende topic

Arjan van Dooren

Even eens zitten nadenken over een NEIPA

Tijdens de vergisting wordt er hop toegevoegd, maar gezien de O2 die er dan bij kan komen is er kans op oxidatie.

Heeft er iemand al eens over na gedacht om magneten te gebruiken in bijvoorbeeld een fastferment of fermzilla voor een NEIPA.

Bij de hopgifte in de periode van vergisting een magneet toevoegen in een hopzakje om zo vervolgens de magneet naar de gistopvang  te brengen en zo het zakje eruit te kunnen halen?

C02 + nieuwe hopgifte in de bal, kraan open en de 2de hopgifte kan beginnen.

hopjesvla

Zag wel laatst een filmpje waarbij ze het andersom hadden gedaan: hopzak met magneet boven het wort in het vat gehangen en op het moment dat de koudhop moet beginnen, magneet aan de buitenzijde verwijderd en hopzak valt in het jongbier. Kan me voorstellen dat als de magneet sterk genoeg is, je wellicht zo ook weer de hopzak eruit kan trekken, zonder de deksel te verwijderen.

Arjan van Dooren

Ja ik weet niet of ik het hopzakje voor bijvoorbeeld de 2de gift tijdens de vergisting al in het vat wil hangen. Mij lijkt het dat je daardoor de hop al vochtig wordt en verminderd in smaak/werking?

Arjan van Dooren

Zou de magneet invloed kunnen hebben op de kwaliteit van het bier?

GvB84

Arjan van Dooren

Citaat van: hopjesvla op 09-02-2021  15:59 uZag wel laatst een filmpje waarbij ze het andersom hadden gedaan: hopzak met magneet boven het wort in het vat gehangen en op het moment dat de koudhop moet beginnen, magneet aan de buitenzijde verwijderd en hopzak valt in het jongbier. Kan me voorstellen dat als de magneet sterk genoeg is, je wellicht zo ook weer de hopzak eruit kan trekken, zonder de deksel te verwijderen.

Weet je toevallig nog waar dat filmpje vandaan kwam?

hopjesvla

Citaat van: Arjan van Dooren op 09-02-2021  16:04 uZou de magneet invloed kunnen hebben op de kwaliteit van het bier?

Als je een giststarter maakt op een magneetroerder zit je magneet (roervlo) ook in de starter.  Je moet dus wel even nadenken welke magneet je gaat gebruiken  ;) Zou iets van een combi van een grote roervlo aan de binnenzijde met een sterke neodynium magneet aan de buitenzijde doen of zo.

Arjan van Dooren

Citaat van: hopjesvla op 09-02-2021  16:09 uAls je een giststarter maakt op een magneetroerder zit je magneet (roervlo) ook in de starter.  Je moet dus wel even nadenken welke magneet je gaat gebruiken  ;) Zou iets van een combi van een grote roervlo aan de binnenzijde met een sterke neodynium magneet aan de buitenzijde doen of zo.

Is een heel goed idee

tdp

hopjesvla

Citaat van: Arjan van Dooren op 09-02-2021  16:06 uWeet je toevallig nog waar dat filmpje vandaan kwam?

Vanaf ongeveer 8 minuten

Arjan van Dooren

Citaat van: hopjesvla op 09-02-2021  16:13 u

Vanaf ongeveer 8 minuten

Heel leerzaam, thanks

JanDeGraaff

Ik lees ook weleens dat men de hop in zakjes doet en met een vislijntje vastklemmen tussen de deksel of het waterslot. Op het moment dat je de zakjes wil laten zakken, kun je de deksel iets lichten of het waterslot een beetje optillen, net genoeg dat het zakje met de hop in het bier valt. De O2 introductie zal minimaal zijn; zeker niet vergelijkbaar met de hele deksel optillen.

Met vislijn zijn de zakjes ook wat beter te verzwaren, zonder dat je er een hele sterke magneet bij nodig hebt om de boel (inclusief verzwaring) omhoog te houden. Anderzijds heeft een beetje subwoofer natuurlijk best een flinke magneet, dus als je die defect of Xe-hands kunt vinden moet het ook wel lukken.

Ik heb net even getest, maar bij de RVS Brewbucket deksel werkt een sterke magneet ook om een zakje omhoog te houden. Dat biedt perspectieven!

[Edit] Ik begrijp nu dat TS de eerste hopgift er weer uit wil halen. Dan zou ik dat niet met magneten via de gistaflaat doen. Dan zou ik zeker vislijntjes aan zakjes gebruiken. Als het 1e hopzakje eruit moet, haal je 'm gewoon weer omhoog en je laat nummer 2 zakken..

Maar waarom zou je de 1e koudhopgift er weer uit willen halen?

[Edit 2] Zoals in het filmpje, waarin Martin het hopzakje langs de zijkant naar beneden schuift, kun je dat natuurlijk ook andersom doen: Je schuift het zakje naar beneden, maar je maakt de magneet niet los. Als het zakje eruit moet, schuif je de magneet weer omhoog en het zakje wordt uit het bier getild. Moet je wel heel zeker weten dat je magneten het extra gewicht van de nu verzadigde hop aankunnen!

hopjesvla

https://www.supermagnete.nl/table_raw

Kwestie van de juiste magneet halen. Hier een overzicht, met houdkracht. Bij twijfel dus gewoon die van  200 kg houdkracht nemen  :P

https://www.supermagnete.nl/blokmagneten-neodymium/blokmagneet-110.6mm-89mm-19.5mm_Q-111-89-20-E

Zou wel even de bijsluiter lezen,  ;)

Arjan van Dooren

Citaat van: hopjesvla op 09-02-2021  19:42 uhttps://www.supermagnete.nl/table_raw

Kwestie van de juiste magneet halen. Hier een overzicht, met houdkracht. Bij twijfel dus gewoon die van  200 kg houdkracht nemen  :P

https://www.supermagnete.nl/blokmagneten-neodymium/blokmagneet-110.6mm-89mm-19.5mm_Q-111-89-20-E

Zou wel even de bijsluiter lezen.  ;)

Ja flinke kracht heeft de magneet des doods, hahahaha.

Ik zag dat er ook magneten zijn die gecoat zijn met rubber. Misschien iets voedings vriendelijker

Arjan van Dooren

Maar allen bedankt voor jullie reacties. Het zal nog even duren voordat ik dit ga toepassen, maar dan horen jullie dat vanzelf wel.

André de Laat

Citaat van: Arjan van Dooren op 09-02-2021  16:06 uWeet je toevallig nog waar dat filmpje vandaan kwam?

Ik heb dat een tijd geleden gedaan. Ik heb daarvoor met rubber gecoate magneten gekocht. Ik gebruik Brewbuckets, en hang een hopzakje aan de binnenkant van de deksel vast met 2 magneten. Wil ik gaan koudhoppen, trek ik aan de buitenkant de magneten omhoog en plons, het hopzakje valt in je jongbier. Zo simpel. Hop verzwaren met een paar knikkers. Wil je niet dat je hopzakje helemaal tot op de bodem valt? Dan het hopzakje met een vislijntje tussen het deksel en het vat vastzetten. Succes!

hansHalberstadt

Op zich wel een inventief idee met een magneet, maar stelt wel eisen aan de magneet als die in contact komt met bier. Wat ik zou doen denk ik is een dun vislijntje  door het deksel evt via stukje siliconenrubber met speld gaatje geprikt. aan het vislijntje een zakje hop met wat RVS ter verzwaring. 

JanDeGraaff

Citaat van: hansHalberstadt op 09-02-2021  22:25 uOp zich wel een inventief idee met een magneet, maar stelt wel eisen aan de magneet als die in contact komt met bier.
Een roervlo, of meerdere roervlooien (roervloos, roervlo's??), zou in principe prima moeten zijn als magneet aan de binnenzijde, toch? Je maakt er ook giststarters mee, dus lijkt het mij prima in bier, niet?

Bruisbrouwers

Hallo, wij zijn ook bezig met onze eerste NEIPA, die inmiddels aan het nagisten is in een kunststof vat met waterslot.

Wij gaan ook met een hopsok waarschijnlijk morgen koudhoppen met 3 hopsoorten.

Aangezien het jongbier tijdens het bottelen ook bloot komt te staan aan lucht voor langere tijd, vraag ik me af of het werkelijk zo'n probleem is als het vat slechts enkele seconden opengaat om de hopsok zachtjes in het bier te laten zakken?

Tweede vraag is, is het nodig om de sok te verzwaren zodat deze naar beneden zakt? Enerzijds komt er dan mogelijk meer hop in contact met het bier voor het afgeven van aroma, anderzijds dacht ik dat het juist niet goed zou zijn om het hop met het gist bezinksel in contact te laten komen..

Laatste vraag, met betrekking tot het eventuele desinfecteren van de hopsok. Wij hebben op de brouwdag de hopsok voor het koudhoppen al geprepareerd en in de vriezer gelegd, verpakt in aluminium. Is het nodig om de sok alsnog te desinfecteren, of kunnen we die gerust direct uit de vriezer aan het bier toevoegen? De sok is niet eerder gebruikt, kwam dus nieuw uit het plastic.

Jacques

Citaat van: Bruisbrouwers op 30-03-2021  17:08 uAangezien het jongbier tijdens het bottelen ook bloot komt te staan aan lucht voor langere tijd, vraag ik me af of het werkelijk zo'n probleem is als het vat slechts enkele seconden opengaat om de hopsok zachtjes in het bier te laten zakken?

Mijn ervaring is dat als het gistvat kortstondig open is dit weinig problemen oplevert.
Na het laten zakken van de hopzak komt er koolzuur vrij doordat je kleine deeltjes inbrengt in een koolzuurvrije vloeistof. Vergelijkt het met een schepje suiker in een glas cola.
Door de koudhop komen er enzymen uit de hop in je bier. Die breken vergistbare suikers af van "onvergistbare suikers". Ook dit zorgt voor koolzuurvorming.
Eventueel kun je vlak voor het sluiten van je gistvat een beetje koolzuur in je vat blazen. Dat kan met een lege en schoongemaakte slagroomspuit met een CO2-patroon of met een zogenaamde keg charger.

CiteerTweede vraag is, is het nodig om de sok te verzwaren zodat deze naar beneden zakt? Enerzijds komt er dan mogelijk meer hop in contact met het bier voor het afgeven van aroma, anderzijds dacht ik dat het juist niet goed zou zijn om het hop met het gist bezinksel in contact te laten komen..

Als je hoppellets gebruikt zakt de sok meer dan wanneer je hopbloemen gebruikt. Door diffusie verspreiden de hoparomastoffen zich door het bier. Bij hopbloemen is het raadzaam om te verzwaren omdat koolzuurbelletjes die tussen de hopblaadjes blijven hangen de hopzak omhoog drukken. Een gedeelte van de hop komt daardoor niet in contact met het bier. Overigens geven hoppellets sneller hop-aromastoffen af dan hopbloemen.

CiteerLaatste vraag, met betrekking tot het eventuele desinfecteren van de hopsok. Wij hebben op de brouwdag de hopsok voor het koudhoppen al geprepareerd en in de vriezer gelegd, verpakt in aluminium. Is het nodig om de sok alsnog te desinfecteren, of kunnen we die gerust direct uit de vriezer aan het bier toevoegen? De sok is niet eerder gebruikt, kwam dus nieuw uit het plastic.

Een hopsok kun je desinfecteren door door deze in een badje met oxi of Star San te leggen voordat je deze vult met hop. Omdat je de hopsok al gevuld hebt is dat geen optie meer. Omdat de hopsok nog niet eerder is gebruikt zal het risico op infectie gering zijn. Ook omdat je deze gebruikt in bier met alcohol, koolzuur, een lage pH en weinig aminozuren is de kans op het ontwikkelen van infecties een heel stuk lager dan in wort.

Bvk1983

Citaat van: Arjan van Dooren op 09-02-2021  15:50 uEven eens zitten nadenken over een NEIPA

Tijdens de vergisting wordt er hop toegevoegd, maar gezien de O2 die er dan bij kan komen is er kans op oxidatie.

Heeft er iemand al eens over na gedacht om magneten te gebruiken in bijvoorbeeld een fastferment of fermzilla voor een NEIPA.

Waarom zou je bij een Fermzilla magneten gebruiken? Je kunt toch juist de opvangbak gebruiken om hop toe te voegen?

Bruisbrouwers

Bedankt voor de tips Jacques, heb de sok uiteindelijk inderdaad verzwaard. Morgen bottelen, ben benieuwd..!

Vergelijkbare Topics (7)

30390

Reacties: 15
Gelezen: 3817

4110

Reacties: 4
Gelezen: 2234

35919

Reacties: 2
Gelezen: 1144

45373

Reacties: 9
Gelezen: 551

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.