Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Koudhop gift New England IPA

Gestart door Thomas, 26-10-2020 19:02 u

Vorige topic - Volgende topic

Thomas

Hallo allemaal,

Ik ben van plan op korte termijn een New England IPA te brouwen.
Wanneer kan ik het beste de hoppellets voor koudhop toevoegen? Direct na het brouwen met de gist mee? Of liever pas tegen het einde van de hoofdvergisting?
Dat laatste is wat lastiger gezien vergisting onder druk in CCT. Wel zou je iets kunnen verzinnen met een magneet welke je losmaakt waardoor de hop in het bier valt.
Ik heb al aardig wat gelezen over de interactie met de gist tijdens hoofdvergisting, maar is dat nu echt zo relevant? En voor een (NE) IPA? Het lijkt dat vlot bottelen na snel lageren de boodschap is.

Ideeën? :brouwen:

JanDeGraaff

Dit is wel een mooi en handig stukje over NEIPAs brouwen:
https://byo.com/article/neipa-tips-from-the-pros/

Staat ook in hoe zij met de koudhop-giften omgaan.
Over het algemeen doe je de koudhop-gift als de hoofdvergisting afgelopen is; bio-transformaties kunnen smaakprofielen over en weer flink beïnvloeden.

Jacques

Citaat van: Thomas op 26-10-2020  19:02 uIk ben van plan op korte termijn een New England IPA te brouwen.
Wanneer kan ik het beste de hoppellets voor koudhop toevoegen? Direct na het brouwen met de gist mee? Of liever pas tegen het einde van de hoofdvergisting?

Waarom of? ???
Je kunt ook beide doen. Bij een NEIPA zijn meerder koudhopgiften niet ongebruikelijk. Zie bijvoorbeeld https://byo.com/article/neipa-style-profile/

Je zou er voor kunnen kiezen om druk af te laten als de heftigste vergisting voorbij is en het bier bezig is met de nagisting. Door de nagisting wordt dan weer druk opgebouwd. Je moet dan wel de vergisting scherp in de gaten houden. Een iSpindel of iets dergelijks kan daarbij helpen.

Thomas

Dank jullie wel voor de links. Ik ga ze bekijken. Voor de giften inderdaad de druk er maar eens af, hop er in en daarna weer op druk zetten met de CO2 fles. Wat denken jullie hierbij van de eventuele zuurstofinslag?

JanDeGraaff

Citaat van: Thomas op 27-10-2020  16:11 uDank jullie wel voor de links. Ik ga ze bekijken. Voor de giften inderdaad de druk er maar eens af, hop er in en daarna weer op druk zetten met de CO2 fles. Wat denken jullie hierbij van de eventuele zuurstofinslag?
Je kunt toch, na de hop toegevoegd te hebben, met de CO2 de zuurstof er direct weer uit drukken, nietwaar? Dan heb je, denk ik, dus vrijwel nergens last van.

De meesten van ons kunnen dat niet (onder druk vergisten en met CO2 de zuurstof eruit drukken) en koudhoppen toch. Zonder problemen...

Jacques

Citaat van: Thomas op 27-10-2020  16:11 uDank jullie wel voor de links. Ik ga ze bekijken. Voor de giften inderdaad de druk er maar eens af, hop er in en daarna weer op druk zetten met de CO2 fles. Wat denken jullie hierbij van de eventuele zuurstofinslag?

Door de overdruk en kortstondig openen van je gistvat zal het met de zuurstofinslag meevallen.
Daarnaast zal door de koudhop koolzuur vrijkomen. Vergelijk het met het schepje suiker in een glas cola.
Als je hoppellets los toevoegt kan het flink gaan schuimen, iets om rekening mee te houden.

Vergelijkbare Topics (7)

37502

Reacties: 11
Gelezen: 2028

34330

Reacties: 41
Gelezen: 7796

09-06-2017 19:47 u
door Serge VL
32251

Reacties: 23
Gelezen: 11719

28305

Reacties: 22
Gelezen: 9333

37891

Reacties: 11
Gelezen: 2283

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.