Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Duur van dryhoppen

Gestart door Elsaline, 09-09-2020 14:31 u

Vorige topic - Volgende topic

Elsaline

Beste mede hobbybrouwers,

Ik ben recentelijk begonnen met bierbrouwen. Omdat dit echt ons 2e brouwsel is (1e ipa) hebben we allereerst een pakket van Arsegan gekocht (special IPA pakket). Vorige week donderdag hebben we toen met de Grainfather 20 liter gebrouwen.
Nu had ik daarbij een vraag over het dryhoppen. Ik heb namelijk begrepen dat je dit toevoegt als de hoofdvergisting is afgelopen.
Dat zou bij dit biertje 7-10 dagen moeten duren. Het waterslot staat vrolijk te pruttelen en we gaan komende dagen kijken wanneer het soortelijk gewicht stabiliseert om dan vervolgens te lageren.

Nu begrijp ik dat je de dryhop vaak toevoegt tijdens het lageren. Ik kan alleen in de gebruiksaanwijzing nergens vinden hoe lang het dryhop in het bier moet zitten.
Ik heb ook op dit forum gezocht, en met name veel verschillende reacties gezien m.b.t. de duur van het dryhoppen.

Ik heb al gelezen dat meerdere mensen op het forum ervaring hebben met deze kit. Kan iemand mij adviseren hoe lang er gedryhopt dient te worden om maximale smaak te krijgen - maar niet dat het too much wordt?

Alvast enorm bedankt :)

Elsaline

biking rebel

3-5 dagen is normaliter meer dan voldoende. Daarna gaat het grassiger worden qua smaak. Zie ook:
http://brulosophy.com/2020/05/25/impact-dry-hop-length-has-on-beer-character-exbeeriment-results/

Toevoegen in de nagisting is het handigste: dan produceert de gist nog CO2 en heb je de minste kans op o.a. oxidatie.

brouwerwaldonk

Bij brouwerijen duurt het dry hoppen nooit langer dan 4 dagen. Baseer je daarop en het kan niet mis gaan.

Jacques

De optimale duur van het koudhoppen is van heel veel factoren afhankelijk.
Belangrijk zijn de temperatuur en hopvorm. Bij 20 à 25 ºC gaat de opname van het hoparoma veel sneller dan bij 5 ºC. 
Hoppellets geven eerder hun smaak af dan hopbloemen.

Gebruikelijk is het 2 tot 5 dagen te koudhoppen. Dit is echter geen Wet van Meden en Perzen.

Met de groene smaak als je lang koudhopt valt het wel mee is mijn ervaring. Bij een test naar het effect van hop creep door koudhoppen heb ik maandenlang gekoudhopt. Een echte groene smaak heb ik bij dat bier niet waargenomen, maar dit kan hopsoort afhankelijk zijn.

Elsaline

Dank jullie wel voor jullie goede adviezen :) Inmiddels hebben we na een week alvast een SG'tje en we hebben het eind SG nog niet bereikt - maar hopelijk dit weekend!

Waar we nu aan zitten te denken is te wachten tot de hoofdvergisting klaar is, dan over naar het lagervat met dryhop erbij.
Volgens het recept moet er 10 dagen gelagerd worden tussen 20-23 graden (ik dacht gelezen te hebben dat dit juist wat koeler moet normaliter, maar zo staat het in het recept).
We halen dan de hop na 4 dagen ongeveer eruit op jullie advies. We gebruiken overigens hoppellets, en als ik zo het bericht van Jacques lees zal met deze lagertemperatuur en pellets dit voor een hogere smaakafgifte zorgen dan bloemen/koudere lager temperatuur.

Is dit goed denken jullie?
Nogmaals dank voor jullie hulp :)

Jacques

Citaat van: Elsaline op 10-09-2020  15:04 uWe halen dan de hop na 4 dagen ongeveer eruit op jullie advies. We gebruiken overigens hoppellets, en als ik zo het bericht van Jacques lees zal met deze lagertemperatuur en pellets dit voor een hogere smaakafgifte zorgen dan bloemen/koudere lager temperatuur.

Is dit goed denken jullie?

Gewoon doen.

Houd wel rekening met het hop creep effect door het koudhoppen. Hierover is op dit forum het een en ander te vinden.

André de Laat

Citaat van: Jacques op 10-09-2020  17:31 uGewoon doen.

Houd wel rekening met het hop creep effect door het koudhoppen. Hierover is op dit forum het een en ander te vinden.

Topicstarter zou ook hopthee kunnen maken en toevoegen. Geen gedoe en geen rommel. Met een trechter door het gat van het waterslot toevoegen. Zo heb ik het de laatste paar keren tenminste gedaan. Ik hou er niet zo van om mijn gistvat te openen puur om te koudhoppen. Mijn bucket gaat sowieso alleen maar open nadat ie leeg is gemaakt.

Ik vind dit ook het proberen waard:

André.

Jacques

Citaat van: André de Laat op 10-09-2020  18:09 uTopicstarter zou ook hopthee kunnen maken en toevoegen. Geen gedoe en geen rommel.

Hopthee geeft een andere smaak dan koudhoppen. Daarnaast verdun je je bier...

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.