Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Invloed van soort moutexrtact op gistarter

Gestart door tonincx, 06-07-2020 13:11 u

Vorige topic - Volgende topic

tonincx

Ik moet een giststarter maken maar heb enkel nog tarwe moutextract. Normaal gebruik ik licht of extra licht moutextract voor een starter.
Maakt het uit wat je gebruikt voor een starter? Kan dat ook met tarwe of donker extract?

vanderhoeve

Ik heb nu een paar keer een starter gemaakt met donker extract. Ging bij mij prima.

Koen S

Snelbier

Tarwe-extract is gewoonlijk 50% pils, zowel bij gedroogd als vloeibaar. Reden ken ik niet, kan liggen aan betere conversie (meer enzymen, hoger rendement).
Belangrijkste is vergistbaarheid en SMAAK. Donkere extracten weet je niét wat er in zit. Vanuit smaak bekeken zou ik alles onder 'medium' kleur afwijzen, terwijl ik nog nog nooit een starter heb gemaakt.  WEL (vieze) biren met donker extract..
Tarwe-extract? Is bijna smaakloos en goed vergistbaar, kan niet fout.  Proost, Snelbier

Jacques

Citaat van: tonincx op 06-07-2020  13:11 uIk moet een giststarter maken maar heb enkel nog tarwe moutextract. Normaal gebruik ik licht of extra licht moutextract voor een starter.
Maakt het uit wat je gebruikt voor een starter? Kan dat ook met tarwe of donker extract?

Als je de starter afgiet maakt het niet zo veel uit. En ook niet als je een donker bier wilt brouwen. Voor een lichtgekleurd bier kun je het beste licht gekleurde moutextract gebruiken om zo min mogelijk beïnvloeding van de kleur van je bier te krijgen.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.