Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Rand in erlenmeyer van giststarter

Gestart door nobo123, 24-05-2020 13:59 u

Vorige topic - Volgende topic

nobo123

Beste forumleden,

Ik heb inmiddels veel gelezen en geleerd via dit forum  :) :), een aantal verschillende brouwsels gemaakt met zowel korrelgist als vloeibare gist en nu aan het experimenteren met een giststarter. Hierover heb ik een vraag:

Er is een 'rand' ontstaan in de erlenmeyer die er niet 'fris' uitziet, lijkt op schimmelgroei. Is dit gebruikelijk of is er iets misgegaan en kan ik nu beter een zakje korrelgist gebruiken?

Hieronder wat aanvullende info over mijn werkwijze. Uiteraard alles zo schoon als mogelijk gedaan.
•   Heb van een vorig brouwsel de gist 'gewassen' en geoogst, dit was een weizen, vergist met WB06
•   3 weken in de koelkast bewaard, 3 dagen geleden een giststarter van gemaakt met 1,5 liter water en 150 gram mout poeder
•   Erlenmeyer flink geschud en weggezet met waterslot in klimaatkast bij 20 graden. Al snel was er flinke activiteit
•   Na 24 u koud in de koelkast gezet en er net uitgehaald om vanmiddag een 2e weizen mee te vergisten

Ik zie jullie reacties graag tegemoet.
Groet,
Jeroen

Koen S

Dat is gewoon opgedroogde gist. Na het gebruiken van je starter de Erlenmeyer goed poetsen met warm water en een flessenborstel. Daarna een halfuurtje wat heet water met soda-kristallen erin en laten trekken, dan naspoelen.

nobo123

Dag Koen,

Bedankt voor je snelle reactie, weer wat geleerd!

Groet,
Jeroen

Jacques

Het ziet er uit alsof het hier gaat om een niet geroerde starter.

Een dergelijk rand is bij een niet geroerde starter heel normaal. Met Chemipro/Puro Caustic is die makkelijk te verwijderen. Laat een oplossing een paar uur staan en de erlemeyer is weer schoon.

Vergelijkbare Topics (7)

6223

Reacties: 9
Gelezen: 3817

35125

Reacties: 5
Gelezen: 1498

24539

Reacties: 76
Gelezen: 21470

39344

Reacties: 146
Gelezen: 16568

27335

Reacties: 7
Gelezen: 3520

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.