Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Rand met schimmel net boven bier in gistvat?

Gestart door basvo, 02-03-2020 21:28 u

Vorige topic - Volgende topic

basvo

Hallo allemaal, wilde net mijn emmer met Rogge IPA verplaatsen naar de koelkast voor een korte coldcrash maar keer even door het gat van het waterslot hoe het er bij stond. Tot mijn verbazing zag ik een aantal witte vlokken in mijn bier, die waarschijnlijk door het van de trap aflopen van de rand waren losgekomen. Mijn vraag is wat dat is. Ik heb foto's van kaam opgezocht maar dat lijkt altijd in het bier te beginnen en is vaak een stuk groter qua oppervlak. Dit begint echter boven de rand van het bier. Iemand een idee?

Jacques

hansHalberstadt

Ziet er wel erg wit uit. Misschien kijken of je een beetje kunt opkweken in wat steriele wort of appelsap om te zien of het gewoon gaat gisten.

Gerb

Is het korrelig en valt het makkelijk uit elkaar als je wat schudt? Dan kan het kaam zijn.

basvo

Citaat van: Jacques op 02-03-2020  22:59 uLijkt mij gewoon gist.

Het lijk mij erg wit voor gist, en aangezien het gegroeid is vanuit een stuk gist ben ik bang voor een schimmel.

Citaat van: hansHalberstadt op 02-03-2020  23:18 uziet er wel erg wit uit. misschien kijken of je een beetje kunt opkweken in wat steriele wort of appelsap om te zien of het gewoon gaat gisten

Ik zal dit eens even proberen, als het schimmel is komt het niet op gang? Zijn er verder nog andere mogelijkheden om het testen?

basvo

Citaat van: Gerb op 03-03-2020  06:25 uIs het korrelig en valt het makkelijk uit elkaar als je wat schudt? Dan kan het naam zijn.

Ik zal dalijk eens even kijken wat de structuur is en zal het hier even posten, dank alvast.

hansHalberstadt

Citaat van: basvo op 03-03-2020  08:04 uHet lijk mij erg wit voor gist, en aangezien het gegroeid is vanuit een stuk gist ben ik bang voor een schimmel.

Ik zal dit eens even proberen, als het schimmel is komt het niet op gang? Zijn er verder nog andere mogelijkheden om het testen?
schimmels zijn aeroob zie https://www.microbiologie.info/schimmels.html
ze kunnen dus geen alcohol maken, maar wel met zuurstof allerlei stoffen als voedsel gebruiken. als je dus schimmels gaat opkweken om aan te tonen moet je dat wel doen met lucht erboven, anders kan een enkele gistcel die ook nog aanwezig is weer de lucht opmaken en de schimmels verdrijven. maar heeft dan wel zijn stempel gedrukt met afwijkende geuren en smaken (kan wel giftig zijn, dus niet meer doorslikken) 

basvo

Citaat van: hansHalberstadt op 03-03-2020  12:02 uschimmels zijn aeroob zie https://www.microbiologie.info/schimmels.html
ze kunnen dus geen alcohol maken, maar wel met zuurstof allerlei stoffen als voedsel gebruiken. als je dus schimmels gaat opkweken om aan te tonen moet je dat wel doen met lucht erboven, anders kan een enkele gistcel die ook nog aanwezig is weer de lucht opmaken en de schimmels verdrijven. maar heeft dan wel zijn stempel gedrukt met afwijkende geuren en smaken (kan wel giftig zijn, dus niet meer doorslikken)

Ik moet dus in bijvoorbeeld een ontsmet glas appelsap een lepeltje van die witte vlokken doen en vervolgens wachten? Stel het is schimmel, dan kan ik deze batch het beste weggooien neem ik aan? Het jongbier smaakte overigens wel heel lekker.

beermenke

Afhevelen en laatste 5 liter in aparte fles en apart bottelen
Gewoon proberen, zo veel werkt is dat niet en wie weet wat t wordt
Succes

basvo

Citaat van: beermenke op 03-03-2020  12:47 uAfhevelen en laatste 5 liter in aparte fles en apart bottelen
Gewoon proberen, zo veel werkt is dat niet en wie weet wat t wordt
Succes

Is het niet zo dat als het schimmel is de hele batch al besmet is? Lijkt me niet alleen tot het oppervlakte te beperken dacht ik?

beermenke

Citaat van: basvo op 03-03-2020  13:01 uIs het niet zo dat als het schimmel is de hele batch al besmet is? Lijkt me niet alleen tot het oppervlakte te beperken dacht ik?
Zou zo maar kunnen maar als je alles weggooit zul je t nooit weten. Het bottelen is in verhouding tot de rest ook geen kosten of werk.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: beermenke op 03-03-2020  13:42 uHet bottelen is in verhouding tot de rest ook geen kosten of werk.
Vooral afhevelen in 5 L flessen en daarna gelijk bottelen.
Mocht na een aantal weken het gebottelde bier niet smaken, dan kan het bier nog altijd in het stookwijnvat vat.

basvo

Bottelen ga ik sowieso doen, morgen. Ik neem dan meteen even een stukje wit om te testen wat het is. Weggooien doe ik niet aan, eventueel door de stookketel inderdaad :)

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.