Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Verkeerde gist

Gestart door Kokkebil, 18-02-2020 17:26 u

Vorige topic - Volgende topic

Kokkebil

Ik heb een recept van het net geplukt en kom tot de ontdekking, dat ik de gist welke wordt genoemd niet heb.
Saflager W-34/70.
Op internet opgezocht en kom er dus achter dat het een Weihenstephan giststam is.
Ik heb wel de Wyeast 3068 Weihenstephan op voorraad.
Kan ik deze gebruiken als alternatief?

Rob Q

Alles kan naar mijn mening. :brouwen:
Maar of het ook gaat smaken zoals je wilt? Geen idee.

W34/70 is een ondergister voor b.v. pils of bock. de 3068 is een bovengister voor weizen.

Probeer en ervaar. Of is dit een strikvraag?

CeesM

Volgens mij dezelfde gist, maar de één in korrelvorm en de ander als gistslurrie.

Oxhead

Citaat van: CeesM op 18-02-2020  17:48 uVolgens mij dezelfde gist, maar de één in korrelvorm en de ander als gistslurrie.
Nee de saflager w34-70 is een ondergist (Pils) en de Wyeast 3068 een bovengist (Weizen)

Kokkebil

Citaat van: Oxhead op 18-02-2020  18:00 uNee de saflager w34-70 is een ondergist (Pils) en de Wyeast 3068 een bovengist (Weizen)

Ja dat wist ik.
Wat is eigenlijk nou het verschil tussen boven- en ondergist (alleen de temp.)?

The-Giant-Master

Bovengist zweeft als het ware meer door je bier. Ondergist is met name actief onderin je gistvat. Bovengist heeft daarom ook veel meer invloed op de smaak van je uiteindelijke bier. Ondergist geeft vaak een neutralere smaak.

hansHalberstadt

Ondergist is vooral toegepast bij lage temperaturen waarbij die gist weinig smaakjes aanmaakt, hooguit wat zwaveligs. Weizengist 3068 is juist in staat om bij hogere temperaturen (boven 20 graden) specifieke weizen smaakjes aan te maken zoals kruidnagel en banaan. Verder is ondergist in staat om een bepaalde suikersoort (melibiose) wel af te breken wat bovengist niet kan, maar in de praktijk is dat niet echt van belang. Je kunt de 3068 inzetten op lage temparatuur of de ondergist op hoge temperatuur en dan kijken wat er gebeurt, kan best wat leuks uitkomen, maar is daar niet op geselecteerd dus minder over bekend.

Kokkebil

Citaat van: hansHalberstadt op 18-02-2020  22:47 uOndergist is vooral toegepast bij lage temperaturen waarbij die gist weinig smaakjes aanmaakt, hooguit wat zwaveligs. Weizengist 3068 is juist in staat om bij hogere temperaturen (boven 20 graden) specifieke weizen smaakjes aan te maken zoals kruidnagel en banaan. Verder is ondergist in staat om een bepaalde suikersoort (melibiose) wel af te breken wat bovengist niet kan, maar in de praktijk is dat niet echt van belang. Je kunt de 3068 inzetten op lage temparatuur of de ondergist op hoge temperatuur en dan kijken wat er gebeurt, kan best wat leuks uitkomen, maar is daar niet op geselecteerd dus minder over bekend.

Ga proberen vergisten op 18  ºC (ondergrens van de gist volgens specs.)

tdp

Ik weet niet of je nog een andere ondergist in huis hebt toevallig? Dan zou je die kunnen gebruiken om het recept zo goed mogelijk te benaderen. Nu maak je een totaal ander bier dan het recept bedoeld is. Niet erg, weet niet wat je doel is met dit recept? Gewoon een biertje brouwen, of wil je specifiek wat bereiken?

Kokkebil

Citaat van: tdp op 19-02-2020  10:07 uIk weet niet of je nog een andere ondergist in huis hebt toevallig? Dan zou je die kunnen gebruiken om het recept zo goed mogelijk te benaderen. Nu maak je een totaal ander bier dan het recept bedoeld is. Niet erg, weet niet wat je doel is met dit recept? Gewoon een biertje brouwen, of wil je specifiek wat bereiken?
Heb alleen bovengistend op voorraad!
Ik heb geen specifiek doel, gewoon een biertje brouwen dat smaakt.
Ik heb het hier al eens eerder gezegd.
Ik denk niet in hokjes waar een bepaald bier aan moet voldoen.
Tripel, dubbel, bock zal me een worst wezen als het maar smaakt.

Net als met vrouwen! Maakt niet uit waar ze vandaan komen als ze maar lekker zijn! :leren: :leren: :leren: :leren: :leren: :leren:

tdp

Succes met brouwen

hansHalberstadt

Als je nieuwe dingen uitprobeert dan leer je daar wel het meeste van. Dus reden temeer om het te proberen.

Neetje

Citaat van: Kokkebil op 19-02-2020  10:21 uHeb alleen bovengistend op voorraad!
Ik heb geen specifiek doel, gewoon een biertje brouwen dat smaakt.

Dan kun je nog steeds kiezen.
Met bv hoofdvergisting op de laagste temperatuur die spec aangeeft en voldoende gist toevoegen krijg je een wat cleaner bier.
Dit icm keuze hop/hopgift maakt veel verschil.

Als je niet teveel sores wilt, pak je de gemiddelde temp van het spec. Dan komt het meestal wel goed.

Jacques

Citaat van: Kokkebil op 18-02-2020  19:09 uJa dat wist ik.
Wat is eigenlijk nou het verschil tussen boven- en ondergist (alleen de temp.)?

Citaat van: The-Giant-Master op 18-02-2020  21:44 uBovengist zweeft als het ware meer door je bier. Ondergist is met name actief onderin je gistvat. Bovengist heeft daarom ook veel meer invloed op de smaak van je uiteindelijke bier. Ondergist geeft vaak een neutralere smaak.

Ook een ondergist zweeft door het bier. En zowel ondergist als bovengist kunnen een gistdek vormen dat op je bier ligt.

Het verschil zit hem in het feit dat het verschillende soorten zijn.
Bovengist is Saccharomyces cerevisae en ondergist Saccharomyces pastorianus. Ondergist is een kruising van Saccharomyces cerevisae met Saccharomyces eubayanus.

Een kenmerkend verschil is dat bovengist de suiker melibiose kan vergisten terwijl ondergist dat niet kan.

Voor meer verschillen tussen onder- en bovengist zie https://www.sciencedirect.com/topics/agricultural-and-biological-sciences/saccharomyces-pastorianus

Vergelijkbare Topics (7)

34247

Reacties: 24
Gelezen: 5816

24534

Reacties: 18
Gelezen: 7430

29846

Gestart door homoeccentricus

Reacties: 6
Gelezen: 2209

22-10-2015 22:13 u
door homoeccentricus
15485

Gestart door maarten83

Reacties: 4
Gelezen: 1818

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.