Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Algemene vraag vergisting zwaar blond Wyeast 1388

Gestart door Brouwerij Mennekes, 22-01-2020 15:45 u

Vorige topic - Volgende topic

Brouwerij Mennekes

Goedemiddag,

Afgelopen vrijdag weer een mooise sterke blonde gebrouwen. Mooi zo'n 19 liter en een SG van 1061. Een smackpack Wyeast 1388 die 3 dagen bol stond er aan toegevoegd en staat nu sinds zaterdag avond te bubbelen. Ik heb sinds maandag niet meer gekeken maar ga vanavond weer even checken.

Zodra de hoofdvergisting (in een 7 gal bre bucket) gedaan is, wat zal ik dan doen? Nog een paar dagen nagisten op hogere temperaturen? Hij staat nu op 19,5. Of juist lageren voor een dag of 10? Ik ben even in de war want mijn tripel heb ik juist de temperatuur omhoog gebracht na de hoofdvergisting maar ik hoor nu van een collega brouwer dat ik juist na de hoofdvergisting omlaag moet naar zo'n 4 graden.

Hoe zit het nu precies? Bedankt!

GvB84

Je hebt verschillende fasen in de vergisting:
- de hoofdgisting, de eerste paar dagen (verloopt vaak vrij heftig (veel activiteit in het waterslot)
- de nagisting (deze duurt totdat het bier is uitvergist)
- de lagering (is een keuze)
- de hergisting, gebeurt op fles of keg. (Niet noodzakelijk bij carboniseren.)

Bij sommige bierstijlen wordt de temperatuur na de hoofdgisting verhoogd. Je krijgt hierdoor meer esters in je bier en de vergisting kan iets vlotter verlopen.
Bij de lagering wordt de temperatuur juist verlaagd.

Neetje

Citaat van: Brouwerij Mennekes op 22-01-2020  15:45 uZodra de hoofdvergisting (in een 7 gal bre bucket) gedaan is, wat zal ik dan doen? Nog een paar dagen nagisten op hogere temperaturen? Hij staat nu op 19,5. Of juist lageren voor een dag of 10? Ik ben even in de war want mijn triple heb ik juist de temperatuur omhoog gebracht na de hoofdvergisting maar ik hoor nu van een collega brouwer dat ik juist na de hoofdvergisting omlaag moet naar zo'n 4 graden.

Hoe zit het nu precies? Bedankt!

Hoofdvergisting op gekozen temp. 
Daarna navergisting eventueel enkele graden hoger om om goed uit te vergisten
Indien uitvergist, lageren op lage 1 tot 4 graden (ivm helderheid)

middelaersch

Citaat van: Neetje op 22-01-2020  18:23 uHoofdvergisting op gekozen temp. 
Daarna navergisting eventueel enkele graden hoger om om goed uit te vergisten
Indien uitvergist, lageren op lage 1 tot 4 graden (ivm helderheid)

Ik lager nooit, ik zie het nut er niet van in. Het bier wordt vanzelf helder in de fles.

In tegendeel: je loopt het risico dat je gist  door het koud lageren dermate inactief wordt dat je hergisting op fles niet meer goed op gang komt, zeker bij een wat sterker bier. En dan moet je weer gaan klooien met bottelgist. Beter voorkomen dan genezen.

Zoek maar eens op het forum, er zijn uitgebreide discussies over gevoerd.

Sjoerd

Omhoog brengen met een graad per dag naar 24 of 25 graden en niet lageren. Deze gist heeft wel een week of 3 nodig als je helemaal zeker bent pas bottelen. Deze gist heeft mij ooit bommetjes bezorgd doordat hij toch niet helemaal uitgegist bleek te zijn.

Jacques

Citaat van: Sjoerd op 22-01-2020  22:55 uOmhoog brengen met een graad per dag naar 24 of 25 graden en niet lageren. Deze gist heeft wel een week of 3 nodig als je helemaal zeker bent pas bottelen. Deze gist heeft mij ooit bommetjes bezorgd doordat hij toch niet helemaal uitgegist bleek te zijn.

Dat is bij mij tegenwoordig standaard. Inderdaad om te zorgen dat het bier goed uitgist.
Overigens krijg je hierdoor meer autolysesmaken. Om dit te voorkomen tap ik regelmatig gist af uit mijn CCT.

Vergelijkbare Topics (7)

39524

Reacties: 14
Gelezen: 3048

32558

Reacties: 11
Gelezen: 1868

29118

Reacties: 25
Gelezen: 8078

20103

Gestart door Frankie

Reacties: 19
Gelezen: 8447

41503

Reacties: 9
Gelezen: 1575

35327

Reacties: 10
Gelezen: 2590

24574

Reacties: 52
Gelezen: 15086

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.