Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Mijn eerste brouwdag (alleen)

Gestart door ray81, 10-12-2018 11:05 u

Vorige topic - Volgende topic

ray81

Hoi allemaal

Ik post dit met 2 redenen. De eerste is om andere onervaren brouwers te laten zien hoe ik het doe. De tweede is om tips aan jullie te vragen. Zien jullie iets dat ik anders/beter/sneller kan doen, dan hoor ik dit graag!

Dit was mijn 2e brouwdag. De eerste heb ik met een ervaren brouwer gedaan. Beiden met de easybrew 30. Hieronder heb ik een moutpakket (arsegan tripel) gebrouwen. De volgende keer ga ik zelf een recept maken. Stapje voor stapje uitbreiden :-).

Ik ben erg tevreden over de brouwdag, heb geen grote problemen gehad die ik niet zelf kon oplossen.

Het grootste probleem was eigenlijk de hopfilter (die had ik de 1e brouwdag niet). Deze was niet hoog genoeg voor de hoeveelheid bier die ik wilde brouwen. Toen ik deze er weer uit wilde halen viel er per ongeluk een klein beetje hop in het water. Daarna toch maar hopkookzakjes gebruikt.
Door het kleine beetje hop raakte de pomp tijdens de laatste 10 minuten van het koelen verstopt. Ik heb toen maar geroerd. Op zich ook geen ramp :-). Volgende keer de hopfilter maar niet gebruiken voor de hop.

Uiteindelijk 18L ipv 20L in mijn gistvat. Vermoed dat ik te weinig spoelwater heb gebruikt. SG was precies goed: 17,4 brix komt volgens Brewking overeen met 1072.

Enige wat ik jammer vond was dat het ruim 8 uur heeft geduurd, terwijl ik lees dat andere brouwers het in 6 doen, maar dat zou met wat ervaring goed moeten komen.

Overigens is dit allemaal 10 november gebeurt, maar had nu pas tijd om hier een bericht van te maken. Inmiddels 57 flesjes van 0.3L (=17,1L) gebotteld. Ben dus bijna een liter kwijtgeraakt door de troep achter te laten bij het overhevelen en bottelen. Hebben jullie dat verlies ook ongeveer?

Nou dit was het verhaal (sorry, best lang...), nu alleen de foto's nog:

Klaarzetten. Ik gebruik verlengsnoeren vanuit de stopcontacten van de wasmachine en droger, die allebei op een aparte stop zitten.

Schroten

Ketel vullen met water

Ketel instellen

Alvast spoelwater vullen

Maischen

Spoelen

Moutkorf eruit halen

Koken (en hop toevoegen)

Tijdens koken kraan even open om te reinigen

Gistvat alvast schoonmaken

Hop eruit halen

Koelen

Gistvat vullen

Start SG meten

Gist toevoegen

In de gistkast ermee

Schoonmaken en opruimen

Mark GA

Hee man, mooi fotoverslag zo!
Wat betreft het verlies bij het bottelen: flesjes kunnen ook 33cl zijn he...dat zou een en ander makkelijk verklaren.

emiel1

Citaat van: Mark GA op 10-12-2018  12:25 uHee man, mooi fotoverslag zo!
Wat betreft het verlies bij het bottelen: flesjes kunnen ook 33cl zijn he...dat zou een en ander makkelijk verklaren.
Dan heeft ie spontaan 0,8 liter meer dan er in z'n vat zat ;)

Maar inderdaad, vaak vul je je flesjes met iets meer dan 0,3 liter en je hebt natuurlijk verlies wat in je gist is gaan zitten en het laatste beetje wat je niet meeneemt omdat het te troebel is. En soms drijft er onderin je bottelemmer ook nog wel wat wat je niet wilt bottelen, dus dan heb je daar ook wat verlies. Klinkt alles bij elkaar niet vreemd dus...

ray81

Bedankt!!

Citaat van: Mark GA op 10-12-2018  12:25 uWat betreft het verlies bij het bottelen: flesjes kunnen ook 33cl zijn he...dat zou een en ander makkelijk verklaren.
Nee ze zijn echt 30.

Citaat van: emiel1 op 10-12-2018  12:29 uMaar inderdaad, vaak vul je je flesjes met iets meer dan 0,3 liter en je hebt natuurlijk verlies wat in je gist is gaan zitten en het laatste beetje wat je niet meeneemt omdat het te troebel is. En soms drijft er onderin je bottelemmer ook nog wel wat wat je niet wilt bottelen, dus dan heb je daar ook wat verlies. Klinkt alles bij elkaar niet vreemd dus...
Dacht ik ook al, bedankt!

Eric v B

18 liter in je gistvat betekent niet dat je 18 liter bottelt. Je heb altijd je gist die achterblijft en een laagje wort die te veel met je gist vermengd is om te bottelen. Tijdens je vergisting heb je ook nog wat verdamping.

CeesM

Citaat van: ray81 op 10-12-2018  11:05 uEnige wat ik jammer vond was dat het ruim 8 uur heeft geduurd, terwijl ik lees dat andere brouwers het in 6 doen, maar dat zou met wat ervaring goed moeten komen.
Dan heb jij 2 uur foto's staan maken. ;)

TeVeHa

Zes uur vind ik persoonlijk ook nog lang, gaandeweg zal je merken dat dingen vlotter verlopen en zal de tijd vanzelf verkorten, met maisch - en kooktijden kan je misschien ook nog wat schipperen maar ik zou als ik jou was er geen wedstrijd 'om ter kortst' van maken want dan vergeet je ervan te genieten, duidelijke beeldvorming trouwens, mooi gedaan. mvg

Nick H.

Citaat van: ray81 op 10-12-2018  11:05 uDoor het kleine beetje hop raakte de pomp tijdens de laatste 10 minuten van het koelen verstopt. Ik heb toen maar geroerd. Op zich ook geen ramp :-). Volgende keer de hopfilter maar niet gebruiken voor de hop.

Mocht je pomp nog eens verstopt raken, doe een stukje siliconenslang op de circulatiepijp en blaas de verstopping weer de ketel in!

En de hoeveelheden zijn in het begin niet van belang, eerst goed bier brouwen.... de rest komt vanzelf en ook heel snel.

Mark GA

Ik weeg de avond voor brouwdag alles al af, dat scheelt echt heel veel, als je je recept weet.
Dat laatste is ook een kwestie van je voorraad goed op orde houden (lang leve BrouwHulp waarmee je de ingrediënten af kunt schrijven).
Naarmate je vaker brouwt ga je je spullen ook leren gebruiken in de juiste volgorde. Klinkt vaag maar ik weet nu dat het in mijn persoonlijke brouwproces essentieel is dat ik meteen water laat opwarmen in de ketel en in de weckketel, voordat ik begin. Op dat moment behandel ik het water, voor zover nodig.
Dan ga ik schroten. De mout staat al klaar. Aangezien ik tegenwoordig met een boormachine schroot ben ik zó klaar en kan ik de rest gaan klaarzetten voor later: de hops, gistvoeding, Iers moss, specerijen en dergelijke.
Tijdens het maischen ga ik het gistvat prepareren met het opgewarmde water (oxi). De weckketel vul ik opnieuw voor het spoelwater.
Vanaf daar is denk ik de volgorde van spoelen, koken, etc voor iedereen gelijk.

Ik zit nu op een uur of 5, 6... Hangt af van het maisch- en kookschema.
In het begin was 8 uur niet ongebruikelijk...

datwortwat

Ziet er mooi uit Ray!

Ik heb zelf net mijn eerste brouwdag er op zitten met dezelfde apparatuur als jij. ik vond zelf het schoonmaken tegen vallen, daar ging de meeste tijd in zitten. Welk schoonmaakmiddel gebruik jij? Ik alleen Puro Oxi. ik heb best schone spullen dus geen aangekoekte resten of zo. Zou dat voldoende zijn?

ray81

Citaat van: CeesM op 10-12-2018  17:38 uDan heb jij 2 uur foto's staan maken. ;)

Hahaha  :groots:

ray81

Citaat van: Nick H. op 10-12-2018  18:46 uMocht je pomp nog eens verstopt raken, doe een stukje siliconenslang op de circulatiepijp en blaas de verstopping weer de ketel in!

Ik heb de kraan omgedraaid en daarin geblazen. Was er gelukkig lenig genoeg voor. Maar zo'n slang lijkt me inderdaad handiger. Weet je toevallig wat voor binnendiameter ik nodig heb?

ray81

Citaat van: Mark GA op 10-12-2018  18:48 uIk weeg de avond voor brouwdag alles al af, dat scheelt echt heel veel, als je je recept weet.
Dat laatste is ook een kwestie van je voorraad goed op orde houden (lang leve BrouwHulp waarmee je de ingrediënten af kunt schrijven).
Naarmate je vaker brouwt ga je je spullen ook leren gebruiken in de juiste volgorde. Klinkt vaag maar ik weet nu dat het in mijn persoonlijke brouwproces essentieel is dat ik meteen water laat opwarmen in de ketel en in de weckketel, voordat ik begin. Op dat moment behandel ik het water, voor zover nodig.
Dan ga ik schroten. De mout staat al klaar. Aangezien ik tegenwoordig met een boormachine schroot ben ik zó klaar en kan ik de rest gaan klaarzetten voor later: de hops, gistvoeding, Iers moss, specerijen en dergelijke.
Tijdens het maischen ga ik het gistvat prepareren met het opgewarmde water (oxi). De weckketel vul ik opnieuw voor het spoelwater.
Vanaf daar is denk ik de volgorde van spoelen, koken, etc voor iedereen gelijk.

Ik zit nu op een uur of 5, 6... Hangt af van het maisch- en kookschema.
In het begin was 8 uur niet ongebruikelijk...
Dat afwegen is misschien wel handig inderdaad. Ik gebruik ook BrouwHulp om mijn voorraad bij te houden. Maar aan die voorraad moet nog even gewerkt worden, vind ik nog niet breed genoeg.
Mijn water opwarmen in de EB en tegelijkertijd schroten kan ik niet. Na het schroten gebruik ik hetzelfde kastje als waarop ik schroot om de EB op te zetten. Of ik moet de half gevulde EB, terwijl die aan het verwarmen is, van de grond optillen en op het kastje zetten. Vraag me af of dat zo'n goed idee is...
Maar ga het komende proces eens nadenken wat ik tegelijk kan gaan doen. Heb nu ook veel niets gedaan, omdat ik niet teveel tegelijk wilde doen.
Maar eerst maar eens zelf een recept maken/vinden/aanpassen/en zo... Daarna brouwdagje plannen, maar dat zal wel ergens in januari worden...

ray81

Citaat van: datwortwat op 12-12-2018  21:48 uZiet er mooi uit Ray!

Ik heb zelf net mijn eerste brouw dag er op zitten met dezelfde apparatuur als jij. ik vond zelf het schoonmaken tegen vallen, daar ging de meeste tijd in zitten. Welk schoonmaak middel gebruik jij? Ik alleen Puro Oxi. ik heb best schone spullen dus geen aangekoekte resten of zo. Zou dat voldoende zijn?

Ik spoel hem eigenlijk alleen even goed af na de brouwdag.
Een week voordat ik weer ga brouwen gooi ik hem even een uurtje op 60 graden met een vaatwasblokje. Volgens mij doet een vaatwasser ook zoiets. Vergeet dan niet de pomp aan te zetten. Daarna alles via de kraan eruit, dan is die ook meteen goed schoon.
Daarna nog even een kwartiertje met alleen water op 70 graden (met pomp aan), om de laatste resten van het vaatwasblokje eruit te halen.

ray81

Overigens van de week het eerste flesje opengemaakt, na 2 weken op fles. Het ruikt en smaakt al echt naar bier, maar qua smaak moet er nog wel wat gebeuren. Ik ruik en proef wel een karamel smaakje, ergens in de verte. Verder zag het er helder uit en zat er een goede schuimkraag op.
Na een slok of 5 heb ik de rest in de gootsteen gegooid. Niet dat het echt vies was, maar ik genoot er ook niet van.
Over 2 weken maar weer proeven...

Vergelijkbare Topics (7)

30033

Reacties: 84
Gelezen: 22601

37290

Reacties: 42
Gelezen: 6145

15201

Reacties: 18
Gelezen: 6158

12749

Reacties: 7
Gelezen: 3544

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.