Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Wyeast smack pack - 48 uur en geen activiteit

Gestart door Guidojp, 15-10-2018 19:09 u

Vorige topic - Volgende topic

Guidojp

Hallo Collega-brouwers,

Afgelopen zaterdag een trouwsessie gehouden om Weizen te brouwen. Vanaf mout malen tot koken ging probleemloos, daarna gekoeld tot 22 graden. 's middags al de Wyeast XL 3068 Weihenstephan Weizen smackpack uit de koelkast gehaald en gesmacked voor de voeding, die dus geënt na het koelen. Weggezet op 19,5 graad.

Nu 48 uur later: geen enkel teken van activiteit. De Smackpack was al wat ouder (gekocht eind april) en sinds die tijd bewaard in de koelkast. Was nog niet over de houdbaarheidsdatum.

Ik begin me voor het eerst zorgen te maken. Wat te doen? Wachten, maar hoe lang nog? Nieuw gist bijgooien?

Alvast bedankt voor het meedenken.

dirk

CeesM

Citaat van: dirk op 15-10-2018  19:20 uHoeveel liter geënt?
En de start SG?

JoepH

Ik heb 48 uur geleden een Wyeast 1388 van eind juli (staat op het pak) een stel flinke klappen gegeven. Geen activiteit. Geen bol pak. Nu ik het pak met 300 ml wort van 1040 op mijn roerder heb staan begint het enige activiteit te vertonen. Is dit een slecht pak of is die 1388 zo verschrikkelijk traag. De brouwdag maar een paar dagen uitgesteld. Ik wil een starter van ongeveer 1,5 liter hebben. Het vertrouwen in die gist een beetje kwijt. Mag ik er bij het enten een pakje S-04 bij gooien? Die is volgens mij redelijk neutraal.

Easywoods

Citaat van: Guidojp op 15-10-2018  19:09 uHallo Collega-brouwers,

Afgelopen zaterdag een trouwsessie gehouden om Weizen te brouwen.

Jij hebt er veel voor over  ;) (LOL)  :lol:

dirk

Citaat van: JoepH op 15-10-2018  19:46 uIk heb 48 uur geleden een Wyeast 1388 van eind juli (staat op het pak) een stel flinke klappen gegeven. Geen activiteit...   ....beetje kwijt. Mag ik er bij het enten een pakje S-04 bij gooien? Die is volgens mij redelijk neutraal.

Topic kapen is echt not done.

Guidojp

1 Smackpack in 20 liter. Start SG 1057, niet iets hoger dan gepland (1052)

Mark GA

Misschien heb je net als ik last van een lekkend gistvat. Zie je al krausenrand of niet?
Meten en blijven meten. Dan zie je of er activiteit is.

CeesM

Citaat van: Guidojp op 15-10-2018  21:51 u1 Smackpack in 20 liter. Start SG 1057, niet iets hoger dan gepland (1052)
Met die Wyeast smackpacks moet je al gouw een starter maken of 2 pakken gebruiken.
Je kan kijken of er al wat schuim op staat.

dirk

Citaat van: Guidojp op 15-10-2018  21:51 u1 Smackpack in 20 liter. Start SG 1057, niet iets hoger dan gepland (1052)

Da' s krap, maar kan wel. Maar wat ik nooit zou doen, is wort enten met vloeibare gist, waarvan je niet weet of deze goed doet. Helaas te vaak meegemaakt dat een WY gist, te langzaam of niet meer opstart. Als er je het zakje echt hebt stukgeslagen, dan zou tussen 2 en 5 dagen al activiteit moeten zijn. Een giststarter maken alvorens je niet weet of er leven is vind ik niet zo zinvol.

Guidojp

Ok, ik ben er van overtuigd dat mijn gistvat niet lekt. Ik zal morgen kijken of er iets te zien is en SG meten. Maar dan: stel er is niets gebeurd en na nog 2 dagen is nog steeds stil ? Kun je dan nog gist bijvoegen, wellicht een nieuw smaakpack of net wat andere korrelgist (geschat voor weizen)?

Dund

Gist erbij kan altijd het is wel zo dat er meer kans op infectie is zolang er geen vergisting is. Als er echt niets zichtbaar is zou ik er gewoon een zakje bij gooien. Voor de kosten hoef je het niet te laten.

RobinBakker

Heb ik ook gehad bij exact dezelfde gist. Na 3 a 3,5 dag ging het plotseling van start, ik denk dus dat je nog wat geduld moet hebben!

Guidojp

Je hebt helemaal gelijk: we hebben leven. Vanochtend nog niks, vanmiddag uit mijn werk zijn ze eindelijk aan de slag. Geduld is een schone zaak. Bedankt voor de reacties allemaal.

Dund

Jacques

Citaat van: Guidojp op 15-10-2018  19:09 uHallo Collega-brouwers,

Afgelopen zaterdag een trouwsessie gehouden om Weizen te brouwen. Vanaf mout malen tot koken ging probleemloos, daarna gekoeld tot 22 graden. 's middags al de Wyeast XL 3068 Weihenstephan Weizen smackpack uit de koelkast gehaald en gesmacked voor de voeding, die dus geënt na het koelen. Weggezet op 19,5 graad.

Nu 48 uur later: geen enkel teken van activiteit. De Smackpack was al wat ouder (gekocht eind april) en sinds die tijd bewaard in de koelkast. Was nog niet over de houdbaarheidsdatum.

Ik begin me voor het eerst zorgen te maken. Wat te doen? Wachten, maar hoe lang nog? Nieuw gist bijgooien?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Dit is een bekend verschijnsel bij een Wyeastverpakking die wat ouder is. Je moet bij een oudere verpakking meer tijd uittrekken. Sla het binnenzakje een week voor de geplande brouwdatum stuk. Zodra de verpakking bol staat kan deze in de koelkast. Dit kan makkelijk 3 tot 5 dagen duren. Maak vervolgens 1 dag van te voren een giststarter. Op die manier zorg je voor voldoende actieve gist waardoor de vergisting vlot verloopt.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.